Page 7 of 22

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Sun Dec 23, 2018 7:33 pm
by Smartie
Onderdelen binnen. Veel gewoon los te koop.
Crush sleeve en specifieke delen via BMW

Image

Oliekeerring ziet er anders uit, helaas origineel te veel beschadigd. Nieuwe ring heeft een hogere rand.

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Sun Dec 23, 2018 10:20 pm
by bmw e12 e21
Dat ziet er mooi uit die nieuwe onderdelen! Mag ik vragen van welk merk en onderdeelnummer der grote rubber O-ringen zijn? Die izjn NLA bij BMW.

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Sun Dec 23, 2018 11:09 pm
by Smartie
Standaard materiaal, wederom via het mechanisatiebedrijf. 2x80 geloof ik. Besteld bij Kramp, zo een firma hebben ze vast in België ook. Fractie van de BMW prijs en een grotere kans op vers spul in plaats van oud jaren 80 NOS.

Image

Oude meenemen, binnen en buitenmaat en dikte meten.
Zo heb ik de rest besteld, bij 2 lagers het grote boek erbij en een week levertijd en op advies Timken lagers besteld. Sterkste spul wat ze konden leveren.

@ Wilmo, bedankt! Heb het nu een keer gelezen, valt nog mee. Wordt vooral beschreven als je vanaf 0 begint. Deze week nalezen en uitleggen op de werkbank en lijkt me best te doen.

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Tue Dec 25, 2018 2:03 pm
by bmw e12 e21
Bedankt voor de info Martin!
Nu kan ik ze tenminste bestellen.
Volgens het BMW programma is het 81mmx2mm.
Maar die 1mm zal het niet maken hé. Dat zal het rubber ringetje wel rekken hé.
http://bmwfans.info/parts-catalog/E21/E ... on_gasket/
Mooi werk. Ik volg!

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Tue Jan 22, 2019 11:00 am
by Smartie
Proefdraaien:
Image

Controle:
Image
Ook hier op juiste plekken een restje koper vet
Image

Beelden
https://myalbum.com/album/gO1hcNTAUtS1

Gebruikte websites:
Nuttigste!
http://www.mye28.com/viewtopic.php?f=3&t=142750

Andere foto’s
https://www.bimmerforums.com/forum/show ... Pic-heavy)

Ter controle:
http://www.mye28.com/viewtopic.php?f=3& ... 6&start=25

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Tue Jan 22, 2019 11:02 am
by Jeroen
Nieuwe diffspecialist in de maak!

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Tue Jan 22, 2019 11:09 am
by Smartie
Leer moment volgende keer:
Eerst de lagers van de Assen vervangen, deze zijn het gemakkelijkst te vervangen. Daarna olie erop en rijden.

Ingaande as van het diff is het ingewikkeldste, niet alleen met het verwijderen van de oude lagers, nieuwe erop persen is lastiger. Daarna komt het terug plaatsen en op juiste moment zetten. Dit lukte pas bij de derde poging, er bleef speling op de as.
De gradenboog werkt gelukkig wel en de aangegeven 19 graden waren bij mij genoeg. Eerst met de hand op spanning gezet, gecontroleeerd met de newtonmeter op 180nm en als laatste met de gradenboog. Waarom in deze volgorde, puur gemak en de moer moet toch wel echt vast.

Volgende keer niks met het planeet gedeelte doen, ff invetten en controleren. Goed is goed.

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Tue Jan 22, 2019 11:12 am
by Smartie
Nou, zeg niet dat het niet te doen is.
Heb heel veel tijd en geduld genomen en veel proef / semi nep geassembleerd. Alles weer op de bank en de tekeningen en foto’s nalopen, koffie erbij.

Goede pers en hulpstukken zijn nodig en een goede klem voor het verwijderen. Heb veel in gesneden maar dat is toch wel wat link.
Image

Hulpstuk om je as tegen te houden is ook handiger:
Image

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Tue Jan 22, 2019 5:23 pm
by uwbuurman
Nice, dapper werk!!

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Tue Jan 22, 2019 7:33 pm
by bmw e12 e21
Mooi werk Martin!

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Tue Jan 22, 2019 8:06 pm
by Nick1984
Knap werk! :thumbsup

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Fri Feb 08, 2019 8:54 pm
by Smartie
Dank jullie wel.

Diff ligt zo nu en dan heerlijk te draaien en loopt super.
Op de werkbank dan wel te verstaan.

Volgende project:
Image

Schokbrekers vervangen...
Gelukkig met goed gereedschap.
1 schokbreker gaat heel licht en de volgende heel zwaar.
Beide zijn van het vier cilinder, dunne type. Verkeerde.
Gemonteerd met heel veel olie.
Dus netjes schoonmaken en nieuwe erin, dacht ik. )-:

Meten, meten, nummers nieuwe schokbrekers controleren.
Image
Nee, alles juist. Koos en Jan eens polsen.
Inderdaad het kan krap zijn.
Schoonmaken dan maar dit weekend.

1 voordeel dat doen we thuis bij het heerlijk draaiende diff.

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Fri Feb 08, 2019 9:01 pm
by uwbuurman
Nou, hop hop, scotch brite en olie en gaan

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Sat Feb 09, 2019 9:04 am
by bmw e12 e21
Mooi Martin!
Bij mijn 323i gingen Bilstein demperes er niet in zonder de lak wat af te schuren. Nl. op de plaats waar de veerschotel is opgelast is er een kleine vernauwing. Hierdoor geen olie toegevoegd omdat hij dan niet inging. Maar alles vettig ingesmeerd.
Achteraf dacht ik dat ik beter dunne ATF olie had gebruikt...

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Mon Feb 11, 2019 8:02 pm
by Smartie
Gelukt. Verf bijna van de dempers af en poot van binnen uitgehoont met een fijn tooltje op de boormachine.

Zat een rand waar de schotel gelast zit.
Alles van binnen goed schoongemaakt en beetje olie aan de dempers bij montage.

Geen idee waar de plastic ring op de demper voor is, las in het topic dat je deze niet nodig bent. Wilmo had het nagevraagd.