Page 1 of 3

BMW E21 318i 1982

Posted: Mon Oct 05, 2015 12:25 pm
by larsalv
Sinds ruim een week ben ik eigenaar van een leuke 318i. De vorige eigenaar zit hier ook op het forum ( Miez).

De auto heeft wat leuke mods:
- verlaagd met een set LTEC verlagingsveren
- BBS kofferbakspoiler
- zonnerollos achter
Verder staat hij momenteel op 13'' Alpina replica's, ik heb er een set 15'' OZ kings met Alpina naafdoppen bij, deze moeten even opgeknapt worden en er moeten wat lagere banden op. Er zitten nu 195/60/15 banden omheen maar deze raken de keienvanger voor met sturen.

De reis terug van zo'n anderhalf uur verliep zonder problemen. De volgende dag heb ik de auto eerst maar eens grondig schoongemaakt en gewassen. Hierna begonnen met kleien, wat slecht overgespoten stukken gewetsand en de DAP900 erop los gelaten. Na 1 hit was de lak flink opgeknapt maar nog niet helemaal top, ik heb hier even bij gelaten dus een wax eroverheen en glimmen maar.

Ondertussen heb ik het onderste deel van de keienvanger weer netjes zwart gespoten en stickers gesneden voor de 2 strepen. Ook heb ik een grill voor enkele koplampen gemonteerd. De nieren en voorbumper zwart geplastidipt om te kijken hoe het staat maar ik denk dat de bumper weer terug naar chroom gaat.

Ik hem ook gecontroleerd op roest op de plekken waar ik makkelijk bij kon, links voor ( achter die kunststof kap in de wielkast) een gaatje gevonden en bij de dop rechts achter. Verder zitten er aan de carrosserie wel wat plekken hier en daar.

Afgelopen zondag even naar Doel gereden, helaas begaf op de heen weg de camera het al dus zijn het telefoon foto's geworden.

Voorlopig eerst maar is lekker rijden en van de winter het een en ander aanpakken! :driving

Mvg. Lars

Re: BMW E21 318i 1982

Posted: Mon Oct 05, 2015 12:56 pm
by uwbuurman
van harte ermee! Veel leuke kilometers gewenst! Is een lief autootje al ben ik zelf niet zo gek op die zwarte nieren en voorbumper.

Re: BMW E21 318i 1982

Posted: Mon Oct 05, 2015 1:22 pm
by Manitoba
+1! Veel plezier met dit lieve BMW'tje.

Greetz,
Walter.

Re: BMW E21 318i 1982

Posted: Mon Oct 05, 2015 1:53 pm
by 323baur
Leuk hoor. Mooie intro.

Re: BMW E21 318i 1982

Posted: Mon Oct 05, 2015 4:12 pm
by gerrit323
Zeer leuke wagen .. en een toffe intro .. welkom hier.

Nieren en voorbumper zou ik ook terug chroom maken

Grtz

Re: BMW E21 318i 1982

Posted: Mon Oct 05, 2015 4:48 pm
by Peter V.
Welkom hier! leuke basis hoor.

Re: BMW E21 318i 1982

Posted: Mon Oct 05, 2015 7:06 pm
by Jeroen
Lekker opgefrist hoor! Veel plezier ermee!

Re: BMW E21 318i 1982

Posted: Mon Oct 05, 2015 7:33 pm
by Realix
Mooi hoor, lak ziet er erg netjes uit. Velgen passen hem ook goed, ben ook nog op zoek naar zo'n set. Ben benieuwd naar de werkzaamheden.

Re: BMW E21 318i 1982

Posted: Mon Oct 05, 2015 9:25 pm
by bmw e12 e21
Mooi, veel stuurpelzier! :driving :launch

Re: BMW E21 318i 1982

Posted: Tue Oct 20, 2015 5:13 pm
by larsalv
De bumper is inmiddels weer ontdaan van plastidip, chroom staat toch mooier. Verder al wat kleine dingetjes gerepareerd en vooral lekker gereden met droog weer!

Re: BMW E21 318i 1982

Posted: Wed Oct 21, 2015 10:58 am
by uwbuurman
Klinkt goed! En wat een geluk dat het plastidip was en niet goed geschuurd en geprimeerd, want een nieuwe bumper vind je niet gemakkelijk.

Re: BMW E21 318i 1982

Posted: Thu Oct 22, 2015 7:16 pm
by larsalv
Ja inderdaad, had zonde geweest!
Gister even de motorkap machinaal gewetsand 2000 -> 3000 en daarna met de DAP en een compound eroverheen met dit als resultaat. Kleurverschil zal je blijven zien maar het glimt weer!


Hierna heb ik de achterbank even verwijderd, ten eerste om er achter te kijken naar roest en om zomaar wat te klussen. Zat onder het oranje/bruine stof uit de bank, de voorstoelen laten er ook weleens wat uitlopen. Even een doek en de stofzuiger eroverheen gehaald.


Plekje tegen gekomen die van de winter even aangepakt moet worden. Verder ziet het er goed uit naar mijn idee, onder de isolatie heb ik niet gekeken, deze heb ik lekker laten zitten.

Bank er weer terug in, en nog wat foto's van het interieur. Ja ik weet het, de bestuurdersstoel heeft al wat ervaring.


Van de winter gaat het interieur eruit om het gat linksvoor te dichten en de bodem goed te bekijken en te conserveren. Hier nog wat foto's van plekken die op t lijstje staan, ik zal vast en zeker nog wel meer tegen komen.
Bekende nare plek, helaas zal het raam eruit moeten.

Hij heeft links voor wel is een tik gehad aan de motorkap en het spatscherm te zien.

Hij heeft ooit op LPG gelopen en hier zijn de sporen nog van te zien in de kofferbak. Zwarte dop links en een slecht gebakken stuk in de bak voor het reservewiel.


Ook nog even wat positiefs, hij rijd nog steeds als een zonnetje, leuke fun auto voor erbij en dat is ook de bedoeling. Hoe erg ik ook fan ben van originaliteit ga ik bij deze daar niet voor, hij moet goed, betrouwbaar maar vooral leuk zijn. Afsluitertje ( GOPRO plaatje uit Doel).

Re: BMW E21 318i 1982

Posted: Fri Oct 23, 2015 9:52 am
by uwbuurman
Jammer van de schades, een nieuw spatbord doet al wonderen. Die roest bij de wielbak achter bij de bank, die komt van binnen uit. Die kun je eigenlijk alleen maar proberen te conserveren van binnenuit, deze roest is nog niet echt erg te noemen, dus een nieuw stuk erin is wat overdoen. Om dit te conserveren kun je de veerpoot schotel volgieten met dinitrol. Dat kan via de gaatjes onder de hoedenplank, bereikbaar vanuit de kofferbak. Aan de onderzijde van de wielbak, dus boven je wiel zitten twee openingen aan de rand van de schotel. Die moeten of heel goed open zijn, of dicht gemaakt worden. Ik heb ze dicht gemaakt. Daarna giet ik de schotels van boven tot de rand vol dinitrol. Kost een bus per zijde, maar dat is de enige manier om ze te beschermen. Kortom, mijn advies in om dat bij jou op de beschreven wijze te doen, dan kun je die roest nog heel lang de baas blijven.

Re: BMW E21 318i 1982

Posted: Fri Oct 23, 2015 11:47 am
by bmw e12 e21
uwbuurman wrote:Jammer van de schades, een nieuw spatbord doet al wonderen. Die roest bij de wielbak achter bij de bank, die komt van binnen uit. Die kun je eigenlijk alleen maar proberen te conserveren van binnenuit, deze roest is nog niet echt erg te noemen, dus een nieuw stuk erin is wat overdoen. Om dit te conserveren kun je de veerpoot schotel volgieten met dinitrol. Dat kan via de gaatjes onder de hoedenplank, bereikbaar vanuit de kofferbak. Aan de onderzijde van de wielbak, dus boven je wiel zitten twee openingen aan de rand van de schotel. Die moeten of heel goed open zijn, of dicht gemaakt worden. Ik heb ze dicht gemaakt. Daarna giet ik de schotels van boven tot de rand vol dinitrol. Kost een bus per zijde, maar dat is de enige manier om ze te beschermen. Kortom, mijn advies in om dat bij jou op de beschreven wijze te doen, dan kun je die roest nog heel lang de baas blijven.
Bedankt voor de tip Koos, ik heb de mijne goed ingespoten daarmee, maar niet helemaal vol zoals jij. ga ik ook doen.

Re: BMW E21 318i 1982

Posted: Fri Oct 23, 2015 6:15 pm
by larsalv
uwbuurman wrote:Jammer van de schades, een nieuw spatbord doet al wonderen. Die roest bij de wielbak achter bij de bank, die komt van binnen uit. Die kun je eigenlijk alleen maar proberen te conserveren van binnenuit, deze roest is nog niet echt erg te noemen, dus een nieuw stuk erin is wat overdoen. Om dit te conserveren kun je de veerpoot schotel volgieten met dinitrol. Dat kan via de gaatjes onder de hoedenplank, bereikbaar vanuit de kofferbak. Aan de onderzijde van de wielbak, dus boven je wiel zitten twee openingen aan de rand van de schotel. Die moeten of heel goed open zijn, of dicht gemaakt worden. Ik heb ze dicht gemaakt. Daarna giet ik de schotels van boven tot de rand vol dinitrol. Kost een bus per zijde, maar dat is de enige manier om ze te beschermen. Kortom, mijn advies in om dat bij jou op de beschreven wijze te doen, dan kun je die roest nog heel lang de baas blijven.
Inderdaad jammer, binnenkort ook maar opzoek naar een nieuw spatbord, ik heb er geen haast bij. Mocht iemand er nog een hebben liggen zonder schade of roest met een goede pasvorm ( liefst origineel BMW) hoor ik het graag! Als die dan ook nog Polaris is zou t helemaal afmaken.
En bedankt voor de tip! Dit ga ik zeker doen!

Vandaag heb ik hem even op steunen gereden buiten en de motorruimte en het blok/bak even schoongemaakt. Eerst van onder begonnen bij de bak omdat de grond toen nog schoon was. Zoveel mogelijk met een doek weggehaald, daarna alles ingespoten met industriƫle ontvetter ( niet zuur, agressief o.i.d.) en met een oude tandenborstel alles ingewerkt en afgespoeld. Scheelt een hoop. Uiteraard daarna even laten draaien en stevig droog gereden! :launch