We zullen maar eens wat updaten na bijna 3 jaar....
en een kleine uitbreiding in de garage.
Allereerst de F31 316d, heeft er inmiddels 150K op staan en is een heerlijke reisauto gebleken die (afkloppen) zonder problemen zijn werk doet.
Elke 15k verse olie en filter en daarnaast het reguliere onderhoud maar de operationele kosten zijn minimaal. We zijn er nog steeds super tevreden over.
Nou dan de E28, die is inmiddels al 38 jaar oud en staat de laatste 11 jaar hier buiten in de poort. En van buiten staan worden ze vaak niet beter en dit jaar was de APK niet meer haalbaar. De keurmeester wilde even de koplampen bijstellen en vond dat het front wel heel erg veel een eigen leven leidde naast de rest van de auto. Bij een E28 is bij de aansluitingen met de binnenspatborden ENORM veel kit gebruikt wat de boel bij elkaar houdt als het ijzer al is verdwenen. Ik wist natuurlijk dat het niet goed was maar had in die periode niet veel zin om te lassen.
Afgekeurd dus en dat op het moment dat mijn oudste zoon de auto dagelijks gebruikte om vanuit Amsterdam naar Alkmaar te rijden voor zijn Co-schappen. Paniek dus en op zoek naar een alternatief.
We wilde er geen oldtimer bij maar iets nieuwers met wat moderne snufjes zoals airco en ABS.
Een goedkope e46 moest het maar worden en na een paar compleet afgetrapte hokken te hebben bekeken vonden we een 325i sedan uit 2002 met een heerlijke M54 motor. Wel een automaat maar dat beviel prima tijdens de proefrit. Ook hoe degelijk de auto aanvoelde en hoe hij (op toeren) van zijn plek ging. Dus meegenomen, wel wetende dat er weinig onderhoud was gedaan de laatste jaren en dat er wel wat te doen was.
https://myalbum.com/album/P4JgAnYTy3vj Het lukt me niet om de foto direct zichtbaar te maken
De auto is GrauGruen Metallic met een bruin leder interieur, persoonlijk vind ik het wel een grappige combi.
Nou zoonlief heeft zijn C0-schappen afgehandeld en ik kon aan het onderhoud beginnen. Naast de filters, bougies en olie was er een geluid bij de koude start wat ongeveer 30 seconden aanhield. Alsof er een turbine onder de motorkap loeide. Dit bleek de Secundaire luchtpomp te zijn die bij een koude start lucht in het uitlaatspruitstuk blaast. Hierdoor wordt schijnbaar de Kat eerder op temp gebracht of zoiets. Stekker eraf en dat probleem was voor nu opgelost. Dan maar geen euro4....
Maar goed, er ontbreken wat pk's in het lage toerengebied en ook zijn er nog wat andere geluidjes en frutseltjes die aandacht verdienen. De DISA klep lijkt nog goed te werken maar wordt geupgrade naar een verbeterd systeem waarbij er ook geen onderdelen per ongeluk in het inlaattraject kunnen komen. Alle vacuumslangen zijn besteld en ook de olieafscheider die daar bij hoort is ook besteld.
Verder liggen de nieuwe inlaatslangen ook klaar en dan rest er waarschijnlijk alleen nog de Vanos revisie om de motor weer in goede staat te krijgen. Leuke klusjes als je je verveelt.
Maar goed, de e28 stond er nog en na wat demontage werk eens gaan kijken wat de werkelijke schade was. Na het verwijderen van alle kit zat het front aan beide zijdes los van de rest van de auto. Toch maar begonnen met lassen, eerst met het idee hem door de APK te trekken en zo snel mogelijk te verkopen maar zo kan ik dus niet werken, uiteindelijk zit het front weer keurig vast en is alles weer netjes afgewerkt en ook gelijk de beide veertorens voor gerepareerd. De APK was hierna een formaliteit en hij mag weer 2 jaar op de weg.
Uiteindelijk is er dus gewoon weer een auto bij gekomen in de Sharknose garage