Peter V: BMW E21 320/6 1981
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Top plan. Ik zie en lees graag wat je uiteindelijk krijgt en betaald.
Als ik de ETA conversie in mijn witte mik wil ik ook zoiets.
Als ik de ETA conversie in mijn witte mik wil ik ook zoiets.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29320
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Wellicht dat die condensor een te grote dichtheid heeft hoor, dat je daarom niet uitkomt. Voor Ite hoeft er ws niet van origineel te worden afgeweken, maar ja ook die zijn lastig te vinden op het moment...
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12001
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Dus vandaag naar die specialist gegaan. In combinatie met wat afmetingen etc eens rond de tafel gaan zitten.
Een custom die 3 ipv 2 rijen heeft komt ongeveer uit op een dikte van 60 mm. Nu heeft de standaard koelcassette een dikte van 34 mm. Aangezien een type 2 een uitsparing heeft in het voorfront van 43 mm diep is daar gelijk de uitdaging. Bij de originele radiateur is de afstand tussen de visco en de radiateur 2 cm. Een dikkere radiateur zou dus onvoldoende tot geen ruimte overlaten voor de visco. Als je daar dan ook de beweging van de motor/ aandrijving in ogenschouw neemt is een custom niet mogelijk.
De huidige radiateur is een "Nissens" aftermarket. Hun gaven al aan dat de capaciteit tussen een originele en aftermarket al best groot is waarbij een originele dan de beste werking heeft. Hun gaan nu aan de slag om iets "origineels" op te zoeken.
Voor een ieder die deze optie van custom wel wilt.... Visco verwijderen en elektrische fan ervoor zetten, zo simpel is het.
Een custom die 3 ipv 2 rijen heeft komt ongeveer uit op een dikte van 60 mm. Nu heeft de standaard koelcassette een dikte van 34 mm. Aangezien een type 2 een uitsparing heeft in het voorfront van 43 mm diep is daar gelijk de uitdaging. Bij de originele radiateur is de afstand tussen de visco en de radiateur 2 cm. Een dikkere radiateur zou dus onvoldoende tot geen ruimte overlaten voor de visco. Als je daar dan ook de beweging van de motor/ aandrijving in ogenschouw neemt is een custom niet mogelijk.
De huidige radiateur is een "Nissens" aftermarket. Hun gaven al aan dat de capaciteit tussen een originele en aftermarket al best groot is waarbij een originele dan de beste werking heeft. Hun gaan nu aan de slag om iets "origineels" op te zoeken.
Voor een ieder die deze optie van custom wel wilt.... Visco verwijderen en elektrische fan ervoor zetten, zo simpel is het.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12001
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29320
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Blijft klooien zo, en elektrische vin in laagste stand permanent mee laten draaien is ook geen oplossing omdat de temperatuur juist onder last oploopt. Wellicht overwegen flow te vergroten maar dan moet je eigenlijk overstappen naar een temperatuurgestuurde elektrische pomp, kom je wel steeds verder van origineel af te staan.
Inmiddels vele jaren geleden waren er enkele merken die mechanische M20 waterpompen met een hogere capaciteit maakten, ik had er zo een van QH op mijn racer en die heeft ook op de heetste dagen gewoon goed gehouden. Maar goed, dat is 15 jaar geleden, geen idee of die pompen er nog zijn.
Inmiddels vele jaren geleden waren er enkele merken die mechanische M20 waterpompen met een hogere capaciteit maakten, ik had er zo een van QH op mijn racer en die heeft ook op de heetste dagen gewoon goed gehouden. Maar goed, dat is 15 jaar geleden, geen idee of die pompen er nog zijn.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29320
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Tsja, veel aanbieders van dat soort spul en zeker niet allemaal even goed. Enige manier is proberen, best wel weer kostbaar als het niets uithaalt.Peter V. wrote: ↑Fri Jun 23, 2023 11:15 pmTsja, toch als je dan dit ziet.....
https://www.axauto-parts.com/mecanique/ ... 10809.html
Nog een idee, andere maat poelie om de pomp iets meer toeren te laten draaien?
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Jeroen wrote: ↑Fri Jun 23, 2023 11:16 pm Blijft klooien zo, en elektrische vin in laagste stand permanent mee laten draaien is ook geen oplossing omdat de temperatuur juist onder last oploopt. Wellicht overwegen flow te vergroten maar dan moet je eigenlijk overstappen naar een temperatuurgestuurde elektrische pomp, kom je wel steeds verder van origineel af te staan.
Inmiddels vele jaren geleden waren er enkele merken die mechanische M20 waterpompen met een hogere capaciteit maakten, ik had er zo een van QH op mijn racer en die heeft ook op de heetste dagen gewoon goed gehouden. Maar goed, dat is 15 jaar geleden, geen idee of die pompen er nog zijn.
Tijdens het rijden van a-b sprong hij bij mij eigenlijk nooit aan, maar idd met volle polle de berg op wel, hoogste stand is slechts zelden.
Ik heb nog een aantal van die dikke liggen, zonder visco rijden en dan met elektrische fan is mss ook wel een optie voor NFL.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12001
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Gisteren telefoontje gehad van de radiateurenman. Zoals gezegd een custom kunnen hun niet leveren met meer koelcapaciteit en passend in combinatie met de visco (afmetingen).
Schijnbaar is het merk wat je tegenwoordig bij BMW krijgt ook al lang geen Behr meer. Zij raden mij aan om een radiateur te nemen van HAUGG. Deze heeft dezelfde capaciteit als origineel en is van goede kwaliteit. Oftewel ik moet iets...... Bestel maar. Zou 185 euro kosten. Maandag a.s. moet deze binnen zijn. We gaan het zien.
Schijnbaar is het merk wat je tegenwoordig bij BMW krijgt ook al lang geen Behr meer. Zij raden mij aan om een radiateur te nemen van HAUGG. Deze heeft dezelfde capaciteit als origineel en is van goede kwaliteit. Oftewel ik moet iets...... Bestel maar. Zou 185 euro kosten. Maandag a.s. moet deze binnen zijn. We gaan het zien.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Ben benieuwd!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29320
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Duimen maar! Ik heb in september '22 nog een nieuwe AVA besteld en die was ogenschijnlijk van de gebruikelijke goede oude kwaliteit, maar was toen ook al dik 200 euro. Maar inmiddels ook niet meer leverbaar. De beschikbaarheid van onderdelen voor onze oudjes loopt rap terug!
Regards/groeten, Jeroen
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Heb de stoute schoenen aangedaan en het Ali Alu 5-row radiateur besteld.
Ben benieuwd. Zal deze eerst voor het plaatsen proberen af te vullen en op druk te zetten.
Ben benieuwd. Zal deze eerst voor het plaatsen proberen af te vullen en op druk te zetten.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12001
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Reuze benieuwd naar de kwaliteit en pasvorm.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.