Wat is zo'n ding nou waard?

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: Wat is zo'n ding nou waard?

Post by BMWvision »

Hmm ja nu je het zegt. Dat klopt wel een beetje :P
Maar voor mij is dat geen rede ze eventueel in de toekomst niet aan te schaffen.


1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29287
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat is zo'n ding nou waard?

Post by Jeroen »

haha sportonderstel plaatsen en dan een paar wobbly zoekerige runflats eronder :?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wat is zo'n ding nou waard?

Post by Wondermike »

De runflats hoeven wat mij betreft ook niet perse om genoemde redenen. De banden die er nu onder zitten plakken en sturen heerlijk.
Maar het probleem is dat je dus langs de weg kan komen te staan met een gat in je band en dat je de ANWB alleen maar dat reparatiesetje kan laten zien.
Met een vakantie of zo zou een reservewiel me dan toch blijer maken.

Maar om nou een 18" velg in je kofferbak te hebben liggen :?
So many cars, so little time
jeffreydorst
Upcoming E21 fanatic
Posts: 40
Joined: Thu Mar 15, 2012 12:52 pm

Re: Wat is zo'n ding nou waard?

Post by jeffreydorst »

En RF's is ook een probleem zonder banspannings sensoren in je wielen, Hoe merk jij tijdens het rijden dat je spanning veel te laag is? Of dan de vrouw die merkt al helemaal niet...
Dus voor je het weet kan er weer een nieuw setje onder, dit maken we iedere maand wel een keertje mee...
1981 BMW 525 E12 - Graphite grey
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wat is zo'n ding nou waard?

Post by Wondermike »

Als het goed is zitten die sensoren er nog wel in. Maar je hebt gelijk hoor.
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18676
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wat is zo'n ding nou waard?

Post by uwbuurman »

Ja tuurlijk. Bij de E9X serie meet hij trouwens de omwentelingen, dus geen sensor in de band of ventiel oid.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12000
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Wat is zo'n ding nou waard?

Post by Peter V. »

Niemand heeft er wat aan maar ik moet het wel even kwijt.

Vandaag bij de Forddealer geweest om de garantiepuntjes van de Focus te bespreken! Hulde voor de dealer want alles wordt en is ondertussen gedaan.

* Het bandenverhaal is opgelost want er liggen 4 nieuwe michelin primacy HP's onder, nieuwe ruitenwissertjes, navigatie vervangen inclusief de benodigde CD. Gelijk een terugroepmodificatie gedaan.

Dan geven banden uit 2012 een heel ander gevoel dan banden uit 2006.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29287
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat is zo'n ding nou waard?

Post by Jeroen »

Dikke pluim voor de Ford dealer dus en dat mag ook wel eens gezegd worden! :thumbsup

Ook gelijk geen lullig rubber eronder. En tsja, wat mij betreft mag men bij de APK ook wel naar de leeftijd van banden kijken hoor. Nu is het gewoon dat alleen droogtescheuren, vervormingen en afgesleten banden afgekeurd worden. 20 jaar oud rubber dat zo hard is als plastic wordt gewoon goedgekeurd terwijl dat levensgevaarlijk is. En dat terwijl ze je auto afkeuren als je een minmaal scheurtje hebt in een ruitenwisserblad :screwy Wat mij betreft mogen ze bij de APK invoeren dat banden een DOT code moeten hebben van max 7 of 8 jaar oud.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12000
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Wat is zo'n ding nou waard?

Post by Peter V. »

Over de banden gesproken. Een aanvulling op de APK is nu geworden de bandenspanning. Ik had het hier gisteren met de monteur over die de 320/6 keurde. Dit moeten ze nu ook checken. Te lage spanning t.o.v. de voorgeschreven waarde is afkeur. De spanning mag wel gerust 1 bar hoger liggen :shock

Het DOTcode verhaal ben ik inderdaad met je eens.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18676
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wat is zo'n ding nou waard?

Post by uwbuurman »

netjes van de Forddealer Peter! hoor wel andere verhalen en dan is dit gewoon goed!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: Wat is zo'n ding nou waard?

Post by bartgouda »

Peter V. wrote:Over de banden gesproken. Een aanvulling op de APK is nu geworden de bandenspanning. Ik had het hier gisteren met de monteur over die de 320/6 keurde. Dit moeten ze nu ook checken. Te lage spanning t.o.v. de voorgeschreven waarde is afkeur. De spanning mag wel gerust 1 bar hoger liggen :shock

Het DOTcode verhaal ben ik inderdaad met je eens.
Huh? Hoe verantwoorden ze dat dan? Dat lijkt me geen statisch iets, met andere woorden het betekent niet dat er iets kapot is ofzo, gewoon een kwestie van oppompen.
Ik snap dat het gevaarlijk is, maar hoe kun je zoiets afkeuren? De garage doet er even lucht bij en het is goed. Als je er dan vervolgens weer een jaar lang niet naar kijkt schiet niemand er wat mee op. Mensen moeten dat gewoon zelf in de gaten houden.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12000
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Wat is zo'n ding nou waard?

Post by Peter V. »

Helemaal mee eens. Ik verwacht ook niet dat er een garage zal zijn die dat als afkeur opgeeft. Het is misschien weer iets waar de garage aan kan verdienen (ik zou het triest vinden maar toch).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29287
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat is zo'n ding nou waard?

Post by Jeroen »

Nee hoor, maar de garage is verplicht het te controleren. Als de bandenspanning dan bij een steekproef niet op orde is heeft de garage dus niet gecontroleerd en volgt een sanctie. Zo werkt dat nu eenmaal bij RDW en APK.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: Wat is zo'n ding nou waard?

Post by bartgouda »

Nouja, dat begrijp ik dan wel inderdaad. Als de consequenties maar voor de garage zijn inderdaad.
Post Reply