Het ultieme bandendraadje
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29336
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het ultieme bandendraadje
Michelin E3B is in mijn ogen de beste optie in deze 13" maat, maar zoals reeds gezegd verwacht gewoon geen wonderen. Een voor deze tijd extreem hoge wang, zachte veren, wellicht ook wat zachte dempers... met een paar verse Bilsteins eronder is het mogelijk al een stuk beter. Die maken toch uit hoe goed het contact van de bandjes met de weg is. Dat maakt 'm zeker stabieler en steviger, zonder 'm ook maar een mm lager te leggen. Dat gezegd hebbende... wat voor onderstel heb je nu en hoe fris is dat?
Regards/groeten, Jeroen
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
Re: Het ultieme bandendraadje
Ik heb het standaard onderstel eronder met voor nieuwe schokbrekers, draagarmen, stuurkogels, stab rubbers enz. Achter ook standaard met nog goede schokbrekers en veren. Heeft Bilstein ook alleen schokbrekers dan of is dat een complete set met veren en schokbrekers in een? Ik zou hem namelijk wel wat stugger willen hebben zonder hem lager te maken...
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12005
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het ultieme bandendraadje
Ik ga bij mij straks over op gele bilsteins B6 met de originele veren. Toch een beetje extra stevigheid in het onderstel met 13 inch banden. Ik heb trouwens bij mij Viking banden eronder liggen 185/70/13.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29336
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het ultieme bandendraadje
Okee als de dempers nieuw zijn dan mag dat, of het nou toppers of subtoppers zijn, iig geen oorzaak van problemen zijn. Weet je welk merk, ws Sachs of Boge?
Regards/groeten, Jeroen
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
Re: Het ultieme bandendraadje
sachs, maar zit er sterk aan te denken om stuggere schokbrekers te zoeken, alleen vind ik bilstein een beetje erg prijzig... Is er geen schokbreker draadje? ik voel me een beetje off topig gaan....
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29336
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het ultieme bandendraadje
Ssssssttttt gaan we stiekum nog ff verder hier: Boge zit tussen Sachs en Bilstein in, zowel qua prijs als prestaties. Maar die Bilsteins zijn hun geld wel waard hoor!
Regards/groeten, Jeroen
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
Re: Het ultieme bandendraadje
iemand hier ervaring mee?
http://www.mister-auto.nl/fl/schokbreke ... 63016.html
kwam ze toevallig tegen, ben niet echt van plan ze te kopen tenzij iemand er hele goede ervaringen mee heeft... Ik wil eigenlijk de rijhoogte niet aanpassen, vind ik juist wel wat hebben bij een oude auto, dus moet ik voor andere schokbrekers gaan. Als ik het goed begrijp is Sachs "week" Boge is "stugger" en bilstein is heel "stug" alles is relatief met de normale vering natuurlijk
http://www.mister-auto.nl/fl/schokbreke ... 63016.html
kwam ze toevallig tegen, ben niet echt van plan ze te kopen tenzij iemand er hele goede ervaringen mee heeft... Ik wil eigenlijk de rijhoogte niet aanpassen, vind ik juist wel wat hebben bij een oude auto, dus moet ik voor andere schokbrekers gaan. Als ik het goed begrijp is Sachs "week" Boge is "stugger" en bilstein is heel "stug" alles is relatief met de normale vering natuurlijk
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29336
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het ultieme bandendraadje
Ja, dat spul is zelfs nieuw al rijp voor de vuilcontainer.
Bilstein is zeker niet stug, maar gewoon middels een super controle van ingaande en uitgaande slag het beste in staat om de bewegingen van het wegdek te volgen, daar ligt hem de kneep...
Bilstein is zeker niet stug, maar gewoon middels een super controle van ingaande en uitgaande slag het beste in staat om de bewegingen van het wegdek te volgen, daar ligt hem de kneep...
Regards/groeten, Jeroen
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
Re: Het ultieme bandendraadje
Heel misschien kan ik aan een schoefset komen voor een leuk prijsje, maar kan je dan de auto wel weer op de originele hoogte krijgen? Dan ben je natuurlijk wel veel stugger, of word het dan weer een auto waar je een niergordel bij moet kopen? Merk is nog onbekend... Of kan je ergens stuggere veren krijgen die wel de originele hoogte houden?
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29336
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het ultieme bandendraadje
Beetje weinig info zo, maar je kunt zeker niet elke schroefset naar originele hoogte krijgen, de meesten niet zelfs, en er is veel goedkope troep. Stugger op originele hoogte vraagt om maatwerk, is er iig niet kant en klaar. Goede mogelijkheid is origineel M-Tech veren met Bilstein dempers, dat verlaagt maar zo'n 15 mm, maar zal ook niet goedkoop zijn.
Regards/groeten, Jeroen
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2406
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Het ultieme bandendraadje
Moet morgen een setje nieuwe bandjes voor mijn 323i bestellen . Ga deze keer na een aantal dingen gelezen te hebben voor de Hankook V12 Evo zoals Jeroen ook al als grote kanshebber had beschreven. Eens kijken hoe het kostenplaatje uitkomt en daarna hoe ze bevallen als ze moeten presteren
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2406
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Het ultieme bandendraadje
195/50/R15 (2x)
205/50/R15 (2x)
Demontage, montage en balanceren
Alles bij elkaar voor een prijs van 320 euro. Ik is tevree, voor het weekend zijn ze binnen en liggen ze er op.
205/50/R15 (2x)
Demontage, montage en balanceren
Alles bij elkaar voor een prijs van 320 euro. Ik is tevree, voor het weekend zijn ze binnen en liggen ze er op.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29336
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het ultieme bandendraadje
Nette prijs. Zo te zien is mijn favoriet, Michelin PE2, inmiddels niet eens meer leverbaar in 205/50-15. Ben ik heel blij dat ik die maar gelijk mee heb laten komen een paar maanden terug.
Om het draadje actueel te houden maar even een rondje gedaan om te kijken wat er nog leverbaar is in zowel 205/50-15 (achter) als 195/50-15 (voor) aangezien veel banden maar in één van beide maten geleverd worden. Dit is de lijst met 15" aanbevelingen op het moment:
1. Topper zowel nat als droog Bridgestone Potenza RE002, setprijs ca 330 euro. Sinds kort pas te krijgen in beide maten en wat mij betreft met stip op 1
2. Ruimschoots bovengemiddelde band met sportieve eigenschappen en een sportief profiel: Hankook Ventus V12 Evo K110, setprijs ca 326 euro
3. Ruimschoots bovengemiddelde band met meer comfort eigenschappen: Hankook Prime2 K115, setprijs ca 290 euro
Aanraders in 185/70-13:
1. Comfortabel, slijtvast maar evengoed droog en nat erg goed: Michelin Energy 3B (E3B)
2. Veel value for money en erg goed in de regen: Uniroyal RainExpert
Om het draadje actueel te houden maar even een rondje gedaan om te kijken wat er nog leverbaar is in zowel 205/50-15 (achter) als 195/50-15 (voor) aangezien veel banden maar in één van beide maten geleverd worden. Dit is de lijst met 15" aanbevelingen op het moment:
1. Topper zowel nat als droog Bridgestone Potenza RE002, setprijs ca 330 euro. Sinds kort pas te krijgen in beide maten en wat mij betreft met stip op 1
2. Ruimschoots bovengemiddelde band met sportieve eigenschappen en een sportief profiel: Hankook Ventus V12 Evo K110, setprijs ca 326 euro
3. Ruimschoots bovengemiddelde band met meer comfort eigenschappen: Hankook Prime2 K115, setprijs ca 290 euro
Aanraders in 185/70-13:
1. Comfortabel, slijtvast maar evengoed droog en nat erg goed: Michelin Energy 3B (E3B)
2. Veel value for money en erg goed in de regen: Uniroyal RainExpert
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29336
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het ultieme bandendraadje
Even bandenupdate voor 15" aangezien het aanbod nogal verandert. Deze banden zijn momenteel allen verkrijgbaar in zowel 195/50-15 als 205/50-15 en aanbevelenswaardig:
Qua sportieve banden:
Bridgestone RE002, stugge wang, erg veel grip droog, prima grip nat
Hankook K110, wel een sportief/sportiever profiel om te zien, eigenlijk identieke grip als de RE002 droog/nat, wel iets zachtere wang en daarmee vooral ietsjes eerder onderstuurd
Meer doorsnee banden:
Fulda EC/HP en Vredestein Sportrac 5: beiden vrij goed droog en prima nat, iets goedkoper dan bovengenoemde sportieve banden. De Fulda's zullen een iets zachtere wang hebben, de Sportracs een iets hardere wang.
Qua sportieve banden:
Bridgestone RE002, stugge wang, erg veel grip droog, prima grip nat
Hankook K110, wel een sportief/sportiever profiel om te zien, eigenlijk identieke grip als de RE002 droog/nat, wel iets zachtere wang en daarmee vooral ietsjes eerder onderstuurd
Meer doorsnee banden:
Fulda EC/HP en Vredestein Sportrac 5: beiden vrij goed droog en prima nat, iets goedkoper dan bovengenoemde sportieve banden. De Fulda's zullen een iets zachtere wang hebben, de Sportracs een iets hardere wang.
Regards/groeten, Jeroen