Pastellblauer's E12 avonturen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi gevonden! Die groene aanslag is volgens mij al op zich een teken van een slecht contact of een zwakke vonk, vaak treedt dit gezamenlijk op met bijv een slechte kabel, verbinding of weerstand..
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Klopt, daarom heb ik de connector ook vervangen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
De start van de bouw van de nieuwe ECU's is begonnen, alle componenten zijn verzameld en binnen,
Voor de aansluitingen van alle bekabeling ga ik deze automotive stekker combinatie gebruiken:
Het ontwerp van de PCB is ook klaar en ligt nu bij de fabriek om in tweevoud gefabriceerd te worden.
Nu zijn alle componenten in SMD uitgevoerd, en in het ontwerp zijn alle componenten aan één zijde geplaatst. Dit zorgt er dus voor dat de PCB aan de onderzijde geen componenten heeft en met een aluminium blok tegen de behuizing aan gekleefd kan worden voor betere warmte afvoer.
PCB ontwerp:
Momenteel ben ik alvast bezig met de behuizing voor de ECU's.
Voor de aansluitingen van alle bekabeling ga ik deze automotive stekker combinatie gebruiken:
Het ontwerp van de PCB is ook klaar en ligt nu bij de fabriek om in tweevoud gefabriceerd te worden.
Nu zijn alle componenten in SMD uitgevoerd, en in het ontwerp zijn alle componenten aan één zijde geplaatst. Dit zorgt er dus voor dat de PCB aan de onderzijde geen componenten heeft en met een aluminium blok tegen de behuizing aan gekleefd kan worden voor betere warmte afvoer.
PCB ontwerp:
Momenteel ben ik alvast bezig met de behuizing voor de ECU's.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Dat wordt wel een profi upgrade zo, fraai!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Voor de behuizing heb ik voor aluminium behuizingen gekozen, deze behuizingen hebben geprofileerde zijkanten waar de boven en onderzijde tussen geklemd zitten, de dekseltjes houden de hele boel bij elkaar.
Deze kunnen gemakkelijk kleiner gemaakt worden, de diepte moet ook nog ingekort worden, maar dat doe ik pas als de PCB's klaar zijn.
Uiteindelijk zullen ze 42x100x125 meten.
Deze kunnen gemakkelijk kleiner gemaakt worden, de diepte moet ook nog ingekort worden, maar dat doe ik pas als de PCB's klaar zijn.
Uiteindelijk zullen ze 42x100x125 meten.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
De PCB's zijn binnen, altijd mooi om te zien hoe je "kunstwerk" waar je avonden aan gewerkt heb omgezet is naar een werkelijk tastbaar product.
Meteen checken of de connector past, en die past inderdaad perfect.
Dan is het moeilijk om er niet meteen aan te beginnen de eerste onderdeeltjes erop te zetten.
Als eerste heb ik ik meteen het meest moeilijke component erop gesoldeerd, het is de USB chip die de verbinding met de PC regelt, 28 pootjes die 0,5 mm uit elkaar zitten, elk pootje is dus maar een kwart milimeter breed, lastigste is de afstand tussen de pootjes die bij deze chip heel nauw is, waardoor er al heel snel soldeertin tussen de pootjes vloeit en ze dus aan elkaar zitten.
Maar het is gelukt, en meteen functioneel getest, de PC kan al met de chip communiceren:
Wel nog ff schoon maken:
Word vervolgd
Meteen checken of de connector past, en die past inderdaad perfect.
Dan is het moeilijk om er niet meteen aan te beginnen de eerste onderdeeltjes erop te zetten.
Als eerste heb ik ik meteen het meest moeilijke component erop gesoldeerd, het is de USB chip die de verbinding met de PC regelt, 28 pootjes die 0,5 mm uit elkaar zitten, elk pootje is dus maar een kwart milimeter breed, lastigste is de afstand tussen de pootjes die bij deze chip heel nauw is, waardoor er al heel snel soldeertin tussen de pootjes vloeit en ze dus aan elkaar zitten.
Maar het is gelukt, en meteen functioneel getest, de PC kan al met de chip communiceren:
Wel nog ff schoon maken:
Word vervolgd
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi werk , vroeger in mijn engineering tijd ook veel gedaan, maar heb er nu de ogen niet meer voor. Succes !
Carpe Diem, Raymond
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Dankje dankje,
We zijn (zo zeg je dat toch?) weer een beetje verder, de voeding en microcontrollers zitten er nu ook op, samen met bijbehorende componenten.
Dat was nog wel eventjes een zenuw klusje, die microcontrollers moeten op 1/10 mm nauwkeurig in X en Y richting geplaatst worden, en dat met het handje.
Daarna kon er spanning op het bord en kon ik de bootloader uploaden naar de microcontroller, spannend of het ook echt zou werken en dat deed het op beide PCB's.
Na het laden van de bootloader was het laden van de firmware via de usb aansluiting aan de beurt, en ook dat verliep eigenlijk probleemloos.
Nu is het verder alle overige componenten voor sensoren en aansturing installeren, en dan kunnen ze aan de simulator om verder ingeregeld te worden.
We zijn (zo zeg je dat toch?) weer een beetje verder, de voeding en microcontrollers zitten er nu ook op, samen met bijbehorende componenten.
Dat was nog wel eventjes een zenuw klusje, die microcontrollers moeten op 1/10 mm nauwkeurig in X en Y richting geplaatst worden, en dat met het handje.
Daarna kon er spanning op het bord en kon ik de bootloader uploaden naar de microcontroller, spannend of het ook echt zou werken en dat deed het op beide PCB's.
Na het laden van de bootloader was het laden van de firmware via de usb aansluiting aan de beurt, en ook dat verliep eigenlijk probleemloos.
Nu is het verder alle overige componenten voor sensoren en aansturing installeren, en dan kunnen ze aan de simulator om verder ingeregeld te worden.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Waarom is dat zo, van die X en Y richting van die microcontrollers? Ik weet niks van wat jij doet he? Dus wellicht stomme vragen.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Stomme vragen bestaan niet, dus met X en Y bedoel ik de richtingen waarop de chip ten opzichte van de PCB uitgelijnd moet worden zodat de pootjes netje op de soldeereilandjes liggen.
Bij een chip met alleen links en rechts pootjes, op de X as zeg maar, heb je wel enige marge in die X as richting maar niet in de Y as richting.
Bij een chip met aan 4 zijden pootjes heb je dus zowel op X as als Y as heel beperkte plaatsing marges.
Snappie?
Bij een chip met alleen links en rechts pootjes, op de X as zeg maar, heb je wel enige marge in die X as richting maar niet in de Y as richting.
Bij een chip met aan 4 zijden pootjes heb je dus zowel op X as als Y as heel beperkte plaatsing marges.
Snappie?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ja, dat snap ik. Maar deze pootjes gaan dus niet door de print heen, als door een gaatje zegmaar? Want dan gaat er niet zoveel mis, zou je denken. Dit ligt er op, dus?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Yep, met SMD ligt alles erop (service mounted). Mooi priegelwerk hoor, ik doe het je niet na!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Beide PCB's zijn voorzien van alle componenten inclusief de connector, na het soldeerwerk zijn de PCB's nog gereinigd, dit is noodzakelijk, de vloeimiddelen (flux) zijn op langere termijn corrosief, dus beter ze te verwijderen. En het ziet er natuurlijk mooier uit, al ziet niemand het meer.
Ben er nog over aan het denken ze te coaten met een vochtwerende varnisch, dat is een soort half doorzichtige rode vernis speciaal voor PCB's. Je ziet deze lak ook op PCB's in originele bmw modulen.
De beide nieuwe ECU's naast een oude, toch wel een stuk netter dacht ik zo:
Vervolgens heb ik de ECU's voorzien van dezelfde configuratie als de oude ECU's en kon er getest worden, om beurten mochten ze aan de simulator en zo kon ik alle functies testen en bepaalde ingangen calibreren.
Beide ECU's hebben de functionele test glansrijk doorstaan:
Daarna heb ik ze nog op een zogenaamde duurtest gehangen, stationair klep en 6 injectoren eraan, om ze zo op "vol vermogen" te laten draaien en regelmatig de temperatuur van componenten die warm worden in de gaten houden, lekker een half uur op 6000 toeren, maar alleen de injectoren zelf werden flink heet. De 2 transistoren die de "flyback" energie van de injectoren en stationair klep moeten dissiperen zijn de zwaarst belaste componenten en kwamen niet aan de 40 graden.
Hier de opstelling met de hele klimbim eraan:
Tot zover zeg ik "missie geslaagd"
Ben er nog over aan het denken ze te coaten met een vochtwerende varnisch, dat is een soort half doorzichtige rode vernis speciaal voor PCB's. Je ziet deze lak ook op PCB's in originele bmw modulen.
De beide nieuwe ECU's naast een oude, toch wel een stuk netter dacht ik zo:
Vervolgens heb ik de ECU's voorzien van dezelfde configuratie als de oude ECU's en kon er getest worden, om beurten mochten ze aan de simulator en zo kon ik alle functies testen en bepaalde ingangen calibreren.
Beide ECU's hebben de functionele test glansrijk doorstaan:
Daarna heb ik ze nog op een zogenaamde duurtest gehangen, stationair klep en 6 injectoren eraan, om ze zo op "vol vermogen" te laten draaien en regelmatig de temperatuur van componenten die warm worden in de gaten houden, lekker een half uur op 6000 toeren, maar alleen de injectoren zelf werden flink heet. De 2 transistoren die de "flyback" energie van de injectoren en stationair klep moeten dissiperen zijn de zwaarst belaste componenten en kwamen niet aan de 40 graden.
Hier de opstelling met de hele klimbim eraan:
Tot zover zeg ik "missie geslaagd"
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i