Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!
U kunt maar gewaarschuwd zijn! Per oktober gaan de meeste tankstations E10 leveren in plaats van Euro 95, en dat vinden oldtimers doorgaans niet heel leuk. Lees het hele artikel op https://www.ad.nl/auto/je-gaat-anders-t ... ~a497450a/
Ook handig die E10 check website, alle BMW's zijn geschikt voor E10 behalve de modellen die er niet geschikt voor zijn
https://www.e10check.nl/auto/bmw/
Ook handig die E10 check website, alle BMW's zijn geschikt voor E10 behalve de modellen die er niet geschikt voor zijn
https://www.e10check.nl/auto/bmw/
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!
Tja, dat. En Firezone stopt met de verkoop van ron 102 racing. Daar ben ik wel een beetje ziek van.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4544
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!
Hier al een tijdje e10 .. de 98 is hier e5
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!
Dus goed op de stickers letten, nu nog e5, bij het tanken.
Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!
Zonder onderbouwende onafhankelijke testrapporten per motortype en onderbouwde risico analyse o.b.v. de wijziging en impact op betrouwbaarheid, prestaties, robuustheid, veiligheid heeft z'on website voor mij nul en generlei waarde; sterker nog ik zie dit als een door marketing afdelingen gesubsidieerd vehikel om zo snel mogelijk de betrouwbaarheid van oude auto's negatief te beïnvloeden zodat de vervangingsmarkt wordt aangejaagd en daarmee oudere auto's sneller uit het straatbeeld te krijgen. Zie daar het belang (en dubbele agenda) van de regelgever.
of gaat die website mij garantie geven opdat ik geen enkele negatieve impact op betrouwbaarheid zal ervaren ? Tja, de vraag stellen is het antwoord geven; wie is er nou naïef? Bovendien wakkert die biomeuk de CO2 uitstoot enorm aan, want waar komt de grondstof vandaan en wie lopen we te bekritiseren vanwege het affakkelen van oerbos? Goed voor het milieu ? Jaja, wie gelooft er in fabeltjes?
Ik heb tegen Annie gezegd dat na 1 Oktober in het dagelijkse konijn geen Euro 95 meer getankt mag worden. Of dat nou E5 of E10 heet maakt me niet uit. Voor de zekerheid denk ik dat ik voor de M88/S38 het ommetje naar Duitsland wel maak, daar heb ik binnen 45 minuten toegang tot Aral 102 of V-Power Racing.
De enigste manier om in Nederland onder het juk van al die idiote regelgeving (PAS is er ook zo een) onderuit te komen is de Boris Johnson aanpak. Nou ben ik niet perse fan van hem, ook omdat hij een dubbele agenda v.w.b. Europa erop nahoudt, maar om van het juk van die mafkezen in Brussel en Straatsburg af te komen snap ik erg goed waarom de Engelsen uit de EU willen.
of gaat die website mij garantie geven opdat ik geen enkele negatieve impact op betrouwbaarheid zal ervaren ? Tja, de vraag stellen is het antwoord geven; wie is er nou naïef? Bovendien wakkert die biomeuk de CO2 uitstoot enorm aan, want waar komt de grondstof vandaan en wie lopen we te bekritiseren vanwege het affakkelen van oerbos? Goed voor het milieu ? Jaja, wie gelooft er in fabeltjes?
Ik heb tegen Annie gezegd dat na 1 Oktober in het dagelijkse konijn geen Euro 95 meer getankt mag worden. Of dat nou E5 of E10 heet maakt me niet uit. Voor de zekerheid denk ik dat ik voor de M88/S38 het ommetje naar Duitsland wel maak, daar heb ik binnen 45 minuten toegang tot Aral 102 of V-Power Racing.
De enigste manier om in Nederland onder het juk van al die idiote regelgeving (PAS is er ook zo een) onderuit te komen is de Boris Johnson aanpak. Nou ben ik niet perse fan van hem, ook omdat hij een dubbele agenda v.w.b. Europa erop nahoudt, maar om van het juk van die mafkezen in Brussel en Straatsburg af te komen snap ik erg goed waarom de Engelsen uit de EU willen.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!
In mijn dagelijkse konijn mag ook geen Euro 95 getankt worden. Niet in de laatste plaats omdat dat fout zal gaan in een diesel. ik walm nog lekker een tijdje door, met 2 dagelijkse diesels op de oprit. Bekijk het maar met die ecorotzooi.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!
Dit is echt heel grappig.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!
Paulien moet in de 130i al vanaf het begin 98 tanken. Het is inderdaad wel balen dat de 102 ook gaat verdwijnen, het ommetje naar duitsland kost mij ook een halve tank dus dat gaat niet lukken.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!
Het grote probleem van die E5 en E10 benzine is dat deze veel sneller verouderd, en (vooral bij stilstand) bepaalde materialen in brandstof bereidingsysteem kan aantasten. (Welke materialen blijft men echter vaag over)
Regelmatig je tank leeg rijden en weer vullen dus voorkomt problemen, wij doen niet anders.
Bijkomend voordeel van E10 is dat je (mits je het mengsel iets kunt verrijken) daardoor marginaal meer vermogen uit je motor kunt halen, keerzijde is dat je daarvoor ook meer brandstof nodig hebt.
Ethanol heeft weliswaar een lagere kalorische waarde dan benzine, maar je kan er wel veel meer van verstoken bij een Lamba=1 ten opzichte van benzine.
En daar zit 'm volgens mij de krux, met E10 heb je de kans dat je oldtimer dus te arm gaat lopen, met als gevolg meer kans op detonatie (pingelen) en heet lopen.
Bij een "geregeld" injectie systeem hoef je echter geen problemen te verwachten, maar dat had BMW pas van de intrede van het Motronic systeem.
Jammer dat de Fransen ditmaal weer vooruit lopen, daar tank je E85 voor een wel heel aantrekkelijke literprijs. Als we die E85 hier ook hadden voor dezelfde prijs, dan zou ik de Pastellblauer direct flexfuel geschikt maken (is met eenvoudige toevoeging zo gefixed), en zouden we met E85 in de tank over flink wat extra paardjes beschikken.
Maar hier in NL en BE is E85 nergens meer te verkrijgen.
Regelmatig je tank leeg rijden en weer vullen dus voorkomt problemen, wij doen niet anders.
Bijkomend voordeel van E10 is dat je (mits je het mengsel iets kunt verrijken) daardoor marginaal meer vermogen uit je motor kunt halen, keerzijde is dat je daarvoor ook meer brandstof nodig hebt.
Ethanol heeft weliswaar een lagere kalorische waarde dan benzine, maar je kan er wel veel meer van verstoken bij een Lamba=1 ten opzichte van benzine.
En daar zit 'm volgens mij de krux, met E10 heb je de kans dat je oldtimer dus te arm gaat lopen, met als gevolg meer kans op detonatie (pingelen) en heet lopen.
Bij een "geregeld" injectie systeem hoef je echter geen problemen te verwachten, maar dat had BMW pas van de intrede van het Motronic systeem.
Jammer dat de Fransen ditmaal weer vooruit lopen, daar tank je E85 voor een wel heel aantrekkelijke literprijs. Als we die E85 hier ook hadden voor dezelfde prijs, dan zou ik de Pastellblauer direct flexfuel geschikt maken (is met eenvoudige toevoeging zo gefixed), en zouden we met E85 in de tank over flink wat extra paardjes beschikken.
Maar hier in NL en BE is E85 nergens meer te verkrijgen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!
Aan de andere kant heeft ethanol weer een hogere octaanequivalent, zal dat enigszins compenseren?
Verder wordt er wel weer het een en ander aan samenzweringstheorieën geuit. Ik ben bezig om 'Het Trevayne-verraad' van Ludlum uit de jaren '70 te lezen en ik moet zeggen dat het daardoor verleidelijk is om overal apen en beren te zien, maar de werkelijkheid is vaak veel onbenulliger.
Het is een kwestie van vraag en aanbod. Als er straks vraag is naar een 102 of een 110 of wat dan ook, dan is er wel een olieboer die dat gaat aanbieden.
Het spijt me enorm, maar ik rijdt al vanaf het begin op 95, wat zelfs in Zweden standaard E10 is sinds ik er gewoond heb, en behalve die ene keer dat de benzine niet wilde branden, heb ik nog geen problemen gehad.
Verder wordt er wel weer het een en ander aan samenzweringstheorieën geuit. Ik ben bezig om 'Het Trevayne-verraad' van Ludlum uit de jaren '70 te lezen en ik moet zeggen dat het daardoor verleidelijk is om overal apen en beren te zien, maar de werkelijkheid is vaak veel onbenulliger.
Het is een kwestie van vraag en aanbod. Als er straks vraag is naar een 102 of een 110 of wat dan ook, dan is er wel een olieboer die dat gaat aanbieden.
Het spijt me enorm, maar ik rijdt al vanaf het begin op 95, wat zelfs in Zweden standaard E10 is sinds ik er gewoond heb, en behalve die ene keer dat de benzine niet wilde branden, heb ik nog geen problemen gehad.
Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!
Met zijn allen aan de lpg
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!
Dat de 102 bij firezone weg gaat is wel balen idd.
Tegen de e10 is weinig te doen, vermijden.
Gas, ja dat we daar niet op zijn gaan rijden.
Tegen de e10 is weinig te doen, vermijden.
Gas, ja dat we daar niet op zijn gaan rijden.
Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!
Is eigenlijk een superieure brandstof aan benzine...
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!
Waarom kunnen ze het in Duitsland wel goed doen? Op www.e10tanken.de vind je wel de gewenste detaillering
Wat vinden we daar: ELKE BMW geproduceerd vóór 1990 is NIET E10 proof. Van de modellen ná 1990 zijn ook de modellen die een hoger octaangetal dan 95 nodig hebben (doorgaans de M modellen) NIET E10 proof.
Wat vinden we daar: ELKE BMW geproduceerd vóór 1990 is NIET E10 proof. Van de modellen ná 1990 zijn ook de modellen die een hoger octaangetal dan 95 nodig hebben (doorgaans de M modellen) NIET E10 proof.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!
En waar is dat op gebaseerd?
Ik heb het tijdens de Eifel ook al betoogd, maar als je een vat benzine neemt uit de jaren 80, 90, noughties en een vat E10 en je hangt er dezelfde rotte benzine slang in, dan zal die in alle benzine oplossen. De voorbeelden van aluminium en dergelijke die gegeven zijn, hadden die dezelfde aandacht gehad zonder de E10-hetze? Er zit sinds de jaren 90 meer chemicalien in de benzine dan in de jaren 80. Maar ook al uit die tijd kenden we het begrip 'vergomde' benzine.
Octaanequivalent is octaanequivalent. Er bestaat niet iets als 95- voor E10 en 95+ voor E0. E10 heeft dezelfde of hogere kloptvastheid als Euro 95.
Maargoed, ik hoop dat ik de eerste ben waarvan er pompen en slangen kapot gaan, maar gezien de 120k die ik al op allerhande goedkoopste benzine gereden heb, vrees ik dat het wel losloopt. Het beeld dat geschetst wordt dat een oldtimer spontaan oplost als die in de buurt van E10 komt vind ik in elk geval schromelijk overdreven.
Het kan zijn dat ik selectief citeer, maar toch:
Maar nogmaals, dat ik kritisch ben, betekent niet dat ik niet ontvankelijk ben he! Ik heb gewoon nog niet iets objectiefs voorbij zien komen of experimenten die deugdelijk zijn opgezet!
Ik heb het tijdens de Eifel ook al betoogd, maar als je een vat benzine neemt uit de jaren 80, 90, noughties en een vat E10 en je hangt er dezelfde rotte benzine slang in, dan zal die in alle benzine oplossen. De voorbeelden van aluminium en dergelijke die gegeven zijn, hadden die dezelfde aandacht gehad zonder de E10-hetze? Er zit sinds de jaren 90 meer chemicalien in de benzine dan in de jaren 80. Maar ook al uit die tijd kenden we het begrip 'vergomde' benzine.
Octaanequivalent is octaanequivalent. Er bestaat niet iets als 95- voor E10 en 95+ voor E0. E10 heeft dezelfde of hogere kloptvastheid als Euro 95.
Maargoed, ik hoop dat ik de eerste ben waarvan er pompen en slangen kapot gaan, maar gezien de 120k die ik al op allerhande goedkoopste benzine gereden heb, vrees ik dat het wel losloopt. Het beeld dat geschetst wordt dat een oldtimer spontaan oplost als die in de buurt van E10 komt vind ik in elk geval schromelijk overdreven.
Het kan zijn dat ik selectief citeer, maar toch:
Im Jahr 2016, fünf Jahre nach Einführung von Super E10, stellte der ADAC fest: "Bis heute ist kein einziger Fall eines dafür zugelassenen Autos bekannt, das wegen des Kraftstoffs Schaden genommen hätte."
Maar nogmaals, dat ik kritisch ben, betekent niet dat ik niet ontvankelijk ben he! Ik heb gewoon nog niet iets objectiefs voorbij zien komen of experimenten die deugdelijk zijn opgezet!