Zo kansloos is het daar niet, ik heb het er al jaren naar mijn zin.
Goed, ff copy/paste met dank aan user buuzensnieder van de e30fansite.
Met deze How To is het mogelijk om je e30 (M20 motor) om te bouwen van viscokoeling naar elektrisch koeling. Met een goede voorbereiding en enige handigheid is dit een mooie mod voor je e30!
Waarom?
Goedkope oplossing als je visco kapot is. (Visco 60euro, elek ombouw 20euro).
Minder vermogensverlies (volgens de verhalen 7pk
).
Geen geloei meer van de viscofan bij hogere toerentallen.
Het is duidelijk te zien of de elektrische fan draait of niet, bij visco is dit soms moeilijk na te gaan.
Benodigde materialen
- Elektrische ventilator. Een duwfan van een Citroën Xantia diesel past perfect
- 12v relais +houder. Standaard autorelais
- Zekering +houder. Standaard zekeringhouder
- Thermoschakelaar (M14x1,5mm voor een m20). Schakelaar kan in de aftappluk gedraaid worden
- Schakelaar (optioneel). Voor het handmatig in- en uitschakelen van de fan
- Led of indicatielampje (optioneel). Gaat branden als de fan draait
- Bekabeling. +/-1.5meter 6mm² (rood en zwart) +/-3meter 1mm² (geel en zwart)
Benodigde gereedschappen
- Standaard gereedschap (sleutels, doppen, hamer, tangen, noem maar op!)
- Soldeerspullen, krimpkous
- Sleutel 32mm
Uitvoering
Stap1:
Zorg voor een droge sleutelruimte of zoek een dag uit zonder regen
. Verzamel alle onderdelen van het bovenstaande lijstje.
Stap2:
Elektrisch schema bestuderen.
Stap3:
Motorkap verwijderen.
Stap4:
Grille en nieren verwijderen.
Stap5:
Viscokoppeling verwijderen, met een sleutel 32 losdraaien door er een tik met de hamer op te geven. Let op: rechtsom draaien.
Losse visco:
Stap6:
Na het verwijderen van de viscokoppeling is er veel meer ruimte om de radiateur naar achter te plaatsen zoals op de foto te zien is. Het is mogelijk om de fan te plaatsen zonder het koelsysteem leeg te laten lopen.
Altijd de radiateur goed beschermen zodat deze niet beschadigt:
Stap7:
Luchtkap voor de radiateur verwijderen, om ruimte te creëren voor de elek. fan. Het is ook mogelijk om de fan achter de radiateur te plaatsen (dan is wel er een zuigende fan nodig), maar ik heb ervoor gekozen om de fan voor de radiateur te plaatsen.
Het gaat om deze kap:
Stap8:
Omdat er gebruik gemaakt wordt van een Citroën fan is het nodig deze aan te passen voor de E30, dus we gaan de radiateurkap op maat maken, en eventueel luchtgaten boren.
Eerst een foto van de complete fan:
Grofweg aftekenen wat verwijderd moet worden:
En klaar voor montage, incl een aantal luchtgaten voor betere doorstroming bij stilstaande fan. (het was bij mij wel nodig om de fan een aantal keer te passen, dus opletten dat je niet teveel verwijderd van de beschermkap)
Stap9:
Nadat de fanbehuizing op maat is gemaakt kunnen de fan monteren voor de radiateur. Let op: Er is weinig ruimte om de fan te plaatsen dus kijk uit dat je de radiateur niet beschadigd.
De grill + nieren kunnen nu weer gemonteerd worden.
Stap10:
Nadat de fanbehuizing op maat is gemaakt kunnen de kabels getrokken worden. Het is handig en netjes om het relais+houder en zekering+houder weg te werken achter de afdekkap achter de lichtunit.
Onderstaande tekening heb ik nog gemaakt ter verduidelijking van de positie van de onderdelen en waar welke kabels komen te liggen.
Nadat alle kabel getrokken zijn kunnen deze netjes met tape omwikkeld worden. Onderstaande foto laat de kabelboom zien en de afdekkap welke de elektronica wegwerkt.
Stap11:
Bij een m20 motor is het vaak mogelijk om de thermoswitch in de radiateur te monteren. Het schroefdraad van deze aftappunten is M14x1,5mm. Een thermoswitch van een BMW 320 e21 is onder andere geschikt.
Stap12:
De schakelaar voor handmatige bediening heb ik boven de radio gemonteerd. (3e schakelaar van links op de foto) Er is gebruik gemaakt van een schakelaar die ook gebruikt wordt voor de achterruitverwarming.
Stap13:
Indicatielampje installeren in dashboard
Voor het instaleren van een indictielampje moet het tellerhuis verwijderd worden. In de onderste rij waarschuwingslampjes is over het algemeen nog wel een leeg plekje vrij voor een lampje. Als de fan stilstaat, zal het er zo uit zien:
Als de fan gaat draaien ziet het er zo uit:
Stap14:
Biertje drinken, want dat heb je wel verdiend.
Kosten, (in mijn geval)
- Elektrische ventilator, sloop €15,00
- 12v relais +houder, eigen voorraad €0,00
- Zekering +houder, eigen voorraad €0,00
- Thermoschakelaar, sloop €3,50
- Schakelaar, sloop €0,00
- Led of indicatielampje, eigen voorraad €0,00
- Bekabeling, Elektronica winkel €4,00
Totale kosten: €22.50
Succes met de ombouw! Vragen of opmerking zijn altijd welkom :bye:
De auteur van deze ‘How to’ aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele ontstane schades. Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze ‘How to’ mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur