1 miljoen gedachten over nieuw blik

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Thanks guys! Dwarsverbinder kan er trouwens wel af, moet bijv ook als het blok eruit moet, maar dan moet de hele voorbouw eraf. Bumper verwijderen, condensor airco afkoppelen, etc. Een bak extra werk die gelukkig niet nodig was.

Ondertussen denken we verder over ander blik, zij het op een laag pitje. Wat nieuwe gedachten:
Voorkeur voor atmo, en dan wordt het dus toch eerder E46 dan F30. Minder paarden maar wel meer plezier en rijbeleving denk ik. Daarnaast, de V8-en hebben niet de beste reputatie, maar die N54-N55 turboblokkies evenmin. Daar kun je ook heel goed je geld in kwijt. Ik vind een E90 B3 een heel gave auto en hij is nog niet van m'n lijstje af, maar nog afgezien van voornoemde punten is deze ook alleen als Switchtronic geleverd, niet met handbak. Dat vind ik voor zo'n auto ook een minpunt. Rustig verder broeden.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

En het bestaande blik houdt ons ook bezig, in dit geval de Classic Mini, die al wat mankementjes achter de rug heeft met oa motorvacuum en verlichting. Een paar weken terug start ik de Mini, tik lopen, netjes op 4 pitjes, en buiten zetten. Auto slaat af en is met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. Hoor al dat de brandstofpomp niet prime'd, dat geeft richting. Wat rommelen met stekkers, relais ect, en weer lopen. Het zal. Vorige week mee op pad geweest, als een zonnetje. Afgelopen vrijdag, hetzelfde liedje als eerder, starten, naar buiten rijden en hij was weer dood.

Wederom geen brandstofpomp, dus eerst eens usual suspects nalopen. Er zit een gecombineerde elektronica en relais module in. Geen oxidatie waargenomen maar toch maar contacten van de relais opgeschuurd en de print geheel doorgesoldeerd, nog niks, maar gelukkig bleef de storing erin, dat helpt met zoeken. Relais schakelt ook en geeft 12V uit, dus okee. Van het begin helemaal naar het eind. Op de brandstofpomp komt 12v aan, maar de pomp loopt niet. Zet je rechtstreeks 12v op de pomp, dan loopt de pomp mooi. Dus ik heb spanning, maar mogelijk geen stroom. Verder stekkerverbindingen controleren, schoonmaken, uitzoeken welke zekering bij de brandstofpomp hoort in de chaos van Engelse bedrading, die meet aan beide zijden goed.

Voordat ik stroom ga meten en nieuwe draden ga trekken, toch maar ff die zekering eruit. Daar zit dus speling op, en je trekt de zekering met niet al te veel moeite uit elkaar. Blijkt dat in één van de twee doppies een koude las te zitten, dus er werd wel spanning doorgezet, netjes iets van 12,8 V, maar dus blijkbaar niet voldoende stroom om de pomp in beweging te krijgen. Verse zekering erin en 't autootje loopt weer. Mooi, het was even een avondje puzzelen maar het meisje kan weer op pad met dit apparaat.

Image

Kan ik misschien eindelijk eens met de Baur gaan rommelen. Heb een kapotte oliedrukmeter, radio die niet lekker werkt, wil nog nieuwe kapjes monteren net achter de keienvanger, en er ligt al jaren een OEM elektrische A-stijl antenne klaar... compacte projectjes en leuk om te doen!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Stom, zo'n zekering. Maar zoiets vind je in ieder geval!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Na wat omwegen. Maar zoiets kleins en stoms kan het dus zijn!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4544
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by gerrit323 »

Soms idd kleine oorzaken maar je kan er een tijdje achter zoeken .. blijft Engels he :D caterham is ook al eens stilgevallen .. micro relais uit de houder getrild :mrgreen:

Blijkbaar is het gewoon om die 1 keer in de maand aan te drukken :bag

Fijn dat ze weer zorgeloos de weg op kan iig :thumbsup
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11993
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Peter V. »

Gelukkig kunnen we met dit spul op de ouderwetse manier storing zoeken en niet via een PC. Mooi gevonden.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Ja die Engelsen, alles wat ze doen is met de Franse slag :lol:

Zorgeloos de weg op, zo voelt het nog niet voor Tamara, elke maand dat dat ding de weg heeft gezien was er wat kapot, dus het zou wel lekker zijn als dat ding nou een keer heel bleef, dan krijgt ze er een beetje vertrouwen in. Maar idd, dit was wel een leuke uitzoekerij omdat het allemaal heel basic is.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by 323baur »

Begint idd wel vervelend te worden.
Voor die 1000km in 3 jaar is de hoeveelheid storinkjes echt teveel.

Btw:
Hoe groter de Renault…hoe groter de problemen. De Renault Master @huize vd linden wordt oud..
Na een fikse airco revisie (na 13 jaar mag dat) en 1k lichter…weer stuk.
De condensor achter het dashboard is kaduuk. Gelukkig is die niet meer leverbaar, want het is 2 dagen werk.
Busje moet maar weer eens weg richting Afrika. Daar is het niet warm genoeg voor een airco.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Tsja wij zijn ook niet erg te spreken over de Mini. Gave auto en erg netjes. Maar de fabriek heeft met doorontwikkelen van de oorspronkelijke auto naar de latere versies met injectie echt aan lopen klooien. Zo heeft men decennia lang vastgehouden aan het oorspronkelijke elektrische ontwerp en er steeds weer iets aan gebakken, en dat is overal gedaan, niet alleen met de elektra.

Maar vandaar dat de auto nu, bijvoorbeeld, af fabriek een zekeringkast heeft met 4 zekeringen, en een veelvoud aan zwevende zekeringen overal in de kabelboom. Ik dacht dat dat rommelwerk was geweest van diegene die de resto heeft gedaan, maar blijkt fabrieksorigineel!

Ik vermoed dat de auto na het overlijden van de restaurateur nog maar weinig gereden heeft, en daarom hebben we nu ook wat issues agv de stilstand. Hopen dat 't eind van de problemen in zicht is!

Vwb bus, zonde dat 't niet goed blijkt te komen nadat je er eerst geld in hebt gepompt. Wellicht wordt 't dan idd tijd voor een andere. Spijtig.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4544
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by gerrit323 »

Blijven rare autootjes die mini's .. vriend van mij heeft een originele Cooper van 92 .. de SPI versie en dat autootje is altijd starten en lopen .. nog nooit een panne geweten en hij rijd daar ondertussen al 8 jaar mee .. ongeveer 3k per jaar

Ivm renault dan .. de clio 0.9 Tce van Thomas op 1 jaar 2 storingen .. pinker schakelaar defect en slotmodule centrale vergrendeling stuk :bag

Ik blijf wel bij mijn standpunt dat je bij Renault onderscheid moet maken tussen de gewone en de RS versies want dat zijn en blijven referenties (tot nu dan want ze gaan allemaal uit het gamma)

Tem clio 3 Rs en megane 3 Rs hoor ik weinig slecht .. de laatste RS versies van clio en megane zijn te beschaafd geworden

Rij zelf ondertussen al 5 jaar met de megane RS en dat is tot nu toe feilloos verlopen

Wel stom Ite dat je na het leggen van dat geld wederom panne hebt
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by 323baur »

Ach, de bus is zakelijk al afgeschreven, dus eigenlijk moet ik niet zeuren. Is ook alweer 13jaar oud met 280dkm.
Tijd voor een versere.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Ondertussen gaan al die rare gedachten hier wel gewoon door hoor. Ik ben er iig wel over uit dat ik geen recenter spul wil als F1x, F2x of F3x. Eigenlijk ben ik nog helemaal niet toe aan turbospul, met één kleine kanttekening voor de Alpina E90 B3(s), maar die zijn er alleen als automaat.

Die automaatbak komt verderop in de shortlist ook nog wel voorbij, hoewel ik dan wel heel oneerbiedig alles wat niet handbak is even op één hoop gooi haha. Maar de overbrengingen in een E90 M3 met handbak zijn gewoon niet lekker, dus dan kom je ook uit op DCT oid. M3 heeft wel zoals veel recenter spul een heel erg hard onderstel, hetgeen in mijn ogen helemaal niet nodig is.

E46's staan ook nog steeds op het lijstje, maar ik weet nog niet of ik het min of meer verplicht hoogtoerige rijden van de M3 op termijn leuk ga vinden, en met een E46 B3 heb ik dezelfde motor als de Z4, da's ook wel net jammer.

En dan komt toch de E60 M5 weer een beetje in beeld. Die liever dan de E63 M6 omdat ik dan wel weer een fatsoenlijk open dak wil. Maar uiteindelijk weet je dat de S65 van de E90 M3 en de S85 van de M5 heel nauw verwant zijn, en dat je er als je gelijk een dikke inhaalslag preventief onderhoud doet, je wel een betrouwbaar pakketje hebt met wel heel indrukwekkende prestaties. Er komt alleen wel een leuke extra investering bij na de aanschaf, maar da's altijd nog goedkoper dan een blok reviseren. Al druk over die details aan het bomen met Paul Vlasblom haha!

De shortlist lijkt dus wel wat korter te worden en ik heb de E46 daily alvast te koop gezet :lol:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Hahaha, leuke gedachten allemaal!! Dank voor 't delen, leest leuk mee, hiero
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2388
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Manitoba »

Jeroen wrote: Thu Aug 24, 2023 9:39 am
De shortlist lijkt dus wel wat korter te worden en ik heb de E46 daily alvast te koop gezet :lol:
<checkt de voorraadlijst van Bergwerff> :loll :mrgreen:

Greetz,
Walter
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2388
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Manitoba »

Toeval bestaat misschien toch…?

Greetz,
Walter.

Hmmmm…
Post Reply