1 miljoen gedachten over nieuw blik
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18685
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Ja, een goede 335i lci is inmiddels al duur aan het worden. Maar een Alpina is niet goedkoper, natuurlijk. En 10k km in een jaar hahaha, dat is hier echt peanuts, zelfs voor de tweede auto.
Reed ik maar zo weinig als jij, dan kon ik meer rijden. Of euh, huh??
Reed ik maar zo weinig als jij, dan kon ik meer rijden. Of euh, huh??
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29311
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
haha tsja het is hier wel aardig verdeeld, Baur, 650i, Z4, Mini, Compact, E46... tussendoor wat handelsauto's, tijdje E28 gereden, Mazda 626, dan houd je per auto de kilometers wel beperkt. Dus ja, wat is dan 'de' 2e auto. Maar zakelijk maak ik weinig km's!
Regards/groeten, Jeroen
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Gheghe, mijn fiets heeft vorig jaar ook 10000km gemaakt, en dat zit jij met je Z4 :p
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29311
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Bevalt goed in zo'n sportstoeltje hoor
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11778
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Je vergeet de leukste; Taunus.
Maar idd, keuzes te over. Zelfs als het BMW moet blijven.
Zakelijk ben ik nu aan de beurt voor iets vers. Dikke kans op een 330e. Die staat er nog, maar een 320d, of zelfs een 330d is bespreekbaar..
Privé: waanzinnig veel passeert de revue.
Ik heb nu net de 328 cabrio weer uit de schorsing gehaald en ben weer even helemaal blij.
Toch ga ik denk ik ook een e9x kopen privé. Al komen er ook soms andere merken voorbij.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29311
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Ondertussen hier spullen aan het verzamelen voor -vooralsnog- de enige preventieve klus die ik er nog op heb staan voor de Z4, even het koelsysteem fris. Alles dateert nog van bouwjaar 2004 en die koelsystemen zijn nou niet echt oerdegelijk, dus voor peace of mind gewoon maar aanpakken.
Leuke puzzel overigens, omdat Alpina in haar parts manual niet alles heeft omschreven, verre van dat zelfs:
Blok is op basis van E36 S52, carrosserie Z4 M54 en daartussen zijn wat E46 spullen gebruikt om deze 2 generaties aan elkaar te knopen. Heb nog wat slangen onderweg maar het lijkt erop dat er één kachelslang uit Buchloe moet komen, de rest is OEM BMW. Naast slangen vervangen we ook gelijk radiateur, temp. voeler, thermostaat, thermostaathuis, waterpomp, spanrollen, geleiderol en multiriemen.
Zou met de juiste delen allemaal rechttoe rechtaan moeten zijn, ware het niet dat het blok vlak achter een dwarsverbinder ligt (op onderstaande foto krijg je wel een beetje een idee) zodat er zowat geen ruimte is. Om de waterpomp eruit te krijgen moet het blok aan één kant ook een stukje gelicht worden. De radiateur zit overigens weer vóór die dwarsverbinder. Al met al met gemak een dag werk denk ik!
Leuke puzzel overigens, omdat Alpina in haar parts manual niet alles heeft omschreven, verre van dat zelfs:
Blok is op basis van E36 S52, carrosserie Z4 M54 en daartussen zijn wat E46 spullen gebruikt om deze 2 generaties aan elkaar te knopen. Heb nog wat slangen onderweg maar het lijkt erop dat er één kachelslang uit Buchloe moet komen, de rest is OEM BMW. Naast slangen vervangen we ook gelijk radiateur, temp. voeler, thermostaat, thermostaathuis, waterpomp, spanrollen, geleiderol en multiriemen.
Zou met de juiste delen allemaal rechttoe rechtaan moeten zijn, ware het niet dat het blok vlak achter een dwarsverbinder ligt (op onderstaande foto krijg je wel een beetje een idee) zodat er zowat geen ruimte is. Om de waterpomp eruit te krijgen moet het blok aan één kant ook een stukje gelicht worden. De radiateur zit overigens weer vóór die dwarsverbinder. Al met al met gemak een dag werk denk ik!
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29311
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Even een uitje gedaan vandaag, Octane Scramble at the Beach, combi met een trainingsdag van de HARC op het circuit van Zandvoort. Het weer was niet geweldig, maar het was iig droog en Octane had zo'n 200 auto's bij elkaar gekregen, en een heel gevarieerde club. Leuke bijkomstigheid was de mogelijkheid om wat rondjes circuit te doen en daar was ik sinds de verbouwing naar F1 circuit met de halve kombochten nog niet op geweest dus leuk! Weapon of choice voor vandaag was de Z4...
Bij thuiskomst had de post ook nog een leuke verrassing, heb de RDW weten te bewegen om de typeaanduiding van de auto om te zetten van het rommelige "BMW Alpina Roadste" naar "Roadster S"
Bij thuiskomst had de post ook nog een leuke verrassing, heb de RDW weten te bewegen om de typeaanduiding van de auto om te zetten van het rommelige "BMW Alpina Roadste" naar "Roadster S"
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4550
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Fijn .. puntjes op de i ivm de naam .. fijn ook om de alpina eens door de kombocht te sturen lijkt me
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29311
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Thanks guys, was idd leuk om ff te sturen, misschien dat ik dat wel vaker ga doen, maar dan wel via de HARC en niet via zomaar een vrijrijden dag, daar zie ik vooral gestuntel en heel veel risico. En kentekenbewijs op orde is idd puntjes op de i haha!
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29311
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Oh ja, project koelsysteem van de Z4 is ondertussen ook weer afgerond. Wat eruit kwam was allemaal niet eens zo slecht als wat ik gewend was met andere auto's die dezelfde radiateur gebruiken zoals de E46. De E46 had bij aanschaf z'n tweede radiateur erin zitten en daarvan lagen na 10 jaar de onderste galerijen er al helemaal onderuit, en dat was nauwelijks langer dan de eerste montage het had volgehouden, maar bij de Z4 was die verzakking maar heel beperkt, en dat na 19 jaar! Boeit verder niet, voor een dikke 500 euro aan materiaal kunnen we de komende jaren en jaren weer op de koeling vertrouwen dunkt me.
Klaar voor montage. Lijkt een beetje een allegaartje maar valt reuze mee. Span- en geleiderollen allen INA, zoals BMW en Alpina ook monteren, 1 was nml, dat is een SKF geworden. De harde delen van het koelsysteem zoals radiateur, expansievat, dop, thermostaat en -huis alles Mahle Premium Line. Omdat alles vers is en zowel BMW als Alpina een 2.0 bar dop plaatsen heb ik daar ook weer voor gekozen. Waterpomp SKF, temp. gever OEM Hella, slangen Febi-Bilstein op 1 na, da's een Conti die exclusief voor Alpina wordt gemaakt dus die moest even uit Buchloe komen.
Lekker de bende leegplukken en beginnen met alles aan het blok te vervangen. Hier zie je ook goed de dwarsverbinder die danig in de weg zit, maar met de radiateur eruit heb je wel prima de ruimte.
Opvallend detail is de ongebruikte positie voor de gever voor positie en snelheid op de trillingsdemper. In M52 variant wel in gebruik, maar de S52 gebruikte deze ook al niet meer, dus de Alpina E5/2 ook niet.
De waterpomp zit precies achter het staande gedeelte van de dwarsverbinder, ook een bekende uitdaging met oa de M54. Even linker motorsteun los en blok iets lichten. Tenminste... gaat evengoed de hele auto omhoog, oh ja misschien moet de veerpootbrug er ff af haha! Toen was het snel gepiept, viel me niet tegen.
Als één van de laatste acties gaat de radiateur er pas weer in want dan is het gedaan met de ruimte. Elektrovin erachter, en dan maar vullen, warmdraaien, ontluchten. Koelsysteem ook via het ontluchtingsventiel (na)gevuld en daarmee was het ontluchten een fluitje van een cent. Nog even alles nalopen en toen konden de veerpootbrug en de kappen boven en onder er ook weer op. Klaar is Klara!
Klaar voor montage. Lijkt een beetje een allegaartje maar valt reuze mee. Span- en geleiderollen allen INA, zoals BMW en Alpina ook monteren, 1 was nml, dat is een SKF geworden. De harde delen van het koelsysteem zoals radiateur, expansievat, dop, thermostaat en -huis alles Mahle Premium Line. Omdat alles vers is en zowel BMW als Alpina een 2.0 bar dop plaatsen heb ik daar ook weer voor gekozen. Waterpomp SKF, temp. gever OEM Hella, slangen Febi-Bilstein op 1 na, da's een Conti die exclusief voor Alpina wordt gemaakt dus die moest even uit Buchloe komen.
Lekker de bende leegplukken en beginnen met alles aan het blok te vervangen. Hier zie je ook goed de dwarsverbinder die danig in de weg zit, maar met de radiateur eruit heb je wel prima de ruimte.
Opvallend detail is de ongebruikte positie voor de gever voor positie en snelheid op de trillingsdemper. In M52 variant wel in gebruik, maar de S52 gebruikte deze ook al niet meer, dus de Alpina E5/2 ook niet.
De waterpomp zit precies achter het staande gedeelte van de dwarsverbinder, ook een bekende uitdaging met oa de M54. Even linker motorsteun los en blok iets lichten. Tenminste... gaat evengoed de hele auto omhoog, oh ja misschien moet de veerpootbrug er ff af haha! Toen was het snel gepiept, viel me niet tegen.
Als één van de laatste acties gaat de radiateur er pas weer in want dan is het gedaan met de ruimte. Elektrovin erachter, en dan maar vullen, warmdraaien, ontluchten. Koelsysteem ook via het ontluchtingsventiel (na)gevuld en daarmee was het ontluchten een fluitje van een cent. Nog even alles nalopen en toen konden de veerpootbrug en de kappen boven en onder er ook weer op. Klaar is Klara!
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2393
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Lekker klusje en fijn dat het allemaal soepeltjes verlopen is. Zag ‘m gisteren ook beetje extra shinen in je garage
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3019
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Zo blijven ze wel in top conditie, het is inderdaad lekker krap voorin, die dwarsverbinder had eigenlijk demontabel moeten zijn.
Ja en de houder voor de CPS, onderdeel van het gietstuk, zo heeft de M52 ook al de houder voor de CPS achter op het blok meegegoten en niet in gebruik.
Blijkbaar kon bmw moeilijk beslissen.
Ja en de houder voor de CPS, onderdeel van het gietstuk, zo heeft de M52 ook al de houder voor de CPS achter op het blok meegegoten en niet in gebruik.
Blijkbaar kon bmw moeilijk beslissen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18685
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Fijne werken, Jeroen. Preventief mooie actie en nu, zoals je zegt, kan je de komende jaren goed vertrouwen op het koelsysteem.