318i blijft niet stationair lopen
Posted: Mon Apr 13, 2015 11:39 am
Hallo iedereen,
Ik ben al enige tijd lid op het forum, maar dit is mijn eerste bericht! (Foto's komen nadat ik de auto aan de praat heb en hij gespoten is!)
Heb al veel gezocht op fora en verschillende dingen geprobeerd om de auto weer tot leven te wekken, maar tot nu toe tevergeefs.
De auto is een 318i uit '81.
Ik probeer het kort te houden:
- Vanaf begin 2015 problemen met starten door startmotor, het ronsel schoof wel op en neer maar kreeg de motor alleen af en toe rond gedraaid,
wanneer dat lukte kreeg ik hem ook gestart.
- Ik vermoedde slechte massa tussen chassis en blok, dus massakabel chassis-blok en dynamo-blok vervangen, nog steeds no-go (uiteraard startkabels etc. geprobeerd)
- Tweedehands startmotor gekocht en voor het inbouwen getest, draaide prima rond dus startmotor uitgebouwd en de oude getest, deze draaide echter ook perfect, toch maar de "nieuwe" geïnstalleerd en een extra massakabel tussen startmotor en chassis aangesloten.
- Startmotor draait nu goed rond, alle bougies hebben vonk en de motor begint te lopen maar zodra ik de sleutel los laat en de startmotor stopt met draaien slaat hij af, het indrukken van het gaspedaal versnelt het afslaan.
- Ik heb er toen voor het geval dat de benzinemeter stuk is een jerrycan verse benzine in gegooid, toen startte hij wel, maar viel na een minuut of 2 weer uit (misschien gewoon toeval en had de verse benzine er niets mee te maken)
De brandstofpomp draaide, bougies waren nat en uitlaat rook naar benzine na startpogingen (maar misschien niet genoeg druk?).
Heb zo goed als het kan zonder draaiende motor op vacuumlekken gecontroleerd.
Op dit punt (begin maart) begon ik gefrustreerd te raken dus heb hem 6 weken met rust gelaten. Vandaag heb ik besloten dedraad weer op te pakken, heb vanochtend de tank leeg laten lopen en er verse benzine in gedaan (benzine was schoon, wel oud), maar nogsteeds wil hij niet starten.
Een aantal dingen die ik nog ga proberen:
- brandstoffilter vervangen (ook al is deze nog maar 8 maanden oud)
- koude start injectie testen, is er ergens een how-to waar in beschreven staat hoe dit moet? Heb het eerder geprobeerd maar het wilde niet lukken.
- massakabel tussen dynamo en blok vervangen, weet niet of alleen het amperage uit de accu genoeg is voor een sterke vonk bij het starten, kan dit een oorzaak zijn?
Volgens mij was dit het zo'n beetje, graag hoor ik van jullie suggesties en/of tips om mijn auto weer aan de praat te krijgen, mijn ideeën beginnen op te raken.. Als jullie meer informatie nodig hebben probeer ik deze zo spoedig mogelijk te geven!
Alvast bedankt!
George
Ik ben al enige tijd lid op het forum, maar dit is mijn eerste bericht! (Foto's komen nadat ik de auto aan de praat heb en hij gespoten is!)
Heb al veel gezocht op fora en verschillende dingen geprobeerd om de auto weer tot leven te wekken, maar tot nu toe tevergeefs.
De auto is een 318i uit '81.
Ik probeer het kort te houden:
- Vanaf begin 2015 problemen met starten door startmotor, het ronsel schoof wel op en neer maar kreeg de motor alleen af en toe rond gedraaid,
wanneer dat lukte kreeg ik hem ook gestart.
- Ik vermoedde slechte massa tussen chassis en blok, dus massakabel chassis-blok en dynamo-blok vervangen, nog steeds no-go (uiteraard startkabels etc. geprobeerd)
- Tweedehands startmotor gekocht en voor het inbouwen getest, draaide prima rond dus startmotor uitgebouwd en de oude getest, deze draaide echter ook perfect, toch maar de "nieuwe" geïnstalleerd en een extra massakabel tussen startmotor en chassis aangesloten.
- Startmotor draait nu goed rond, alle bougies hebben vonk en de motor begint te lopen maar zodra ik de sleutel los laat en de startmotor stopt met draaien slaat hij af, het indrukken van het gaspedaal versnelt het afslaan.
- Ik heb er toen voor het geval dat de benzinemeter stuk is een jerrycan verse benzine in gegooid, toen startte hij wel, maar viel na een minuut of 2 weer uit (misschien gewoon toeval en had de verse benzine er niets mee te maken)
De brandstofpomp draaide, bougies waren nat en uitlaat rook naar benzine na startpogingen (maar misschien niet genoeg druk?).
Heb zo goed als het kan zonder draaiende motor op vacuumlekken gecontroleerd.
Op dit punt (begin maart) begon ik gefrustreerd te raken dus heb hem 6 weken met rust gelaten. Vandaag heb ik besloten dedraad weer op te pakken, heb vanochtend de tank leeg laten lopen en er verse benzine in gedaan (benzine was schoon, wel oud), maar nogsteeds wil hij niet starten.
Een aantal dingen die ik nog ga proberen:
- brandstoffilter vervangen (ook al is deze nog maar 8 maanden oud)
- koude start injectie testen, is er ergens een how-to waar in beschreven staat hoe dit moet? Heb het eerder geprobeerd maar het wilde niet lukken.
- massakabel tussen dynamo en blok vervangen, weet niet of alleen het amperage uit de accu genoeg is voor een sterke vonk bij het starten, kan dit een oorzaak zijn?
Volgens mij was dit het zo'n beetje, graag hoor ik van jullie suggesties en/of tips om mijn auto weer aan de praat te krijgen, mijn ideeën beginnen op te raken.. Als jullie meer informatie nodig hebben probeer ik deze zo spoedig mogelijk te geven!
Alvast bedankt!
George