Even voorstellen: Klaas, 323i Polaris '81
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 40
- Joined: Mon Jun 09, 2014 9:49 am
- My E21(s): '81 323i Polaris 5-speed power steering
- Location: Schildwolde, Groningen
Re: Even voorstellen: Klaas, 323i Polaris '81
Geen klapraampjes heb ik niet. Een sper: geen idee. Hoe zie ik dat?
Wel een 5 bak en stuurbekrachtiging
Wel een 5 bak en stuurbekrachtiging
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18685
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Even voorstellen: Klaas, 323i Polaris '81
Nu je auto toch omhoog staat: als je 1 achterwiel draait en de andere draait in de zelfde richting, dan sper. Draaien ze tegen elkaar in, geen sper.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Even voorstellen: Klaas, 323i Polaris '81
Meestal werkt het zo maar niet altijd. Zo'n sper ligt nog in Wapserveen
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11776
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Even voorstellen: Klaas, 323i Polaris '81
Het is allemaal oud blik waar we allemaal gek op zijn.
voor een is alleen,totaal nieuw de enige optie, voor de ander is rijden en onderhouden op een goed nivo voldoende.
het is jouw auto...als jij er tevreden over bent: handhaven.
De dorpel daarentegen is echt serieus slecht. 80% zie,je niet...dat kan ook niet, want het is al weg.
Tip: eerst goede analyse maken van,de cas, daarna x2 doen qua inschatten van de kosten.
Als het dan nog steeds leuk is..doen!
voor een is alleen,totaal nieuw de enige optie, voor de ander is rijden en onderhouden op een goed nivo voldoende.
het is jouw auto...als jij er tevreden over bent: handhaven.
De dorpel daarentegen is echt serieus slecht. 80% zie,je niet...dat kan ook niet, want het is al weg.
Tip: eerst goede analyse maken van,de cas, daarna x2 doen qua inschatten van de kosten.
Als het dan nog steeds leuk is..doen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 40
- Joined: Mon Jun 09, 2014 9:49 am
- My E21(s): '81 323i Polaris 5-speed power steering
- Location: Schildwolde, Groningen
Re: Even voorstellen: Klaas, 323i Polaris '81
Heb even de achteras gecheckt, het is geen sper. Misschien iets voor later.
Maar ben zeker wel van plan om de dorpel goed aan te pakken, het is de enige serieus slechte plek.
De auto 100% nieuw maken is voorlopig niet aan mij besteed. Hij is nog veel te goed om helemaal te strippen.
Probeer m in de spaarzame vrije tijd eerst maar aan de praat te krijgen. Kan niet wachten!
Maar ben zeker wel van plan om de dorpel goed aan te pakken, het is de enige serieus slechte plek.
De auto 100% nieuw maken is voorlopig niet aan mij besteed. Hij is nog veel te goed om helemaal te strippen.
Probeer m in de spaarzame vrije tijd eerst maar aan de praat te krijgen. Kan niet wachten!
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11776
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Even voorstellen: Klaas, 323i Polaris '81
Als ze zo lang heeft stil gestaan zou ik wel even het carterpannetje lichten en de lagers een voor een eruit halen.
Zo lange stilstand kan echt stand schade opleveren.
Zo lange stilstand kan echt stand schade opleveren.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- marcel krol
- E21 Fanatic
- Posts: 204
- Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm
Re: Even voorstellen: Klaas, 323i Polaris '81
Hoi,
Leuk project, mocht je een keer hulp nodig zijn.. ik woon 11 km van je vandaan. Laswerk kan ik je eventueel ook mee helpen.
Groeten
Marcel
Leuk project, mocht je een keer hulp nodig zijn.. ik woon 11 km van je vandaan. Laswerk kan ik je eventueel ook mee helpen.
Groeten
Marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 40
- Joined: Mon Jun 09, 2014 9:49 am
- My E21(s): '81 323i Polaris 5-speed power steering
- Location: Schildwolde, Groningen
Re: Even voorstellen: Klaas, 323i Polaris '81
Hey leuk!
Kom ik es even een keer langs om te zien hoe jou auto's eruit zien!
Waar woon je?
Kom ik es even een keer langs om te zien hoe jou auto's eruit zien!
Waar woon je?
- marcel krol
- E21 Fanatic
- Posts: 204
- Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm
Re: Even voorstellen: Klaas, 323i Polaris '81
Hoi
Hebje een PM gestuurd met m'n gegevens
groeten
Marcel
Hebje een PM gestuurd met m'n gegevens
groeten
Marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 40
- Joined: Mon Jun 09, 2014 9:49 am
- My E21(s): '81 323i Polaris 5-speed power steering
- Location: Schildwolde, Groningen
Re: Even voorstellen: Klaas, 323i Polaris '81
Kleine update van de 323i.
Inmiddels loopt de motor .
Heb het het thermostaathuis gedemonteerd, schoongemaakt met schoonmaakazijn en voorzien van een nieuwe thermostaat en thermoschakelaar. Daar brak een contactje vanaf bij het loshalen.
Heb de poelie's van de krukas, waterpomp eraf gehad en na twee uurtjes in verdund zoutzuur waren deze ook weer blank. Gaat toch iets makkelijker als met de roestborstel!
Daarna deze en nog wat klemmetjes ook zo behandeld en daarna mooi zwart gespoten. Ziet zo'n blokje er gelijk weer verzorgd uit
Met hulp van een monteur de distributieriem vervangen, en de riem van de stuurbekrachtiging en waterpomp ook.
De slangen van het koelsysteem waren nog goed, dus deze alleen gereinigd en voorzien van nwe klemmen. De radiateur ook doorgespoeld met kokend schoonmaakazijn en weer gemonteerd.
Deze bleek jammer genoeg toch af te zijn, want hij lekt nu. Dus hier een nwe voor besteld. Ook de waterpomp vervangen. Nwe olie en koelvloeistof erin.
De benzinetank leeggehaald en de vlotter die helemaal aangekoekt was schoongemaakt. Ook een nwe benzinefilter ertussen gemaakt. Toen proberen te starten.
Lukte niet, dus net zoals vroeger met de brommertjes: checken of ie benzine krijgt. De aanvoer bij de injektiepomp losgedraait en kijken of er benzine komt met starten. Niet dus.
Was mss ook wel te verwachten dat de benzinepomp het niet meer doet. Deze even rechtstreeks op de accu aangesloten en die bleek dus vast te zitten.
Na het monteren van de benzinepomp opnieuw proberen en toen kwam er iets leven in het blok, maar wou net niet aanslaan. Even overleg met een monteur gehad, en bleek dat ik de injektors even los
moest draaien en dan starten. Bleek nog lucht in te zitten en daarna stroomde het eruit! Injektors weer vastgezet, en toen wou hij gelukkig lopen!
Hij loopt nog niet helemaal op zes poten, maar merk wel dat elke keer als hij aan de praat geweest is het beter begint te lopen en starten.
Nu eerst maar es zien hoe het gaat.
Hou jullie op de hoogte.
Inmiddels loopt de motor .
Heb het het thermostaathuis gedemonteerd, schoongemaakt met schoonmaakazijn en voorzien van een nieuwe thermostaat en thermoschakelaar. Daar brak een contactje vanaf bij het loshalen.
Heb de poelie's van de krukas, waterpomp eraf gehad en na twee uurtjes in verdund zoutzuur waren deze ook weer blank. Gaat toch iets makkelijker als met de roestborstel!
Daarna deze en nog wat klemmetjes ook zo behandeld en daarna mooi zwart gespoten. Ziet zo'n blokje er gelijk weer verzorgd uit
Met hulp van een monteur de distributieriem vervangen, en de riem van de stuurbekrachtiging en waterpomp ook.
De slangen van het koelsysteem waren nog goed, dus deze alleen gereinigd en voorzien van nwe klemmen. De radiateur ook doorgespoeld met kokend schoonmaakazijn en weer gemonteerd.
Deze bleek jammer genoeg toch af te zijn, want hij lekt nu. Dus hier een nwe voor besteld. Ook de waterpomp vervangen. Nwe olie en koelvloeistof erin.
De benzinetank leeggehaald en de vlotter die helemaal aangekoekt was schoongemaakt. Ook een nwe benzinefilter ertussen gemaakt. Toen proberen te starten.
Lukte niet, dus net zoals vroeger met de brommertjes: checken of ie benzine krijgt. De aanvoer bij de injektiepomp losgedraait en kijken of er benzine komt met starten. Niet dus.
Was mss ook wel te verwachten dat de benzinepomp het niet meer doet. Deze even rechtstreeks op de accu aangesloten en die bleek dus vast te zitten.
Na het monteren van de benzinepomp opnieuw proberen en toen kwam er iets leven in het blok, maar wou net niet aanslaan. Even overleg met een monteur gehad, en bleek dat ik de injektors even los
moest draaien en dan starten. Bleek nog lucht in te zitten en daarna stroomde het eruit! Injektors weer vastgezet, en toen wou hij gelukkig lopen!
Hij loopt nog niet helemaal op zes poten, maar merk wel dat elke keer als hij aan de praat geweest is het beter begint te lopen en starten.
Nu eerst maar es zien hoe het gaat.
Hou jullie op de hoogte.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29311
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Even voorstellen: Klaas, 323i Polaris '81
Oooh maar dan schiet het al aardig op, hij loopt en dat is al een god teken, dat wordt vast met enig aandringen beter!
Regards/groeten, Jeroen
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 40
- Joined: Mon Jun 09, 2014 9:49 am
- My E21(s): '81 323i Polaris 5-speed power steering
- Location: Schildwolde, Groningen
Re: Even voorstellen: Klaas, 323i Polaris '81
Ja ben dik tevreden!
Maar na het doorlezen van Koos zijn hele projekt ben ik toch iets zorgelijker geworden wat betreft het roesten.
Het lijkt ook veel op plekken te zitten waar je normaal bijna niet bij komt.
Toch maar een keer strippen in de toekomst!
Maar na het doorlezen van Koos zijn hele projekt ben ik toch iets zorgelijker geworden wat betreft het roesten.
Het lijkt ook veel op plekken te zitten waar je normaal bijna niet bij komt.
Toch maar een keer strippen in de toekomst!
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18685
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Even voorstellen: Klaas, 323i Polaris '81
Niet te druk over doen, Klaas. De mijne heeft een week in zee gestaan, daarna is hij slecht gerepareerd en over de roest is plamuur gesmeerd. Ik heb veel erg nette exemplaren door mijn handen gehad. Ik weet zeker dat ze allemaal in meer of mindere mate roesten, maar zolang alles beschermd zit, is er niet veel aan de hand. Het gaat pas fout als de roest aan de oppervlakte komt. Dan moet je echt wat gaan doen.
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 40
- Joined: Mon Jun 09, 2014 9:49 am
- My E21(s): '81 323i Polaris 5-speed power steering
- Location: Schildwolde, Groningen
Re: Even voorstellen: Klaas, 323i Polaris '81
Heb besloten de roestgaten in de dorpels aan te pakken en het front weer strak te maken.
Het interieur verwijderd en de voorkant gestript.
Het interieur verwijderd en de voorkant gestript.