Even een vraagje over de rubbers van de achterophanging, zie rubbers uiterst links en rechts op foto.
Deze rubbers kan je als type normaal of sport bestellen, iemand ervaring of advies hierover.
De huidige rubbers zien er nog redelijk goed uit, gezien de kosten van zo'n € 50 per stuk twijfel ik om ze te vervangen.
Hoe belangrijk zijn deze rubbers en is het verschil van stugheid groot tussen de standaard en sport rubbers
ik heb even je foto geleend Michel
Wondermike wrote:
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Ik heb ze nooit 1 op 1 kunnen vergelijken, als je er vers rubber in stopt is het ten opzichte van 30 jaar oud rubber altijd wel beter. Maar ik meen dat de prijs nauwelijks scheelt dus dan zou ik ook gelijk die motorsport variant nemen.
Jeroen wrote:Ik heb ze nooit 1 op 1 kunnen vergelijken, als je er vers rubber in stopt is het ten opzichte van 30 jaar oud rubber altijd wel beter. Maar ik meen dat de prijs nauwelijks scheelt dus dan zou ik ook gelijk die motorsport variant nemen.
Klopt Jeroen prijstechnisch maakt het nauwelijks uit.
Waarom ik twijfel over het hardere rubber is omdat ik bang ben dat het teveel comfort gaat kosten.
Bijvoorbeeld toen ik van de originele vering over ging naar H&R verlaging kosten dat uiteraard comfort maar
de stijfheid van het chassis kan deze verlaging goed aan.
Als je over een hobbelige weg rijdt merk je uiteraard de verlaging maar verder geen gerammel of resonantie.
Zou dit met de hardere rubbers wel een verschil gaan maken
Ik heb een filmpje op het Engelse gedeelte gezien van Mark's e21 M52 2.8
Als je dan hoort in het fimpje vanaf 1.10 min hoe de sporen in de weg doorslaan in het interieur,
gaat dat voor mij te ver m.b.t. het comfort.
Denk jij dat de achteras rubbers veel invloed hebben op het comfort in het interieur
Laatste vraag weet jij of Alpina of Hartge deze rubbers in de E21 heeft vervangen voor de hardere versie.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Ik denk dat het verschil vwb doorgeven van geluid minimaal is, veel minder dan de invloed van bijv veren en dempers, het blijven tenslotte rubbers, het is geen nylon wat je gaat plaatsen. Belangrijkste verschil moet zijn dat de achteras iets vaster op z'n plek ligt waardoor de auto wat stabieler en spoorvaster zou moeten zijn. Zoals je op onderstaande foto kunt zien waren hardere rubbers iig onderdeel van het Alpina Fahrwerk.
Ik weet de details van Mark z'n auto niet precies, maar ik gok dat veren en dempers stukken stugger zijn, je hoeft niet te rekenen dat je ineens een resonerend monster hebt. Verder zijn er hier volgens mij meerdere mensen die die hardere rubbers hebben geplaatst dus wellicht uit andere hoek nog wat ervaringen.
Ik heb nog nooit naar mijn subframe rubbers gekeken maar als ik het subframe eens laat zakken gaan er zeker Motorsport rubbers onder, en da's nog wel een cabrio om mee te cruisen .
Inderdaad, je kan ook nog nylon bussen plaatsen dan zal het wel wel ten koste van het comfort gaan
met een 1op 1 verbinding.
Oke, dus Alpina heeft deze rubbers ook toegepast.
Ik ben overtuigt, ik ga voor de sport rubbers.
Dat "cruisen" van jou bevalt me wel
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
uwbuurman wrote:Hoi Patrick, je bent lekker bezig! Wanneer gaat je auto naar Gert jan? als je zo doorgaat is die mooie zwarte eind 2012 weer helemaal klaar!
Ha die Koos,
Hij gaat lekker, helaas kwam er iets tussen( van mijn kant ) de afspraak die 2 weken geleden was gemaakt met Gert jan om langs te komen om het e.e.a te bekijken.
We hebben nu contact of het nog mogelijk is om dit jaar iets af te spreken dat voor beide uitkomt.
Klaar voor eind 2012
Mijn streven is SM 2013 maar ik wil het goed doen, dus het is niet meer als een datum.
Toch denk ik als het chassis klaar en gespoten is de opbouw redelijk snel kan gaan, ik heb namelijk al veel onderdelen schoon/nieuw klaar liggen om te monteren.
Maar..... de motor, dat wordt nog een hoofdstuk apart ik heb nog zoveel verschillende ideeen wat ik zou kunnen doen.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Ik heb de achterasrubbers vervangen voor nylon. Wat betreft demping van hobbeltjes enzo merk je er weinig van naar mijn idee...maar ik vind een 'sportieve' rit juist aangenaam. Het geluid van het differentieel is echter zeer aanwezig! Dat zal het voordeel van de sport rubbers dus zijn, wel stijver maar geen onconfortabele geluiden door de auto.
Er is een tijdje geleden wat discussie geweest over de achterasrubbers, uiterst links en uiterst rechts op deze foto.
De harde variant, de motorsportvariant dus, was niet meer leverbaar en zouden in december weer leverbaar worden. Probleem, echter, was dat de prijs dan van een 5 tientjes naar iets van 185 euro PER STUK ex BTW zou gaan. Te zot voor woorden natuurlijk.
Goed nieuws, vandaag heb ik ze besteld via BMW Classic, voor de oude prijs, rechts onderdeelnr. 1118928 voor €49,86 en links onderdeelnr. 1118568 voor €50,91 beide inclusief BTW en franco thuis bezorgd. Neem aan dat ik nieuwe krijg en dat er niet nog een plukje oude zijn gevonden. We gaan het meemaken.
Het schijnt alleen wel moeilijk te zijn om onderscheidt te zien tussen de harde en de originele. De twee verschillende kleuren hebben die van mij ook.
Ik heb alleen de originele besteld en niet de harde.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.