E36 voor de bazin... nu met 2.8
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29311
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Op zoek naar een E36 voor de bazin... gevonden! (zie P. 2)
Thanks!
De mapping is verschillend voor de geknepen 2.5 en de 'normale' 2.8. Met wat ik heb liggen heb ik dan 2 opties imo:
1. DME van de Compact behouden, deze heeft ook EWS, ff naar Beek andere mapping laden
2. DME van de 528i donor erin, die heeft geen EWS. Kan ik evt wel even doen om te testen wat het verschil is, maar eigenlijk wil ik ook die EWS wel houden.
Vanos is in 2017 gedaan en was stil, dus dat geloof ik wel even. Maar dat zijn dingen die, net als de bobines van 2010, prima aan te pakken zijn met het blok in de auto.
De mapping is verschillend voor de geknepen 2.5 en de 'normale' 2.8. Met wat ik heb liggen heb ik dan 2 opties imo:
1. DME van de Compact behouden, deze heeft ook EWS, ff naar Beek andere mapping laden
2. DME van de 528i donor erin, die heeft geen EWS. Kan ik evt wel even doen om te testen wat het verschil is, maar eigenlijk wil ik ook die EWS wel houden.
Vanos is in 2017 gedaan en was stil, dus dat geloof ik wel even. Maar dat zijn dingen die, net als de bobines van 2010, prima aan te pakken zijn met het blok in de auto.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3019
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Op zoek naar een E36 voor de bazin... gevonden! (zie P. 2)
Aha OK, dus de 528i van Steve heeft ooit een EWS delete ondergaan.Jeroen wrote: ↑Tue Mar 15, 2022 10:12 pm Thanks!
De mapping is verschillend voor de geknepen 2.5 en de 'normale' 2.8. Met wat ik heb liggen heb ik dan 2 opties imo:
1. DME van de Compact behouden, deze heeft ook EWS, ff naar Beek andere mapping laden
2. DME van de 528i donor erin, die heeft geen EWS. Kan ik evt wel even doen om te testen wat het verschil is, maar eigenlijk wil ik ook die EWS wel houden.
Vanos is in 2017 gedaan en was stil, dus dat geloof ik wel even. Maar dat zijn dingen die, net als de bobines van 2010, prima aan te pakken zijn met het blok in de auto.
Ik zou ook opteren voor de originele DME, scheelt ook weer geklooi met km standen en zo, en de DME uit de 528i wil waarschijnlijk een EGS zien.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29311
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8
Ik zie dat ik weer veel te weinig foto's maak van de opbouw, te druk met schroeven en vuile handen om aan plaatjes te denken haha. Maar goed, afgelopen zaterdag kon de auto voor het eerst weer gestart worden en hij wilde 't nog doen ook! Wel een uitroepteken op de cockpit en met INPA vinden we dan een defecte nokkenas sensor. Die vervangen we a.s. zaterdag nog even, dan het opbouwen afronden, warmdraaien, check op lekkages en vloeistofniveaus, daarna voor de zekerheid even olie verversen, en dan wordt het tijd om de 2.8 en alle verse onderdelen eens te gaan ervaren, dat moet toch wel ff wat frisser aanvoelen!
Dan eerst maar eens wat rijden en als alles zich goed houdt even de juiste map erin, en misschien dat de auto dan ook een setje dikkere stabi's krijgt, gaat 't nóg wat leuker sturen.
Dan eerst maar eens wat rijden en als alles zich goed houdt even de juiste map erin, en misschien dat de auto dan ook een setje dikkere stabi's krijgt, gaat 't nóg wat leuker sturen.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3019
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8
Spannend dus....
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18685
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8
Lekker hoor!! Waarom niet gelijk de 2.8 map erin? Nokkenassensortje is te overzien. Altijd wel iets wat de geest geeft. Volgens mij is dat straks een heel geinig rijdende compact!
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4549
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8
Blijven leuke projectjes.. zo'n motorswap
Een compact met zo een dikke 2.8 dat gaat zeer fijn rijden denk ik .. T zal blij zijn
Een compact met zo een dikke 2.8 dat gaat zeer fijn rijden denk ik .. T zal blij zijn
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8
Mooi! 200pk in een lichtvoetige compact!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29311
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8
Thanks guys! En zo gauw ik even ruimte kan maken in de agenda ga ik even bij Beek langs, maar uit ervaring weet ik dat dat zomaar een halve dag kost en die heb ik momenteel even niet 'over'.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29311
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8
Vandaag de geplande afronding van het project ander blokkie voor Tammy. Best nog wel even zoet geweest, koelsysteem dat toch wel enig aandringen nodig had voordat er flow kwam, een (nieuwe) kettingspanner die met name bij de start, bij elke start, z'n werk niet goed genoeg deed, één klepstoter die wat meer tijd nodig had om tot leven te komen... allemaal te overzien maar je bent toch nog effe zoet.
Uiteindelijk lekker warmgedraaid, olie ververst, en dan echt eens hobbelen maar. De koppel-piek die de M52B28 normaliter heeft en die ik ook ervaar met de 328i cabrio van Ite, die vertoont de Compact nog niet en dat wijt ik vooralsnog aan een onjuiste mapping. Maar als je er even voor gaat zitten dan merk je dat het autootje nu, eigenlijk soepeltjes en zonder veel omhaal, wel aardig grotere stappen zet dan het oude blokje, met kort doorhalen zit je snelheid gevoelsmatig echt wel een leuk stukkie hoger.
Gauw maar proberen om even de juiste software erin te krijgen dan is het feest compleet, maar zoals het er nu naar uitziet zijn we met dit autootje voorlopig even uitgesleuteld, al gaan we uiteraard nog wel een rondje checks en dingen natrekken doen. Voor nu, prima gelopen en erg blij dat 't doet wat 't moet doen!
Uiteindelijk lekker warmgedraaid, olie ververst, en dan echt eens hobbelen maar. De koppel-piek die de M52B28 normaliter heeft en die ik ook ervaar met de 328i cabrio van Ite, die vertoont de Compact nog niet en dat wijt ik vooralsnog aan een onjuiste mapping. Maar als je er even voor gaat zitten dan merk je dat het autootje nu, eigenlijk soepeltjes en zonder veel omhaal, wel aardig grotere stappen zet dan het oude blokje, met kort doorhalen zit je snelheid gevoelsmatig echt wel een leuk stukkie hoger.
Gauw maar proberen om even de juiste software erin te krijgen dan is het feest compleet, maar zoals het er nu naar uitziet zijn we met dit autootje voorlopig even uitgesleuteld, al gaan we uiteraard nog wel een rondje checks en dingen natrekken doen. Voor nu, prima gelopen en erg blij dat 't doet wat 't moet doen!
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4549
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8
Fijn!! Na een motorswap blijven er altijd nog wel van die kleine dingetjes te regelen maar idd de juiste mapping brengt daar die laatste puntjes kwa vermogensopbouw en koppel in orde .. zou zeggen goed gedaan!!
Last edited by gerrit323 on Sun Apr 17, 2022 5:55 pm, edited 1 time in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3019
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8
M52 koelsysteem luchtvrij vullen is inderdaad lastig, ik heb het systeem nagenoeg luchtvrij gevuld gekregen door met een trechter te vullen via de ontluchting op het thermostaathuis, en tegelijk ontluchten op de radiator.
Nu maar snel de juiste mapping erin, lijkt mij niet goed voor de motor om met foute mapping rond te rijden.
Nu maar snel de juiste mapping erin, lijkt mij niet goed voor de motor om met foute mapping rond te rijden.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8
Mooie stappen Jeroen. Wat is het verschil in koelsysteem eigenlijk met een M54 ? Ik heb (E39 dat weer wel) namelijk nooit problemen om alle lucht eruit te krijgen.
Carpe Diem, Raymond
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11776
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8
Het duurde echt bizar lang voordat de thermostaat het nodig vond om te openen. Zeker omdat er geen flow was.
Na flink in de retour knijpen om door de kleine opening wat water te krijgen kwam het op gang. Nu is het denk ik vooral zaak een paar keer te checken op kleine lucht bellen.
Het lastige is dus vooral bij een totale drain.
Na flink in de retour knijpen om door de kleine opening wat water te krijgen kwam het op gang. Nu is het denk ik vooral zaak een paar keer te checken op kleine lucht bellen.
Het lastige is dus vooral bij een totale drain.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11776
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8
We hebben trouwens met Forte een flush gedaan. Topspul!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.