Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

Neen, idd, haha. 3.07 zou ook wat lang zijn voor een 2,0 vrees ik...


grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Op deze regenachtige zondag dan toch maar eens de beschermkapjes voor de Hella FF50 Fog breedstralers gemaakt.

Op een stukje canvas heb ik een stoffen Hella logo (eerst ovaal uitgeknipt) genaaid, en er daarna nog een zijkantje aan genaaid waar een elastiek koord in zit. lekker friemelwerk waar je nu eens geen vieze handen bij krijgt.

Image

Image

beide klaar:
Image

en ze passen best aardig:
Image

mijn vertrouwde Singer:
Image
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 10:16 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

bmw e12 e21 wrote: Sun Dec 02, 2018 10:18 pm Neen, idd, haha. 3.07 zou ook wat lang zijn voor een 2,0 vrees ik...
klopt, maar het zou gemakkelijk om te bouwen zijn naar een gewenst verzet.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

Interesting, heb je daar een topicje over gevonden? Dan zou ik dat graag eens doornemen. :D
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1932
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

De pinion en het ringwiel bepalen de overbrenging en die zijn uitwisselbaar tussen alle diffs van die grootte. In mijn huis kan ik gewoon het ringwiel en pinion van een 323i plaatsen.
Een E21 heeft een 168mm ringwiel en dat is volledig uitwisselbaar. Jullie hebben, lijkt me, een 188mm ringwiel en ook dat is allemaal volledig uitwisselbaar, zolang de plaats van de lagers maar hetzelfde is.

Image

Hier het plaatje van Martin: Rechtsboven de pinion en rechtsonder het ringwiel, dat is het enige dat je hoeft uit te wisselen.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1932
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

uwbuurman wrote: Sat Dec 01, 2018 9:32 pm Ik heb geen extra meer, net verkocht. Setje Ate van een 528i.
Jaja, stelletje lolbroeken. Mooi dat die klauwen van zuid naar noord naar zuid konden.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Wilmo wrote: Thu Dec 06, 2018 10:14 pm
uwbuurman wrote: Sat Dec 01, 2018 9:32 pm Ik heb geen extra meer, net verkocht. Setje Ate van een 528i.
Jaja, stelletje lolbroeken. Mooi dat die klauwen van zuid naar noord naar zuid konden.
geen tijd meer voor gehad, ze liggen nog steeds in de doos in de garage.
Het werd eerst tijd voor een nieuwe CV ketel in huis, en ja ook die installeer ik zelf :whistle :whistle . Het was een kwestie van tijd dat de oude ketel (nouw ja oud, slechts 9 jaar) het op zou gaan geven. Het prullending zat standaard in de nieuwbouwwoning, en voor een Nefit vroegen ze 2000 euro meerprijs :screwy :screwy :screwy

Dus hadden we zoiets van "we kijken wel hoe lang deze het vol houd, en dan zien we wel verder".
Het was eigenlijk een prima ketel, want hij heeft voortreffelijk gewerkt de afgelopen 9 jaar zonder enig onderhoud, alleen moest er de laatste jaren steeds vaker water bijgevuld worden, En begon de warmtewisselaar irritant te fluiten bij volle heetwatervraag.

Komende weken maar eens wat remspul gaan verzamelen, maar ook hier geen haast hoor.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

Ai, dat was de rem op je remmenupgrade...
Nu ben je hopelijk stil voor 15j met je nieuwe chauffage.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

1e Finalerit 2018

16 December hebben we waarschijnlijk de laatste rit voor dit jaar gereden, een nieuwe rit op de kalender, georganiseerd door Remco Luksemburg , één van de beste navigatoren van Nederland.

Image

Het bijzonder reglement beloofde al heel wat, alle regels omver geworpen en gewoon nieuwe regels bedenken. Bij het lezen van het reglement schrik je je de eerste keer een hoedje, wat is dat allemaal. Maar na goed bestuderen blijkt het eigenlijk wel mee te vallen.
Je moet gewoon de "normaal geldende regels" aan de kant zetten en voor deze dag even andersom gaan denken. Daarnaast heet Remco ook nog bedacht dat het wel leuk zou zijn de regels voor het middagdeel nog een keer om te gooien. SPANNEND DUS.

Ondanks dat het tegen kerst aan loopt wist Remco maar liefst 49 inschrijvingen binnen te halen, verdeeld over de gebruikelijke 3 klassen A, B en C.
Wij hadden al lang geleden ingeschreven voor de B klasse, en met startnummer 22 mochten wij als 2e equipe in deze klasse met 19 equipes van start.

Zondag morgen de gordijntjes open en een mooie witte verrassing, bij ons lag een flink laagje wit poederwater. Het zal toch niet afgelast worden?
Vorig jaar zijn we in dit zelfde weekend helemaal naar Zeeland gereden voor een afgelaste rit. Nu was het niet zo ver, Sint Oedenrode was de start en finish locatie.
Maar bij aankomst was het al gezellig druk en stond er al verrassend veel oldtimer spul op de parking, dat ondanks de vers gestrooide pekel, blijkbaar zijn er meer mensen zoals ons die hun oldtimer niet schuwen voor slecht weer. Alfa's Mini's Volvo's (die kunnen er tegen zegt men), dafjes, MG's en zelfs een Mazda 1800 (watte? zou zo voor een fiat, lancia of bmw doorkunnen)

Nog een korte last minute briefing waarin men waarschuwde voor gladheid, maar gelukkig ging het door.

In het ochtend traject moest je een kortste route construeren van pijl naar pijl met inachtneming van: grijze en paarse wegen zijn verboden, zo weinig mogelijk oranje wegen gebruiken. pijlen mogen niet geraakt, gekruist of gedeeltelijk bereden worden als ze niet aan de beurt zijn, maar wel geheel of gedeeltelijk tegengesteld. Voor her-constructie gelden dan dezelfde regels. Dat dus bovenop alle normaal geldende regels.

Vol goede moed van start, en eerlijk is eerlijk, het ging heerlijk. Voor je gevoel vond je alle truukjes en reden we dus "gemakkelijk" door de gehele opdracht heen, nergens geneuzel op de vierkante meter, geen keeropdracht na keeropdracht, maar gewoon een leuke route en her constructies die (bijna) allemaal te rijden waren. En daarbij is ook het gebied boven Eindhoven een erg uitdagend rallygebied.
Met 4 km te weinig en ruim op tijd kwamen we aan op de lunch locatie.

Te weinig km's betekend dat je iets gemist hebt.. :oops:
Tijdens de lunch werd al een tussenstand van het ochtend traject bekend gemaakt, oops, maar liefst 6 fouten. Maar goed onze grootste concurrenten bij ons aan tafel hadden er ook 5 dussss. Daar gaat je goede gevoel.

Van start met het middag traject dan maar, nu moesten we een op één na kortste route van punt of pijl naar punt of pijl rijden waarbij ook nu weer geen grijze of paarse wegen gebruikt mogen worden, oranje weer zo weinig mogelijk, en de punten of pijlen mogen helemaal niet aangedaan worden als ze niet aan de beurt zijn. Geen herconstructie, maar telkens als de route niet te rijden is opnieuw een op één na kortste route naar het volgende punt/pijl maken.
Ook nu reden we er weer lekker doorheen, totaal geen stres, veel valletjes doorzag ik, zelfs kaartmanipulaties ontgingen mijn oog dit keer niet.
Na bijna 3 uurtjes heerlijk rijden in een rustige omgeving kwamen we voldaan aan op de finish locatie, nog even zorgvuldig de laatste reeks controles overnemen wedstrijdkaart, en met exact het benodigde aantal km's en exact op tijd de kaart ingeleverd. DIT MOET BETER ZIJN.

Binnen kregen we direct de uitleg van traject 1 uitgereikt, en dat betekend samen met je "collega's" bekijken wat je allemaal gemist had en hoe het wel gemoeten had. Verrassend was wel dat we allemaal verschillende dingen fout hadden gedaan maar wel ongeveer op hetzelfde aantal fouten uit kwamen.
Even later werd al vrij snel de einduitslag bekend, en zoals verwacht hadden we het middag traject erg goed gedaan met slechts 1 foutje.

Maarja wat levert dat dan op? een met 3 equipes gedeelde 2e plaats, omdat de organisatie besloten had geen tijdstraffen uit te delen vanwege de sneeuw in de ochtend.

Al met al een erg goed georganiseerde rit die vooral erg leuk was om te rijden, wij durven wel te zeggen, de beste kaartleesrit van het jaar, Remco :thumbsup en tot de 2e Finalerit.

Image

Uitlaat schema 2018 bijgewerkt

10 maart ------ 64e turfschiprit-----------------DONE
18 maart ------ Oefenrit Peelrand Classic-----DONE
24 maart ------ Barof (nog niet zeker)---------SKIPPED
8 april -------- Peelrand Classic-----------------DONE
15 april ------- Oost Braband Rit----------------DONE
21 april ------- Molenrit--------------------------DONE
27-29 april --- AER ancampen de Bergen Wanwoy---DONE
5-13 mei ----- ECCR treffen Eiffel (D) (European Classic Caravan Rally)---DONE
26-27 mei ----- 4 landen rit (2 daagse rit)---DONE
x juni -------- SM--NOT
26 aug ------- Brabantse wal Classic---CANCELLED
31-aug ------- Rode wegen rit (ASC van hornerijders club rit)---CANCELLED
1- sept-------Slag om het Heuvelland Valkenburg----DONE
14 okt -------20e Vechtoeverrit----------------DONE
19 okt ------- Oefenrit Hornenacht----------------DONE
20 okt ------- Ster van Valkenburg----------------DONE
27 okt -------- 31e Pierenrit----------------DONE
10 nov -------- Brabants rondje----------------DONE
17 nov ------- Hornenacht----------------DONE
24 nov ------- Moustache Classic----------------DONE
16 dec ------- Finale rit NRF-----------------------DONE

23 dec---------Takkenrit (verplaatst)
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 10:15 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Nick1984 »

wow, de E12 heeft zijn dienst gedaan dit jaar :thumbsup
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

Dat is een mooi compleet lijstje Rob! Hopelijk hebben jullie goed genoten. :thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29271
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Niet slecht, en een dik programma afgedraaid dit jaar. Volgend jaar ook weer zoiets in gedachten?

Cockpit van de E12 begint echt op een cockpit te lijken zo haha!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Ja, de E12 kan wel een beetje TLC gebruiken, natuurlijk hebben we ervan genoten. Hoogtepunten waren toch wel de klassieke ritten , met name de recente Hornenacht en Moustache Classic, maar ook de 4 landen rit (geen rally) was erg mooi, en daarom hadden we die voor onszelf nog een keer dunnetjes over gedaan.

In 2019 komt er bij de klassieke rally's een klasse bij, de "expert" klasse, bedoeld voor de top van de huidige sportklasse rijders. Hoe dat precies verdeeld gaat worden is nog onduidelijk, maar wij gaan dan wel in de Sportklasse rijden.
Focus voor 2019 zal meer op de klassiekers komen te liggen, wellicht met ambities op het nederlands kampioenschap, maar eens kijken hoe die nieuwe klasse indeling gaat verlopen.
Voor de eerste 2 klassiekers die voor het kampioenschap meetellen hebben we ons al ingeschreven.

Geen tijd dus voor "groot onderhoud" aan de Pastellblauer, die moet gewoon blijven presteren, en zal alleen kleine klusjes "on the fly" ondergaan.

En ja, die cockpit ziet er best wel indrukwekkend uit he, ben er dan ook wel een beetje trots op.
Met de huidige apparatuur en mogelijkheden zijn we heel content, we missen eigenlijk niks.

Wel jammer dat de km teller al jaren stuk is, ik zou eigenlijk wel eens willen weten hoeveel kms we dit jaar afgeroffeld hebben.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Teller stuk of kabel?? Kabel heb ik, tellerbak ook, maar die is van een 525, weet niet, maar die zal wel andere factor hebben. Mag voor weinig.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply