E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)
Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)
http://www.motorsportparts.nl/messing_rembussen
Dit is wat ik ook wil, maar te duur.
Ik ga ze zelf maken.
Dit is wat ik ook wil, maar te duur.
Ik ga ze zelf maken.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29332
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)
Oh voor onze achter remmetjes. Goeie! Misschien wil ik ze ook wel es hebben voor de iS!
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)
De messing bussen zijn klaar voor 1 remklauw, de mijne Deze zijn langer geworden dan op het voorbeeld en heb ze ook zo gemaakt dat bij de mijne geen water kan komen en dus langer een betere werking garandeerd.
Het plaatsen van de bussen is geen plug en play. De gefreesde kamers in de remklauw moeten bewerkt worden om de borgring kwijt te kunnen en de borgring zelf moet ook kleiner geslepen worden aan de omtrek. Van de pennen die de remklauw aan de bracket verbinden, zijn de 6 die ik heb liggen na de jaren niet meer perfect recht en zullen daarom weer bewerkt moeten worden om het gat niet al te groot te maken wat weer overtollige speling met zich meebrengt.
Kortom, ik heb een leuk setje gemaakt, maar niet haalbaar voor serie productie.
Wij maar denken dat de remklauwen van de oude 7 en de E30 gelijk zijn, als we de bestelnummers mogen geloven. Dat de brackets anders zijn, dat wisten we al. Zo zijn de remklauwen exact identiek aan de maten en heb ik alles op de werkbank uitgestald. Nu blijkt de remzuiger van de oude 7, 33 mm te zijn en de remzuiger van de E30 35 mm
Het plaatsen van de bussen is geen plug en play. De gefreesde kamers in de remklauw moeten bewerkt worden om de borgring kwijt te kunnen en de borgring zelf moet ook kleiner geslepen worden aan de omtrek. Van de pennen die de remklauw aan de bracket verbinden, zijn de 6 die ik heb liggen na de jaren niet meer perfect recht en zullen daarom weer bewerkt moeten worden om het gat niet al te groot te maken wat weer overtollige speling met zich meebrengt.
Kortom, ik heb een leuk setje gemaakt, maar niet haalbaar voor serie productie.
Wij maar denken dat de remklauwen van de oude 7 en de E30 gelijk zijn, als we de bestelnummers mogen geloven. Dat de brackets anders zijn, dat wisten we al. Zo zijn de remklauwen exact identiek aan de maten en heb ik alles op de werkbank uitgestald. Nu blijkt de remzuiger van de oude 7, 33 mm te zijn en de remzuiger van de E30 35 mm
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29332
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)
Ja, BMW veegt tegenwoordig alles wat ook maar enigszins op elkaar lijkt gewoon op een hoop. Bestel je heden ten dage veren voor een E30 M3, krijg je veren voor een 316 en dat rijdt toch echt even anders. Het zijn kleine beetjes overal, maar ik denk dat een fris gereviseerde E30 klauw en dan nog eens met DS 2500 remblokken al een leuke verbetering gaat geven. Die bussen vind ik dan voor achter leuk, maar geen must en zal ook niet de wereld aan verschil maken.
Zat nog wel te kijken naar die messing bussen voor de 320iS en dan dus voor de voorkant waar ze echt verschil maken, maar zo uit m'n hoofd heeft die Girling klauwen. Met Girlings zijn de spelings-issues kleiner, maar ze zijn er wel. Maar eens goed over denken of de 320iS een remmen-upgrade gaat krijgen.
Zat nog wel te kijken naar die messing bussen voor de 320iS en dan dus voor de voorkant waar ze echt verschil maken, maar zo uit m'n hoofd heeft die Girling klauwen. Met Girlings zijn de spelings-issues kleiner, maar ze zijn er wel. Maar eens goed over denken of de 320iS een remmen-upgrade gaat krijgen.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29332
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)
Reactie van onze sponsor Hardeman Motorsport
Arnold, miss is het 't beste als jij gewoon een bestelling bij ze plaatst dan komen de blokken ook bij jou en blijft alles in één hand.
En ik kan ze eigenlijk ook geen ongelijk geven, goedkoper heb ik ze ook nog nergens gezien.We hebben maar een minimale marge op de Ferodo blokken, dus dit is een van de producten waar we helaas geen korting op kunnen verstrekken. We bieden het eigenlijk vooral aan als alternatief.
Als je ze alsnog bij ons wilt bestellen, graag via de webshop een order aanmaken, dat scheelt ons wat administratie.
Arnold, miss is het 't beste als jij gewoon een bestelling bij ze plaatst dan komen de blokken ook bij jou en blijft alles in één hand.
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)
Update,
De bracket van de E30 die aangepast is voor de E21.
Zie hier het dikte verschil tussen de orginele en de afgefreesde. Ook van de raakvlakken voor de bevestiging van de bracket wordt een stukje afgefreesd, zodat deze vlak tegen de draagarm worden gemonteerd.
De zuigers verkeren allen in uitmuntende staat en hoeven niet vetvangen te worden.
De top van de zuiger heb ik afgedraaid om de onregelmatigheden eruit te halen en ervoor te zorgen dat ze recht tegen de remblok drukken.
De zuiger nog even in de remklauw drukken en dan kan de bak met remklauwen en brackets naar de straler.
De oude geleiders van de remklauw wil ik vervangen, omdat het rubber na 25 jaar ook wel z'n beste tijd hebben gehad.
Het vreemde hiervan is het kunststof geleidertje die in de rubber bus zit. Dit setje komt uit de remklauw van een oude 7 serie (van Ite).
Van de 7 setjes die ik van een E30 heb gesloopt ben ik die in geen enkele tegengekomen, terwijl dat in mijn ogen wel zo hoort.
Wat te bestellen.
Een set geleide bussen; bij BMW €13,- ex btw lijkt mij en per klauw.(Smiedmann €11,36) Bestel nr. 3411 1 157 038
revisieset voor de zuiger. €14,80 ex, bij de dealer per klauw.(Smiedmann €14,21) Bestelnr. 3421 1 153 194
Ook bij Smiedman gekeken en die op de 2 setjes €2,25 goedkoper en tevens verwacht ik bij de dealer nog een fikse prijsstijging, omdat ik de huidige prijzen van BMWfans heb geplukt en die zijn in prijs achtergebleven.
Jeroen, kun jij eens bij Smiedmann vragen wat ze doen bij 14 setjes van beide.
(tenzij jullie de oude rommel er weer in willen)
De bracket van de E30 die aangepast is voor de E21.
Zie hier het dikte verschil tussen de orginele en de afgefreesde. Ook van de raakvlakken voor de bevestiging van de bracket wordt een stukje afgefreesd, zodat deze vlak tegen de draagarm worden gemonteerd.
De zuigers verkeren allen in uitmuntende staat en hoeven niet vetvangen te worden.
De top van de zuiger heb ik afgedraaid om de onregelmatigheden eruit te halen en ervoor te zorgen dat ze recht tegen de remblok drukken.
De zuiger nog even in de remklauw drukken en dan kan de bak met remklauwen en brackets naar de straler.
De oude geleiders van de remklauw wil ik vervangen, omdat het rubber na 25 jaar ook wel z'n beste tijd hebben gehad.
Het vreemde hiervan is het kunststof geleidertje die in de rubber bus zit. Dit setje komt uit de remklauw van een oude 7 serie (van Ite).
Van de 7 setjes die ik van een E30 heb gesloopt ben ik die in geen enkele tegengekomen, terwijl dat in mijn ogen wel zo hoort.
Wat te bestellen.
Een set geleide bussen; bij BMW €13,- ex btw lijkt mij en per klauw.(Smiedmann €11,36) Bestel nr. 3411 1 157 038
revisieset voor de zuiger. €14,80 ex, bij de dealer per klauw.(Smiedmann €14,21) Bestelnr. 3421 1 153 194
Ook bij Smiedman gekeken en die op de 2 setjes €2,25 goedkoper en tevens verwacht ik bij de dealer nog een fikse prijsstijging, omdat ik de huidige prijzen van BMWfans heb geplukt en die zijn in prijs achtergebleven.
Jeroen, kun jij eens bij Smiedmann vragen wat ze doen bij 14 setjes van beide.
(tenzij jullie de oude rommel er weer in willen)
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29332
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)
Op dit moment zijn (de prijzen stijgen gewoon door bij de stealer) dit de prijzen bij BMW voor mij, netto incl BTW:
Revisieset remgeleider Bestel nr. 3411 1 157 038 16.46
Revisieset remzuiger Bestelnr. 3421 1 153 194 17.11
Dat scheelt zomaar een euro of 15 per set remklauwen met Schmiedmann dus als ik jou was zou ik ze daar bestellen.
Revisieset remgeleider Bestel nr. 3411 1 157 038 16.46
Revisieset remzuiger Bestelnr. 3421 1 153 194 17.11
Dat scheelt zomaar een euro of 15 per set remklauwen met Schmiedmann dus als ik jou was zou ik ze daar bestellen.
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)
Vandaag eindelijk de remklauwen bij de straler mogen halen.
De cilinders zijn schoongemaakt en lichtjes nabewerkt.
Nu kunnen de zuigers weer in de remklauwen gezet worden en worden de 2 gaatjes gedicht zodat deze vloeistof dicht zijn. Als de brackets gefreest zijn, kan het hele zwikkie naar de verzinker.
De cilinders zijn schoongemaakt en lichtjes nabewerkt.
Nu kunnen de zuigers weer in de remklauwen gezet worden en worden de 2 gaatjes gedicht zodat deze vloeistof dicht zijn. Als de brackets gefreest zijn, kan het hele zwikkie naar de verzinker.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)
Het gat voor de olie aanvoer en het ontluchtingsnippel.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18697
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)
ah, tijdelijk voor het verzinken bedoel je. Ik snap m weer!
Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)
Maandagavond ben ik de brackets naar de frezer wezen brengen en heb ze vanavond weer gehaald. De vlakken zijn afgefreest en dan zijn er 3 raakvlakken zichtbaar. 2 waar de boutgaten in zitten en een vlak welke zich hiertussen bevindt. Dit laatste vlak heb ik 1 mm dieper laten frezen, omdat met 3 raakvlakken de kans bestaat dat je van de bracket een wip creeerd en dat is wat je bij een remklauw niet wil. Dus met 2 vlakken komt het goed.
Vanavond zijn alle M10 boutgaten geboord naar 10 mm, omdat voor de bevestiging van de bracket de bestaande schroefgaten in de draagarm worden gebruikt.
Morgenochtend breng ik de onderdelen naar de verzinker.
Vanavond zijn alle M10 boutgaten geboord naar 10 mm, omdat voor de bevestiging van de bracket de bestaande schroefgaten in de draagarm worden gebruikt.
Morgenochtend breng ik de onderdelen naar de verzinker.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)
Vanochtend ben ik de remklauwen en brackets naar de verzinker wezen brengen. Omdat dit een legering betreft, laten ze eerst 1 klauw en 1 bracket mee draaien met ander te verzinken materiaal. Vanmiddag kan ik bellen en dan geven ze uitslag of het verzinken een succes is. Zo ja, dan wordt de rest gedaan en krijg ik een prijs voor het geheel.
Thanks Aldo.Aldo wrote:Leuk bezig heren!
Als ik bezig ben met klussen, kan ik maar moeilijk stoppen, Koos.uwbuurman wrote:Lekker laat nog op het forum Arnold!
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)
Ik heb de verzinker net gebeld ivm het resultaat van de remklauw die als proef is verzinkt.
Volgende week woensdag klaar.
Volgende week woensdag klaar.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)
Vanmiddag ben ik gebeld en de remklauwen waren klaar. Daarna een vaste klant gebeld en die heeft ze voor mij gehaald.
Bracket gefreesd waarvan het midden deel iets lager is gefreesd.
De partij gestraald.
Verzinkt.
Bracket gefreesd waarvan het midden deel iets lager is gefreesd.
De partij gestraald.
Verzinkt.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)
Zo, de E30 remklauwen zijn gemonteerd.
De remslang van de E21 gast niet lekker op zijn plek. Er moest een dikke koperen ring gebruikt worden op de leiding af te dichten.
We gaan even kijken naar een andere oplossing. Waarschijnlijk toch de remleiding van een E30 gebruiken.
Ik moet de blokken nog op zijn plek laten slijten, maar de verbetering is hoopvol. En dat met standaard remblokken.
De remslang van de E21 gast niet lekker op zijn plek. Er moest een dikke koperen ring gebruikt worden op de leiding af te dichten.
We gaan even kijken naar een andere oplossing. Waarschijnlijk toch de remleiding van een E30 gebruiken.
Ik moet de blokken nog op zijn plek laten slijten, maar de verbetering is hoopvol. En dat met standaard remblokken.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.