Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by Peter V. »

:thumbsup En zo doe je dat


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by Smartie »

Ziet er mooi uit, gaat gewoon door die Koos
baur21
E21 Fanatic
Posts: 305
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by baur21 »

Mooi werk Koos, ziet er goed uit mooie hobby
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by uwbuurman »

Ook het differentieel kwam over de werkbank. Het is een zogenaamd sideloader diff, dus de deksel zit aan de zijkant. Op de deksel staat 38/11 wat betekent dat het een 3,45:1 verhouding is. Dat is dezelfde verhouding overigens als mijn 323i, maar dat terzijde. Na schoonmaken heb ik eens om me heen gekeken en kon ik vrij snel daarna erg geschikt een 3.45 25% sperdifferentieel kopen, dus ben ik even Duitsland in gereden om dat diff te halen. Ligt klaar voor revisie, dat staat voorjaar 2024 op het programma.

Image

Verder nog wat klein grut, hier de diagnosestekker, voor de BMW testkast. Stekker ranzig, net als de draad. Beugeltje verroest, dopje missend.

Image

Image

Flink poetsen, opnieuw verzinken en dat dopje, dat kocht ik een paar jaar terug al, typisch van dat spul dat BMW binnenkort NLA heeft. En dan heb je dit.

Image

Image

Details waar ik wel vrolijk van kan worden. Dus doorrrrrr.
Door naar die nieuwe tank. Zoals gezegd, die wordt binnenkort zwartgespoten, maar er zijn wat delen op en aan die aandacht behoeven. Te beginnen met de vlotterunit. Die was vies en roestig.

Image

Image

Even uitelkaar gehaald en ook daar zien we corrosie, waardoor de vlotter minder goed glijdt.

Image

Image

Dus de draadjes loshalen en alles demonteren

Image

Gepoetst, opnieuw verzinkt en ontvet zien we dit

Image

Image

De kap is iets ingevreten, maar blij dat alle inscripties weer mooi leesbaar zijn!

Image

En dan is het omgekeerd demonteren 😉
De drie draden weer gesoldeerd. Spannend werkje of deze assemblage weer zou lukken. In de fabriek zijn die draden op rol en heb je dus veel meer lengte om mee te werken en af te knippen na solderen. Dat had ik niet, dus ieder stukje materiaalverlies is al een probleem. Maar het is met beleid en rust goed gelukt!

Image

En een frisse vlotterunit. Klaar om in een tank te steken, waar je m niet ziet. Onder een deksel in de kofferbak, waar je die mooie bovenkant niet ziet. Met een nieuwe O-ring die er inmiddels bij ligt. Juist ook de dingen die niet direct zichtbaar zijn, bepalen mede de kwaliteit van een restauratie, maar vooral omdat ik er gewoon blij van word.

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by uwbuurman »

:driving
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by uwbuurman »

Dan verder met nieuwe spullen. Om de vulhals van de tank, achter het tankklepje zit een rubber flap. Daaronder hoopt zich allerhande ellende op aan modder en zooi, waardoor al die tanks verrotten rond de leidingen, zoals eerder beschreven en gedocumenteerd, een paar pagina’s terug. Maar die flap zit dus tussen de gemorste benzine van boven, bij het tanken, en de drek en straatvuil dat van onder wordt opgeworpen door het achterwiel. Na jaren zien ze er dus zo uit.

Image

Dit was de mooiste die ik had. En dit is na schoonmaken. Nou, dan vraag ik me dus af hoe het beter kan. En wat denk je, die liggen er nog bij BMW,
dus rapjes een nieuwe besteld.

Image

En omdat verzendkosten bij mij altijd graag worden verdeeld op meerdere onderdelen, moest ik wel meer spullen bestellen. Dus ook een nieuw thermostaathuis besteld. (dat is links op de foto…) Het oude mist een stukje aluminium aan de achterzijde, nog net te zien door dat derde gat in de rechter rij.

Image

Het schoonmaken van onderdeeltjes is niet altijd bevredigend, zo kom je soms, na zere handen van het poetsen, tegen dat het nutteloos was, want het deeltje is kaputt. Zie hier het nogal fragiele plastic houdertje waar de kilometertellerkabel ingeklikt zit. Dit houdertje zit aan de binnenkant op de chassisbalk. Ook bij de e21 zit die daar, maar die is net anders van vorm, namelijk rond en zit en een gat in de chassisbalk geklikt. Deze van de e12 zit over een busje met een schroefje. Dat gaat allemaal roesten in de loop der jaren, zo aan de onderkant van de auto. Het effect zien we hier.

Image

Image

Echt balen, want de meeste van die dingetjes zijn door de jaren heen verdwenen en deze was compleet en heel, zo leek het. Niet dus. Dus ook meebesteld.

Image

Image

Dingetje voor de ophanging van de uitlaat. Deze moet in het rubber, zodat de uitlaatbeugel dat niet stuktrekt.

Image

En zo had ik meer spullen. Voor de tank nog de 3 foamstrips die ter demping op de bovenzijde komen, zodat een lege(re) tank niet resoneert tegen de bodem. Maar ook de motorkapisolatie en wat ander spul ligt klaar.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by uwbuurman »

:banana
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by uwbuurman »

:shake
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by uwbuurman »

En soms heb je spullen vast, omdat je ergens bij moet, dan maar gelijk even opnemen in de planning. Zo ook de voorstoelen. De auto had een e28 interieur toen ik m kocht, met los een halve e12 achterbank en twee Scheel/ASS sportstoelen. Ik heb lang getwijfeld welke interieur in de auto komt, maar ik ben eruit. De optie, affabriek was de Recaro Idealsitz. Maar ook zijn er deze stoelen geleverd. En eerlijk gezegd, ze zijn steviger dan de Recaro’s, die nog wel krom willen gaan in de leuning. Dus ik heb besloten dat er een vollederen zwart e12 interieur in komt, met de twee sportstoelen die ik al heb. Nou zat daar een lomp en naar het lijkt zelfknutselonderstel onder, dus dat wilde ik anders hebben. Uit het centraal magazijn heb ik een setje Recarosledes op e23 onderstel gekregen om te passen en dat past. De e23 handbediende stoelonderstellen zijn hetzelfde als de e12 stoelonderstellen. De Recaroadapters passen dus ook op mijn sportstoelen. Dus dat gaan we doen. Wel ben ik nu op zoek naar een rechter e23 stoelframe dat in hoogte verstelbaar is. Die zit in een e12 wel bij de bestuurderszijde, maar niet aan de bijrijderszijde. En dan heb je niet alleen geen hoogteverstelling, maar ook geen kantelfunctie. Plaatjes:

Knutselframe

Image

E12/e23 frame met (grijsgekleurd) Recaroadapter, de rechtopstaande handel is de hoogteverstelling/kantelbediening.

Image

En omdat ik bezig was met het verzamelen van alle deurlijsten en trim, had ik de LA deur uit de stelling gehaald. Die deur had wat roest onderaan, waar alle e12 deuren verrotten. Ik heb die deur gelijk aangepakt, qua roest.
De roest zit onder het gootje waar het rubber dat om de deur zit, doorheen loopt. Dat kruipt tussen de omgevouwen rand van het buitenpaneel, dat heb ik dus voorzichtig opengemaakt.

Image

Image

Daarna het rubber eruit en ook het randje van de deur gehaald, daar leek ook een plekje te zitten... Hier zie je na het bewerken de nodige gaten zitten waar het stripje zat. Veel meer dan gehoopt en dan in eerste instantie te zien was.

Image

Image

Nadat ik alle gaten had gelast en het stripje heb gestraald heb ik de strip teruggelijmd. Dat heb ik gedaan omdat lassen met mig/mag niet gaat in de smalle ruimte en nabewerken van de las evenmin. Lijmen heeft als voordeel dat er geen nieuwe roest kan ontstaan tussen twee plaatdelen, omdat die helemaal vol en zat zijn verbonden. Uiteraard speciale lijm voor carrosserieverlijmingen gebruikt.

Image

Image

Toen hadden we dit, een deur zonder roest aan de onderkant, met stripje.

Image

Image

Zoals te zien zitten er nog wat roestsporen, dat wordt behandeld met Brunox.

Tot slot nog een gaatje aan de zijkant dichtgelast, nadat is afgewerkt gaat de onderkant in de epoxy, om te beschermen tot de spuiter zijn werk kan gaan doen, over een paar jaar. Uiteraard volgen de andere 3 deuren binnenkort.

Image

Maar van deuren alleen kun je niet blij worden, dus ik ben ook begonnen met het opbouwen van het onderstel. Heerlijk, schoon werken, alle benodigde spullen haal je zo uit de kast.

Image

En alle montagemateriaal is vers verzinkt.

Image

En die draagarm, ankerplaat en de steekas, wat een verschil met hoe die er aan toe waren bij demontage.

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by raymondw »

Mooie spulletjes weer Koos. Valt me nog mee dat dit soort delen nog leverbaar zijn. Heb zelf ook dat afdichtrubber op de lijst gezet; thanks voor de tip.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by uwbuurman »

Ah, dank, Raymond. Fijn dat ik je op ideeën kan brengen met m'n avonturen. Daarom probeer ik vaak ook BMW nummers te laten zien op de foto.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by uwbuurman »

Dan het laatste verhaaltje over mijn 528i e12 van 2023. Ik ben dus druk bezig alles onder de auto in orde te maken. Dus tank, onderstel, aandrijflijn, etc. En zo hoort bij het onderstel de schokdempers, die liggen in de vorm van nieuwe Bilsteins B6 klaar, maar ook nadenken over een verbetering op het vlak van bodyroll. Oftewel, wat te doen met de stabilisatorstangen, want een e12 wil van zichzelf best wel rollen on de bochten. Zo kwam ik op het spoor van een stabilisatorstangenset van ST. Voor de e21 ook leverbaar en gewoon in Nederland. Maar de set voor de e12 niet. Alleen in de USA, waar ST zijn thuisbasis heeft. Wat ik ook deed, niet te krijgen. Wederverkopers in de USA wilden niet verschepen naar Europa, “mocht niet van ST” en ST Europa beweerde dat ze de set helemaal niet kenden. Bij een hier welbekende leverancier lag volgens de site 1 set op voorraad. Dus ik bellen, deal maken en blij! Tot bleek dat ze die set niet konden vinden. Ghoststock…

Uiteindelijk heb ik via een bevriende relatie van een goede vriend een plekje in een container vol mechanische delen weten te bemachtigen. Oftewel, setje stabi’s gekocht in USA, binnen de USA laten versturen, daar in een container gegaan en zo kwam mijn ST set een paar maand later aan in Nederland. Superblij mee.

Image

Image

Image

Ter vergelijking met de originele. Achter is 5, dikker en voor 4mm.

Image

Image

Met nog wat denkwerk over de veren op de lijst is verder het hele onderstel gereed nu, afgezien van montage. Fijne gedachte! Volgend jaar komen we weer terug met updates over de e12 528i! Fijne jaarwisseling en ik wens iedereen een superfijn en verdraagzaam 2024.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
baur21
E21 Fanatic
Posts: 305
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by baur21 »

Mooi werk Koos, veel nieuw spul dat is altijd plezierig werken. En alweer de aanhouder wint.
Ook allemaal de beste wensen voor 2024
Jkoster
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 71
Joined: Sun Dec 23, 2012 5:58 pm
My E21(s): ‘82 eu 320/6 baur manual

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by Jkoster »

raymondw wrote: Sun Dec 31, 2023 7:13 pm Mooie spulletjes weer Koos. Valt me nog mee dat dit soort delen nog leverbaar zijn. Heb zelf ook dat afdichtrubber op de lijst gezet; thanks voor de tip.
Voor je e28 kun je heel veel nog nieuw krijgen, raamrubbers., stootlijsten rondom, op linksachter na, denk zelfs best wat chromen delen, alleen ben ik bang, dat als ze wel leverbaar zijn, het nergens op lijkt, omdat de rest wel oud blijft
Groeten Julian Koster

1982 320/6 e21 baur polaris
1985 520i e28 alpineweiss
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by uwbuurman »

Haha, ik moet nig een achterruitrubber hebben, Julian. Maar dat ding kost bijna 400 euro. Niet normaal.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply