Peter V: BMW Z4 2.5i

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

We zijn ondertussen een 400 km verder met de Z4. Een mooie mengelmoes van ritten gedaan. Korte ritjes, lange stukken snelweg etc.
Voorzichtig kan ik al wel wat conclusies gaan trekken....

* Koelsysteem zoals eerdere posten is probleemloos. Geen lekkages of vacuüm getrokken slangen meer.
* Geen olielekkages.
* Geen elektronische ellende meer.
* Rijd gewoon goed.

Maar..........Een flinke oliezuiper.
Tussen min en max zit 1 liter en die verbruikt ze op 400 km.. :screwy

Tussen de facturen in ieder geval gezien dat men 50000 km geleden de complete carterventilatie heeft vervangen inclusief nieuw kleppendeksel.
Plan voorwaarts nu is even bekijken:

* Compressietest uitvoeren.
* Testen of de carterventilatie goed werkt...... Als je bij een stationair draaiende motor de oliedop eraf haalt staat er geen mega onderdruk op en verandert het toerental minimaal. Motor loopt wel netjes gewoon. Werkt de ventilatie dan goed of toch niet?
* Echt blauwe pluimen geven doet ze niet maar ik weet zeker dat het via de uitlaat verdwijnt gezien de zwarte binnenzijde ervan.

Ik sta open voor ideeën en/of extra storingsanalyse.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Dop eraf moet wel een dip geven in toeren hoor. Dus ik vraag me af of die ventilatie goed werkt.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Olieverbruik is wel heel gebruikelijk bij M54 motoren. Belangrijkste oorzaken zijn imo:

1. koolafzetting tussen zuigerveren en zuigers, te reduceren met een stevige engine flush (als bijv Wynns 1 blikje voorschrijft, mik er maar 3 in) en na het flushen een goede 5W40 erin.

2. carterventilatie. Het belangrijkste daarin is de klep, die kun je testen dor de slang aan de distributiezijde van het kleppendeksel los te klikken en aan je mond te zetten, als het goed is heb je in één richting flow (zuigen of blazen, dat weet ik ff niet meer), en als je omschakelt hoor je de klep. Zo niet dan zit het systeem verstopt of de klep vast, dan wordt het weer tijd, maar dat los je niet op met alleen een klep, de hele slangenbende inclusief de dunne slangetjes tot aan de vacuumpomp en de stopjes achterop het inlaatspruitstuk, ze helpen allemaal mee.

Uiteindelijk zijn er de nodige stemmen van kritiek op het vacuumsysteem van de M54 en zijn er wel wat draadjes te vinden om eea aan te passen. Echter als met bovenstaande maatregelen het olieverbruik al een heel stuk terug te dringen is vind ik zo'n hele operatie als onderstaand een beetje overkill. Maar een liter op 400km, dat vraagt wel om actie, da's te gek en ik zou mij kunnen voorstellen dat je kat er ook niet beter van wordt.
https://gumptiontrap.wordpress.com/2020 ... nsumption/
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote: Fri Jan 26, 2024 4:22 pm Dop eraf moet wel een dip geven in toeren hoor. Dus ik vraag me af of die ventilatie goed werkt.
Een klein dipje geeft hij inderdaad en that''s it.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Jeroen wrote: Fri Jan 26, 2024 4:31 pm Olieverbruik is wel heel gebruikelijk bij M54 motoren. Belangrijkste oorzaken zijn imo:

1. koolafzetting tussen zuigerveren en zuigers, te reduceren met een stevige engine flush (als bijv Wynns 1 blikje voorschrijft, mik er maar 3 in) en na het flushen een goede 5W40 erin.

2. carterventilatie. Het belangrijkste daarin is de klep, die kun je testen dor de slang aan de distributiezijde van het kleppendeksel los te klikken en aan je mond te zetten, als het goed is heb je in één richting flow (zuigen of blazen, dat weet ik ff niet meer), en als je omschakelt hoor je de klep. Zo niet dan zit het systeem verstopt of de klep vast, dan wordt het weer tijd, maar dat los je niet op met alleen een klep, de hele slangenbende inclusief de dunne slangetjes tot aan de vacuumpomp en de stopjes achterop het inlaatspruitstuk, ze helpen allemaal mee.

Uiteindelijk zijn er de nodige stemmen van kritiek op het vacuumsysteem van de M54 en zijn er wel wat draadjes te vinden om eea aan te passen. Echter als met bovenstaande maatregelen het olieverbruik al een heel stuk terug te dringen is vind ik zo'n hele operatie als onderstaand een beetje overkill. Maar een liter op 400km, dat vraagt wel om actie, da's te gek en ik zou mij kunnen voorstellen dat je kat er ook niet beter van wordt.
https://gumptiontrap.wordpress.com/2020 ... nsumption/
Hele verhalen staan er op internet inderdaad. Ik heb toevallig dat verhaal over de extra vacuumslang monteren ook gelezen.

Flushen van het oliesysteem hoor je ook gemengde verhalen over, sommige geven aan dat dit zelfs slecht is omdat vervuiling tevens op plaatsen terecht kan komen die je absoluut niet wilt

Het systeem van de klep kun je inderdaad zo testen maar volgens mij moet je een andere slang hebben. Die op de kop van je kleppendeksel komt uit op de cycloon en daarmee kun je rechtstreeks naar het carter komen toch?? Moet je niet die van het membraan hebben? Deze zit op je inlaatspruitstuk bovenin als ik me niet vergis.

Even voor de duidelijkheid.... Dat ze olie deed verbruiken was mij bekend maar alleen niet deze hoeveelheid. Misschien moeten we maar eens het complete systeem vervangen mbt de carterventilatie, dan is dat allemaal weer vers. Om het goed te doen zal het complete inlaatspruitstuk eraf moeten anders zit je overal tussendoor te kloten.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Peter V. wrote: Fri Jan 26, 2024 4:46 pm Het systeem van de klep kun je inderdaad zo testen maar volgens mij moet je een andere slang hebben. Die op de kop van je kleppendeksel komt uit op de cycloon en daarmee kun je rechtstreeks naar het carter komen toch?? Moet je niet die van het membraan hebben? Deze zit op je inlaatspruitstuk bovenin als ik me niet vergis.
Oh geen idee, dacht dat het die was, Google is your friend haha
Regards/groeten, Jeroen
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 461
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Thijsse »

Peter V. wrote: Fri Jan 26, 2024 1:56 pm We zijn ondertussen een 400 km verder met de Z4. Een mooie mengelmoes van ritten gedaan. Korte ritjes, lange stukken snelweg etc.
Voorzichtig kan ik al wel wat conclusies gaan trekken....

* Koelsysteem zoals eerdere posten is probleemloos. Geen lekkages of vacuüm getrokken slangen meer.
* Geen olielekkages.
* Geen elektronische ellende meer.
* Rijd gewoon goed.

Maar..........Een flinke oliezuiper.
Tussen min en max zit 1 liter en die verbruikt ze op 400 km.. :screwy

Tussen de facturen in ieder geval gezien dat men 50000 km geleden de complete carterventilatie heeft vervangen inclusief nieuw kleppendeksel.
Plan voorwaarts nu is even bekijken:

* Compressietest uitvoeren.
* Testen of de carterventilatie goed werkt...... Als je bij een stationair draaiende motor de oliedop eraf haalt staat er geen mega onderdruk op en verandert het toerental minimaal. Motor loopt wel netjes gewoon. Werkt de ventilatie dan goed of toch niet?
* Echt blauwe pluimen geven doet ze niet maar ik weet zeker dat het via de uitlaat verdwijnt gezien de zwarte binnenzijde ervan.

Ik sta open voor ideeën en/of extra storingsanalyse.
Raar dat hij nog steeds veel olie gebruikt terwijl de CCV 5k km geleden gedaan is. Het CCV systeem in gewoon ruk bij de M54, vandaar dat ik ook voor het SULEV M56 kleppendeksel gegaan ben.

Je kun er altijd nog een turbo op bouwen, als je overdruk hebt kan hij geen olie verbruiken :whistle

Afzetting op de zuigers is ook nog een reëel punt, maar dat is wel een rigoureuzere aanpak
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by BertjeConti »

Peter, check ook even of de olieafloop van het ccv systeem op de peilstok niet verstopt zit. Dat was bij mij het geval, en heeft uiteindelijk geleid tot een volledig dode motor.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

BertjeConti wrote: Sat Jan 27, 2024 1:10 pm Peter, check ook even of de olieafloop van het ccv systeem op de peilstok niet verstopt zit. Dat was bij mij het geval, en heeft uiteindelijk geleid tot een volledig dode motor.
Deze is zeker open want die slang heb ik losgehad toen de oliepeilstok eruit moest vanwege carterpakking vervangen.

@Thijsse; CCV systeem zit er 50000 km in.

Straks weer even weekend en dan gaan we maar eens wat zaken controleren. Dank allen wederom.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

En we zijn weer iets verder met de diagnose.

Vandaag even lekker open gereden en gelijk wat testjes gedaan m.b.t. het olieverbruik.

Image


Wat ik kan zeggen is in ieder geval dat de klepseals versleten zijn. Bij een goed door gewarmde motor een tijdje stationair draaien en dan een flinke dot gas geven laat een mooie blauwe pluim zien, het is allemaal niet extreem maar zeker waarneembaar. Je ruikt het ook goed.

Voor de compressietest moet ik een andere meter gaan aanschaffen want de bougiegaten zitten te diep. Nu even bekijken of ik de seals zelf ga doen in combinatie met de carterventilatie of dat ik alles laat doen. Zoals ik het nu heb verzamelt kost het me aan materiaal en speciaal gereedschap ongeveer het volgende:

* Klepveerspannerset BGS € 135.
* Timingset M54 € 150.
* kleppendekselpakking: €28.
* Vanosrevisieset (ligt dan toch gelijk open): €130.
* Klepseals: €14
* Inlaatspruitstukpakking: €30
* Carterventilatie compleet standaard versie: €90
* vacuumslang 2 meter: €10

Een goede €600,- euro. Ik denk dat er geen bedrijf is wat dit allemaal doet voor dat bedrag. Uiteraard zal er nog wel wat meer oud zeer vrijkomen dus een paar honderd komt er zomaar bij.

Eerst maar een compressietest want wellicht komt daar nog veel meer uit.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

He bah, veel valt wel onder regulier onderhoud, maar die blauwe pluimen natuurlijk niet, da's jammer. Echter met de bekende problemen van de M54 zuigerveren is het imo nog geen zekerheid dat het de klepseals zijn. Ik zou in dit geval toch eens gaan flushen (achteraf bezien was het mooier geweest om dit te doen vóórdat de carterpan eraf ging maar okee). Redelijke kans dat door die zuigerveren-problematiek de compressie ook niet top is.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Jeroen wrote: Tue Jan 30, 2024 9:42 am He bah, veel valt wel onder regulier onderhoud, maar die blauwe pluimen natuurlijk niet, da's jammer. Echter met de bekende problemen van de M54 zuigerveren is het imo nog geen zekerheid dat het de klepseals zijn. Ik zou in dit geval toch eens gaan flushen (achteraf bezien was het mooier geweest om dit te doen vóórdat de carterpan eraf ging maar okee). Redelijke kans dat door die zuigerveren-problematiek de compressie ook niet top is.
Daarom ook eerst een compressietest. Flushen hoor je zoveel verschillende verhalen over, positief maar ook zeker negatief. Dat het mooi had geweest voor de carterpan inderdaad maar het is niet anders.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Je vorige cabrio heeft ook een retourtje Wiebrand van Abeelen gehad toch? Wel jammer, Peter dat je dit allemaal treft. Hoop dat er een makkelijke oplossing is, maar vaak is dat niet zo.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote: Tue Jan 30, 2024 4:01 pm Je vorige cabrio heeft ook een retourtje Wiebrand van Abeelen gehad toch? Wel jammer, Peter dat je dit allemaal treft. Hoop dat er een makkelijke oplossing is, maar vaak is dat niet zo.
Precies. Vandaag toevallig even langs Wiebrand gegaan. Zoals hij het beschreef is het hoogstwaarschijnlijk de zuigerveren en zoals bij veel M54 motoren beschadiging van de cylinderwand. Hij geeft aan dat eigenlijk de enige echte goede oplossing is een totaal revisie inclusief nieuwe cylinderbussen, zuigers, lagers, tuimelaars, klepstoters, nieuwe koppeling vliegwiel etc etc. Aanbouwdelen komen dan terug. Totaal €4200 euro.

Hier moeten we even over nadenken, vooral hoe erg gaan we deze Z4 waarderen om dit geld erin te stoppen want dit krijg je er nooit meer voor terug. Uiteraard is dan eigenlijk alles nieuw en moet dit een blijvertje zijn. Een gebruikte motor met aantoonbaar lage kilometers kan natuurlijk ook maar die prijzen zijn ook absurd (eentje gezien met 55000 km voor €3000,-). Ik ben wel zo realistisch dat het gewoon een luxe probleem is. Ik kan nu ook mijn verlies nemen en wat anders kopen of gewoon blijven rijden en we zien wel.....

Morgen komt mijn compressieset binnen en dan ga ik eerst dit eens bekijken. PCV systeem vervangen zodat ik zeker weet dat het goed is moet ook gewoon en kost niet veel behalve wat tijd.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2388
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Manitoba »

Oef, Peter. Da's wel ff een flinke tegenvaller. Laten we vaststellen dat €4.200 heel veel geld is, maar met je scherpe aanschaf kan het misschien nog wel uit, toch? En je kunt veel zelf...

Greetz,
Walter.
Post Reply