Ite & Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Ite & Jeroen
Is echt een fris ding hoor. Mijn nieuwe 840 kon hem maar ternauwernood enigszins bijhouden.
Maar goed PKs zijn het zelfde, gewicht daarentegen .
Maar goed PKs zijn het zelfde, gewicht daarentegen .
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29270
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Ite & Jeroen
Wel leuk om wat vergelijkingen te maken. In de stap van S50 (E36 M3) naar S54 (E46 M3) merk je vooral de forse toename van het koppel in het middengebied. Datzelfde merk je als belangrijkste verschil tussen de E4 (E46 B3 3.3) en de E5 (E46 B3 S) motoren. In beide gevallen zal het Vanos daarin de belangrijkste bijdrage leveren.
Vergelijk je vervolgens E46 B3 met M3 dan zie je dat de B3 meer is toegespitst op comfort en de M3 meer op handling. De B3 is gewoon iets softer en vertoont iets meer body roll, maar stuurt nog wel ruimschoots beter dan een reguliere E46.
Vergelijk je vervolgens E46 B3 met M3 dan zie je dat de B3 meer is toegespitst op comfort en de M3 meer op handling. De B3 is gewoon iets softer en vertoont iets meer body roll, maar stuurt nog wel ruimschoots beter dan een reguliere E46.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Ite & Jeroen
Ja, maar dat is toch wel meer het verschil tussen een Pina een een EM?? Zelfde met jouw Roadster S en een Z4M?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29270
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Ite & Jeroen
Yep, doorgaans wel, al vind ik met de Z4's het verschil echt minimaal.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Ite & Jeroen
Ah oké, ik verkeerde in de veronderstelling datbje heel bewust een Alpina hebt gepakt en geen Z4M. Ik verkeer helaas niet in de gelukkige omstandigheid dat ik er uit eigen ervaring over mee kan praten, hahaha. Bij mij alleen standaard pauperhokken op de dam.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29270
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Ite & Jeroen
Arme jongen toch!
Ik heb idd bewust een Alpina gekozen en geen M, maar niet omdat het zo'n comfortabele auto is haha. Hoewel de performance eigenlijk identiek is, vond ik 2 belangrijke verschillen:
De Alpina is iets minder hoogtoerig en dus net soepeler te rijden, ook prettiger als je gewoon open wilt (of in het NL verkeer: moet) cruisen
De Alpina weegt bijna 200 kg minder (1.295 vs 1.485 kg), dat scheelt fors in agiliteit (daarom heeft de M zijn extra pk's ook hard nodig). Geen idee waar dat hele verschil vandaan komt trouwens, motor, inlaat en bak van de M zijn bij elkaar hooguit 40 kilo zwaarder, het sper zal nog een duit in het zakje doen, maar dan mis ik nog steeds ergens dik 100 kilo. Ik gok dat er wel wat delen zwaarder zijn uitgevoerd in de ophanging, verstevigingen, aandrijfassen, etc. Oh en de M heeft een hydraulische stuurbekrachtiging, dat zijn ook wel wat extra kilo's.
Ik heb idd bewust een Alpina gekozen en geen M, maar niet omdat het zo'n comfortabele auto is haha. Hoewel de performance eigenlijk identiek is, vond ik 2 belangrijke verschillen:
De Alpina is iets minder hoogtoerig en dus net soepeler te rijden, ook prettiger als je gewoon open wilt (of in het NL verkeer: moet) cruisen
De Alpina weegt bijna 200 kg minder (1.295 vs 1.485 kg), dat scheelt fors in agiliteit (daarom heeft de M zijn extra pk's ook hard nodig). Geen idee waar dat hele verschil vandaan komt trouwens, motor, inlaat en bak van de M zijn bij elkaar hooguit 40 kilo zwaarder, het sper zal nog een duit in het zakje doen, maar dan mis ik nog steeds ergens dik 100 kilo. Ik gok dat er wel wat delen zwaarder zijn uitgevoerd in de ophanging, verstevigingen, aandrijfassen, etc. Oh en de M heeft een hydraulische stuurbekrachtiging, dat zijn ook wel wat extra kilo's.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Ite & Jeroen
Is Ite wel uit de Z4M gestapt toen die gewogen werd?
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Ite & Jeroen
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29270
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Ite & Jeroen
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2388
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Ite & Jeroen
Geweldig, zo’n Alpina sedan met handbak en schuifdak, love it!
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Ite & Jeroen
We doen aan inruil hoor. Past mooi bij je diesel.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Ite & Jeroen
Je 5 cilinder?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2388
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Ite & Jeroen
Nah... dat worden we nooit eens, en de e21 ruimen voor een e46, ook al is het een Alpina, dat gaan we niet doen. Als de e21 al ooit gaat is het in plaats van een e30 325i cabrio, of een e85 Z4.
Een Alpina komt nadat Gaston of Winston aan de deur zijn geweest met een goeie enveloppe.
Greetz,
Walter.
Een Alpina komt nadat Gaston of Winston aan de deur zijn geweest met een goeie enveloppe.
Greetz,
Walter.