BMW E28/E24
Re: BMW E28/E24
Heel tof hoor! De E28 blijft toch m’n favoriet en de jouwe ziet er erg gaaf uit. +1 voor de foto met de opspattende modder.
Hoe verhouden de E28 en de E24 zich wat prestaties betreft?
Hoe verhouden de E28 en de E24 zich wat prestaties betreft?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29287
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW E28/E24
Ben ook wel benieuwd wat Nick z'n ervaringen zijn vwb handling van deze twee... waarin onderscheiden zij zich in jouw ogen?
Regards/groeten, Jeroen
Re: BMW E28/E24
Om kort te zijn, de Alpina is om mee te knallen, de 635 om mee te cruisen.
De E28 hangt zeer goed aan het gas, grotendeels dankzij de dbilas throttle bodies in combinatie met de standalone ecu en het Alpina blok natuurlijk.
Ook de ophanging is toch wel een stukje stugger door de H&R veren.
Maar dit alles maakt wel dat het niet echt prettig is om file en stadsverkeer te rijden, eigenlijk hangt hij iets te goed aan het gas.
Het is moeilijk te doseren, bij een klein beetje opening van de gaskleppen schiet hij direct vooruit, en de straffere veren dan standaard om de 6 kleppen terug te sluiten helpen daar ook niet echt aan mee.
Wel zalig om op lekkere banen in 2e en 3e versnelling eens goed door te trekken met het geluid van de supersprint erbij
De 635csi ligt iets lager en heeft Bilstein dempers, maar is eigenlijk echt nog zeer comfortabel om mee te rijden.
Ik weet niet welke veren er onder zitten, wel dat ze rood waren, en nadien zwart zijn gespoten, maar daar blijft het bij.
Het blokje van de 635csi is momenteel nog compleet origineel, eigenlijk is het blokje kurkdroog en verbruikt hij geen olie.
Toch kon ik het weer niet laten en heb een tijdje terug een M30B35 blok gekocht uit een E34 Hartge H5S, tenminste dat dacht ik.
Ik heb het blok eens uiteen getrokken, en buiten het Hartge kleppendeksel en de spaghetti was alles origineel M30B35.
Dus in het verleden is waarschijnlijk het Hartge blok in de soep gedraaid en hebben ze een gewoon blok gemonteerd met het Hartge kleppendeksel en de spaghetti. In eerste instantie was dit spijtig, maar eigenlijk was het blok nog wel in zeer goede staat, naar mijn mening weinig km's gelopen en of zeer regelmatig onderhouden geweest. Ik had ook maar €750 betaald, waar je tegenwoordig nog geen Hartge kleppendeksel meer voor koopt dus eigenlijk moet ik niet zagen
Om te beginnen heb ik dan alles ultrasoon gereinigd tot de zuigers toe. Verder alles van aluminium laten aquablasten en voor toch wat extra vermogen nog een nieuwe schrick nokkenas gemonteerd, en uiteraard een koprevisie.
De planning is nog om er ook een stand alone ECU op te zetten, maar ditmaal wel zonder throttle bodies, zodat het een cruiser blijft, met een beetje extra pk's.
Momenteel hangt het blokje klaar aan mijn werkbank, maar omdat ik het liever niet riskeer om nog last minute alles om te bouwen zal de Alpenrit dit jaar met het originele blok moeten gebeuren.
Grtn Nick
De E28 hangt zeer goed aan het gas, grotendeels dankzij de dbilas throttle bodies in combinatie met de standalone ecu en het Alpina blok natuurlijk.
Ook de ophanging is toch wel een stukje stugger door de H&R veren.
Maar dit alles maakt wel dat het niet echt prettig is om file en stadsverkeer te rijden, eigenlijk hangt hij iets te goed aan het gas.
Het is moeilijk te doseren, bij een klein beetje opening van de gaskleppen schiet hij direct vooruit, en de straffere veren dan standaard om de 6 kleppen terug te sluiten helpen daar ook niet echt aan mee.
Wel zalig om op lekkere banen in 2e en 3e versnelling eens goed door te trekken met het geluid van de supersprint erbij
De 635csi ligt iets lager en heeft Bilstein dempers, maar is eigenlijk echt nog zeer comfortabel om mee te rijden.
Ik weet niet welke veren er onder zitten, wel dat ze rood waren, en nadien zwart zijn gespoten, maar daar blijft het bij.
Het blokje van de 635csi is momenteel nog compleet origineel, eigenlijk is het blokje kurkdroog en verbruikt hij geen olie.
Toch kon ik het weer niet laten en heb een tijdje terug een M30B35 blok gekocht uit een E34 Hartge H5S, tenminste dat dacht ik.
Ik heb het blok eens uiteen getrokken, en buiten het Hartge kleppendeksel en de spaghetti was alles origineel M30B35.
Dus in het verleden is waarschijnlijk het Hartge blok in de soep gedraaid en hebben ze een gewoon blok gemonteerd met het Hartge kleppendeksel en de spaghetti. In eerste instantie was dit spijtig, maar eigenlijk was het blok nog wel in zeer goede staat, naar mijn mening weinig km's gelopen en of zeer regelmatig onderhouden geweest. Ik had ook maar €750 betaald, waar je tegenwoordig nog geen Hartge kleppendeksel meer voor koopt dus eigenlijk moet ik niet zagen
Om te beginnen heb ik dan alles ultrasoon gereinigd tot de zuigers toe. Verder alles van aluminium laten aquablasten en voor toch wat extra vermogen nog een nieuwe schrick nokkenas gemonteerd, en uiteraard een koprevisie.
De planning is nog om er ook een stand alone ECU op te zetten, maar ditmaal wel zonder throttle bodies, zodat het een cruiser blijft, met een beetje extra pk's.
Momenteel hangt het blokje klaar aan mijn werkbank, maar omdat ik het liever niet riskeer om nog last minute alles om te bouwen zal de Alpenrit dit jaar met het originele blok moeten gebeuren.
Grtn Nick
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: BMW E28/E24
Ahh natuurlijk, het is geen M635CSI. Ik dacht al, zoveel verschil zal er niet zitten tussen een Alpina 3.5 op basis van een M30 en een M88/3. Maar met dik 200pk wil het ook wel vooruit toch
Wat de gevoeligheid van de E28 betreft… is een iets minder gevoelige gasklepbediening niet iets? Die van mij doet in het begin niet zoveel en is het gas goed te doseren, daarna floept ie ineens open. Ik denk toch ook dat dit wel een beetje te maken heeft met enkel alpha-n. Maar dat kan ik verder niet staven.
Wat de gevoeligheid van de E28 betreft… is een iets minder gevoelige gasklepbediening niet iets? Die van mij doet in het begin niet zoveel en is het gas goed te doseren, daarna floept ie ineens open. Ik denk toch ook dat dit wel een beetje te maken heeft met enkel alpha-n. Maar dat kan ik verder niet staven.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29287
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW E28/E24
Weer een leuk relaas. En sja, ook het slachtoffer van die vele Alpina en Hartge blokjes die worden aangeboden en toch standaard blijken te zijn. Vwb Hartge moet er volgens mij iig altijd een Hartge logo zijn ingeslagen in de kop. Evengoed heb je niet teveel betaald want dat kleppendeksel brengt dat idd waarschijnlijk alleen al op. Leuke vervolgplannen!
Wat ik zelf altijd meen te voelen, is dat een E24 koets, ook een type 2 of 3, is dat deze aanzienlijk minder stijf is dan die van een E28, die ik daarom ook een prettigere rijdersauto vind.
Wat ik zelf altijd meen te voelen, is dat een E24 koets, ook een type 2 of 3, is dat deze aanzienlijk minder stijf is dan die van een E28, die ik daarom ook een prettigere rijdersauto vind.
Regards/groeten, Jeroen
Re: BMW E28/E24
Hoi Wilmo,Wilmo wrote: ↑Fri Aug 27, 2021 9:21 am Wat de gevoeligheid van de E28 betreft… is een iets minder gevoelige gasklepbediening niet iets? Die van mij doet in het begin niet zoveel en is het gas goed te doseren, daarna floept ie ineens open. Ik denk toch ook dat dit wel een beetje te maken heeft met enkel alpha-n. Maar dat kan ik verder niet staven.
BMW zelf maakt altijd een reductiemechaniek in de gasklep, zodat bv bij de gaspedaal half induwen de gasklep nog maar 1/4 open is.
Dit maakt dat je echt netjes kan doseren, hier ben ik al over aan het denken geweest, maar het probleem is dan weer dat ik eigenlijk nog maar weinig plaats over heb om dit netjes te kunnen wegwerken.
Anderzijds heb ik ook al even plannen om een gaspedaal met potentiometer te nemen, en dan de gaskleppen aan te sturen met een stappenmotor die je kan regelen.
Dan kan ik simpelweg de gaskabel verlengen en de stelmotor ergens monteren waar ik wel plaats heb. Ook maakt het dan niet meer echt uit hoe straf de veer is die de gaskleppen terug dicht trekken...
Volgens mij moet dit after-market bestaan, maar ik heb nog niets fatsoenlijks kunnen vinden.
@Jeroen, ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben wat de stijfheid van de koets betreft.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: BMW E28/E24
Ik heb ook al wel over de drive by wire gedacht. Maar het staat me toch een beetje tegen.
Meestal is er nog wel wat ruimte onder de gaskleppen. Zoiets hadden we al eens benoemd toch? Beetje anders, maar het hele mechaniek kan dan net zo goed eronder hangen.
Ik heb nooit echt gekeken hoe de dbilas in elkaar zit, maar heb nu wel geleerd dat Sleen stuk stijfheid met een extra as wel erg belangrijk is voor het gelijktijdig openen.
Dat je die veer nu zo noemt… hoe strak staat het bij jou? Ik heb er een extra veer bij gespannen en vind het eigenlijk wel lekker rijden.
Meestal is er nog wel wat ruimte onder de gaskleppen. Zoiets hadden we al eens benoemd toch? Beetje anders, maar het hele mechaniek kan dan net zo goed eronder hangen.
Ik heb nooit echt gekeken hoe de dbilas in elkaar zit, maar heb nu wel geleerd dat Sleen stuk stijfheid met een extra as wel erg belangrijk is voor het gelijktijdig openen.
Dat je die veer nu zo noemt… hoe strak staat het bij jou? Ik heb er een extra veer bij gespannen en vind het eigenlijk wel lekker rijden.
Re: BMW E28/E24
Hoi Wilmo,
Hier kan je ongeveer zien wat ik bedoel met het plaatsgebrek.
Net na de gaskleppen zit de grote airbox, en onder de airbox heb ik eigenlijk ook weinig ruimte over.
En de ruimte die er dan al is, is zeer moeilijk bereikbaar door de airbox...
Grtn Nick
Hier kan je ongeveer zien wat ik bedoel met het plaatsgebrek.
Net na de gaskleppen zit de grote airbox, en onder de airbox heb ik eigenlijk ook weinig ruimte over.
En de ruimte die er dan al is, is zeer moeilijk bereikbaar door de airbox...
Grtn Nick
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: BMW E28/E24
Eigenlijk had ik zoiets in gedachten, maar het is ook weer niet bepaald goedkoop
https://www.efihardware.com/products/31 ... tuator-dbw
https://www.efihardware.com/products/31 ... tuator-dbw
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: BMW E28/E24
Tering, ik wist dat die dingen duur waren haha, maar hier moest ik even van slikken. Ben dan weer zo'n wijsneus dat ik het anders gedaan had. Maar dat maakt allemaal niet uit, ik denk dat jouw probleem makkelijk te fixen is. Op de mechanische manier.
De mate van progressiviteit wordt bepaald door hoe parallel het hefboompje kan staan ten opzichte van het draadeind dat de gasklep bedient. Bij jou is dat niet bepaald parallel, vandaar dat je een behoorlijk gevoelig gaspedaal hebt. Bij mij is dat veel paralleler.
Het lijkt alsof de klembout van de hefboompjes wel iets verdraait kan worden en ik zou iets langere hefboompjes monteren. Op die manier wordt het nog iets progressiever. Of minder progressief. Hmm, het is maar hoe je het bekijkt. Minder gevoelig in elk geval.
De mate van progressiviteit wordt bepaald door hoe parallel het hefboompje kan staan ten opzichte van het draadeind dat de gasklep bedient. Bij jou is dat niet bepaald parallel, vandaar dat je een behoorlijk gevoelig gaspedaal hebt. Bij mij is dat veel paralleler.
Het lijkt alsof de klembout van de hefboompjes wel iets verdraait kan worden en ik zou iets langere hefboompjes monteren. Op die manier wordt het nog iets progressiever. Of minder progressief. Hmm, het is maar hoe je het bekijkt. Minder gevoelig in elk geval.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E28/E24
Echt mooi Nick. Een heuse verzameling waar velen van dromen.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
-
- E21 Fanatic
- Posts: 436
- Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
- My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983 - Location: Kasterlee , Antwerpen, België
Re: BMW E28/E24
In welke categorie rijdt je vandaag mee in Short Rally Kasterlee?
Groeten, Bram
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E28/E24
Ik gok op de E31 850i.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
-
- E21 Fanatic
- Posts: 436
- Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
- My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983 - Location: Kasterlee , Antwerpen, België