323i van Walter
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i van Walter
Ik heb een pers liggen waarmee je het koelsysteem op druk kan zetten.
Voordeel is dat je zonder dat hij loopt bij verlies van druk rustig kan uitvogelen waar..
Lenen kost niets.
Voordeel is dat je zonder dat hij loopt bij verlies van druk rustig kan uitvogelen waar..
Lenen kost niets.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3019
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: 323i van Walter
Sow, dr is weer een hoop werk verricht aan je 323i door dit vriendenclubje cq E21 fanaten. Ziet er allemaal weer erg goed uit.
Als je die auto maar lang genoeg in het Friesche laat, wordt i vanzelf weer helemaal nieuw.
Wat te doen met deze E21? is nu wel duidelijk, die mag nooit meer weg.
Als je die auto maar lang genoeg in het Friesche laat, wordt i vanzelf weer helemaal nieuw.
Wat te doen met deze E21? is nu wel duidelijk, die mag nooit meer weg.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: 323i van Walter
Koos, Jan, jullie zijn TOP !!
Mooi verhaal maar vooral mooie upgrades aan de E21 Walter.
Mooi verhaal maar vooral mooie upgrades aan de E21 Walter.
E21 323i. Baur Alpine White '80
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29327
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i van Walter
Petje af voor de hulptroepen, wat een hulp! Mooi he, zo'n vriendengroep! En ja, of het nou een E21, E46 of E91 is, je blijft er zoet mee.
Ite biedt z'n spullen al aan voor het koelsysteem, hij blijft toch een kei in het afpersen tenslotte. Zou top zijn als je niet meer dan een lekje zou hebben in de afdeling interieurverwarming... fingers crossed!
Voor de andere kant, de optie koppakking: schroef de poesies er eens uit, hou ze op volgorde, en controleer ze eens goed op verkleuringen dan wel onderlinge kleurverschillen. En als ze er toch uit zijn kun je ook gelijk ff een compressietest doen. Heb hier meerdere testers liggen.
Ite biedt z'n spullen al aan voor het koelsysteem, hij blijft toch een kei in het afpersen tenslotte. Zou top zijn als je niet meer dan een lekje zou hebben in de afdeling interieurverwarming... fingers crossed!
Voor de andere kant, de optie koppakking: schroef de poesies er eens uit, hou ze op volgorde, en controleer ze eens goed op verkleuringen dan wel onderlinge kleurverschillen. En als ze er toch uit zijn kun je ook gelijk ff een compressietest doen. Heb hier meerdere testers liggen.
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2393
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 323i van Walter
First of all: m'n post is (drastisch) aangepast na wat aanvullingen en nog meer foto's van Koos! Plaatjes altijd goed, toch?
Het koelvloeistof-probleem begint zoals gezegd met diagnose, dus alvast dank voor de aangeboden hulp en spulletjes. Er moet alleen een geschikt moment in de agenda worden gevonden en dat is (zoals bij de meesten hier) vaak de grootste uitdaging.
Qua overwegingen op een hoger niveau: de wens voor een e30 cabrio is er al heel lang. Die van "meer auto's" zeker niet, dus dat zou hoe dan ook "+1 en -1" moeten worden. Maar mooie, goede en de juiste e30 325i VFL cabrio gaat waarschijnlijk in het budget wat ik ervoor beschikbaar wil maken, niet (meer) lukken. Tenzij ik kies voor een (net zo) rijdend project (zoals de e21 nu). Maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Ik ben me er meer dan ooit van bewust dat ik mijn e21-hobby nooit kan hebben zonder alle hulp van (veel) mensen hier. Dus stel ik me ook de vraag: is het dan in the long run de juiste hobby voor mij.... Moet ik niet iets anders doen/zoeken/bedenken...
Voor nu zijn het vooral nog kronkels in m'n kop (die heb ik veel, I know)...
Greetz,
Walter.
Het koelvloeistof-probleem begint zoals gezegd met diagnose, dus alvast dank voor de aangeboden hulp en spulletjes. Er moet alleen een geschikt moment in de agenda worden gevonden en dat is (zoals bij de meesten hier) vaak de grootste uitdaging.
Qua overwegingen op een hoger niveau: de wens voor een e30 cabrio is er al heel lang. Die van "meer auto's" zeker niet, dus dat zou hoe dan ook "+1 en -1" moeten worden. Maar mooie, goede en de juiste e30 325i VFL cabrio gaat waarschijnlijk in het budget wat ik ervoor beschikbaar wil maken, niet (meer) lukken. Tenzij ik kies voor een (net zo) rijdend project (zoals de e21 nu). Maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Ik ben me er meer dan ooit van bewust dat ik mijn e21-hobby nooit kan hebben zonder alle hulp van (veel) mensen hier. Dus stel ik me ook de vraag: is het dan in the long run de juiste hobby voor mij.... Moet ik niet iets anders doen/zoeken/bedenken...
Voor nu zijn het vooral nog kronkels in m'n kop (die heb ik veel, I know)...
Greetz,
Walter.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18695
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i van Walter
Ondertussen, nadat de auto klaar was, is deze bij eindcontrole geïnspecteerd door de eindbaas!
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2393
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 323i van Walter
Whahaa! Lekker man, ff knuffelen met al dat shiny new spul onder m’n waggie!
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29327
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i van Walter
Altijd lastige overwegingen... wat te doen! Uiteraard loont het altijd om te beginnen het beste te kopen wat je je kunt veroorloven, maar met stijgende prijzen kan dat best uitdagend zijn als je een fraaie E30 325i caab gaat zoeken. Dus dan zal er echt wel gesleuteld moeten worden, daarin gaat een E30 niet wezenlijk afwijken van een E21. Maar moet dat een punt zijn? De meesten hebben hier geen autotechniek gestudeerd, maar zijn gewoon ergens begonnen. Je hebt de luxe van een eigen garage en een forum waar waanzinnig veel kennis zit, dus je kunt prima zelf dingen aanpakken, rocket science is het niet en in de aanpak zijn er altijd keuzemogelijkheden hoe ver je op dat moment gaat met een klus.
Maar okee, waar ligt je hart? Als je meer en meer het gevoel krijgt dat dat niet zozeer bij oude auto's en sleutelen ligt, dan is er (iets) moderner spul om rijplezier aan te beleven. Maar als je 't altijd 100% perfect wilt hebben en 't niet zelf wilt (hoeven) doen, reken dan wel op running costs van betekenis, ongeacht de leeftijd van jouw vervoer.
Maar okee, waar ligt je hart? Als je meer en meer het gevoel krijgt dat dat niet zozeer bij oude auto's en sleutelen ligt, dan is er (iets) moderner spul om rijplezier aan te beleven. Maar als je 't altijd 100% perfect wilt hebben en 't niet zelf wilt (hoeven) doen, reken dan wel op running costs van betekenis, ongeacht de leeftijd van jouw vervoer.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18695
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i van Walter
Dat laatste is wel een spijker op de kop geslagen, Jeroen. Dan heb je ook aan auto van 5 jaar oud kosten te maken. Oké, vermoedelijk minder groot werk dan iets van 40 jaar oud. Want deze 323i is al een mooi stuk gehabiliteerd, maar er is werk zat te vinden, nog. Echter, wat je zegt een e30 zal ook werk moeten hebben, ik heb dat gezien aan de goede auto die we gekocht hebben voor Jan. Echt prima basis, maar alles vast gehad. Een 20 jaar oude e46 zit net aan nog in het tokkiecircuit, die kost ook voldoende onderhoud om m evennup to date te maken, kijk naar je eigen 325ci. Niks mis mee, maar er zit werk aan. En zo is dat met alles van zeg 15, 20 jaar oud. Koop je dan een 10 jaar jonge z4? Maar ook die moet her en der de eerste achterstallige dingen hebben en wat kost dat ding bij aanschaf? Het kan allemaal wel, maar dan moet je iets echt heel fris en lage kilometers kopen, maar dan ben je serieus geld kwijt voor aanschaf.
Eerst die auto die er wel is, die met de nieuwe achteras, brandstofsysteem en remmerij rondom, frisse stuurbekrachtiging en goede recaro's met matjes en gelaste kofferbak/wielbakken achter. Ik zeg: diagnose stellen waar wat lekt en dan een plan maken.
Eerst die auto die er wel is, die met de nieuwe achteras, brandstofsysteem en remmerij rondom, frisse stuurbekrachtiging en goede recaro's met matjes en gelaste kofferbak/wielbakken achter. Ik zeg: diagnose stellen waar wat lekt en dan een plan maken.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29327
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i van Walter
+1. Met om het even welke andere auto in de plaats van de E21 -binnen een redelijk budget- begin je sowieso weer van voren af aan.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i van Walter
Wijze woorden hier.
Je weet nu wat je hebt, een vers koppie met koppakking kost geld, maar dan is het ook weer voorjaren ok.
Je weet nu wat je hebt, een vers koppie met koppakking kost geld, maar dan is het ook weer voorjaren ok.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18695
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i van Walter
Ja, maar, Ite, je weet ook dat dat zo simpel niet gaat. De wur en de spinnekop moeten een keer een revisie, de zuigertjes kantelen leuk, reken maar op volledige revisie, de ontstekingsspullen, dus kabels, bobine, verdelerkap en rotor is allemaal vroeger nog door Noach met z'n Ark aan het vaste land gebracht, dus dat moet echt vervangen en dan hebben we het nog niet over de motorruimte zelf, waar nog een rondje lassen te doen is en daarna de motorruimte spuiten ook. Dat laatste is een budgetklusje, want het is een motorruimte, geen motorkap, maar toch.
Deze auto heeft nog een rooitje of 8 zomaar nodig onder de motorkap, wil je alles goed doen. Alternatief: ergens een blokje kopen dat goed lijkt, inbouwen, bidden en wellicht weer een paar jaar vooruit. Dat is slechts uitstel, overigens.
Deze auto heeft nog een rooitje of 8 zomaar nodig onder de motorkap, wil je alles goed doen. Alternatief: ergens een blokje kopen dat goed lijkt, inbouwen, bidden en wellicht weer een paar jaar vooruit. Dat is slechts uitstel, overigens.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29327
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i van Walter
Ik snap jouw benadering heel goed Koos, en dat is ook de mijne, begrijp me goed, maar ik denk wel dat er alternatieven zijn. Allereerst moet de oorzaak van het kvs verbruik bekend zijn, en als het de koppakking is, dan moet je daar sowieso wat aan doen. Geen idee hoe het in de motorruimte met roest is en of dat urgent is. Maar zeker als Walter overweegt om de auto ergens de komende tijd eens te verkopen kun je er ook heel goed voor kiezen om dit meer op een budget te doen.
Want zonder lange termijn plan kan the whole encelada nooit uit, en dat is imo dan ook geen must. Dan gewoon kop eraf, in de revisie, ontsteking en WUR fris, en hup weer rijden. Kantelende zuigers hadden die dingen af fabriek al. Nee dat is niet de mooiste oplossing, maar dan kun je er wel nog een seizoen dikke pret mee hebben en dan bijv afscheid nemen. 8k erin steken kan makkelijk, maar dat komt er op korte termijn nooit meer uit.
En zelfs binnen plan cilinderkop kun je heel goed tijdelijke keuzes maken. Als W namelijk wel voor de lange termijn gaat, maar het komt budgettair of qua tijd nu niet uit, dan kun je ook de auto nu betaalbaar weer prima rijdend maken en ondertussen sparen voor de grote klus of beginnen dat verse blokkie bij elkaar te sprokkelen.
Want zonder lange termijn plan kan the whole encelada nooit uit, en dat is imo dan ook geen must. Dan gewoon kop eraf, in de revisie, ontsteking en WUR fris, en hup weer rijden. Kantelende zuigers hadden die dingen af fabriek al. Nee dat is niet de mooiste oplossing, maar dan kun je er wel nog een seizoen dikke pret mee hebben en dan bijv afscheid nemen. 8k erin steken kan makkelijk, maar dat komt er op korte termijn nooit meer uit.
En zelfs binnen plan cilinderkop kun je heel goed tijdelijke keuzes maken. Als W namelijk wel voor de lange termijn gaat, maar het komt budgettair of qua tijd nu niet uit, dan kun je ook de auto nu betaalbaar weer prima rijdend maken en ondertussen sparen voor de grote klus of beginnen dat verse blokkie bij elkaar te sprokkelen.
Regards/groeten, Jeroen