Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Baur 323i A003304
Is inderdaad al lang geleden dat ik iets heb gepost.
Mijn project heeft eigenlijk ook tot nu stilgelegen. Had vooral te maken met ontbrekende boorddocumenten en de zoektocht naar het bekomen ervan. Zolang ik hier geen zekerheid in had heb ik mijn project even “on hold” gezet.
Eerder deze week bevestiging gekregen van het BFOV dat alle documenten werden bekomen bij de ministeries. We zijn intussen een half jaar verder maar het wachten werd beloond.
BFOV is een Belgische Federatie die zich inzet voor liefhebbers van oude voertuigen.
Ik zou iedere Belgische oldtimer bezitter deze federatie willen aanbevelen.
Maar intussen heb ik wel onderdelen gekocht en geïnvesteerd in gereedschap.
En ook nog wat aan de 02 gesleuteld.
Zoals lasapparaat, compressor met groter debiet, motorbok en nog wat klein spul.
Motor hangt intussen aan het motorbok.
Stilaan de motor ontdoen van aanbouwdelen om alles netjes te maken.
Kleppendeksel even afnemen.
Karterpan eraf en geen metaaldeeltjes erin.
Blok wordt netjes gemaakt alsook de onderdelen. Motor zal worden voorzien van nieuwe onderdelen. Waterpomp, distributieriem, dichtingen, ….
Injectoren zijn intussen ultrasoon gereinigd.
Kan het inlaatspruitstuk buiten het laten glasstralen nog op een andere manier netjes gemaakt worden?
We zijn terug gestart en hoop nu vlotjes te kunnen doorwerken. Maar zomer 2015 zal kort dag zijn zoals ik eerder had vermeld.
Hou jullie verder op de hoogte.
Mijn project heeft eigenlijk ook tot nu stilgelegen. Had vooral te maken met ontbrekende boorddocumenten en de zoektocht naar het bekomen ervan. Zolang ik hier geen zekerheid in had heb ik mijn project even “on hold” gezet.
Eerder deze week bevestiging gekregen van het BFOV dat alle documenten werden bekomen bij de ministeries. We zijn intussen een half jaar verder maar het wachten werd beloond.
BFOV is een Belgische Federatie die zich inzet voor liefhebbers van oude voertuigen.
Ik zou iedere Belgische oldtimer bezitter deze federatie willen aanbevelen.
Maar intussen heb ik wel onderdelen gekocht en geïnvesteerd in gereedschap.
En ook nog wat aan de 02 gesleuteld.
Zoals lasapparaat, compressor met groter debiet, motorbok en nog wat klein spul.
Motor hangt intussen aan het motorbok.
Stilaan de motor ontdoen van aanbouwdelen om alles netjes te maken.
Kleppendeksel even afnemen.
Karterpan eraf en geen metaaldeeltjes erin.
Blok wordt netjes gemaakt alsook de onderdelen. Motor zal worden voorzien van nieuwe onderdelen. Waterpomp, distributieriem, dichtingen, ….
Injectoren zijn intussen ultrasoon gereinigd.
Kan het inlaatspruitstuk buiten het laten glasstralen nog op een andere manier netjes gemaakt worden?
We zijn terug gestart en hoop nu vlotjes te kunnen doorwerken. Maar zomer 2015 zal kort dag zijn zoals ik eerder had vermeld.
Hou jullie verder op de hoogte.
E21 323i. Baur Alpine White '80
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18685
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Baur 323i A003304
Zeker langs deze weg ook van harte gefeliciteerd met wellicht de belangrijkste voortgang van de hele restauratie, Geert!
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4550
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Baur 323i A003304
Papierwinkel is in orde .. de rest heb je zelf in de hand
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Baur 323i A003304
Lekker bezig zo Geert.
wbt. het inlaatspruitstuk, als je de originele aluminium kleur wil behouden is stralen naar mijn idee de enige juiste optie.
Met spuiten vind ik het vaak te zilver worden. Als alternatief vind ik een kleppendeksel en spruitstuk in het zwart ook erg mooi staan.
wbt. het inlaatspruitstuk, als je de originele aluminium kleur wil behouden is stralen naar mijn idee de enige juiste optie.
Met spuiten vind ik het vaak te zilver worden. Als alternatief vind ik een kleppendeksel en spruitstuk in het zwart ook erg mooi staan.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Baur 323i A003304
Kleine update.
Nog wat verder bezig geweest met ontmantelen en de onderdelen ontdoen van vet en vuiligheid.
Carterpan opnieuw gelakt en nog wat ander spul.
Deze techniek heeft heel veel moglijkheden. Stralen, ontdoen van vuiligheid aan chassis, motor, variant op glasstralen,…
Geen zand die in het rond vliegt en ook geen water nodig om na te spoelen.
Alleen ! Het is toch nog duur. Huren van toestel, compressor, droogijs.
Komt al gauw op +/- 500 euro per dag. OF ik moet nog verder zoeken.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... _9nITRz--0
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... rHchu1tNyc
Nog wat verder bezig geweest met ontmantelen en de onderdelen ontdoen van vet en vuiligheid.
Carterpan opnieuw gelakt en nog wat ander spul.
Eerder deze week heb ik mij gaan informeren rond droogijsreinigen.Waar ik aan twijfel.
Ik ga de oliepomp voorzien van nieuwe dichtingen.
Vooraleer ik iets verkeerd doe. Riem is eraf . Krijg de bout van de krukas niet los.
Ook al probeer ik deze te blokkeren. Is dit rechtse of linkse draad.
Tip om dit zonder brokken los te krijgen zijn welkom.
Deze techniek heeft heel veel moglijkheden. Stralen, ontdoen van vuiligheid aan chassis, motor, variant op glasstralen,…
Geen zand die in het rond vliegt en ook geen water nodig om na te spoelen.
Alleen ! Het is toch nog duur. Huren van toestel, compressor, droogijs.
Komt al gauw op +/- 500 euro per dag. OF ik moet nog verder zoeken.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... _9nITRz--0
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... rHchu1tNyc
E21 323i. Baur Alpine White '80
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18685
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Baur 323i A003304
Mooie werken, wederom!
Dat droogijs, tja.. Minder zand, maar de resten van verf, kit en roest gaan ook ergens heen...en dan is alles nat ook...
Dat droogijs, tja.. Minder zand, maar de resten van verf, kit en roest gaan ook ergens heen...en dan is alles nat ook...
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Baur 323i A003304
Mooie werken!
De krukasbout is normale schroefdraad, dus linksom is los.
Ik heb het vliegwiel zo geblokkeerd:
De bout is vastgezet op 440Nm, dus gebruik een verlengstuk van 1.5m om hem te lossen.
De krukasbout is normale schroefdraad, dus linksom is los.
Ik heb het vliegwiel zo geblokkeerd:
De bout is vastgezet op 440Nm, dus gebruik een verlengstuk van 1.5m om hem te lossen.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Baur 323i A003304
Hey Remi,
Bedankt. Is dat een tooltje dat je gekocht hebt of zelf vorm hebt gegeven.
440Nm is niet niks. Hopelijk kan het motorbok de torsing aan?
Bestaat de mogelijkheid dat je een contour van het gebruikte stukje kan doorsturen ? Dan laat ik het namaken.
Hey Koos,
Inderdaad het vuil moet ergens naartoe. Het is toch een boeiende techniek lijkt mij.
Groetjes,
Geert
Bedankt. Is dat een tooltje dat je gekocht hebt of zelf vorm hebt gegeven.
440Nm is niet niks. Hopelijk kan het motorbok de torsing aan?
Bestaat de mogelijkheid dat je een contour van het gebruikte stukje kan doorsturen ? Dan laat ik het namaken.
Hey Koos,
Inderdaad het vuil moet ergens naartoe. Het is toch een boeiende techniek lijkt mij.
Groetjes,
Geert
E21 323i. Baur Alpine White '80
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29311
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Baur 323i A003304
Lekker bezig! Hoe gek het ook klinkt na 440Nm, ik zou een beetje Loctite gebruiken ook. Heb zowel met een M20 als een S14 al eens meegemaakt dat de centrale bout eruit kwam. Als de revisie goed is gebeurd hoeft die bout er de komende 25 jaar toch niet meer uit.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Baur 323i A003304
Midden p.2 van men restauratie zie je hoe ik de bout heb op 430Nm gezet ZONDER momentsleutel met beetje gezond verstand en hulp van men vrouwtje. Loctite heb ik niet gebruikt, anders krijg je hem mss nooit meer los. Heb hem namelijk zelf gereviseerd(men eerste blokje) Jeroen.
Motorblok kan die torsing gemakkelijk aan.
430Nm is ''maar'' 43kg op een meter. Is relatief weinig tov sterkte van de krukas.
Hier een tekening van een tooltje dat ik ooit op het net gekocht heb:
Motorblok kan die torsing gemakkelijk aan.
430Nm is ''maar'' 43kg op een meter. Is relatief weinig tov sterkte van de krukas.
Hier een tekening van een tooltje dat ik ooit op het net gekocht heb:
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Baur 323i A003304
Tkx Remy.
Bij nader inzien heb ik de bout aan deze zijde al los.
Het is aan de kant van de oliepomp dat ie los moet.
Maar aangezien de motor aan de motorbok hangt kan ik het vliegwiel niet monteren.
Ofwel doe ik zoals jij hebt gedaan op een pallet en het voegwiel monteren/blokkeren.
Of ik zoek een andere manier?
Het tooltje ga ik zeker maken. Lijkt me wel handig.
Bij nader inzien heb ik de bout aan deze zijde al los.
Het is aan de kant van de oliepomp dat ie los moet.
Maar aangezien de motor aan de motorbok hangt kan ik het vliegwiel niet monteren.
Ofwel doe ik zoals jij hebt gedaan op een pallet en het voegwiel monteren/blokkeren.
Of ik zoek een andere manier?
Het tooltje ga ik zeker maken. Lijkt me wel handig.
E21 323i. Baur Alpine White '80
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18685
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Baur 323i A003304
Let op: Remy heeft het over motorBLOK dat de krachten aan kan en Geert vraag of de motorBOK het aan kan. Dus de standaard waaraan het blok hangt.
Mij lijkt verstandig het blok vast te zetten met de motor steunen oid en dan te gaan belasten tot 430nm.
Mij lijkt verstandig het blok vast te zetten met de motor steunen oid en dan te gaan belasten tot 430nm.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Baur 323i A003304
Oeps, verkeerd gelezen.
Die motorBOK kan die kracht idd niet aan.
Effe een palet aanpassen en motor van bok afnemen.
Die motorBOK kan die kracht idd niet aan.
Effe een palet aanpassen en motor van bok afnemen.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Baur 323i A003304
Okey. Zal ik zo doen. Dan kan ik het vliegwiel terug monteren en vooraf spek met eieren eten.
Oh ja, Remy.
Wat is de exacte positie van het gat 10,5mm ?
http://i1333.photobucket.com/albums/w63 ... c0be4c.jpg
Alvast bedankt.
Oh ja, Remy.
Wat is de exacte positie van het gat 10,5mm ?
http://i1333.photobucket.com/albums/w63 ... c0be4c.jpg
Alvast bedankt.
E21 323i. Baur Alpine White '80