Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Voor de E28S werden vandaag de tweede en de derde bestellingen geleverd. Voor de koplamphoogte regeling heb ik een nieuwe besteld, dat heeft eigenlijk niets met het project te maken, maar de linker versteller deed het niet meer, dus die moet wel vervangen worden. De centen daarvoor komen wel uit een ander budget.

Image

Samen met de eerdere levering en de delen die ik in de loop der jaren al heb verzameld begint er nu een behoorlijke projectvoorraad te ontstaan.

Image

Het rechter achterlicht was bij BMW nog als NOS leverbaar, de linker helaas niet meer, maar die heb ik via het netwerk gevonden, die komt binnenkort deze kant op.

Image

Na de controle van de pakbon en de inspectie v/d nieuwe delen heb ik de laatste taken van de demontage opgepakt. Zo moesten de slotmechanismes in de voorste portieren eruit gehaald worden, te beginnen met links (met slotverwarming). Het was even een gepriegel om uit te vissen hoe het verwarmingselement losgenomen kon worden.

Image

Met de opgedane kennis ging de demontage van het slot in het rechterportier (zonder slot verwarming) een stuk eenvoudiger. De raamgeleiders moeten eruit om toegang tot het vergrendelingsmechanisme te krijgen. De raamgeleiders wil ik opnieuw laten galvaniseren.

Image

Al met al weer een stap verder. Wordt vervolgd !
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 8:22 pm, edited 2 times in total.


Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Goed bezig, Raymond.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Omdat de ankerplaten van de E32 behoorlijk waren aangetast heb ik ze laten stralen en poeder-coaten. In het totale proces zat wat doorlooptijd,, maar het resultaat mag er zijn.

Image

Heb ze vanmiddag direct gemonteerd, natuurlijk met nieuwe boutjes en stofkapjes.

Image

En dan onvermijdelijk nieuwe naven. Ondanks dat de waarde voor goede E32’s ook enorm de lucht in zijn gegaan en de door BMW gevraagde prijzen te rechtvaardigen zijn, heb ik hier een compromis gesloten. Dat zou ik voor de E28S en de E34S nooit gedaan hebben, ook al kosten die dingen een rug per stuk, maar de E32 wordt zo weinig gebruikt dat ik dezelfde afweging niet kan rechtvaardigen, ergo Febi-Bilstein is het geworden. Kijken hoe lang ze het uithouden.

Image

Voor het persen van de nieuwe naven heb ik de binnenzijde van de lagers met vaseline ingesmeerd, daardoor kunnen ze vrij gemakkelijk op de plaats getikt worden en daarna op moment worden vastgezet. Met het juiste gereedschap is dat ‘appeltje eitje’.

Image

Volgende stap is het plaatsen van de doppen op de naven en de montage van de nieuwe remschijven, maar daarvoor moet ik eerst een andere beslissing nemen. Na bijna 36 jaar, want zo oud is onze E32 inmiddels, is revisie van de remklauwen geen overbodige luxe. Dat is iets voor medio maart of zo als het E28S project in de volgende fase is beland.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 8:33 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Mooie stappen, Raymond, met de e32. Volgens mij is het een prima besluit om er Febi Bilstein naven op te zetten. Dat gaat denk ik prima. En een klauwrevisie is evident, na zoveel jaar.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Even geen foto’s vandaag want photo-bucket is weer aan het ******. Cloud doet zijn naam weer eer aan, gelukkig gebruik ik cloud alleen maar voor hosten van foto’s die ik wil linken en niet voor opslag van mijn eigen data en informatie, dat wil ik alleen maar ’on-premise’ met voldoende maatregelen om onzichtbaar op het Internet te zijn, maar er voor eigen doeleinden wel gebruik van het kunnen maken. Content dat ik op het Internet wilde delen kan daardoor alleen maar op een fysiek volledig andere omgeving en dan is photo-bucket ideaal, maar in de huidige geopolitieke context ook weer niet omdat het een techbedrijf uit de VS betreft. V.w.b. informatieveiligheid en wetgeving daarachter zijn China of VS vanuit Europees gezichtspunt een pot nat, beide zijn risico. Het lijkt erop dat ik op zoek moet naar een Europese hosting service, maar zit niet te wachten op al dat werk om links aan te passen, kan mijn tijd wel beter besteden.

Maar goed, de grote vraag bij de E32 was of de remklauwen gereviseerd moesten worden. Het volledige menu zoals ik dat bij de E34S van mijzelf en Robert heb laten doen is best een begrotelijke zaak en dan rijst de vraag of dat geld bij de E32 niet beter ergens anders aan besteed kan worden. Uiteindelijk valt of staat dat met de staat van de remmen, dus heb ik de dragers losgenomen, de klauwen schoongemaakt en de zuigers teruggedrukt waarna ik alles kon inspecteren en dat viel me niet tegen. Buiten de opgebouwde vervuiling en niet echt meer soepel glijdende geleide pennen is er geen functionele reden om de remklauwen te laten reviseren. De manchetten zijn na al die jaren nog prima en kunnen nog wel een poosje mee. M.a.w. buiten grondig reinigen en gangbaar maken ga ik er niets aan doen. Vier nieuwe schijven en blokken, de handrem stellen is meer dan voldoende.
Carpe Diem, Raymond
kielr
Upcoming E21 fanatic
Posts: 56
Joined: Sat Sep 21, 2013 11:45 am

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by kielr »

uwbuurman wrote: Thu Nov 09, 2023 10:07 pm Ben benieuwd naar de review van Robert over het rijden met de m5 postoperatie.
Jeroen wrote: Fri Nov 10, 2023 9:27 am Niet stilgezeten, verre van zelfs! Ben ook heel benieuwd hoe Robert het resultaat van alle werkzaamheden ervaart nu!
Wel aardig om hier natuurlijk nog even op te reageren. Moet eerlijk bekennen dat ik dit ook even over het hoofd had gezien, beetje druk met van alles en nog wat, jullie kennen dat wel.

De postervaringen met de M5 zijn zeer positief te noemen. Wat Raymond al aangaf waren er uiteindelijk nog wat hoogteregelings-issues na een bezoek aan Ekris in Nijkerk voor een KDS-uitlijnservice. Was niet in 1x goed zeg maar. Ontluchten was in eerste instantie wel gedaan maar niet voldoende waardoor de auto weer zakte van achteren en er allerlei meldingen in het display verschenen na een paar nachten stilstaan en zo'n 70 kilometer gereden te hebben. Ontluchtingsprocedure nog een keer goed laten uitvoeren, gaf soelaas. Bij elkaar wel een kostbare zaak geworden (ondanks flinke korting) maar toch stond ik versteld van het enthousiasme waarmee ze te werk gingen. Er blijkt daar een monteur rond te lopen die zich in oude M-modellen heeft verdiept en dit als een uitdaging zag. Hij schijnt ook vaker aan oude M-modellen te sleutelen begreep ik. Zeldzaamheid aan het worden bij de gemiddelde BMW dealer in Nederland denk ik.

Qua rijgedrag rechtuit merk je een iets directere aandrijflijn bij gasgeven. Geen zingende bijgeluiden meer in het diff. In de bochten merk je echt een heel belangrijk verschil: de auto is veel strakker geworden in de kont, meer uit 1 stuk zeg maar, waarbij je moet oppassen om niet overmoedig te worden bij het door een bocht heen trekken met hogere snelheid. Die grenzen daarbij liggen nu wel heel erg ver in tegenstelling tot daarvoor waarbij je altijd een gevoel had alsof de achterkant er een beetje "achteraan komt". Heel solide en veilig gevoel wel. Dit ook in combinatie met de remmerij die ge-upgrade is kun je zeggen dat de auto per saldo gewoon veel veiliger en beter is geworden. De remmen "bijten" meer. Ze piepen wel heel erg wat wat mij betreft iets minder zou mogen maar dat lossen we wel op.
Ongelofelijk hoe je zo'n auto dan weer met deze inspanning op dit niveau kan krijgen ondanks de hoge km-stand van pakweg 336k.

Waarvoor ik natuurlijk ook veel dank verschuldigd ben aan Raymond en ook Koos voor alle inspanningen en tijd die het gekost heeft.

Er zijn nog wat kleinere carrosserie dingetjes op te pakken maar ik denk dat ik dat naar volgend jaar doorschuif.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Dat is fijn om te lezen, Robert! Mooi om zo'n icoon gewoon goed te onderhouden en weer in volle glorie terug te brengen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2388
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Manitoba »

Klinkt als een heerlijk auto weer, Robert. Fijn, na alle inspanningen van jou zelf, Raymond en Koos. Geniet lekker van je mooie M5.

Greetz,
Walter.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Ha Robert,

Leuk dat je je observaties en bevindingen hier deelt. Ik heb alleen maar een stukje kunnen rijden om de werkzaamheden technisch te beoordelen, kon daardoor alleen maar aannemen wat de verbeteringen zijn. Dat ze er zijn stond gezien de staat van de vervangen delen wel vast, maar in welke mate ze voor de gebruiker te ervaren zijn lees ik in jouw reflectie terug. Mooi om te lezen.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Het recente gedoe bij photobucket, het voor aflopen van de bestaande overeenkomst ontzeggen van de toegang tot je eigen user-portal en daarmee de mogelijkheid te ontnemen om beheerwerkzaamheden uit te voeren was voor mij een druppel. Onder aan de streep was ik eigenlijk niet eens ontevreden over de service zelf, maar de agressieve marketing om je tussentijds naar een (voor photobucket beter) ander plan te dwingen is eigenlijk niets meer en niets minder dan chantage. Dat hebben we eerder van hen gezien. Kort onderzoek leerde dat ook vele andere gebruikers daar tegenaan zijn gelopen.

Kort samengevat, het heeft er alle schijn van dat photobucket de rechten en belangen van haar klanten niet serieus neemt en de afhankelijkheid van haar klanten voor haar eigen gewin misbruikt. Het is niet alleen de verminderde beschikbaarheid, maar ook de betrouwbaarheid en integriteit. Hoe kan je dan verwachten dat een dergelijk bedrijf de privacy en security van haar klanten serieus neemt ? De user-portal van photobucket, oh ****, kan daar zonder ander plan te selecteren niet meer bij bevat anders dan passwoord geen opties tot verdere verhoging van het Security Level. Kort samengevat, ik heb een andere service provider nodig. In de basis heb ik daarvoor de volgende eisen.

1. De nieuwe service provider moet zijn statutaire zetel in Europa hebben gevestigd.
2. De nieuwe service provider moet onder stringente wetgeving vallen (DSA of vergelijkbaar).
3. De nieuwe service provider moet ISO27001 gecertificeerd zijn.
4. Het eigendom van de data moet bij mij blijven, ergo geen gebruik voor en door marktdiensten van andere commerciële diensten.
5. De nieuwe service provider mag onder geen beding mijn data voor machine learning toepassen.
6. Ik wil een gescheiden omgeving tussen de publieke en private deel van de cloud waarbij ik het private gedeelte client-side wil kunnen encrypten, ergo klant is zelf verantwoordelijk voor PKI.
7. De nieuwe service provider moet de integriteit van de data waarborgen (ergo geen compressie of waarmerking).
8. Flexibel en naar behoefte klant schaalbaar licentie model.

Al met al worden hiermee de bekende grote providers die door big-tech op de markt wordt gebracht uitgesloten. Microsoft geeft de zakelijke markt de garantie dat ze datacenters in Europa toepassen, maar voor prive gebruikers weet ik dat niet zeker, wat ik wel weet is dat sommige diensten van hen data van gebruikers toepast om hun AI diensten (zoals chatGPT) door te ontwikkelen. Als je dat als gebruiker prima vindt, dan please go ahead, maar risico-avers als ik ben wil ik niet dat dat met mijn data gebeurt.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor het in Zwitserland gevestigde Pcloud. Pcloud geeft haar klanten de keuze in welke regio de gebruikers data wordt opgeslagen. Voor Europese gebruikers is dat standaard in Luxemburg, waarmee ze meteen ook onder de Europese wetgeving vallen. Deze stelt i.t.t. wetgeving in de VS de rechten van eindgebruikers centraal en niet die van commerciële partijen.

De migratie van photobucket naar Pcloud zal een geleidelijk proces zijn. Een eerste test in dit draadje bleek succesvol, maar totale migratie, ook al heb ik de bronbestanden in mijn archief en zou dat d.m.v. scripting kunnen automatiseren gaat vanwege de verschillende datastructuren wat tijd kosten. In eerste instantie richt ik mij op dit draadje, maar het zal een geleidelijk proces zijn en blijven.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 12:29 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Wilmo »

Ik kan je eventueel ook direct vanuit onze database helpen met het omzetten.

Als jij bijvoorbeeld een lijst hebt met het oude adres en het nieuwe adres dan is dat zo geregeld.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Ha jan Willem, Bedankt voor het aanbod, maar uit een eerste analyse van de eerste fase blijkt dat de verschillende mappen en verwijzing-structuur, Pcloud hanteert een mappengerichte verwijzing en photobucket een client gerichte. Alleen daar al komt veel rework bij kijken. Ik heb mijn content altijd al per onderwerp in (Ms-Word) separate bestanden beschreven. Aanpassing van deze zou d.m.v. een lookup table in python te automatiseren moeten zijn, maar heb daar geen kennis van (ben zelf een conceptuele denker, meer op de strategie gericht dan hands-on).

Blijft over het handmatig aanpassen van de bronbestanden en geleidelijk aan doorvoeren van de migratie in dit draadje (vanaf pagina 52 is dit al gedaan). Niet leuk, maar cést ca.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 12:20 pm, edited 5 times in total.
Carpe Diem, Raymond
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Wilmo »

Prima, maar als je dan toch bezig bent, maak even een lijstje met oude en nieuwe links. Jij vist zo al je links uit de word-bestanden, plaats daar in Excel de nieuwe link naast en plak je nieuwe links weer in Word, via VB of iets dergelijks. Als je die Excel dan aan mij levert, regel ik het hier op het forum.

Jouw Word-bronbestanden kloppen dan, maar ook het forum weer.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Hoi Jan WiIlem en anderen,

De verwijzingen zijn vanaf pagina twintig nu naar Pcloud gemigreerd. Komt overeen met 70%. De eerste twintig zal nog een paar uurtjes kosten, maar het maakt niet uit of ik dat via een administratie in MsExell doe, of de koe zelf bij de horens vat. Moet er toch doorheen en op deze wijze heb ik meteen een dubbelcheck of de syntax van de verwijzingen goed zijn doorgevoerd. M.a.w, de migratie naar Pcloud brengt best wel wat observaties met zich mee.

1. Verwijzingen vanuit photobucket domein die in de basis secure kunnen zijn (https). Betreft veelal verwijzingen van voor 2019.
2. Verwijzingen vanuit photobucket domein die niet secure zijn (https). Betreft veelal verwijzingen van voor 2019.
3. Verwijzingen vanuit photobucket domein met een ander inet nummer en niet meer actief zijn. Betreft vnl. links van voor 2017.
4. Verwijzingen van uit photobucket domein met een andere mappenstructuur (voor 2019)
5. Toevoegingen (soort van hash) van photobucket aan de bestandsnaam, bijna alle links van voor 2019 en sommige links daarna.
6. Bestandsnaam extensie in photobucket domein heeft veelal een andere syntax (kleine i.p.v. grote letters).

Dat de verwijzingen vanuit het photobucket domein van voor 2019 nog niet met SSL/TLS encryptie zijn, kan ik niet echt wat van vinden, security kost geld en in die tijd was de dienst volgens mij nog gratis. Maar dat Photobucket de bestandnamen aanpast raakt voor mij het randje integriteit (van de data). Heb niet onderzocht of de data ook wordt gecomprimeerd of er wat aan toe wordt gevoegd, maar het is maar goed dat ik de bronbestanden (teksten en foto’s) in eigen beheer houdt.

Al met al; de belangrijkste reden om Photobucket uit te faseren is niet alleen de agressieve marketing van Photobucket, maar ook het binnen het Europese domein brengen van mijn eigen content. Daardoor gaan ze ook onder de NIS2, CRA en DSA vallen. Ja, ook datacenters vallen onder kritische infrastructuren en gaan als beheerders met CRA te maken krijgen, dienstverleners met DSA.
Last edited by raymondw on Mon Feb 19, 2024 10:23 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

Lekkere rattenstreken van photofuckers!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply