Tijd om eens een verslagje te maken, dit weekend weer eens een auto klaar gestoomd voor een komende taxatie (en gewoon omdat het hard nodig was). Het slachtoffer was deze keer een onk VW Golf Mk. 2 uit 1985. Bijzonder verhaal, geboren als 1.4 CL ofzo maar door de 1e eigenaresse na 25.000 km aan de voorkant kort gereden. Daarna door vader/zoon gekocht als project en helemaal opgebouw met originele Oettinger onderdelen (omstreeks 1992/93). Door een hele noodlottige situatie is de auto na eenmalig gebruik in de schuur beland om daar pas in 2011 weer uit te komen.
Mijn zwager kreeg de kans om deze auto te kunnen kopen en heeft hem in de jaren naar zijn eigen smaak klaar gemaakt. Deze heeft bij een bandencentrum gewerkt en de auto heeft in zijn leven dus wat reclamestickers gehad. Daarnaast is het wel voornamelijk een binnenslaper, maar heeft sinds hij de loods heeft verlaten nog geen lekkere poetsbeurt gehad. Daar gaan we dus verandering in brengen!
Zo op het oog lijkt het allemaal niet verkeerd, maar daar komen we later nog wel op terug. We beginnen met een wasbeurt, maar voordat ik daar aan begin wil ik zeker zijn dat de basis goed is. Dus gaan we met een cleaner aan de gang die ijzerdeeltjes oplost, nu kun je denken maar die zitten toch niet op mijn auto? Nou dat zal je nog verbazen wat er van auto's komt en op je auto terecht komt als achterligger, overigens goed in beeld gebracht omdat de cleaner paars kleurt als het in aanraking komt met ijzer:
Nadat de deeltjes los geweekt zijn spoelen we de auto grondig en is het tijd om hem te wassen. Bij voorkeur was je de auto met een 2-emmer systeem, een om de spons in te spoelen en de andere om weer shampoo uit te halen voor de volgende ronde. Als tweede adviseer ik om onder in de emmer een zogenoemde grit-gaurd te leggen. Deze zorgt er voor dat het vuil wat onder in de emmer zakt niet meer omhoog komt bij de volgende keer als de spons in de emmer gaat. Als je deze maatregelen neemt zorg je voor een nette en krasvrije was methode en voorkom je o.a. swirls (soort wat spinneweb wat je in de zon goed ziet) tijdens het auto wassen. Drogen met een goede kwaliteit droogdoek en de auto is klaar voor het echte werk:
Precies, naar binnen dus om te beginnen met de inspectie. Ik kom wel eens bij mensen om een auto te poetsen en gelukkig zijn de meesten goed op de hoogte van de staat van hun auto. Is de lak origineel? Is er al eens gespoten? Erg belangrijke informatie als je een auto gaat polijsten. Ken je deze historie niet of wil je het zeker stellen, tijd voor een lak inspectie. Daarvoor gebruik ik een zeer felle inspectielamp met focus, hierdoor zijn diverse defecten goed op te sporen en te documenteren. Daarnaast een lakdikte meting, dit geeft weliswaar een indicatie maar wel een indicatie van fabrieksdikte of nawerk. In het geval van de Golf geeft de documentatie en volledige spuitklus uit de periode van de ombouw. Een volledige meting geeft wel aan dat er goed voorwerk is gedaan en weinig rommel is gebruikt. Over het algemeen een wat dikkere laklaag dan af fabriek, maar erg constant en goed verdeeld over de panelen:
De paar plekken van aandacht waren bekend, maar zijn toch aangemerkt op het rapportje en zo heb ik een goed beeld waar ik eventueel op zou moeten passen met de machine. Om ons verder voor te bereiden op het polijsten moet het laatste beetje vuil uit de lak worden gehaald door te kleien. Hiermee trek je het vuil uit de porien van de lak, wat er voor zorgt dat je zo "schoon" en snel mogelijk je polijstwerk kan doen:
Mijn zwager begint aan het afplakken van alle rubber delen (denk aan raamrubbers, wielkast randen, ruitensproeiers en deurklinken), want polijstmiddel trekt in rubber delen en slaat erg wit uit. Dat kan je met een aantal cleaners wel corrigeren, maar voorkomen is beter dan genezen in dit geval. Intussen begin ik met het preparen van de machines, een roterende voor de eerste corrigerende stap en een dual action voor de afwerking. Op de motorkap doen we een testspot om te bepalen hoe de lak reageert op mijn gekozen combinatie (pad en polijstmiddel). Hiermee kan je namelijke de mate van correctie bepalen, de hardheid van de pad en de korrel van het middel bepalen immers de slijpgraad.
De eerst voorzichtige conclusie, de lak reageert erg goed op de correctie (al is de slijpgraad hoog door de harde lak) maar is de auto wel voorzien van blanke lak. Helaas in dit geval, want er zit behoorlijk wat verkleuring in de lak door het gebruik van stickers op de auto. Bij een auto zonder blanke lak kun je bij zo'n uni kleur mooi aan de verkleuringen werken.
Na het maken van een plan van aanpak ga ik dan maar aan de slag, elk paneel bij langs in diverse onderverdelingen. Eerst corrigeren, daarna afwerken met een licht polijstend middel op een zachte pad om de glans mooi terug te brengen. Langzaam maar zeker veranderd de auto weer naar hoe hij in 1992/93 de spuitcabine heeft verlaten. Door de lange stilstand en voornamelijk binnen slapen zitten er erg weinig schades en grote defecten aan de lak waardoor de lichte doorschijning van verkleuring hier en daar de enige doorn in mijn oog is. Helaas kan ik daar weinig aan doen. Om een zo goed mogelijk beeld te geven van deze stappen heb ik van een aantal plekken wat voor en na foto's gemaakt:
Nou, dat begint dan weer ergens op de lijken en we kunnen de fase van het corrigeren achter ons laten. Maar voordat we gaan beschermen maak ik graag nog even een tussenstap. De lak van een auto is nooit helemaal egaal en in de porien gaat dan weer het vuil zitten bij verder gebruik. Voor het aanbrengen van een wax of een sealant kan je de auto voorzien van een glaze. Dit is een soort voedend materiaal wat de porien vult, maar wat de lak ook een extra boost geeft. Zelf gebruikt ik vaak een combinatie pre-wax cleaner en glaze in één, dit breng ik met de dual action machine aan op de auto. Uiteraard zit daartussen nog een stap waar je met een goede ontvetter alles ontdoet van polijst- en mogelijke andere resten:
En dan komt het aanbrengen van de bescherming, in mijn geval een harde was. Hier zijn ontzettend veel keuzes en iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Mits goed voorbereid en juist aangebracht bied een was (zowel hard als vloeibaar) een bescherming van 6 - 8 maanden. In geval van een coating kan dit wel 12 tot 24 maanden zijn. Een glascoating moet alleen wel uitharden en dat moet gebeuren met lampen (als je die in je bezit hebt) of tijd. Nu kost een auto goed behandelen zowiezo tijd, maar dit houdt in dat je de auto in ieder geval een nacht zou moeten laten staan.
Ik zelf breng gewoon een hoge kwaliteit harde was aan met de hand, geeft voldoening en controle. De belangrijkste tip is eigenlijk: breng een dunne laag aan! Dit geeft 2 voordelen, een dikke laag is lastig en zwaar om te verwijderen en het kost gewoon minder geld. Het potje was wat ik gebruik kost gemiddeld 60 - 100 euro dus reken uit je winst. Je moet de was net kunnen zien zitten, bij twijfel liever 2 dunne laagjes dan 1 dikke:
En zo ben je al een groot deel van de dag bezig, maar hebben we ook wel weer een mooi resultaat bereikt. Tijd om de auto uit te pakken en te ontdoen van alle aangebrachte tape. Tip van mij, gebruik een goede kwaliteit tape (zoals bijvoorbeeld 3M) om te voorkomen dat lijmresten je vijand worden in dit stadium. Daarna gaan we de puntjes om de i zetten, denk daarbij aan het bijwerken van de zwarte delen en het nalopen van alle gepolijsten delen met een microvezeldoek.
Omwille van het toch al grote verslag laat ik wielen/banden en interieur maar buiten beschouwing voor nu, daarbij was ik na 1,5 dag ook wel blij om nog even wat anders te doen. Als afsluiter (en dat blijft natuurlijk altijd het leukste moment) is het dan tijd om de auto naar buiten te rollen en hem bij daglicht te bekijken. Even nabespreken met de "klant" en in ons geval even naar een leuke locatie om een paar afsluitende plaatjes te maken:
Dat was weer een hele lap tekst, hopelijk hebben jullie er wat van opgestoken. Ik blijf het leuk vinden om auto's weer terug naar oude glorie te brengen of de puntjes op de i te zetten voor bijvoorbeeld een taxatie. Zo heb ik al diverse auto's binnen ons clupje onder handen gehad en daarnaast in de tijd ook aan diverse klassiekers en exclusieve auto's mogen werken. Het allerbelangrijkste vind ik zelf verwachtingsmanagement. Ik ben geen schade hersteller of tovernaar, maar wel goed in staat om met diverse technieken uit de lak te halen wat er nog in zit. Overigens ben ik zelf een ontzettend zeikerd en zie altijd nog van alles, maar dan is het goed om te zien dat eigenlijk iedereen vol tevredenheid kijkt naar hun eigen auto.
Als laatste, ik ben altijd ernstig druk met van alles en nog wat maar mocht er nou iemand zijn die een erg leuk project heeft, grote tijfels heeft over wat er te behalen is of wil weten wat de staat is van het lakwerk? Neem dan gerust contact op en dan kunnen we altijd eens kijken wat er mogelijk is. Overigens als er vragen zijn is het altijd leuk dat in dit topic te doen, dan heeft iedereen er wat aan.