carburateur afstellen 315
carburateur afstellen 315
hoi ik heb een vraag zou iemand weten hoe je een 315 carburateur afstelt,
ik heb van de weekend de voetstuk van me carburateur vervangen , maar nu na het vervangen krijg ik me 315 niet meer lekker aan de praat hij draait ook erg hoog in toeren ,daar komt ook nog bij dat hij na dieselt als ik de contact uit zet
ik heb ook het idee dat hij niet echt zuinig meer loopt dus als iemand mij een beetje weg wijs zou kunnen maken dan ben ik weer een blij bmw rijder
ik heb van de weekend de voetstuk van me carburateur vervangen , maar nu na het vervangen krijg ik me 315 niet meer lekker aan de praat hij draait ook erg hoog in toeren ,daar komt ook nog bij dat hij na dieselt als ik de contact uit zet
ik heb ook het idee dat hij niet echt zuinig meer loopt dus als iemand mij een beetje weg wijs zou kunnen maken dan ben ik weer een blij bmw rijder
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: carburateur afstellen 315
Nadieselen is vaak de gevormde roet in de cylinderruimtes die bij een warme motor nagloeit. Vaak is deze roet gevormd door een rijk mengsel.
Wat betreft afstellen van de 1B2 carburateur. Ik ga even uit dat alles omtrent koude start gewoon nog goed werkt en dat we praten over de basisafstelling.
Als ze van tevoren altijd goed heeft gelopen en jij verder niets heb versteld aan de carburateur dan gaat het het beste als je een CO meter heb. De stationair afstelling gebeurt door de grote schroef aan de kant van de veerbelaste vacuumdoos. Het mengsel (CO) stel je af met de kleine schroef die bij de magnetische stationairsproeier zit.
Als je geen CO meter heb zal je dit op gehoor moeten doen. Een beetje basis is dat je de CO schroef eerst helemaal indraait (vast is vast i.v.m. conische passing) en dan 2,5 slag uitdraait. Vervolgens met kleine aanpassingen het hoogste toerental opzoeken en met de stationairschroef weer rond de 850-900 RPM zetten. Dit een aantal keren herhalen (verstelling CO schroef is binnen een steeds kleinere marge). Ze staat dan wel vrij arm afgesteld.
Wat betreft afstellen van de 1B2 carburateur. Ik ga even uit dat alles omtrent koude start gewoon nog goed werkt en dat we praten over de basisafstelling.
Als ze van tevoren altijd goed heeft gelopen en jij verder niets heb versteld aan de carburateur dan gaat het het beste als je een CO meter heb. De stationair afstelling gebeurt door de grote schroef aan de kant van de veerbelaste vacuumdoos. Het mengsel (CO) stel je af met de kleine schroef die bij de magnetische stationairsproeier zit.
Als je geen CO meter heb zal je dit op gehoor moeten doen. Een beetje basis is dat je de CO schroef eerst helemaal indraait (vast is vast i.v.m. conische passing) en dan 2,5 slag uitdraait. Vervolgens met kleine aanpassingen het hoogste toerental opzoeken en met de stationairschroef weer rond de 850-900 RPM zetten. Dit een aantal keren herhalen (verstelling CO schroef is binnen een steeds kleinere marge). Ze staat dan wel vrij arm afgesteld.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: carburateur afstellen 315
Ga ik toch even inhaken.. Mijn 315 liep altijd goed stationair, maar haperde wel wat als ik "vermogen"vroeg. Tijdens de APK was de CO veel te hoog en heeft men wat aan de knoppen zitten draaien. Daarna liep ze koud stationair, maar warm niet. Zojuist even op de manier van Peter zonder CO meter geprobeerd de zaak stationair draaiend te krijgen. CO helemaal dicht gedraaid, daarna het hoogste toerental opgezocht. Nu loopt ze stationair, en hang lekker aan het gas maar ik krijg op geen manier met de stationairschroef het toerental omlaag / of omhoog. Ze lijkt alleen te reageren op de CO schroef..
Wat doe ik / of wat doet zij fout?
Wat doe ik / of wat doet zij fout?
BMW 3(15), 1983 #Restauratie#
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: carburateur afstellen 315
Je heb het hoogste toerental met de CO schroef opgezocht maar daar zet je hem heel arm mee. Je heb dus dan ook geen regelbereik meer met de stationairschroef.
De 2,5 slag die ik noemde is een basis om enigszins in de buurt te zitten. Wat je zeker moet weten is dat je gasklep helemaal kan sluiten (veerbelaste demper trekt geheel in en de klep staat een 0,1 mm open) Als deze verder open staat ben je eigenlijk al aan het gasgeven. Verder zijn er nog wel wat zaken waar je absoluut zeker van moet zijn. Het is jammer dat men altijd denkt tijdens een APK om overal aan te draaien.
De 2,5 slag die ik noemde is een basis om enigszins in de buurt te zitten. Wat je zeker moet weten is dat je gasklep helemaal kan sluiten (veerbelaste demper trekt geheel in en de klep staat een 0,1 mm open) Als deze verder open staat ben je eigenlijk al aan het gasgeven. Verder zijn er nog wel wat zaken waar je absoluut zeker van moet zijn. Het is jammer dat men altijd denkt tijdens een APK om overal aan te draaien.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: carburateur afstellen 315
Haha plaatselijke garage weet hier dat de doodstraf staat op het ontregelen van mijn auto's. Alleen na overleg.
Regards/groeten, Jeroen
Re: carburateur afstellen 315
hey peter
bedankt voor je reactie , ik had het probleem al snel gevonden , het lag aan de elektrische choke bij het er af halen van de carb verdraaide de choke vandaar dat het beestje in eens slecht begon te lopen maar dat is nu gelukig opgelost draait weer heerlijk nogmaals bedankt!
bedankt voor je reactie , ik had het probleem al snel gevonden , het lag aan de elektrische choke bij het er af halen van de carb verdraaide de choke vandaar dat het beestje in eens slecht begon te lopen maar dat is nu gelukig opgelost draait weer heerlijk nogmaals bedankt!
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: carburateur afstellen 315
ik ga even inhaken op dit topic daar ik niet weer een topic wil starten die ook gewoon over deze carbu gaat.
Ik heb de 1B2 een goed bekeken nu ik de benzinepomp vervangen heb en er vallen me enkele dingen op die me niet ok LIJKEN. Ik heb namelijk geen verstand van carburatoren.
De ''gasklep'' heeft spel zonder veerwerking over het bereik te zien op onderstaande 2 foto's.
Lijkt me te veel. Moet zeker geen spel zijn of zit ik mis?
De gaskabel moet en lange afstand afleggen eer de gasklep begint te openen.
Op de onderste foto de stand waarbij de gasklep net gaat beginnen open.
Moet ik die bijregelen met schroefdraad zodat de gasklep begint open te gaan bij de minste beweging van de gaskabel?
Bedankt voor de hulp.
Ik heb de 1B2 een goed bekeken nu ik de benzinepomp vervangen heb en er vallen me enkele dingen op die me niet ok LIJKEN. Ik heb namelijk geen verstand van carburatoren.
De ''gasklep'' heeft spel zonder veerwerking over het bereik te zien op onderstaande 2 foto's.
Lijkt me te veel. Moet zeker geen spel zijn of zit ik mis?
De gaskabel moet en lange afstand afleggen eer de gasklep begint te openen.
Op de onderste foto de stand waarbij de gasklep net gaat beginnen open.
Moet ik die bijregelen met schroefdraad zodat de gasklep begint open te gaan bij de minste beweging van de gaskabel?
Bedankt voor de hulp.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: carburateur afstellen 315
Remy.
Het verhaal gaskabel klopt niet helemaal. Zodra de motor aanslaat en je heb vacuum zal die vacuumdoos terugtrekken. Je gasklep en bediening loopt dan verder dicht naar de aanslagschroef. Je kabel staat dan wel goed en reageert gelijk.
Jouw verhaal over de bovenste foto.... Dit is de chokeklep en niet de gasklep. Op zich is speling hier niet zo erg. Zodra je de motor start heb je een vacuum hieronder en wordt ze dichtgetrokken. Spelling zou eventueel wel wat weggesteld kunnen worden.
Het verhaal gaskabel klopt niet helemaal. Zodra de motor aanslaat en je heb vacuum zal die vacuumdoos terugtrekken. Je gasklep en bediening loopt dan verder dicht naar de aanslagschroef. Je kabel staat dan wel goed en reageert gelijk.
Jouw verhaal over de bovenste foto.... Dit is de chokeklep en niet de gasklep. Op zich is speling hier niet zo erg. Zodra je de motor start heb je een vacuum hieronder en wordt ze dichtgetrokken. Spelling zou eventueel wel wat weggesteld kunnen worden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: carburateur afstellen 315
Bedankt voor de info Peter!
Hoe kan ik die chokeklep speling bijstellen?
grt
Remy
Hoe kan ik die chokeklep speling bijstellen?
grt
Remy
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: carburateur afstellen 315
Dat hangt ervan af en is zo moeilijk te zeggen. Het kan zijn dat er iets door de leeftijd wat verbogen is of dat het bedieningsstangetje wat verbogen moet worden. Dit kan ik zo niet beoordelen. Maak je er niet te druk over. Er is een bepaalde maatvoering welke in koude toestand getest kan worden. Kijk even bij de technische topics want daar zijn alle beschrijvingen gegeven (wellicht in het Duits maar dat moet voor jou geen probleem zijn).bmw e12 e21 wrote:Bedankt voor de info Peter!
Hoe kan ik die chokeklep speling bijstellen?
grt
Remy
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: carburateur afstellen 315
ok, THX!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: carburateur afstellen 315
Dat heb ik ook gedaan zoals voorgeschreven.Peter V. wrote:Je heb het hoogste toerental met de CO schroef opgezocht maar daar zet je hem heel arm mee. Je heb dus dan ook geen regelbereik meer met de stationairschroef.
De 2,5 slag die ik noemde is een basis om enigszins in de buurt te zitten. Wat je zeker moet weten is dat je gasklep helemaal kan sluiten (veerbelaste demper trekt geheel in en de klep staat een 0,1 mm open) Als deze verder open staat ben je eigenlijk al aan het gasgeven. Verder zijn er nog wel wat zaken waar je absoluut zeker van moet zijn. Het is jammer dat men altijd denkt tijdens een APK om overal aan te draaien.
Stationair op 900tr. Dan CO op 1.5procent.
Toen liep ze 1500tr.
En als ik stationair toerental afregel is schroef op einde beereeik bij 1400tr.
Ze trekt voor geen meter.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: carburateur afstellen 315
Jij liet de laatste keer de TN starter zien (die koelwater gestuurde) kun je controleren of deze open blijft staan? Dat levert een verrijking op welke wellicht hiervoor kan zorgen.
Verder eens controleren of de voetpakking nog goed is? Vacuumlekkage is veel voorkomend bij deze carburateurs.
Verder eens controleren of de voetpakking nog goed is? Vacuumlekkage is veel voorkomend bij deze carburateurs.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: carburateur afstellen 315
Bedankt voor de tip Peter. Ik zal het controleren.
Het is wel zo dat als ze warm draait het toerental daalt van 1500 naar 900. Wil dat niet zeggen dat tn starter werkt?
Voetstuk is nieuw.
Het is wel zo dat als ze warm draait het toerental daalt van 1500 naar 900. Wil dat niet zeggen dat tn starter werkt?
Voetstuk is nieuw.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: carburateur afstellen 315
Als ze opwarmt en het toerental gaat dalen naar 900 dan is dat goed natuurlijk.Begrijp me goed, er zijn meerdere items op de 1B2 carb die samenwerken tijdens warmdraaien.bmw e12 e21 wrote:Bedankt voor de tip Peter. Ik zal het controleren.
Het is wel zo dat als ze warm draait het toerental daalt van 1500 naar 900. Wil dat niet zeggen dat tn starter werkt?
Voetstuk is nieuw.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.