1 miljoen gedachten over nieuw blik

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Ja het atmo M spul is altijd heel toeren gericht, de traditionele Motorsport inborst in de M straatauto's. Vind het zelf erg enerverend rijden, maar betekent ook dat je doorgaans flink in de toeren moet zitten wil het goed vooruit gaan. Te vroeg schakelen en je bent gezien. Overigens is dat t/m S65 en S85, met de introductie van de turbo's op de M modellen is dat weg.

Prachtig dat turbokoppel onderin, maar het wordt dus minder een vaardigheid om hard te gaan want je hebt bij elk toerental genoeg power tot je beschikking en vrijwel altijd gekoppeld aan een automaatbak, dus je hoeft niet meer na te denken, alleen het gas in te trappen. Voelt voor mij een beetje aan als een computerspelletje, al zijn deze auto's echt serieus snel, in de vermogenswedloop sneller dan hun voorgangers, maar de beleving is wel minder. Dat lossen de fabrikanten dan wel weer op met sportieve geluiden die de motorelektronica genereert in combinatie met een sportievere uitlaat. Tegenwoordig komt zowat elk motortje ronkend tot leven alsof er 500 paarden wakker worden.

Alpina heeft zich doorgaans op midrange koppel gericht, maar dat is nu in het 'turbotijdperk' ook wel over. Sowieso bouwde Alpina de afgelopen jaren haar motoren niet meer zelf en werd de vermogens-plus van Alpina voornamelijk gegenereerd via chiptuning. Daarmee waren er niet veel mogelijkheden meer over om een motor een eigen Alpina karakter te geven.

Als je wat koppel waardes vergelijkt zijn de verschillen overduidelijk:
E63 650i: 490 Nm bij 3.400 rpm (atmo)
E63 M6: 520 Nm bij 6.100 rpm (atmo)
E63 B6: 700 Nm bij 4.250 rpm (supercharger)

F12 650i: 600 Nm bij 1.750 rpm (biturbo)
F12 M6: 680 Nm bij 1.500 rpm (biturbo)
F12 B6: 800 Nm bij 2.000 rpm (biturbo)


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4544
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by gerrit323 »

je hoeft niet meer na te denken, alleen het gas in te trappen. Voelt "voor mij een beetje aan als een computerspelletje"

Dit dus!! De kunst van het pure autorijden is verleden tijd .. fabrikanten mikken op het bredere publiek .. vroeger had een sportieve auto vooral een koperspubliek bij autoliefhebbers die dan ook meestal wel over een bepaalde rijvaardigheid beschikte .. nu is dat dat laatste niet meer nodig .. iedereen kan hard gaan .. het is allemaal te simpel geworden .. voor de grote massa fantastisch maar voor ons als liefhebbers is de beleving weg .. je moet ook veel te snel rijden om een beetje beleving te hebben

Ik hou het bij puur rijden en zal daar niet snel van afwijken

Ik kijk ook nog steeds rond maar tot nu toe nog geen wagen gevonden waarvoor ik bvb de e36 zou wegdoen .. er zijn snellere auto's maar de combinatie van atmo en de afwezigheid van elektronische hulpmidellen maakt dit voor mij nog steeds een homogeen pakketje
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Ben het ernstig met je eens hoor Gerrit. In mijn ogen is de E30 van alle 3-series ultiem als het gaat om communicatie en balans, maar qua motorvermogen inmiddels wel ruimschoots achterhaald. De E36 biedt dat extra vermogen en met name de achteras maakt de E36 op hoge snelheid capabeler. De E46 is een mooie doorontwikkeling en oogt imo fraaier, maar is weer zwaarder en minder communicatief.

Wat dat betreft van deze kant ook veel waardering voor de E36, en ik loer weleens naar een mooie 3.2, maar doorgaans vind ik die te prijzig geworden. Maar met de Roadster S heb ik een prima alternatief qua vermogen, gewicht en communicatie. Verbaast mij elke keer weer, een open auto zonder noemenswaardig verlies van stijfheid, vandaar dat ik er ook al de hele week in rond rij haha.
Regards/groeten, Jeroen
Stoffie
Upcoming E21 fanatic
Posts: 92
Joined: Mon Apr 18, 2011 10:02 pm

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Stoffie »

Choices choices...zijn die V8 dingen eigenlijk een beetje betaalbaar qua taksen in NL? Hier in Belgenland mag je zo'n dromen gewoon naast je neerleggen want de jaarlijkse taks om zo'n ding ingeschreven te hebben zonder een kilometer te rijden, zijn zo belachelijk als je richting 4 liter en meer gaat en oudere Euronorm, dat het bij dromen en gedachten blijft.

Een E39 M5 blijft hier een droom want daar moet je volgens mij niet altijd de toeren opzoeken om leuk te rijden.

Met de M635's M88/3 en de S38 afgeleiden daarna, heb ik niet het gevoel dat je altijd er alles moet uitwringen om toch vooruit te geraken maar da's natuurlijk al een oudere generatie die je misschien minder aanspreekt.
Ik volg al een tijdje een kerel uit Aussieland die de zijne op een standalone heeft gezet met Coil on plugs en aangepaste injectors voor betere driveability en natuurlijk meer vermogen en koppel, boeiend wel zoiets!

Een E34 540i Touring zou ik een heerlijke daily vinden maar, zie boven waarom niet (je moet natuurlijk nog een niet verneukte vinden ook!) Alsook een E39 530i zoals Raymond er eentje heeft of een W124 300TE-24 of W211 280TE (ja ik hou van m'n Benzen!) maar de huidige regelgeving, fiscaliteit en betuttelende maatschappij, met overal flitscamera's, trajectcontroles en zone 30, maakt dat het hier nog zelden fijn en onbezorgd rijden is. Ik merk dat ik vaak gewoon de fiets neem de laatste jaren.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Ja op zich is dat wel te doen, belasting is hier op basis van voertuiggewicht en niet cylinderinhoud. Met als uitgangspunt een 650i is een 530i of 540i niet echt een stap voorwaarts, hoewel ik goede herinneringen bewaar aan onze E34 540i. Een M635 of M5 met M88, geweldig natuurlijk, net als tegenhanger B7 turbo. Maar niet echt leuke prijzen meer, en wordt ook steeds lastiger om die ergens neer te zetten.

E39 M5 zit ook nog wel ergens achterin het hoofd. Qua styling vind ik de E63 dan wel fraaier, qua snelheid en sturen zullen ze nauwelijks voor elkaar onder doen, maar dan heb je wel een handbak. Maar ook daarvan: beleving niet top imo, prijzen lopen op waarmee ze ook gewilder zullen worden voor het dievengilde... als ik een leuke deal tegen het lijf zou lopen krabbel ik mij zeker nog eens achter de oren, maar sta nog niet volop te popelen. Evengoed is er echt wel veel moois te koop he!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Nogal een anti-climax zo, van alles en nog wat overwegen en dan vervolgens niets veranderen haha. Maar het kan nog erger!

Een jaar of 2 geleden ging ik op zoek naar een betaalbaar autootje voor dagelijks gebruik, een autootje dat je onbezorgd ergens in een stadscentrum neerkwakt en waarvan het niet ongemakkelijk voelt als deze een paar dagen op de parkeerplaats van een station staat ofzo. Dat autootje kwam er nooit, want ik struikelde voor schappelijk geld over een hele leuke E46 coupé. Plaat van een auto waar ik de afgelopen anderhalf jaar van heb genoten, maar dat was eigenlijk niet wat ik zocht haha!

Wel, die E46 is inmiddels verkocht en binnen 24 uur stond er een vervanger die wèl het oorspronkelijke doel dient, een heuse eerste generatie Ford Focus 1.6 in gewaagd zilvergrijsssssss :D nu dus wel een goedkoop bakkie gescoord in de handel, maar wel weer grappig dat het een Futura is met leer, airco, lichtmetalen wieltjes, navi + wisselaar, voorruitverwarming etc. Autootje is ONK, van 2e eigenaar en met 180.000 km, verse APK, riem kan ook nog minimaal 3 jaar mee. Afkloppen natuurlijk, maar dit lijkt toch wel betaalbaar en tegelijkertijd betrouwbaar vervoer. Enerverend? Geenszins hahaha!
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Wilmo »

Dat is de Panda voor mij ook een beetje. Het brengt je van A naar B en daar is ook alles mee gezegd. Het is een zegen dat je maar 100km/u mag op de snelweg, dan kun je wel lekker meekomen. En hoe leuk is het dan om na een winter de BMW weer wakker te maken en dat de Panda weer achter slot en grendel mag.

Als ik een leuke winterauto had gehad, kwam de BMW niet meer van z'n plek denk ik...

Maar mooi dat de E46 verkocht is, ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Hahaha, ik heb een e91 touring met bijna een half miljoen kilometers op de teller. Dat is mijn kwak-maar-neer-hok. Maar die heb ik als zeer jonge auto gekocht. Dus een kwestie van lang vasthouden en dan heb je er ook eentje, Jeroen hahaha
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2388
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Manitoba »

Jeroen wrote: Mon Sep 11, 2023 10:21 am Nogal een anti-climax zo, van alles en nog wat overwegen en dan vervolgens niets veranderen haha. Maar het kan nog erger!

Een jaar of 2 geleden ging ik op zoek naar een betaalbaar autootje voor dagelijks gebruik, een autootje dat je onbezorgd ergens in een stadscentrum neerkwakt en waarvan het niet ongemakkelijk voelt als deze een paar dagen op de parkeerplaats van een station staat ofzo. Dat autootje kwam er nooit, want ik struikelde voor schappelijk geld over een hele leuke E46 coupé. Plaat van een auto waar ik de afgelopen anderhalf jaar van heb genoten, maar dat was eigenlijk niet wat ik zocht haha!

Wel, die E46 is inmiddels verkocht en binnen 24 uur stond er een vervanger die wèl het oorspronkelijke doel dient, een heuse eerste generatie Ford Focus 1.6 in gewaagd zilvergrijsssssss :D nu dus wel een goedkoop bakkie gescoord in de handel, maar wel weer grappig dat het een Futura is met leer, airco, lichtmetalen wieltjes, navi + wisselaar, voorruitverwarming etc. Autootje is ONK, van 2e eigenaar en met 180.000 km, verse APK, riem kan ook nog minimaal 3 jaar mee. Afkloppen natuurlijk, maar dit lijkt toch wel betaalbaar en tegelijkertijd betrouwbaar vervoer. Enerverend? Geenszins hahaha!
Dat fenomeen van voorruitverwarming in een Ford: mijn vader had dat ook al in zijn Scorpio van '87 en ik heb me altijd verbaasd hoe dat echt iets van vooral Ford is gebleven door de jaren heen (hoewel zijn beide Laguna's I het volgens mij ook hadden). Het is echt een geweldige voorziening in de winter: motor starten, voorruit verwarming en je kunt je krabber zo de berm in fl*kkeren. Maar je ziet het nog maar zelden bij andere merken...

En het rijdt lekker, zo'n Focus I. Neem aan dat je daarmee naar de Eifel kachelt, morgen?

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Ja apart he, dat die voorruitverwarming niet breder wordt toegepast, is echt een super optie. Geen must maar blij dat 't erop zit. Dus ja dan maar apetrots z'n Eifel vuurdoop geven morgen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Heerlijk. Net als met de 650i, paar jaar terug, ik ga graag ook met je een rondje van hotel naar Daun en terug in de FoFo 1,5. Ik heb zelf een 1 en een 1,5 gehad, maar dat waren diesels. Dus ik kijk uit naar het 1600 geweld!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Moeten we dat ook nog een keer doen met de Alipina aha!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4544
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by gerrit323 »

Kan de luxe van de fords wel beamen .. vooruitverwarming .. zalig .. rijd ook leuk!!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

En al die gare BMW's met hun dure onderdelen eruit! :goodnight
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4544
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by gerrit323 »

Dat valt bij de e36 m3 mee .. model iets minder gewild en dat zie je in de onderdelenprijzen .. e30 m3 en e46 m3 zijn een stuk duurder op gebied van onderdelen en volgens wat ik van guy hoor zijn ze beiden ook een stuk fragieler
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
Post Reply