GPS real-time tracker

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

GPS real-time tracker

Post by jamesV »

iemand hier ervaring mee? http://www.spywebshop.be/auto-gps-volgs ... acker.html
omdat onze vorige e46 gestolen werd zit de schrik er natuurlijk in dat ze onze 'nieuwe' e36 weer zullen stelen en daarom ben ik eens aan het kijken wat ik kan doen qua beveiliging. Indien iemand hier ervaring mee heeft (of een gelijkaardig iets) hoor ik het graag.


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: GPS real-time tracker

Post by Jeroen »

Er zijn diverse soorten GPS en GPRS trackers en voor 400-600 euro kun je wel een topper kopen. Alleen... het dievengilde weet ook dat ze volop gebruikt worden en heeft daarom vaak wel een scrambler mee, en daarmee komt er dus geen tracking signaal meer uit de auto. Ik zou er dan ook niet blind op varen maar het meer zien als hulpmiddel, naast een goede verzekering en alarm/startonderbreker.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: GPS real-time tracker

Post by Jeroen »

Maar even een oud topicje reanimeren.

Ik had al 2 trackers in gebruik voor de Baur en de Alpina:

Faringwell - puur bedoeld als tracker igv diefstal, zendt 1x daags een signaal. Voordeel is wel dat deze een eigen batterij heeft die 3 jaar meegaat, dus als je 'm ergens ver weg verstopt kan 'ie daar ook een tijd blijven zitten. Geen simkaart of telefoonabonnement nodig. Maar qua gebruiksmogelijkheden beperkt. Deze wordt (of werd in het verleden iig) wel veel aanbevolen door verzekeraars en is ook goed te koppelen aan een startblokkering.

Tracemaster - deze kom je onder 100 verschillende namen tegen, oa Globaltrace. Kost 150 euro voor de zwaarste '240' versie, heeft wel een simkaart nodig maar het datagebruik is vrijwel nihil. Zit een app bij die kan waarschuwen bij beweging, bij het verlaten van bepaalde zones (geofencing), is compact en magnetisch, kun je dus makkelijk ergens aan 'klikken'. Deze nu ook een paar jaar in gebruik. Die 240 staat voor 240 dagen standbytijd, maar dat heb ik nog nooit gehaald, eerder de helft, en dan moet je 'm weer 12u opladen. Daarnaast is de GPS erg onnauwkeurig, en werkt de app alleen goed als je 'm expliciet open zet, anders krijg je gewoon geen meldingen. Ben daarom maar matig tevreden.

Het gaat om dit model:
Image

Na wat online puzzelwerk heb ik er nu iets anders bij gekocht, een tracker van Mobiot. Die kost zonder eenmalige aanschaf € 3,95 (contract voor 36 maanden) en het kastje is waterdicht, compact en de batterij zou 5 jaar meegaan. Die bevat wel de mogelijkheid om een voertuig te volgen en te waarschuwen als de tracker in beweging komt of buiten een bepaalde zone komt. Vooralsnog lijken app en waarschuwingen prima te werken, deze gaat een plekkie krijgen in de M3. Als dit zo goed blijft bevallen komen er wellicht een paar bij.

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: GPS real-time tracker

Post by uwbuurman »

Hoe werkt dat dan, Jeroen? Die Mobiot? Je koopt dat ding voor bedrag x en dan per 36 maanden slecht 3,95? Of is dat 3,95 per maand? Is dat ding overal te plaatsen? Ik bedoel, in een wielkast heb je meer bereik dan in een motorruimte wellicht?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: GPS real-time tracker

Post by Jeroen »

Je kunt kiezen, óf geen aanschafprijs en dan een contract van 36 maanden à 3,95 waarna je het apparaat retour stuurt, óf kopen voor iets van 180 euro. Ik heb voor het eerste gekozen, na die 3 jaar is er vast weer iets beters op de markt dus prima als je dan weer wat anders gaat doen.

In principe kun je 'm overal plaatsen, maar voor de ontvangst is achter metaal minder goed. Onder het dashboard of onder de bekleding van de hoedenplank is dan het mooist, niet of nauwelijks metaal erboven. Dat geldt overigens voor elke tracker, maar als je er één op boordspanning hebt kun je een sterkere zender toepassen zodat dat wat minder speelt.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: GPS real-time tracker

Post by uwbuurman »

Maar ja, boordspanning is makkelijk te killen. Dan heb je ook niks. Ben erg benieuwd naar je ervaringen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: GPS real-time tracker

Post by Jeroen »

Tsja meestal heb je behalve boordspanning wel een backup accu, maar da's meestal maar voor hele korte tijd. Keep u posted!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: GPS real-time tracker

Post by raymondw »

Ha Jeroen,

Is interessant, bovendien een NL bedrijf en dus onderhavig aan EU wetgeving zoals CRA en DSA. Heb wel even de voorwaarden v.w.b. de verwerking van de data en het gebruik ervan doorgelezen. Daarin staat.

WHAT IS THE LEGAL BASIS FOR THESE PROCESSING OPERATIONS?
The processing of your data takes place on the following legal grounds: the consent you have given (e.g. the location data); the execution of the agreement with you; legal obligations (e.g. tax legislation); and our legitimate interests (e.g. developing new services or generating statistical data)


Met name het stukje wat in het rood geschreven staat is wellicht iets waar je je goed van bewust moet zijn. Stel je raakt betrokken bij een incident, dan kan de bevoegde instantie de data (op verzoek) opvragen en moet Mobiot deze ter beschikking stellen. Daar heb je zelf voor getekend. Toegegeven, het kan helpen in voorkomende gevallen de z.g. omgekeerde bewijslast aan te tonen, maar toch. Wees je daar bewust van voordat je tekent.

Tweede punt (blauw gedrukt) geeft Mobiot het recht om jouw data onbeperkt voor haar eigen ontwikkelingen toe te passen en legitimeert dat door aangaan van deze OVK. Het enige wat ze niet mogen doen is deze data aan derden (anders dan aan bevoegde instanties) ter beschikking te stellen. In hoeverre AI daar onder valt weet ik zo niet, daar schrijven ze niets over, maar bedrijven als Microsoft en Google passen de data van derden toe om de algoritmes van hun AI door te ontwikkelen. Ook al heb je daar in de OVK met hen expliciete clausule voor opgenomen dat dat niet mag, die diensten hebben de schijn tegen. Ze schrijven daar niets over.

Tot slot het volgende.

INTERNATIONAL DATA TRANSFER
In the course of providing our Site services to you, we may transfer Personal Information about you across
borders from the country in which you are located to other countries around the world, as permitted by
applicable laws. Please note that we may transfer such information to a country that does not have the
same privacy or data protection laws as your country. Accordingly, with respect to an international transfer,
your Personal Information may be subject to different protections depending on the laws and regulations of
the country to which your Personal Information is transferred. In all cases, we will seek to apply reasonable
safeguards for the protection of any Personal Information transferred internationally


Het is i.d.d. zo dat wettelijke kaders tussen landen onderling verschillend kunnen zijn, maar de EU werkt er hard aan uniforme wetgeving zoals NIS2, welke in november dit jaar door de individuele lidstaten in regionale wetgeving moet zijn bestendigd. Hetzelfde geldt voor CRA en DSA. Beide zijn op Mobiot van toepassen, CRA voor het device zelf en DSA voor de dienst. Ondanks dat fabrikanten 36 maand de tijd krijgen om hieraan te voldoen, mis ik de awareness.

Aangaande de device security; hier zit embedded software in, inclusief open source. Dat brengt risico's met zich mee, Het grootste risico die ik zie is dat door een kwetsbaarheid in de software de startonderbreker kan worden geactiveerd. Welke maatregelen zijn daar tegen genomen om dat risico te beperken. Ik snap dat ze dat niet kunnen voorkomen, maar dan moeten ze wel in staat zijn de kwetsbaarheid te adresseren. Dat vraagt om vulnerability management en uitrol van SW updates. Gezien de toepassing (verkeer) zal Mobiot met NIS2 en CRA te maken gaan krijgen. Het beste wat je dan kan doen is aan standaarden voldoen, voor device security is die nog niet geharmoniseerd, maar dat zal z.w. IEC62443-4-2 voor het device zelf zijn en IEC62443-4-1 voor het proces. Ze hebben wat dat betreft nog een lange weg te gaan. Ik snap dat ze daar nu niet aan kunnen voldoen, maar ben benieuwd of ze daar een strategie voor hebben.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: GPS real-time tracker

Post by uwbuurman »

Kritische blik is altijd goed!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: GPS real-time tracker

Post by Jeroen »

Tsja, ik geloof nooit dat het bij andere partijen veel beter is. Daarnaast rijden we allemaal met een GSM op zak en gaan die gegevens al de hele wereld over.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: GPS real-time tracker

Post by raymondw »

Jeroen wrote: Sun Feb 25, 2024 10:35 pm Tsja, ik geloof nooit dat het bij andere partijen veel beter is. Daarnaast rijden we allemaal met een GSM op zak en gaan die gegevens al de hele wereld over.
Ha Jeroen, dat is het zeker niet en dan denk ik dat als NL bedrijf dat aan wetgeving moet (gaan) voldoen, dit zeker geen verkeerde keuze is, voor zover en ik omschrijf dit in algemeen zin, de geïnteresseerden in de dienst zich bewust zijn van eventuele consequenties die het gebruik ervan met zich mee kunnen brengen.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: GPS real-time tracker

Post by Jeroen »

Eens hoor, goed om dat wel in gedachten te houden. Hetzelfde verhaal met een dashcam, die kan ook in beslag worden genomen en dus ook 'kwalijke' eigen verkeersgedragingen hebben vastgelegd.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply