1 miljoen gedachten over nieuw blik

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Hahaha ja dat is idd op het moment wel één van de leukere exemplaren, en ook één van de duurdere haha. Eerst maar eens die E46 weg.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Peter V. »

leuke plannen. we horen het allemaal wel
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Bram_Baur
E21 Fanatic
Posts: 435
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983
Location: Kasterlee , Antwerpen, België

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Bram_Baur »

Inderdaad, die afwegingen, die voorkeuren, leuk om om mee te kiezen.

Lezen bedoel ik 😄
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Haha nou ja, als middenweg mag meedenken altijd! Bij mij gaan de gedachten vast nog wel een keer of wat alle kanten op. Dan denk ik weer dat ik een M240i wil, dan een E46 M3 of B3. En recent een lang weekend met de 650i weg geweest, het blijft een vlotte en indrukwekkend capabele auto, dus wat zeur ik eigenlijk... mis alleen wat beleving. Er zijn ergere dilemma's haha!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Hahaha, vanmorgen tijdje staan bomen met de eigenaar van een 760Li, de v12. Hij heeft m voor zn vrouw die er tweemaal in de week mee te boodschappen gaat. Hij mist het geluid, hiervoor had hij een 525d, daat zat meer geluid in hahaha. Maar wat een koets blijft dat.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Wilmo »

Kijk even goed naar de series van de S85. Ook H2 Motors heeft wel een en ander ervaring ermee op Youtube. Het blijkt toch wel dat het aluminium blok niet stijf genoeg is voor de vermogens waardoor de krukas gaat wakkelen. Over de levensduur van het ontwerp zijn het verstevigingen toegevoegd die niet altijd ten goede zijn gekomen. Uit mijn hoofd zijn de eerste series S85 gewoon met verkeerde drijfstanglagers geleverd, maar de tweede serie daar gaat vanwege het wandelen van de krukas, het voorste hoofdlager eraan waarna je het hele blok kunt weggooien.

Maar ik schrijf dit uit mijn hoofd, kan zijn dat ik er ook een portie S65 in gooi. Maar check H2 Motors op YouTube, die hebben er wel een paar gereviseerd met bijbehorende theorieën.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Ah thanks, zal er eens induiken. S65 en S85 zijn zo nauw verwant dat de meeste problemen wel voor beiden opgaan. Had al een lijstje bekende issues opgesteld maar deze is nieuw voor mij. Als het zoiets wordt ben ik mij er ook terdege van bewust dat dat geen keuze zonder risico's is, wat dat betreft kun je beter een E46 M3 pakken. Minder snel, wel agieler en meer beleving, en die dingen kan ik aardig dromen. Maar de definitieve keuze, die is er zeker nog niet!
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Wilmo »

Dat onderschrijf ik driedubbel. Als ik iets mag zeggen... Dan een gietijzeren onderblok. Al die alu onderblokken bij M hebben problemen met stijfheid en slijtage.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Tsja, ieder performance blok heeft logischerwijs wel z'n zwakke punten, ik denk dat veel ook staat of valt met eerdere eigenaren. Goed warmrijden of niet, hoe vaak olie verversen en welke olie, etc. De zaken die voor ons zo logisch zijn, maar veel mensen zijn op dat vlak absolute nitwits of interesseert het gewoon niet omdat ze binnen de garantie toch weer afscheid nemen. Je kunt dus mazzel en pech hebben. Ik ken bijv zat S14's die ruimschoots binnen de ton de krukas hadden opgevreten, bij mijn 320iS bleken bij 206.000 km (toen begon het toch aan mij te vreten) de lagerschalen nog de oorspronkelijke en die waren nog bijna maagdelijk te noemen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Update met wellicht een verrassende wending hahaha

Meer beleving en agiliteit dan in de 650i, dat zou leuk zijn. Ga je dat bereiken met een E46? Waarschijnlijk wel, maar dan wel in een pakketje met minder luxe, een aanzienlijk lager afwerkingsniveau, en uiteindelijk niet of nauwelijks sneller. Daar moet je een E63 Individual niet aan opofferen denk ik.

Blijft er dan een E60 M5 over. Als belegging vast stukken slimmer, maar het gaat mij vooral om het rijden. Natuurlijk is die M5 dik sneller, maar ook duurder in aanschaf, onderhoud en gebruik. Daarnaast: hoe vaak ben je écht in de gelegenheid zo'n auto eens echt te laten rennen? Allemaal zaken waar twee kanten aan zijn en wat natuurlijk ook voor een dikke supercar oid geldt. Allemaal heel rationeel benaderd, als je 't op stapeltjes hebt liggen koop je natuurlijk die V10 erbij haha.

Voor mijzelf kan ik iig ook genoeg argumenten op een rij zetten die tegen de V10 pleiten. Een dik pak zwaarder, met een leuke uitrusting heb je het zomaar over nog eens 150-170 kilo erbij tov de 650i, daar gaat je agiliteit. Bij lagere toeren, wat waarschijnlijk 99% van het gebruik zal zijn, heb je meer pit en souplesse in die V8 zitten. En ik vond zelf de 650i met Dynamic Drive in een 1-op-1 vergelijking lekkerder sturen dan de M5, alsof je een M5 met extra dikke stabi's hebt.

Op zich wel mooi, dat het lijkt te ontbreken aan -voor mij althans- betere alternatieven. Zoveel mis is er niet met de keuze voor de 650i, da's ook best een prettige conclusie! Dus misschien gewoon maar even pas op de plaats maken totdat ik er anders tegenaan kijk, of er wat anders voorbij komt, wie weet.

Helemaal stilzitten gaan we dan niet doen, want dan gaan we wel wat tweaken aan de 650i. Onderstel nóg iets beter, bijv nieuwe dempers eronder want de oude zijn wel uit het bouwjaar 2007, en dan misschien nog wat doen om wat meer geluid in de auto te krijgen.

Wel leuk, Han en Martijn komen naar verwachting met een M6 naar de Eifel dus dan kunnen we wel weer even van die prachtige V10 huil genieten.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Wilmo »

Je zult met het een en ander aan andere keuze voor veren en dempers best wel iets kunnen doen met het gevoel en de beleving. Ik zou eens kijken naar minder stabi en stijvere veren.

Heeft Alpina in die tijd nog zo'n E64 aangepakt? Is daar misschien nog iets van te leren? Of misschien van de M van de E64?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Alpina en M hebben beiden gewerkt met de pre facelift opzet, dwz reguliere maar dikkere stabi's icm EDC. Omzetten naar EDC wil ik zeker niet gaan doen, als er nou bijv Koni Special Active dempers beschikbaar waren deed ik dat, maar daar is blijkbaar de markt te klein voor en E60 SA past niet. Een gewone verlagingsveer zie ik ook al niet zitten, ik ben juist meer van de dikkere stabi's dan van de knalharde veren, en die active stabi's, dat stuurt echt wel leuk. Dus ik denk dat ik eerst eens verse Bilsteins ga monteren rondom, en dan maar weer eens zien.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Peter V. »

:mrgreen: Sorry, ik hoor nu alleen maar die V10...... :mrgreen:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Die is ook geweldig, maar dan leen ik wel af en toe zo'n ding en verder behelp ik mij gewoon met 6 en 8 pitters :D
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Smartie »

verder behelp ik mij gewoon met 6 en 8 pitters :D
Wat een straf idd! Iedereen in 2 of 3 Pitters momenteel.

Leuk om te lezen dat M meer toeren en Alpina meer koppel gericht is.
Post Reply