BMW E21 323----> E21 340 v8
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Mooie werken.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Thanks voor jullie reacties!
Toen ik de BMW kocht wist ik ook niet dat het zo zou worden, maar van het een komt het ander en al gauw werd het een groot project!
Dankzij mijn maatje Olivier Davina kan ik laten zien hoe de uitbouw van de zijkant gaan worden.
Ik heb als voorbeeld een e21 genomen die de zelfde kleur grijs heeft die ik ook wil. Deze e21 heeft donkere raamlijsten en die zullen bij mij allemaal carbon worden, dus die kleurstelling komt wel een beetje overeen.
Hier laat Olivier stap voor stap zien hoe hij het heeft gemaakt!
http://youtu.be/XNH8YqOJm_s
Hier zie je het totale verschil:
http://youtu.be/LK0Q-Anbk-o
Nu gaan we verder met het chassis verbouwen zodat de assen er onder kunnen, als er weer nieuwe vorderingen zijn horen jullie van me!
Toen ik de BMW kocht wist ik ook niet dat het zo zou worden, maar van het een komt het ander en al gauw werd het een groot project!
Dankzij mijn maatje Olivier Davina kan ik laten zien hoe de uitbouw van de zijkant gaan worden.
Ik heb als voorbeeld een e21 genomen die de zelfde kleur grijs heeft die ik ook wil. Deze e21 heeft donkere raamlijsten en die zullen bij mij allemaal carbon worden, dus die kleurstelling komt wel een beetje overeen.
Hier laat Olivier stap voor stap zien hoe hij het heeft gemaakt!
http://youtu.be/XNH8YqOJm_s
Hier zie je het totale verschil:
http://youtu.be/LK0Q-Anbk-o
Nu gaan we verder met het chassis verbouwen zodat de assen er onder kunnen, als er weer nieuwe vorderingen zijn horen jullie van me!
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Lang niks meer gepost en ook weinig tijd gehad om te sleutelen, maar nu toch wel weer een aantal vorderingen.
Nu ik de assen van de e92 m3 allemaal binnen heb word het tijd om te gaan kijken hoe we de assen op gaan hangen. We gaan een soort negatief subframe maken en die daarna in de bestaande carrosserie lassen.
Maar om zeker te weten dat alles recht word, en recht staat, en de juiste wielbasis van een e21 word, plaatsten we de assen op een frame die we kunnen verplaatsten.
Maar omdat de ophangpunten van de assen van een e92 m3 erg breed zijn moeten we dus dikkere (sterkere) kokerbalken maken. Omdat alle kracht vanaf de achterwielen door naar voren zal drukken, zal het negatieve subframe van de achteras direct op de nieuwe kokers van 120x80 en 3mm dik staal uit moeten komen! Deze komen precies goed uit zodat als we de dorpels terug plaatsten je niks van de versteviging zal zien!
Om ruimte te maken moeten eerst alle bodems er uit. Eerst een tijdelijke versteviging er in maken, zodat hij niet in 2en klapt!
De balk past mooi en zelfs de deuren passen nog!
Nu die balken op zijn plek zitten gaan we de koets in de brug hangen en laten we de carroserie over de assen zakken en kijken we wat allemaal in de weg zit, en word anders eventueel verwijderd.
Komende week beginnen met de negatieve subframes maken en de assen op de juiste positie zetten op de kar. Maar we moeten eerst een de hoogtes weten van een aantal ophangpunten van de m3, gelukkig iemand bereid gevonden om deze week langs te komen, dan pas kunnen we verder. Heb al wel vast een veerpootbrug van een m3 geregeld zodat we de juiste stand van de schokbrekers hebben. Gelukkig past hij er tussen, alleen de veerschotels zullen wat naar buiten moeten!
Ik zal vanaf nu weer iets meer updaten.... Deze week komt ook mijn nieuwe schroefset binnen!!! De KW DDC!!! In mijn ogen de beste schroefset voor dit project, omdat alles ingesteld kan worden. En dat is belangrijk omdat deze e21 lichter zal worden dan een normale e92 m3 en hij anders nooit de wegligging van een m3 zal krijgen. Nu alles ingesteld kan worden (via een i phone) zal ik ook nog een knopje krijgen met 3 standen demping: comfort, sport, en race!
Hierover later meer!
Nu ik de assen van de e92 m3 allemaal binnen heb word het tijd om te gaan kijken hoe we de assen op gaan hangen. We gaan een soort negatief subframe maken en die daarna in de bestaande carrosserie lassen.
Maar om zeker te weten dat alles recht word, en recht staat, en de juiste wielbasis van een e21 word, plaatsten we de assen op een frame die we kunnen verplaatsten.
Maar omdat de ophangpunten van de assen van een e92 m3 erg breed zijn moeten we dus dikkere (sterkere) kokerbalken maken. Omdat alle kracht vanaf de achterwielen door naar voren zal drukken, zal het negatieve subframe van de achteras direct op de nieuwe kokers van 120x80 en 3mm dik staal uit moeten komen! Deze komen precies goed uit zodat als we de dorpels terug plaatsten je niks van de versteviging zal zien!
Om ruimte te maken moeten eerst alle bodems er uit. Eerst een tijdelijke versteviging er in maken, zodat hij niet in 2en klapt!
De balk past mooi en zelfs de deuren passen nog!
Nu die balken op zijn plek zitten gaan we de koets in de brug hangen en laten we de carroserie over de assen zakken en kijken we wat allemaal in de weg zit, en word anders eventueel verwijderd.
Komende week beginnen met de negatieve subframes maken en de assen op de juiste positie zetten op de kar. Maar we moeten eerst een de hoogtes weten van een aantal ophangpunten van de m3, gelukkig iemand bereid gevonden om deze week langs te komen, dan pas kunnen we verder. Heb al wel vast een veerpootbrug van een m3 geregeld zodat we de juiste stand van de schokbrekers hebben. Gelukkig past hij er tussen, alleen de veerschotels zullen wat naar buiten moeten!
Ik zal vanaf nu weer iets meer updaten.... Deze week komt ook mijn nieuwe schroefset binnen!!! De KW DDC!!! In mijn ogen de beste schroefset voor dit project, omdat alles ingesteld kan worden. En dat is belangrijk omdat deze e21 lichter zal worden dan een normale e92 m3 en hij anders nooit de wegligging van een m3 zal krijgen. Nu alles ingesteld kan worden (via een i phone) zal ik ook nog een knopje krijgen met 3 standen demping: comfort, sport, en race!
Hierover later meer!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29311
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Zo echt wel, dat is pas engineering! Alles op elkaar aanpassen, een beste klus. Nog even en het wordt een buizenchassis met een kunststof E21 kap erover!
Heel gaaf om te zien, hou ons op de hoogte hoor!
Heel gaaf om te zien, hou ons op de hoogte hoor!
Regards/groeten, Jeroen
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Thanks voor de leuke reacties!
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
leuk om te volgen dit project!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3019
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Wat een project, lijkt meer op een compleet nieuwe auto bouw uit verschillende modellen. love it !!!
Toen ik dit door las moest ik denken aan een project dat ik laatst gezien had waarbij iemand de complete bodemsectie van een E36 in een 02 heeft gestoken. De bodemsectie van de e36 werd ook nog een stukje ingekort om de wielbasis van de 02 te behouden. zo kon uiteindelijk heel gemakkelijk de complete techniek van een E36 in de 02 toegepast worden.
zie hier: http://www.carsaddiction.com/articles/2 ... assis-swap
Wellicht was zo'n werkwijze hier achteraf ook makkelijker geweest.
Toen ik dit door las moest ik denken aan een project dat ik laatst gezien had waarbij iemand de complete bodemsectie van een E36 in een 02 heeft gestoken. De bodemsectie van de e36 werd ook nog een stukje ingekort om de wielbasis van de 02 te behouden. zo kon uiteindelijk heel gemakkelijk de complete techniek van een E36 in de 02 toegepast worden.
zie hier: http://www.carsaddiction.com/articles/2 ... assis-swap
Wellicht was zo'n werkwijze hier achteraf ook makkelijker geweest.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
He Bert, dat lijkt er idd een beetje op. Alleen is dat project niet in Nederland en hoeft hij ook niet aan al onze (Nederlandse ) eisen te voldoen, je mag niet meer dan 2/3 veranderen aan de koets, anders raak je je kenteken kwijt, en dan heb je geen e21 meer...... Vandaar dat ik gekozen heb om alleen voor de (complete) techniek van een m3 te gaan! Want mijn assen hadden deze pk's niet aangekund en je mag niet lassen aan de assen, dus dan maar een complete ombouw van de assen! En het is voor elkaar gemaakt, qua krachten en remmerij. Alleen zal de wielbasis van de e21 worden aangehouden, de cardan as zal dus ingekort moeten worden, het verschil is 20cm.
omdat de versnellingsbak een stuk groter is moet de hele tunnelbak vervangen worden door zelfbouw, want de e92 m3 is een aluminium corrosie en dat krijg je niet aan staal gelast.
Maar zo gaat het wel heel hard om binnen die 2/3de te blijven, dus ik ben heel zuinig op al het staal van mijn e21, wil namelijk geen nieuw kenteken!
Maar wel een leuk project die 2002!
omdat de versnellingsbak een stuk groter is moet de hele tunnelbak vervangen worden door zelfbouw, want de e92 m3 is een aluminium corrosie en dat krijg je niet aan staal gelast.
Maar zo gaat het wel heel hard om binnen die 2/3de te blijven, dus ik ben heel zuinig op al het staal van mijn e21, wil namelijk geen nieuw kenteken!
Maar wel een leuk project die 2002!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3019
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Kijk, weer wat geleerd.
Maar 2/3de veranderen of vervangen lijkt mij toch best veel.
Dus heb je straks misschien maar 33% e21 over.
maar wel een heerlijk project om te volgen.
Succes met je e21
Maar 2/3de veranderen of vervangen lijkt mij toch best veel.
Dus heb je straks misschien maar 33% e21 over.
maar wel een heerlijk project om te volgen.
Succes met je e21
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Wow, petje af! Dit is een serieus project.
Heb je jezelf een eindatum opgelegd?
Heb je jezelf een eindatum opgelegd?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Ja ik wil hem dit jaar rollend hebben, en de motor laten lopen. Dan kan hij naar de straler en word hij gelijk in de primer gezet, tevens werken hun met speciale lakken die ze gebruiken op schoeppen die permanent onder water liggen om stroom op te wekken bij stuwdammen, en daar wil ik de bodem mee behandelen. Dan kunnen de assen er weer onder. Dan naar de spuiter, blok er in en dan opbouwen. En dat hoop ik eind zomer 2016 te realiseren... Maar er gaan waarschijnlijk nog wel een antal dingen tegen zitten! Haha
Maar dat is in het kort mijn droom planning!
Maar dat is in het kort mijn droom planning!
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: BMW E21 323----> E21 340 v8
Gisteren hebben we weer lekker wat kunnen doen.
We zijn begonnen met de de achteras op de juiste plek te zetten op het frame.
Daarna twee steunbalkjes gemaakt waar de onderste draagarmen op rusten, die maat hebben we opgemeten bij een m3.
Daarna twee verstelbare draagbalkjes gemaakt om de hoogte van het subframe in te kunnen stellen op de juiste hoogte. En die vervolgens op ons frame gelast!
We hebben bij de m3 de hoogtes opgemeten van de 4 bevestigingspunten en onderkant diff, dus die staat helemaal goed nu!
En zo kunnen we hem dus precies op de juiste hoogte zetten, doormiddel van een draadstang en moeren! Ook hebben we er voor gezorgd dat de originele ophangpunten vrij blijven om het negatieve subframe te kunnen monteren!
En daar hangt ie dan!
Nu de achteras precies goed staat, meten we via het hart van het wiel (achterkant) naar hart wiel (voorkant) om de vooras op de juiste wielbasis te zetten van een e21 (256.3). Daarna maken we voor de vooras een zelfde soort constructie die ook verstelbaar is in hoogte, en klosjes voor de wielen zodat die niet meer kunnen verschuiven!
Zal van de week nog ff wat foto's maken van de vooras constructie!
We zijn begonnen met de de achteras op de juiste plek te zetten op het frame.
Daarna twee steunbalkjes gemaakt waar de onderste draagarmen op rusten, die maat hebben we opgemeten bij een m3.
Daarna twee verstelbare draagbalkjes gemaakt om de hoogte van het subframe in te kunnen stellen op de juiste hoogte. En die vervolgens op ons frame gelast!
We hebben bij de m3 de hoogtes opgemeten van de 4 bevestigingspunten en onderkant diff, dus die staat helemaal goed nu!
En zo kunnen we hem dus precies op de juiste hoogte zetten, doormiddel van een draadstang en moeren! Ook hebben we er voor gezorgd dat de originele ophangpunten vrij blijven om het negatieve subframe te kunnen monteren!
En daar hangt ie dan!
Nu de achteras precies goed staat, meten we via het hart van het wiel (achterkant) naar hart wiel (voorkant) om de vooras op de juiste wielbasis te zetten van een e21 (256.3). Daarna maken we voor de vooras een zelfde soort constructie die ook verstelbaar is in hoogte, en klosjes voor de wielen zodat die niet meer kunnen verschuiven!
Zal van de week nog ff wat foto's maken van de vooras constructie!