323i Odo sleuteldagboek
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Ja joh. Lekker vrij denken. Back to seventies.
Maar idd atmosferisch geniet wel mijn voorkeur. Binnenkort rondje m20 gekieteld doen met Webers en meer. Oude werkgever zo’n gekocht in Finland. Racy klaar.
Dussss Assen here I Kom.
Maar idd atmosferisch geniet wel mijn voorkeur. Binnenkort rondje m20 gekieteld doen met Webers en meer. Oude werkgever zo’n gekocht in Finland. Racy klaar.
Dussss Assen here I Kom.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18691
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Mooie te maken keuzes inderdaad. Ik heb het niet gedaan voor de PK's, meer omdat het kon en het old school is. En verder oem BMW, zeker de originele looks. Verbruik, vermogen, zal allemaal wel. 2500 km per jaar haal ik niet. 1 op 12 of 1 op 4, tegen 1,60 per liter is dat om en nabij 600 euro per jaar. Of 50 euro per maand. Wel geld, maar niet in verhouding tot alle kosten per jaar aan het oude blik. Overigens, mijn 323i doet 1 op 6,5 tot 1 op 8. Prima dus.
Lekker op knagen, Odo. Want andere mensen maken weer andere keuzes, Patrick wilde gewoon een bak vermogen. Dan is Motronic mooi. Maar mooier is dan dat tweaken van Rob en JW, want ik denk dat je daarmee echt alles eruit knijpt wat erin zit, en efficiënter ook. Keuzes....
Lekker op knagen, Odo. Want andere mensen maken weer andere keuzes, Patrick wilde gewoon een bak vermogen. Dan is Motronic mooi. Maar mooier is dan dat tweaken van Rob en JW, want ik denk dat je daarmee echt alles eruit knijpt wat erin zit, en efficiënter ook. Keuzes....
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3019
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Inderdaad, de keuze is reuze als het om een M20 setup gaat.
Waarschijnlijk de meest besproken bmw motor op het internet, en dat is voornamelijk te danken aan het E30 chassis waarin hij het meest verbouwd is.
Turbo setups zijn leuk voor de drag strip en drifters, maar drivability is dan ver te zoeken.
Atmosferisch is veruit een betere keuze als het om drivability, betrouwbaarheid en levensduur gaat, maar pas op dat je ook nu de juiste keuzes maakt, bij upgrades naar 2.7 blokken worden veel fouten gemaakt.
Wil je een probleemloze setup dan is de standaard 2.5 Motronic veruit de beste keuze.
Wil je meer dan die standaard 2.5, tsja dan wordt het lastig. Een 2.7 opbouwen die beter presteert dan de standaard 2.5 lukt in ieder geval niet met K-jet of een rijtje webers, dus ben je dan eigenlijk verplicht over te stappen naar een ander EFI systeem dat helemaal naar wens in te regelen is, ook dan pas zal een nokkenas upgrade echt wat doen. Alhoewel een nokkenas met meer opening en een rijtje webers ook heel wat paardtjes te weeg kan brengen, maar daar horen dan wel hoofdbrekende sessies op de rollenbank bij.
Wellicht dat een gezonde 2.3 K-jet nog helemaal niet zo'n slechte keuze is.
Zelf heb ik ooit de sloomste M20 variant gekocht die er bestaat, een M20B20 met 3 traps automaat in een zware E12.
En die heb ik toen nog slomer gemaakt door er een lpg op te gooien.
Maar nu, bijna 20 jaar later, ligt diezelfde M20B20 nog steeds in diezelfde E12, en is absoluut niet sloom meer, te danken aan goed doordachte keuzes die ik in de loop van tijd gemaakt heb. Toegegeven dat deze keuzes niet voor iedereen geschikt zijn.
Maar wat ik vooral wil zeggen dat ik dankzij deze M20 enorm veel geleerd heb over verbrandings motoren, en nog steeds nieuwe bij leer.
Mijn tip: rond deze restauratie af met een originele 2.3i, ga dan vooral genieten van een betrouwbare 323i, motor upgrades kunnen later altijd nog.
Waarschijnlijk de meest besproken bmw motor op het internet, en dat is voornamelijk te danken aan het E30 chassis waarin hij het meest verbouwd is.
Turbo setups zijn leuk voor de drag strip en drifters, maar drivability is dan ver te zoeken.
Atmosferisch is veruit een betere keuze als het om drivability, betrouwbaarheid en levensduur gaat, maar pas op dat je ook nu de juiste keuzes maakt, bij upgrades naar 2.7 blokken worden veel fouten gemaakt.
Wil je een probleemloze setup dan is de standaard 2.5 Motronic veruit de beste keuze.
Wil je meer dan die standaard 2.5, tsja dan wordt het lastig. Een 2.7 opbouwen die beter presteert dan de standaard 2.5 lukt in ieder geval niet met K-jet of een rijtje webers, dus ben je dan eigenlijk verplicht over te stappen naar een ander EFI systeem dat helemaal naar wens in te regelen is, ook dan pas zal een nokkenas upgrade echt wat doen. Alhoewel een nokkenas met meer opening en een rijtje webers ook heel wat paardtjes te weeg kan brengen, maar daar horen dan wel hoofdbrekende sessies op de rollenbank bij.
Wellicht dat een gezonde 2.3 K-jet nog helemaal niet zo'n slechte keuze is.
Zelf heb ik ooit de sloomste M20 variant gekocht die er bestaat, een M20B20 met 3 traps automaat in een zware E12.
En die heb ik toen nog slomer gemaakt door er een lpg op te gooien.
Maar nu, bijna 20 jaar later, ligt diezelfde M20B20 nog steeds in diezelfde E12, en is absoluut niet sloom meer, te danken aan goed doordachte keuzes die ik in de loop van tijd gemaakt heb. Toegegeven dat deze keuzes niet voor iedereen geschikt zijn.
Maar wat ik vooral wil zeggen dat ik dankzij deze M20 enorm veel geleerd heb over verbrandings motoren, en nog steeds nieuwe bij leer.
Mijn tip: rond deze restauratie af met een originele 2.3i, ga dan vooral genieten van een betrouwbare 323i, motor upgrades kunnen later altijd nog.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Thx Rob. Dat scenario loopt parallel aan alle mogelijke
atmosferische M20 varianten welke inmiddels de revue zijn gepasseerd. Laat het bezinken. Tzt links en rechts eens proeven, ruiken, snuiven, voelen en verwacht vooral genieten.
atmosferische M20 varianten welke inmiddels de revue zijn gepasseerd. Laat het bezinken. Tzt links en rechts eens proeven, ruiken, snuiven, voelen en verwacht vooral genieten.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Gaaf hoor Odo, moest echt even bijlezen. Knap dat je realistische doelen stelt, en ook stug doorgaat.
Overigens is die enge Douwe Bob die shine zong toch?
Overigens is die enge Douwe Bob die shine zong toch?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Heb je zijn ogen wel eens gezien als hij weer eens bij de DWDD zat?
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Hahaha, ik kan er nog wel een paar noemen hoor.
Gerard J, Geert W, Donald T, Imca M.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4550
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Zo Odo .. jij zit ook niet stil... mooie progressie wederom!!
Motor .. 2.7 atmo rijd fijn .. meer kan ik niet zeggen
Motor .. 2.7 atmo rijd fijn .. meer kan ik niet zeggen
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Plus 1!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Martin.
pm verzonden. 1 setje steunen over.
Gr Odo
pm verzonden. 1 setje steunen over.
Gr Odo
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003