E21 318i (ITB)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Leuk verslag en ook wel herkenbare dingen. Kan soms erg frustrerend zijn maar het gros van de mensen heeft in de bergen een ander tempo dan jij en ik. Op zich niet erg want vaak kom je er op enig moment wel weer voorbij, zolang je niet stuit op de (opvallend genoeg doorgaans Nederlandse) frusts die vinden dat ze je dan het inhalen onmogelijk moeten maken.
De passie van Italianen blijft gaaf. Zo zijn wij door de politie al eens gewaarschuwd dat er verderop een controle stond. En één keer kwamen we met de 320iS aanblaffen om vervolgens heel rustig langs te rijden, stonden ze druk te gebaren dat het gas erop moest hahaha!
Anyway, je hebt wel een mooie trip gehad, weer kon beter, er viel wat te puzzelen, maar je hebt 't maar mooi gedaan en al die mooie passen gezien. Blijft een paradijsje.
De passie van Italianen blijft gaaf. Zo zijn wij door de politie al eens gewaarschuwd dat er verderop een controle stond. En één keer kwamen we met de 320iS aanblaffen om vervolgens heel rustig langs te rijden, stonden ze druk te gebaren dat het gas erop moest hahaha!
Anyway, je hebt wel een mooie trip gehad, weer kon beter, er viel wat te puzzelen, maar je hebt 't maar mooi gedaan en al die mooie passen gezien. Blijft een paradijsje.
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 318i (ITB)
Ik had natuurlijk liever niet stilgestaan, maar in mijn risicoanalyses had ik deze twee niet meegenomen. Nu het gat in de drukregelaar gewoon maar afdichten en/of een digitale meter monteren. Wat betreft de Hall-sensor voor de krukas weet ik het even niet. Die dingen moeten het gewoon volhouden en uiteindelijk heeft ie het ook 100000km volgehouden. Ik heb een Cherry/ZF GS100502 gemonteerd. En als ik kijk hoe ik de vervangende sensor, die ooit op de bak gemeten heeft en later op het diff heb mishandeld, nog 208km/h aan heeft gekund. Tja, dan zijn het ook gewoon wel goeie. Misschien dat de temperatuur van 125graden hem de nek om heeft gedaan, alhoewel, voorop het blok en aan de onderkant, in de luchtstroom...
Ik vond de Duitse truttenmobielen echt verschrikkelijk fundamenteel. Meteen toeteren en lichtsignalen. Italiaanse truttenmobielen gingen vaak wel aan de kant, Italiaanse werkauto's gaan niet aan de kant. Die slingeren de Transporter toch met een noodgang bij de pas op. En Duitse motoren, manman, wat een ellendelingen zijn dat. Maargoed, het was gelukkig geen filerijden, zoals twee jaar geleden op de Simplon en Furka.
Misschien wordt het inmiddels ook tijd om eens richting een rollerbank te gaan. En dan vooral om de ontsteking verder te tunen. Ik zou dan op de rijen uit de tabel een vermogensrun willen doen om te zien bij welke vervroeging het meeste vermogen zit, zonder het op pingelen aan te laten komen natuurlijk. Deze tabel heb ik eigenlijk sinds 2017 niet meer aangepast en ik weet ook niet goed of die eigenlijk wel goed aansluit omdat ik de Y-as ook maar gewoon van MAP-load naar MAF-load heb omgezet.
Deze winter gaan in elk geval de dynamo en startmotor weg voor revisie. En het is tijd om de bedrading te herzien. Sinds 2017 is er veel veranderd.
Wat het inlaattraject betreft zie ik op hele hoge toerentallen op lagere snelheden (dat wil zeggen in de tweede en derde versnelling) dat de luchtdruk na de gaskleppen 2-4kPa afneemt. Het 70mm traject van luchtfilter tot ingang van de luchtbak zou dan wellicht ietsjes te klein zijn. Totale oppervlakte van de gaskleppen is ook iets groter dan de 70mm diameter. Maar over dat kleine verschil ga ik niet lopen klooien. Wel wil ik weer naar een stationaire luchtschuif. Een eerdere poging was mislukt, omdat ik toen ook nog van de druksensor afhankelijk was en dat signaal niet wilde verstoren, maar nu die niet meer meedoet, kan ik best met de kleine slangetjes wat extra lucht toelaten achter de gasklep. Vanaf 1000m hoogte liep het stationaire toerental toch terug. Ook bij een koude start staat het net te krap, tot het warm is. En ik wil natuurlijk niet bij warme motor op zeeniveau met 2000 toeren voor het stoplicht staan.
En gaat het 2 liter blok er komen...? Dit blok zit nu tegen de geplande levensduur aan. Krukas, zelfde drijfstangen. En dan zuigers met hoge compressie? Geschat zit ik nu op 90pk per liter, waar een S14B20 op 96pk per liter zit (en de S14B23 op 86). Met meer compressie denk ik dat ik wel bij de 200pk uit kan komen. Moet dat?
Ik vond de Duitse truttenmobielen echt verschrikkelijk fundamenteel. Meteen toeteren en lichtsignalen. Italiaanse truttenmobielen gingen vaak wel aan de kant, Italiaanse werkauto's gaan niet aan de kant. Die slingeren de Transporter toch met een noodgang bij de pas op. En Duitse motoren, manman, wat een ellendelingen zijn dat. Maargoed, het was gelukkig geen filerijden, zoals twee jaar geleden op de Simplon en Furka.
Misschien wordt het inmiddels ook tijd om eens richting een rollerbank te gaan. En dan vooral om de ontsteking verder te tunen. Ik zou dan op de rijen uit de tabel een vermogensrun willen doen om te zien bij welke vervroeging het meeste vermogen zit, zonder het op pingelen aan te laten komen natuurlijk. Deze tabel heb ik eigenlijk sinds 2017 niet meer aangepast en ik weet ook niet goed of die eigenlijk wel goed aansluit omdat ik de Y-as ook maar gewoon van MAP-load naar MAF-load heb omgezet.
Deze winter gaan in elk geval de dynamo en startmotor weg voor revisie. En het is tijd om de bedrading te herzien. Sinds 2017 is er veel veranderd.
Wat het inlaattraject betreft zie ik op hele hoge toerentallen op lagere snelheden (dat wil zeggen in de tweede en derde versnelling) dat de luchtdruk na de gaskleppen 2-4kPa afneemt. Het 70mm traject van luchtfilter tot ingang van de luchtbak zou dan wellicht ietsjes te klein zijn. Totale oppervlakte van de gaskleppen is ook iets groter dan de 70mm diameter. Maar over dat kleine verschil ga ik niet lopen klooien. Wel wil ik weer naar een stationaire luchtschuif. Een eerdere poging was mislukt, omdat ik toen ook nog van de druksensor afhankelijk was en dat signaal niet wilde verstoren, maar nu die niet meer meedoet, kan ik best met de kleine slangetjes wat extra lucht toelaten achter de gasklep. Vanaf 1000m hoogte liep het stationaire toerental toch terug. Ook bij een koude start staat het net te krap, tot het warm is. En ik wil natuurlijk niet bij warme motor op zeeniveau met 2000 toeren voor het stoplicht staan.
En gaat het 2 liter blok er komen...? Dit blok zit nu tegen de geplande levensduur aan. Krukas, zelfde drijfstangen. En dan zuigers met hoge compressie? Geschat zit ik nu op 90pk per liter, waar een S14B20 op 96pk per liter zit (en de S14B23 op 86). Met meer compressie denk ik dat ik wel bij de 200pk uit kan komen. Moet dat?
Re: E21 318i (ITB)
Ook die van mij was niet bestand tegen die ontwerpfout in de wielkuip.
Met alleen een beetje borstelen was de structuur al snel ver te zoeken.
Wat een zand!
Maar zo ziet het er alweer redelijk uit.
Bijna klaar!
Redelijk lasnaadje dacht ik zo.
En ook weer dicht.
Dit was er over van het analoge metertje van de drukregelaar trouwens.
Met alleen een beetje borstelen was de structuur al snel ver te zoeken.
Wat een zand!
Maar zo ziet het er alweer redelijk uit.
Bijna klaar!
Redelijk lasnaadje dacht ik zo.
En ook weer dicht.
Dit was er over van het analoge metertje van de drukregelaar trouwens.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Ik denk dat we allemaal aan de beurt komen voor die plekken, maar jij hebt 't voorlopig weer even stevig en lekdicht haha
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Mooi gefixed weer, nu nog deze holle ruimte vanuit de wielkast schoonblazen en flink wat cavity wax ofzoiets erin.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
In 2017 ben ik begonnen met wat extra elektrische dingen in te bouwen. Daar kwam wat bij en toen nog wat en toen nog wat en naja, nu is het niet zo mooi meer. Ik heb toen gekozen voor een minder ingrijpende oplossing, die wel meer draad kostte. En nu is het tijd voor een ingrijpender oplossing om het gewoon netter en betrouwbaarder te maken.
Een jaar geleden heb ik al een dikke vette plug met alle toebehoren besteld en uiteindelijk heb ik die winter geen hol uitgevroten. Nu heb ik gewoon alles losgetrokken, dus nu moet ik wel. Het idee is om een complete kabelboom voor in de motorruimte te hebben die gewoon los kan van het deel in de auto. Dat betekent dus dat er een twintig kabels door het schutbord moeten. Daarnaast, en dat is eigenlijk het voornaamste, is het in de auto nog het ergst. Ik wil de zekeringen, relais, computertjes, alles gewoon netjes in een bakje op een plaatje hebben.
Maar het begint bij de grootste van allemaal. De plug. Waar moet die... De pluskabel komt al door het schutbord en die was al lastig genoeg. Ik ga niet lekker uitkomen met het vinden van een plek direct de motorruimte in. Het beste dat ik kon verzinnen was de ventilatorbak in. Maar hoe ik daar weer uit ga komen... Misschien dan maar een dikke snee erin slijpen waar de hele kabelboom doorheen kan.
Hebben jullie nog ideeën?
Dit deel wordt aan de binnenkant gemonteerd en komt daar vast aan dat deel van de boom. Vanuit de motorruimte klikt het tegendeel hierin.
Dit zou dan ongeveer de locatie worden, uiteindelijk in het handschoenenvak.
Een jaar geleden heb ik al een dikke vette plug met alle toebehoren besteld en uiteindelijk heb ik die winter geen hol uitgevroten. Nu heb ik gewoon alles losgetrokken, dus nu moet ik wel. Het idee is om een complete kabelboom voor in de motorruimte te hebben die gewoon los kan van het deel in de auto. Dat betekent dus dat er een twintig kabels door het schutbord moeten. Daarnaast, en dat is eigenlijk het voornaamste, is het in de auto nog het ergst. Ik wil de zekeringen, relais, computertjes, alles gewoon netjes in een bakje op een plaatje hebben.
Maar het begint bij de grootste van allemaal. De plug. Waar moet die... De pluskabel komt al door het schutbord en die was al lastig genoeg. Ik ga niet lekker uitkomen met het vinden van een plek direct de motorruimte in. Het beste dat ik kon verzinnen was de ventilatorbak in. Maar hoe ik daar weer uit ga komen... Misschien dan maar een dikke snee erin slijpen waar de hele kabelboom doorheen kan.
Hebben jullie nog ideeën?
Dit deel wordt aan de binnenkant gemonteerd en komt daar vast aan dat deel van de boom. Vanuit de motorruimte klikt het tegendeel hierin.
Dit zou dan ongeveer de locatie worden, uiteindelijk in het handschoenenvak.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Denk dat ie daar wel het droogste zit. Een verbinding je handschoenenvak in is niet wenselijk, qua vocht. Goede afdichting van de doorvoer is het belangrijkste.
Re: E21 318i (ITB)
Dat rode op de stekker is van rubber en zou voor de afdichting moeten zorgen. En anders wat extra kit!
En alle stekkertjes in de stekker krijgen een rubbertje mee, dus als het goed is kan de hogedrukspuit erop.
En alle stekkertjes in de stekker krijgen een rubbertje mee, dus als het goed is kan de hogedrukspuit erop.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: E21 318i (ITB)
Mooie opdonder gehad de drukmeter.
Goed weer te zien, dat er stappen gemaakt worden.
Goed weer te zien, dat er stappen gemaakt worden.
Re: E21 318i (ITB)
Het werd tijd om de draadjes op te ruimen. In 2017 heb ik de afweging gemaakt om geen extra gaten te maken, maar nu laat ik dat maar in de steek. Toen heb ik alle draden van het handschoenenvak rechts, naar links laten lopen door het bestaande gat in het schutbord en van daar vooral weer naar rechts. Dat moest maar anders. Vooral ook omdat de kabelboom als een enkele van binnen naar buiten liep.
Maar als je dit zo ziet... Komt het ooit weer goed?
Eerst maar eens een groot gat maken.
Zo komt de stekker er in de waterbak weer uit.
Hoog en droog thuis maar aan de gang. Hier nog op een stukje HAD (Hout Aided Design)
En zo begint het ergens op te lijken. Misschien in veler ogen nog steeds een rommeltje, maar er zit wel logica in.
Twee Arduino's. Een voor de snelheidsmeter en een voor wat andere activiteiten. Als de Lambda te laat actief wordt, geeft die een signaal af dat overeenkomt met veeeeeel te rijk, dus de Microsquirt gaat extreem verarmem. Daar ben ik nu zo klaar mee, dat ik het signaal eerst in de Arduino ga opvangen om het dan wat gestructureerder uit te geven naar de Microsquirt. Ook krijgt de Lambda een extra spanningsregelaar. Ik los inderdaad het probleem niet op, maar ik weet het anders ook niet.
Het zekeringenkastje is nu ook uitgebreid omdat het platform van 2018, toen ik de injectie inbouwde, wel om aan het vallen was. Nu heb ik nog ruimte voor drie of vier extra zekeringen, voor bijvoorbeeld wat extra audio ofzo. Alle aansluitingen met dit paneel gaan via stekkers, zodat het paneel gewoon uit de auto te nemen is. Onder de motorkap komt dat ook een enkele kabelboom die er ook gewoon uitkan.
Volgende week maar met de kabelboom onder de kap aan de slag!
Maar als je dit zo ziet... Komt het ooit weer goed?
Eerst maar eens een groot gat maken.
Zo komt de stekker er in de waterbak weer uit.
Hoog en droog thuis maar aan de gang. Hier nog op een stukje HAD (Hout Aided Design)
En zo begint het ergens op te lijken. Misschien in veler ogen nog steeds een rommeltje, maar er zit wel logica in.
Twee Arduino's. Een voor de snelheidsmeter en een voor wat andere activiteiten. Als de Lambda te laat actief wordt, geeft die een signaal af dat overeenkomt met veeeeeel te rijk, dus de Microsquirt gaat extreem verarmem. Daar ben ik nu zo klaar mee, dat ik het signaal eerst in de Arduino ga opvangen om het dan wat gestructureerder uit te geven naar de Microsquirt. Ook krijgt de Lambda een extra spanningsregelaar. Ik los inderdaad het probleem niet op, maar ik weet het anders ook niet.
Het zekeringenkastje is nu ook uitgebreid omdat het platform van 2018, toen ik de injectie inbouwde, wel om aan het vallen was. Nu heb ik nog ruimte voor drie of vier extra zekeringen, voor bijvoorbeeld wat extra audio ofzo. Alle aansluitingen met dit paneel gaan via stekkers, zodat het paneel gewoon uit de auto te nemen is. Onder de motorkap komt dat ook een enkele kabelboom die er ook gewoon uitkan.
Volgende week maar met de kabelboom onder de kap aan de slag!
Re: E21 318i (ITB)
Ik weet niet of ik het zo leuk vind, vooral het vinden van bouwstenen vind ik zo verschrikkelijk rottig. Het moet allemaal maar van websites en hopen of gokken dat het goedkomt. Maargoed, tot nu toe zitten er al dagen in werk in
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Dikke klus hoor, maar uiteindelijk ruimte het als het goed is idd lekker op, en geeft orde. Ordnung muss sein hahaha!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Flinke klus zeg, dat wordt straks spannend bij de eerste keer contactsleutel omdraaien.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i