Page 3 of 4

Re: 318 Madrid

Posted: Thu Apr 06, 2023 6:18 pm
by weem525
Kilometerteller aansluiting is een bekende uitdaging.

Ik ben er vooralsnog gerust op, volgens de verkoper komt de bak uit een E21.
Daarnaast is de codering ME ook indicatie dat het een m10 Getrag 240 OD is voor E21.
(Gearbox types in E21 Technical)

Dank voor de olie tip, ongeveer 1,5ltr...?

Re: 318 Madrid

Posted: Thu Apr 06, 2023 7:23 pm
by uwbuurman
1,6 à 1,7 liter. Je kunt met 3 blikken van een liter net geen 2 bakken doen.

Re: 318 Madrid

Posted: Mon Apr 10, 2023 9:28 pm
by weem525
Vandaag weer lekker een middagje geklust.

Het weer zat helaas niet mee, dus de geplande vervanging van de antenne staat nog op de to-do-list.

Wel enige zaken in het interieur aangepakt:
  • Tellerbak gedemonteerd en snelheidsmeter vervangen.
    Opeens heeft mijn E21 215.000km minder ervaring...., wat is de meest veilige manier om de km stand aan te passen?
  • Midden console gedemonteerd om de antennekabel vrij te leggen.
  • Lampje verwarmingspaneel vervangen, geen aanrader wel erg "satisfying" als het klaar is.
  • Lampjes boven de tellerbak vervangen.
Wordt vervolgd......

Re: 318 Madrid

Posted: Mon Apr 10, 2023 9:57 pm
by uwbuurman
Inderdaad zo lekker om al die lampjes in je dash werkend te hebben. Dat is een mooi gevoel, als je dan in het donker rijdt!

Re: 318 Madrid

Posted: Thu May 11, 2023 5:56 pm
by weem525
Dit weekend begonnen aan onderstel upgrade:

Bilstein B6 icm Eibach veren.
Voorzijde is gereed, komend weekend staan de achterste veerpoten op het programma.

Voor:
Image

Tijdens:
Image

Image

Resultaat:
Image

Achterste veerpoten geassembleerd:
Image


Heel tevreden met mezelf na het afronden van de eerste helft vd upgrade.
Het oogt veel beter en de voorkant is minder zompig.

Naast het ondestel zijn er ook nog wat cosmetische aanpassingen doorgevoerd:
Een nieuwe antenne en zwarte strepen/stickers onder de bumper geplakt.

Groet, Koen

Re: 318 Madrid

Posted: Thu May 11, 2023 6:52 pm
by uwbuurman
Lekker bezig, Koen! Dat stuurt vast beter!

Re: 318 Madrid

Posted: Thu May 11, 2023 8:51 pm
by Jeroen
uwbuurman wrote: Thu May 11, 2023 6:52 pm Lekker bezig, Koen! Dat stuurt vast beter!
Die zwarte strepen of die antenne? :bag

Maar serieus, lekker bezig geweest, dn is de achterkant een makkie, iets opkrikken, wielen eraf en je kunt al wisselen. Tip: let even goed op, als het goed is zijn die toplagers excentrisch en heb je 6 gaten, ofwel je kunt spelen met de positie van de achterwielen. Zorg dat je ze iig L en R in dezelfde stand zet.

Re: 318 Madrid

Posted: Fri May 12, 2023 9:14 am
by weem525
@Jeroen
Dank voor de tip.

Ik had al gezien dat de toplagers excentritsch zijn.
Heeft er iemand suggesties/ervaring hoe deze het best the monteren tov vd carrosserie?

Krukaskeerring vervangen
Als ik de 5-bak ga monteren wil ik ook deze vervangen.
Als piece of mind en ik vermoed ook dat deze lekt gezien de onderzijde vd bak.
Klopt het dat ik naast de keerring,11 14 2 249 533, ook nog de volgende onderdelen nodig heb:

1x Dichting afsluitdeksel 11 14 1 727 975
6x Vliegwielbout M12X1,5X22 11 22 0 616 143


Dank en groet,

Koen

Re: 318 Madrid

Posted: Wed May 24, 2023 11:10 am
by weem525
Goedemorgen,

Na de eerste rit toch nog een "dingetje" met mijn onderstel.
Rechtsvoor komt er een "klonkend" geluid bij het nemen van drempels en putdeksels.

Ik dacht in eerste instantie aan de rubbers, deze heb ik afgelopen weekend vervangen voor Strongflex exemplaren.
3x zonder problemen, stabibus linksvoor heeft me een goede middag gekost....
Toplagers zijn ook vervangen bij monteren Bilstein/Eibach combi

Echter het geluid is nu wel minder, maar nog steeds aanwezig, wie o wie heeft er een idee/vermoeden?

Dank voor het meedenken,

Groet Koen

Image

Image

Image

Re: 318 Madrid

Posted: Wed May 24, 2023 2:53 pm
by uwbuurman
Loszittende toplagers? Bij volledig uitveren?

Re: 318 Madrid

Posted: Wed May 24, 2023 4:03 pm
by Jeroen
Dat is ook mijn eerste gedachte, dit soort geluiden is meestal het gevolg van ruimte op toplagers, dan wel door slijtage (speling op het lager) dan wel door een montagefout. De positie en volgorde van de ringen ertussen is van groot belang, anders loop je risico dat het toplager ook niet netjes op de borstrand van de schokdemper rust. Wees in dat geval ook heel voorzichtig met demonteren. Je kunt als eerste check eens kijken of de moer bovenop goed vast zit. Veer en rubber randen in de veerschotels boven/onder wel netjes op hun plek?

Re: 318 Madrid

Posted: Thu May 25, 2023 9:34 am
by weem525
Dank voor de tips.

Dat wordt waarschijnlijk weer demonteren van de veerpoot.

Leuk klusje voor pinksteren :(

Re: 318 Madrid

Posted: Thu May 25, 2023 9:46 am
by uwbuurman
De moer op de schokdemper zelf, die kan je ook aanhalen met de poot onder de auto. Bovenop de veerpoottoren, plastic dop er even af en je kunt erbij.

Re: 318 Madrid

Posted: Tue May 30, 2023 9:26 am
by weem525
Opgelost

Het was de moer op de schokdemper.
De achterste veerpoten zijn ook vervangen.

Weer een klus afgevinkt van de to-do-list.

Re: 318 Madrid

Posted: Tue May 30, 2023 10:03 am
by Jeroen
:thumbsup