De rembekrachtiger kapot of wat anders?
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?
Ik zeg niet dat het niet zo is maar ook in het werkplaats handboek wordt het niet vermeld.
Bij de volgende bestelling zal ik nog eens goed kijken. Ik leer graag wat bij
Bij de volgende bestelling zal ik nog eens goed kijken. Ik leer graag wat bij
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?
Zo dan! leuk om te lezen, nooit geweten, maar klinkt wel logisch.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29334
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?
Maar ik zie nog steeds geen relatie met Peter z'n problemen!
Regards/groeten, Jeroen
Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?
Ik ook niet, maar dat met dat rubber schoot mij te binnen en was benieuwd of daar ook op gelet is, aangezien de remklauw gereviseerd is.Jeroen wrote:Maar ik zie nog steeds geen relatie met Peter z'n problemen!
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12003
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?
Om het maar in dit topic te houden.
Het enigszins de neiging hebben tot scheeftrekken bij remmen was bij onze 316 o.a. de beruchte E21 dweil aan de voorzijde.
Mijn onderdeeltjes waren binnen dus ik gelijk voornemend om de silentblocs met bus van de voorste draagarmen te vervangen (die waar de stabi in gaat). Normaal vervang ik de gehele draagarm maar de vorige keer werd ik geattendeerd dat het een stuk goedkoper is om alleen dat rubber te vervangen als de rest van de draagarm nog goed is.
Nu komt de vraag: Hoe krijgen je die eruit? Ik ben met een passende bus en trekker eens begonnen maar er komt totaal geen beweging in. (draagarm zit nog wel onder de auto dus alleen de stabilisatiestang is verwijderd).
Het enigszins de neiging hebben tot scheeftrekken bij remmen was bij onze 316 o.a. de beruchte E21 dweil aan de voorzijde.
Mijn onderdeeltjes waren binnen dus ik gelijk voornemend om de silentblocs met bus van de voorste draagarmen te vervangen (die waar de stabi in gaat). Normaal vervang ik de gehele draagarm maar de vorige keer werd ik geattendeerd dat het een stuk goedkoper is om alleen dat rubber te vervangen als de rest van de draagarm nog goed is.
Nu komt de vraag: Hoe krijgen je die eruit? Ik ben met een passende bus en trekker eens begonnen maar er komt totaal geen beweging in. (draagarm zit nog wel onder de auto dus alleen de stabilisatiestang is verwijderd).
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29334
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?
OK dan zijn we het daarover eens haha
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?
@Peter, dat moet met een pers, gaat anders niet lukken niet.
Dat was bij mij het moment om te zeggen, of een pers kopen of complete draagarmen.
Dat was bij mij het moment om te zeggen, of een pers kopen of complete draagarmen.
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12003
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?
En ik maar hopen dat een trekker met een passende bus voldoende was.
Dan laten we het nog maar even zitten want ik ben bang dat ik de fusee wellicht niet heel houd tijdens het verwijderen van de draagarm. Hopeliljk dus geen issue tijdens de APK.
Dan laten we het nog maar even zitten want ik ben bang dat ik de fusee wellicht niet heel houd tijdens het verwijderen van de draagarm. Hopeliljk dus geen issue tijdens de APK.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12003
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?
Het remprobleem lijkt nu opgelost!!!
Nogmaals een ontluchtingsactie gedaan met de eezibleed. Wel met een verschil ditmaal.
Ik heb aan de voorzijde de remblokken verwijderd en klosjes gezet welke een 5 mm dunner waren dan de nieuwe remblokken. Deze eerst met het pedaal aangezet. Hierna met de eezibleed ontlucht en er kwamen zowaar een stel goed zichtbare luchtbelletjes tevoorschijn.
Hierna een testrit gedaan en dit is een flinke verbetering. Dit lijkt er meer op!! Tevens geen scheeftrek neigingen meer. Vanaf 80 op de rem met de handjes losjes aan het stuur en alles bleef stabiel en was tegen blokkeren aan goed te doseren.
Nogmaals een ontluchtingsactie gedaan met de eezibleed. Wel met een verschil ditmaal.
Ik heb aan de voorzijde de remblokken verwijderd en klosjes gezet welke een 5 mm dunner waren dan de nieuwe remblokken. Deze eerst met het pedaal aangezet. Hierna met de eezibleed ontlucht en er kwamen zowaar een stel goed zichtbare luchtbelletjes tevoorschijn.
Hierna een testrit gedaan en dit is een flinke verbetering. Dit lijkt er meer op!! Tevens geen scheeftrek neigingen meer. Vanaf 80 op de rem met de handjes losjes aan het stuur en alles bleef stabiel en was tegen blokkeren aan goed te doseren.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18697
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?
Mooi zo!!! Voel er ook weinig voor dat je dat teruggedraaide Italiaanse beest achter in mijn cabrio komt schuiven ergens in de Eiffel....
Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?
Schuif hem anders maar achter in die van mij, even die deuk terug drukken!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29334
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?
maar dat klinkt al beter Peter! Nu de remdruk eens opvoeren en die remmen eens echt gaan gebruiken en lekker heet stoken. Ik wil foto's zien van rokende remmen
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12003
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?
uwbuurman wrote:Mooi zo!!! Voel er ook weinig voor dat je dat teruggedraaide Italiaanse beest achter in mijn cabrio komt schuiven ergens in de Eiffel....
Dat is ook precies waarom ik het probleem wilde oplossen. Als ik het niet vertrouwde dan ging dat italiaanse ding gewoon niet mee en zou het de 316 of E30 worden. Remmen zijn gewoon te belangrijk!!
Nu is het inderdaad zaak om de nieuwe blokken/schijven eens in te slijten. Maandag hopelijk een nieuwe APK voor twee jaar.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?
Toch liever Peter achter je dan een E46 M3......Mooi zo!!! Voel er ook weinig voor dat je dat teruggedraaide Italiaanse beest achter in mijn cabrio komt schuiven ergens in de Eiffel....
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12003
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: De rembekrachtiger kapot of wat anders?
Dat gezien de resultaten van zijn remmentest kan ik begrijpen.Wondermike wrote:Toch liever Peter achter je dan een E46 M3......Mooi zo!!! Voel er ook weinig voor dat je dat teruggedraaide Italiaanse beest achter in mijn cabrio komt schuiven ergens in de Eiffel....
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.