BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Amai, Zijn die foto's ook op dit forum terecht gekomen?
Bedankt, ik hoop binnen eeen paar maandjes de mijne aan het bollen te hebben.
Hoop dat de K-jet niet gaat tegensputteren en nu ben ik nog opzoek naar een mooi chrome bumper middenstuk. Weet niemand zo ene liggen?
Bedankt, ik hoop binnen eeen paar maandjes de mijne aan het bollen te hebben.
Hoop dat de K-jet niet gaat tegensputteren en nu ben ik nog opzoek naar een mooi chrome bumper middenstuk. Weet niemand zo ene liggen?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Ik ben een paar weken op men gemak aan de motor begonnen en heb ik het diff afgedicht.
Volgende onderdelen heb ik nieuw:
lagerschalen, drijfstangbouten, alle pakkingen, stroomverdeler, waterpomp, oliepomp, injectoren en hun afdichtrubbers,...
Verder nog wat onderdelen gereinigd en gelakt met hitte bestendige lak.
Krukas opmeten, nog een mooie standaard maat.
Lagerschalen vervangen
Zuigers monteren
Voorste kap met 2 dichtingen monteren met zelfgemaakte TOOL(slides van een eindwerkje van 15j gelden, waar dat al niet goed voor is).
Motorstaander gemaakt van een pallet.
Vliegwiel gemonteerd.
Met men vrouwtje de krukasbout op 430Nm gezet.
Die moest op de baar gaan staan op 0.8m van het midden van de bout(van een vrouw mag je nooit zeggen wat ze weegt, dat is onbeleefd >:D). Ik stond op de motorsteun om alles een beetje in evenwicht te houden. ;D
Zo, dat heeft me weer een dure momentsleutel bespaard.
Volgende onderdelen heb ik nieuw:
lagerschalen, drijfstangbouten, alle pakkingen, stroomverdeler, waterpomp, oliepomp, injectoren en hun afdichtrubbers,...
Verder nog wat onderdelen gereinigd en gelakt met hitte bestendige lak.
Krukas opmeten, nog een mooie standaard maat.
Lagerschalen vervangen
Zuigers monteren
Voorste kap met 2 dichtingen monteren met zelfgemaakte TOOL(slides van een eindwerkje van 15j gelden, waar dat al niet goed voor is).
Motorstaander gemaakt van een pallet.
Vliegwiel gemonteerd.
Met men vrouwtje de krukasbout op 430Nm gezet.
Die moest op de baar gaan staan op 0.8m van het midden van de bout(van een vrouw mag je nooit zeggen wat ze weegt, dat is onbeleefd >:D). Ik stond op de motorsteun om alles een beetje in evenwicht te houden. ;D
Zo, dat heeft me weer een dure momentsleutel bespaard.
Last edited by bmw e12 e21 on Sun Feb 25, 2018 3:26 pm, edited 2 times in total.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Ik ga de kop op men 323i e21 blok zetten met TORX-bouten.
Nu heb ik volgende gegevens gevonden:
fase 1: 34Nm+/-5Nm
fase 2: 90graden
fase 3: 90graden
Kloppen deze waardes?
Moet er tussen elke fase 15min gewacht worden?
Mag ik de eerste fase van 34Nm 2x uitvoeren, om zeker te zijn dat ook de middelste bouten het juiste koppel hebben. Want als je de eerste op 34Nm zet zou het kunnen dat deze iets minder vast zit als bv de 3de. Dit omdat bij de eerste paar bouten het geheel zich nog wat moet ''zetten''.
Alvast bedankt om jullie kennis met mij te delen.
Nu heb ik volgende gegevens gevonden:
fase 1: 34Nm+/-5Nm
fase 2: 90graden
fase 3: 90graden
Kloppen deze waardes?
Moet er tussen elke fase 15min gewacht worden?
Mag ik de eerste fase van 34Nm 2x uitvoeren, om zeker te zijn dat ook de middelste bouten het juiste koppel hebben. Want als je de eerste op 34Nm zet zou het kunnen dat deze iets minder vast zit als bv de 3de. Dit omdat bij de eerste paar bouten het geheel zich nog wat moet ''zetten''.
Alvast bedankt om jullie kennis met mij te delen.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29270
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Lekker bezig geweest met leuke praktische oplossingen haha!
Wat de kopbouten, misschien dat Gerrit daar (bijv) even antwoord op kan geven, aanhaalmomenten staan wel in het werkplaatshandboek maar die zijn voor de bouten oude stijl. Gerrit heeft ongetwijfeld de juiste gegevens.
Wat de kopbouten, misschien dat Gerrit daar (bijv) even antwoord op kan geven, aanhaalmomenten staan wel in het werkplaatshandboek maar die zijn voor de bouten oude stijl. Gerrit heeft ongetwijfeld de juiste gegevens.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Zo, de kop staat erop.
Vervolgens met wat online-hulp van Peter V heb ik de distributieriem gomonteerd. De streepjes komen perfeect overeen.
Montage:
Merktekens na montage:
Nu weer langzamerhand de aanbouwdelen terug bouwen:
Vervolgens met wat online-hulp van Peter V heb ik de distributieriem gomonteerd. De streepjes komen perfeect overeen.
Montage:
Merktekens na montage:
Nu weer langzamerhand de aanbouwdelen terug bouwen:
Last edited by bmw e12 e21 on Sun Feb 25, 2018 3:27 pm, edited 1 time in total.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Lekker bezig!
En je moet je vrouwtje af en toe wel eten geven eh 53 kg is niet veel :p
En je moet je vrouwtje af en toe wel eten geven eh 53 kg is niet veel :p
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Keurig zo Heb je de bouten van de oliepomp ook met wat loctite vast gezet!
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Knap bezig zeg.
Gaat goed vooruit dit project.
En met de nodige kennis van zaken.
Gaat goed vooruit dit project.
En met de nodige kennis van zaken.
E21 323i. Baur Alpine White '80
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
@ Nick: Zal ik doen.
@ pattam2009: Euh, neen. Moest dat?
@ 02-er: We doen ons best als hobbyist.
@ pattam2009: Euh, neen. Moest dat?
@ 02-er: We doen ons best als hobbyist.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
pattam2009 wrote:Keurig zo Heb je de bouten van de oliepomp ook met wat loctite vast gezet!
bmw e12 e21 wrote:
@ pattam2009: Euh, neen. Moest dat?
ik weet niet wat Bmw voorschrijft, maar waar ik mijn motor heb laten opbouwen is het wel gedaan.
Nu is het nog een kleine moeite dit te doen, vandaar de opmerking.
Succes.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Bedankt voor de goede tip Pattam2009!
Gisteren nog wat bezig geweest met de motorkabelboom en de wirwar aan vacuum en water leidingen. Alsook alle aanbouwdelen monteren.
Nu heb ik een vraagje ivm de oliedruksensor bekabeling.
Die moet met volgende inschroef houdertjes gefixeert worden, maar de mijne zijn stuk, zie:
Weet iemand hiervan het BMWNR om ze te bestellen?
Ook heb ik een nieuw lagertje gekocht voor in krukas aan bakkant. De smalle is de oude, de breede de originele nieuwe.
Weet iemand welke kant eerst in het gat moet?
Gisteren nog wat bezig geweest met de motorkabelboom en de wirwar aan vacuum en water leidingen. Alsook alle aanbouwdelen monteren.
Nu heb ik een vraagje ivm de oliedruksensor bekabeling.
Die moet met volgende inschroef houdertjes gefixeert worden, maar de mijne zijn stuk, zie:
Weet iemand hiervan het BMWNR om ze te bestellen?
Ook heb ik een nieuw lagertje gekocht voor in krukas aan bakkant. De smalle is de oude, de breede de originele nieuwe.
Weet iemand welke kant eerst in het gat moet?
Last edited by bmw e12 e21 on Sun Feb 25, 2018 3:28 pm, edited 1 time in total.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
niemand suggesties?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Vandaag heb ik me even bezich gehouden met de versnellingsbak.
Hiervan ga ik de 3 oliekeeringen vervangen. Alsook het schakelgewricht(had spel met asje) omdat de bak toen die nog ingebouwd zat soepel schakelde, maar je voelde precies slecht aan of je naar 3de of bv 5de schakelde.
Dichting vd schakelstang vervangen. Deze moet je voorzichtig uithlen mt zeer smal plat schroevendraaiertje. Oppassen geblazen want je mag niet krassen in
de rand waar de dichting opvalt. Dus voor alle zekerheid tegen lekken een heel beetje dichtpasta toegevoegd.
Monteren ervan met ronde buis van juiste diameter.
Tis goed gemonteerd.
Vervolgens een nieuw gewrichtje gemonteerd voor directer te schakelen. Zou dit gevoelloos schakelen nog ander oorzaken kunnen hebben?
En een nieuw koppelings pompke.
Dan de pakking vervangen aan motorkant.
Eerst een gedemonteerd, maat bekeken en dan kan ik bestellen.(niet bij BMW want NLA).
Ik moet ook nog de dichting aan de achterkant vd bak vervangen, maar ik moet eerst een lange dopsleutel vastkrijgen om de moer los te krijgen.
Ik heb al iets gemaakt om de 'driehoek' met 3 gaten in te blokkeren.
Hiervan ga ik de 3 oliekeeringen vervangen. Alsook het schakelgewricht(had spel met asje) omdat de bak toen die nog ingebouwd zat soepel schakelde, maar je voelde precies slecht aan of je naar 3de of bv 5de schakelde.
Dichting vd schakelstang vervangen. Deze moet je voorzichtig uithlen mt zeer smal plat schroevendraaiertje. Oppassen geblazen want je mag niet krassen in
de rand waar de dichting opvalt. Dus voor alle zekerheid tegen lekken een heel beetje dichtpasta toegevoegd.
Monteren ervan met ronde buis van juiste diameter.
Tis goed gemonteerd.
Vervolgens een nieuw gewrichtje gemonteerd voor directer te schakelen. Zou dit gevoelloos schakelen nog ander oorzaken kunnen hebben?
En een nieuw koppelings pompke.
Dan de pakking vervangen aan motorkant.
Eerst een gedemonteerd, maat bekeken en dan kan ik bestellen.(niet bij BMW want NLA).
Ik moet ook nog de dichting aan de achterkant vd bak vervangen, maar ik moet eerst een lange dopsleutel vastkrijgen om de moer los te krijgen.
Ik heb al iets gemaakt om de 'driehoek' met 3 gaten in te blokkeren.
Last edited by bmw e12 e21 on Sun Feb 25, 2018 3:28 pm, edited 1 time in total.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm