Peter V: BMW Z4 2.5i

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Dus......

Al een lange tijd twijfel. Ik mis de cabrio ervaring, maar wat doe je dan?
Koop je iets wat echt fris is en dan de E21 verkopen? Een nette E21 is nagenoeg niet meer te vinden dus dat is weer zonde. De E21 inruilen op een E21baur kan natuurlijk maar ik pas ervoor om zo'n bedrag neer te tellen alleen voor de cabrio ervaring.
Een aantal weken geleden kwam het weer eens naar boven, wat als ik nu een Z3 of Z4 of Porsche Boxster kan kopen welke iemand wegdoet vanwege een defect of zo?

Afgelopen week liep ik tegen een advertentie aan van een BMW Z4 2.5i die zijn accu leeg trekt in twee dagen. Auto zou verder goed rijden en de eigenaar trok gewoon elke dag zijn minpool los en was dit zo gewend. Deze persoon gemaild en dus vandaag gaan kijken.

We praten over een BMW Z4 2.5i uit medio 2004. Ingevoerd uit Duitsland in 2009 en bij die eigenaar geweest tot 2021. Vanaf 2021 tot nu bij diegene van wie ik de auto heb gekocht. Alle boekjes erbij. Facturen vanaf 2012 tot eind 2019 erbij. De Z4 heeft een respectabele kilometerstand van 283000 erop staan.

Het grootste probleem is dus die accu die leeg getrokken wordt. Vorige eigenaar is er heel even mee bezig geweest maar was niet technisch onderlegd en kwam er niet uit verder. Verder uiteraard nog zat zaken. We hebben een defecte remdruksensor (nieuwe heb ik erbij) dus dan is hopelijk die storing weg. Airbaglampje brand. Voorbanden zijn echt versleten. Eigenlijk heb ik dan alles wel gehad wat ik nu weet. Ik zal vast nog wel wat zaken tegenkomen.

Wat is het plan nu. Gewoon op mijn gemak de items aanpakken. De auto is gewoon goed te rijden dus we kunnen ook genieten. Het aankoopbedrag is zodanig dat de auto gewoon lekker buiten kan staan voorlopig. Als alle items zijn opgelost en we hebben een beter beeld van de auto dan wellicht een hardtop erbij en een stalling zoeken maar dat is nu niet nodig.

Ik wilde graag weer cabrio rijden en je leeft tenslotte maar 1 keer. We hebben gezien hoe snel iets kan veranderen bij mijn schoonvader dus gewoon zoveel mogelijk genieten.

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by Peter V. on Sat Nov 11, 2023 6:17 pm, edited 1 time in total.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Bram_Baur
E21 Fanatic
Posts: 435
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983
Location: Kasterlee , Antwerpen, België

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Bram_Baur »

Hopppaaa
Gefeliciteerd met je aankoop Peter.
Mooie wagen die perfect terecht komt bij jou als nieuwe handige eigenaar.
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Mooi, leuke auto, Peter. En ook de 2.5 rijdt erg leuk, een mooie 6 in lijn! Die paar dingen en ander achterstallig onderhoud, dat los jij wel op.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 459
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
My E21(s): '80 323i Baur
Location: Belgium

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by 02-er »

Mooie aanwinst Peter !!!
Veel succes ermee.
E21 323i. Baur Alpine White '80
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Yes, daar gaat die droom toch in vervulling, gefeliciteerd man! En met eventuele issues, inmiddels zat verzamelde kennis van E85 en M54 hier, dat komt goed. Heel veel plezier ermee!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by 323baur »

Super leuk Peter.
Binnenkort maar eens een meeting doen voor het modernere spul.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Bedankt allemaal.

Vandaag wat gaan storing zoeken etc.

* Lichtschakelaar reageert totaal niet. Verlichting is altijd aan ongeacht stand van de schakelaar. Mistverlichting is gewoon te schakelen alsmede koplamphoogte en dimmer binnenverlichting werken wel. Is dit gewoon zo geprogrammeerd wellicht???
* DTC en ABS storing vanwege remdruksensor - OPGELOST door vervangen sensor (was meegeleverd door vorige eigenaar)
* Defecte rechterachterlicht - OPGELOST, was een lampje inderdaad defect.
* Met mijn simpele scanner even de OBD uitgelezen. stond 1 storing in (P-3240) welke lage accuspanning betreft (die kan ik begrijpen). reset gedaan maar deze zal wel vaker komen
* Airbaglampje blijft rood branden......

* Lekspanning zoeken.
We praten over 1,75 Amp welke loopt bij een auto in ruststand. Ik heb alle portieren/kofferklep geopend en slot weer gesloten en een half uur gewacht. Toen samen met Femke de gehele zekeringkast bekeken door elke zekering te verwijderen en telkens te meten, uiteraard minpool losgemaakt en hiertussen de multimeter gezet.

Zekering 45 laat lekstroom dalen naar 0,7 Amp. (Airbag)
Zekering 49 zorgt dat de daling verder gaat naar 0,32 Amp. (telefoon??)

320 mA is nog steeds teveel maar de rest levert niets op. Ik ga eerst alle losse kabeltjes die erin zitten verwijderen. Er is ellende aangesloten voor een camera etc? en dan zien we verder wel.

Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Lekkere eerste stappen iig!! Voor Femke deze z4 een mooie motivatie om weer te gaan lessen?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Voortvarend aan de slag gegaan Peter!

Airbaglampje hadden we al even besproken, dat kan heel goed een slecht contact bij de BST accukabel zijn en ook deurcontacten zijn verdacht. Evengoed kan het ook het good old matje van de bijrijdersstoelzijn. Hiervan moet je ook wel een foutmelding kunnen uitlezen.

P3240 is een SAE code die helaas door fabrikanten op meerdere manieren is toegepast, bij BMW zou dat zijn voor de thermostaat. Je kunt iig even kijken of het contact of het thermostaathuis voorop het blok niet gecorrodeerd is.

Inmiddels heb ik zelf bij 2 M54's mogen ervaren dat de melding van een probleem nauwelijks wordt getoond. In beide gevallen heeft het waarschuwingslampje van het kvs niveau hooguit een seconde gebrand. Als je op dat moment het peil controleert is het prima, maar door lekkage bij radiateur, expansievat of niveaugever was ik korte tijd later liters ksv kwijt zonder dat ik opnieuw een niveaumelding, motorlampje of temperatuurwaarschuwing kreeg. Wellicht ongerelateerd aan jouw klacht, maar ik wil je iig wel waarschuwen dat je bij een M54 niet blind kunt vertrouwen op de waarschuwingssystemen. Houd dus zeker in het begin je kvs peil nauwgezet in de gaten.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Jeroen,

Toevallig vandaag alle vloeistoffen fysiek gecontroleerd en vooralsnog alles OK.

@Koos, geen idee m.b.t. Femke. Zij vind het wel altijd leuk om zulke dingen samen te doen en ik kan daar ook wel van genieten.

Vandaag ook eens uitvoerig door de bijgeleverde facturen gegaan en hier kan ik wel wat zaken uit halen die wellicht storingen kunnen veroorzaken.
Er is een factuur aanwezig van:

* xCar-style comfort light module. Dit is een aftermarket installatie waarmee je je verlichting kunt programmeren (knipperlicht 3x, dagrijverlichting etc). Deze ga ik opzoeken en moet eruit. Waarschijnlijk werkt dan mijn verlichtingsschakelaar weer normaal.

* Er is een BMW advanced eye geïnstalleerd (dashcamsysteem). Kabels zitten er nog in. Ook deze moet eruit. Kabel aan de achterzijde is zelfs flink beschadigd (lag los tussen de stoelrails).

Helaas is er weinig info bekend waar deze items hun stroom vandaan halen dus we gaan voorzichtig demonteren en komen er dan wel achter.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Brrrr een comfortmodule met Scotch blokjes, maar dat kan zo te lezen ook je spannende verlichting verklaren. Als alternatief kan ik de SmartTOP module van Mods4Cars aanbevelen, die zorgt voor een comfortbediening op de kap en de richtingaanwijzers, en die zet je met 2 stekkers zonder iets te slopen tussen de originele stekker en module, dat werkt prima.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Ja, dat soort knutselvreugde is vaak garantie voor ellende. Gelijk heb je met het weghalen van alle troep.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by 323baur »

En voordeel, het scheelt ook nog eens kilo’s aan draden troep die je niet nodig hebt.
Komt wel goed met dat ding.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Jeroen wrote: Sun Nov 12, 2023 11:21 pm Brrrr een comfortmodule met Scotch blokjes, maar dat kan zo te lezen ook je spannende verlichting verklaren. Als alternatief kan ik de SmartTOP module van Mods4Cars aanbevelen, die zorgt voor een comfortbediening op de kap en de richtingaanwijzers, en die zet je met 2 stekkers zonder iets te slopen tussen de originele stekker en module, dat werkt prima.
Die ben ik ook tegengekomen inderdaad op het grote internet. Feit is dat ik dat spul helemaal niet wil. Als het werkt zal het best wat extra "luxe" geven maar dat hoef ik niet. Eerst maar eens zoeken waar het allemaal verborgen zit.

Wat zou het mooi zijn als er ergens een elektrisch schema online staat.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Wilmo »

Peter V. wrote: Mon Nov 13, 2023 9:02 am ...

Feit is dat ik dat spul helemaal niet wil. Als het werkt zal het best wat extra "luxe" geven maar dat hoef ik niet.

...
Weet je wat een goede auto voor jou zou zijn? Een E21! Die extra luxe zit er niet in én er zijn maar drie draadjes!

:mrgreen:

Zonder gekheid, mooi ding hoor.
Post Reply