Het Nationaal Verkeersinfarct

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by BMWvision »

Nou.... Omgeving Brussel en Antwerpen mag je ook donkerrood tot zwart inkleuren... :wtf
Gisteren heb ik intotaal 4 uur in de file gestaan in België.
3 uur voor, in en na Brussel waarvan 3 kwartier stilgestaan op 1 en dezelfde plek.

Eenmaal rond 22.30 bij Eindhoven de grens over gestoken konden we weer 120 rijden op schoon, nagenoeg nieuw wegdek.


1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Jeroen »

Pffff Den Haag blijft naar mijn ervaring toch een van de meest dramatische steden om je in het verkeer te begeven, naar eigen ervaring in elk geval aanzienlijk slechter dan Amsterdam, Rotterdam of Utrecht. En als we het nou niet hebben over het feit dat je bij elk verkeerslicht staat te wachten op niet-bestaande voetgangers en fietsers gewoon omdat deze niet meer van de knoppen op de verkeerslichten gebruik hoeven te maken maar standaard in het programma zijn opgenomen, dan blijven er twee belangrijke irritaties over.

Allereerst lijkt de Hagenees meer dan elders erg druk met van alles, behalve met de in gang gezette deelname aan het verkeer. De telefoon op de eerste plek natuurlijk. Bellen moet je doen met dat ding aan je oor omdat je vanwege de crisis nu eenmaal keuzes moet maken. Je MOET een smartphone natuurlijk, in de hoop dat je daar slimmer van wordt. Maar blijkbaar is er dan geen geld meer voor een carkitje van welk type dan ook. En druk met tikken op dat ding, whatsapp, sms, facebook, allemaal belangrijker dan het verkeer. En andere bezigheden natuurlijk. Als je met je bijrijder praat is het wel zo fatsoenlijk om deze aan te kijken. En die kleine op de achterbank is natuurlijk het meest gebaat bij een constant wakend oog, de kans op een aanrijding is maar klein en de gevolgen zijn doorgaans minimaal. Al deze bezigheden leiden ertoe dat je eigenlijk nauwelijks tijd hebt voor het autorijden dus dat doen we rustig aan, gewoon een kilometer of 30 aanhouden en vooral niet in je spiegels kijken of er een hele stroom van mensen achter je zit terwijl voor je de weg leeg is. Dat gaat waarschijnlijk toch je begrip te boven.

OK, snelheid is dus probleem één, en dat leidt mogelijk tot probleem twee. In Den Haag rijd je links. Altijd. Ik denk dat het een gewoonte is die stamt uit de tijd dat men nog wat jonger was, geen smartphone of andere afleidingen had en men nog een enigszins vlotte rijstijl hanteerde. Die vlotte rijstijl blijkt al ver te zoeken, maar de gewoonte blijft: we rijden links. Zonder ons ook maar enig moment te realiseren dat we daar eigenlijk rijden zonder ook maar een enkele reden. Soms denk je dat iemand gewoon vroeg voorsorteert, een kilometer of 10 tevoren. Maar ook dat blijkt keer op keer een onjuiste aanname als we ons op het laatste moment en zonder te kijken (want te druk) rechtsaf een straat in wurmen. Gelukkig zijn er ook nog mensen die wel opletten en niet zitten te wachten op een whiplash en gaat het toch regelmatig nog net goed.

Kansloos zeg, denk niet dat je gewoon met 50 km/u door Den Haag kunt zonder rare situaties want deze dienen zich voortdurend aan, tis net alsof je in een computerspel zit. Het computerspel op de smartphone van de andere weggebruikers dan waarschijnlijk. We hebben het maar niet over een groepje jongeren in een compleet beslagen Audi die verbaast reageren als Tamara vraagt of het slim is je zo in het verkeer te storten. Bepaalde controles en boetes mogen leuk worden opgeschroefd en zo lang deze problemen niet zijn opgelost stel ik voor dat rechts inhalen, toeteren ohne ende en het afschieten van mensen zonder aandacht voor het verkeer allemaal worden toegestaan.

De bloeddruk? Die is weer normaal hier hoor :wink:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Jeroen »

Zo lang niet meer geklaagd over het verkeer? Dan is weer hoog tijd! :lol:

Misschien heb ik wat gemist, maar in mijn hoekje van de wereld was het de hele week nog erg rustig op de weg. Zelfs op maandagochtend -als leasend Nederland met de oogjes nog dicht richting werk sukkelt- niet eens in de file gestaan. Maar ja, alles wat de afgelopen weken met een caravan het verkeer in zuid Europa heeft opgehouden is weer zo'n beetje terug dus het zal snel weer helemaal over zijn met de pret.

Rustig op de weg? Nou ja, tot gistermiddag. Want toen werden die 6 miljoen Schumachers in Nederland ineens op brute wijze aangevallen. Ongelooflijk dat dat zomaar kan, en dan nog wel zonder weeralarm! Ik stel voor dat we hiervoor in de toekomst het luchtalarm gaan gebruiken. Want... regen! 1953 was er niets bij dus grote paniek, water op de baan! Nederland komt abrupt tot stilstand en op de schaarse plekken waar nog gereden kan worden rijden we veiligheidshalve minimaal 20 km/u onder de snelheidslimiet. Want ja, regen, dat zijn we niet gewend in NL. Pardon? Oh ja in een van de meest natte juli's aller tijden stonden we natuurlijk met z'n allen in het buitenland op de camping en eerder dit jaar hebben we ook nog geen druppel regen gehad.

Hoe komen we hier nu van af? Moet de crisis nog ernstiger vormen aannemen zodat er nog minder auto's op de weg komen, net zo lang tot er misschien gewoon gereden kan worden als er water naar beneden komt? Belooft alweer weinig goeds voor de winter :?

Of misschien wordt het tijd eens fatsoenlijk rijles te gaan geven, inclusief voertuigbeheersing (nu tenslotte helemaal geen onderdeel van de rijopleiding in NL, itt andere landen), bijvoorbeeld een dagje slipcursus onderdeel maken van de opleiding? En fatsoenlijke boetes op bepaald gedrag, minimaal 1.000 euro voor activiteiten die de aandacht afleiden van het autorijden. Maar daar waren we al langer voorstander van.

Hoe dan ook, erg jammer dat die nuchtere en o zo rijvaardige Nederlanders zich door een paar druppels regen zo van de wijs laten brengen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by BMWvision »

Ik had vandaag een filmpje moeten maken van die sloerie die voor me, daarna achter me, vervolgens weer naast me om me in te halen en uiteindelijk weer achter me reed met haar hoofd naar beneden gericht en haar telefoon constant in haar hand, lekker te sms-en/whats-appen... Maar dat heb ik niet gedaan want dan verlaag ik me tot haar kansloze niveau als bestuurder geboren met een telefoon in m'n hand. Ze sneed me een keer af toen ik haar wou inhalen, wist het voortuig voor zeker 80% de vluchtstrook op te krijgen met 130 km/u en tenslotte over een lengte van 15 km schommelde haar snelheid steeds van 100 naar 150 waardoor ik haar wel 3x heb ingehaald.

vlak voordat ik het kookpunt had bereikt sloeg ik op het Velperbroekcircuit rechtsaf waarna ik bijna van rechts werd geschampt door iemand die op de baan voor rechtsaf toch nog even besloot om 1 baan over te steken om rechtdoor te gaan.

Als je van je auto af wilt, moet je even 2 rondjes Velperbroekcircuit rijden. Gegarandeerd succes!
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Smartie »

Boven Zwolle gaan wonen !

Na het knooppunt Meppel is het prima te doen.

Steden zijn nog lang niet vol, wegen zat en niet te vergeten een normalere rijstijl.
Idd normalere, het bejaarden gehalte is wel in verhouding hoger...
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Jeroen »

Haha omdat we weigeren om mensen goed op te leiden of in de gaten houden met ons miljarden kostend overheidsapparaat moet ik nog meer afgelegen gaan wonen zeker? :lol:

Laatst ook weer zo'n konijn in een Laguna, vrolijk slingerend over de linkerbaan terwijl er rechts niets reed, en uiteraard ruim onder de maximumsnelheid. Was ook erg druk met d'r iPhone. Laat ze lekker tegen een boom rijden en een dwarslaesie oplopen dan gaat er misschien een lampje branden. Hard? Nee als zo iemand jou de vernieling in rijdt, dat lijkt me een prettig vooruitzicht...
Regards/groeten, Jeroen
jeroen beverdam
Upcoming E21 fanatic
Posts: 51
Joined: Sat Dec 03, 2011 9:53 pm

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by jeroen beverdam »

Nu ben ik net terug van vakantie in Bretagne....... wat een verschil met Nederland . :driving
Iedereen rijdt daar rustig . Ik heb niet 1 keer idioot hoeven remmen,uitwijken o.i.d. Files laat men daar over zich heen komen, men geeft iedereen ruimte om in te voegen en probeert langzaam in beweging te blijven om zo het vervelende "harmonica-effect"te vermijden.
Op de terugweg heb ik 20 min. stilgestaan omdat er een auto in de fik was gevlogen en de hulpdiensten beide weghelften nodig hadden om veilig te kunnen werken. Toen de weg weer vrij was kwam het verkeer langzaam weer op gang en bleef in beweging
halverwege de vakantie ook een situatie meegemaakt waarbij in druk verkeer moest worden geritst...nauwelijks remlichten zien opgloeien.

Ik kom weer terug in Nederland en word weer links en rechts gepasseerd,terwijl ik toch gewoon de max. snelheden aanhoud. :screwy
Waarom heeft iedereen hier zelfs op zondag haast ?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Peter V. »

Ik had precies hetzelfde gevoel toen wij van de Ardeche af kwamen en weer in Nederland arriveerde.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Jeroen »

In Duitsland is het ook veel ontspannener rijden. Deels omdat je niet elke 3 tellen op je teller hoeft te kijken of omdat er niet elke 3 km een compleet onlogische andere max snelheid geldt, maar ook door het rijgedrag. Nederlanders zijn hoogst gefrustreerd op de weg en denken dat ze snel zijn door nog net even een auto de pas af te snijden of voorbij te rijden. Helaas zijn deze snelle jongens te dom om te beseffen dat ze de oorzaak zijn.

Daarnaast vind ik dat zeker Duitsers serieuzer bezig zijn met het verkeer, al heb ik wel het idee dat men daar inmiddels ook wat aan het afzakken is. Maar Nederlanders zijn te stompzinnig voor woorden, een Nederlander bestuurt een auto alsof hij in de trein zit. Druk met van alles tot aan dagelijkse ervaringen met make up, paperassen, de krant en op nr 1 de telefoon. Dat verkeer dat doen we er een beetje bij.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by uwbuurman »

Gistermiddag, vlak bij Leeuwarden wordt gewerkt aan de weg. Er is een tijdelijke slinger in de rijbaan gelegd omdat er een ongelijkvloerse kruising wordt aangelegd. Die slinger heeft flink wat verkanting, om het regenwater af te voeren. Rijdt er een Audi A4 (b4) voorme, op de middelste baan (twee rechtuit en 1 rechtsaffer) Ik moet rechts dus ga achter de blokmarkering en wil er voorbij. (Ja, bij blokmarkering mag je er rechts voorbij.) Met dat ik bijna naast de Audi zit, zit er een hobbel en een slingertje in de weg en dat ding zwiept vlak voor me langs over de blokmarkering en vervolgens met een ruk aan het stuur trug de middelste baan in om die ovber te steken en bijna haaks de buitenste baan links op te knallen, waar iemand net op tijd kan remmen.

De Audi rijdt door en komt weer in de middelste baan. De kont van de audi deint op en neer als Kim Holland in een wilde bui en ondertussen stuitert het rechter achterwiel op en neer als de Tasmanian Devil. Kortom een totaal versleten onderstel aan de achterzijde, voor zal het wel niet beter gesteld zijn. Dus ik toeter even vriendelijk en wijs naar de achterzijde van de auto. De gebaren die mij ten deel vielen duiden op een schoenmaat groter dan het IQ en een kennelijke afwijking aan 4 vingers waardoor normaal terugzwaaien geen mogelijkheid was. Ik denk dat ik de volgende keer mijn auto er midden in ram en dan de TR zijn werk laat doen.

Hoe kun je nou niet onder het rijden merken dat je auto zo verrot rijdt? Of doen alle Audi's dat? De bestuurder en bijrijder voldenen qua uiterlijk en gedrag wel aan het VAGvoorkomen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Jeroen »

Een gloednieuwe Audi rijdt al als een boot en mist doorgaans elke vorm van balans. Dat mensen daar al bewust voor kiezen getuigt niet van veel benul of gevoel. En men is dan ook niet gauw beter gewend. Altijd leuk hoe men dan weet te reageren op het eigen falen. Frustratie op frustratie denk ik, omdat je Audi rijdt, hem niet kan betalen, het onderhoud ook al niet, omdat je een onbenul bent, en omdat je niet tegen je eigen falen kan. Dat is ook best veel om te dragen voor een mens.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by 323baur »

Heerlijk antwoord, dat cynisme had ik echt even nodig.
ook ik had het vandaag aan de stok met een VAG rijden (in dit geval met een Leon uit 2002 ofzo).
Wat een oetlul:
Uitvoegstrook rijd hij voor me, en gaat over de vluchtstrook nog even een vrachtauto inhalen.
Daarbij kwam hij een beetje weg tekort met als gevolg dat we allemaal onderaan de afrit konden zien dat hij naast de vrachtauto op het fietspad gestopt was.
GElukkig was de moeder met bakfiets zo alert om tijdig te stoppen..
Ik kon hem wel voor zijn hoofd rammen, maar dat hoofd was verborgen onder een stom petje. Er zat trouwens ook nog een ruit tussen - dat dan weer wel.
Doodleuk trekt deze untermensch bij een vrije baan met gillende banden weg...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Jeroen »

Yep, dat valt wel op idd. Had van de week zo'n meneer in een Superb (proest). Gaat op de linkerbaan vol op het gas (supersnel natuurlijk zo'n tdi), gaat dan naar rechts en als je er dan naast komt dan komen we maar weer naar links want niemand mag sneller gaan dan een Ferrari Superb natuurlijk. Dan ga je er overheen en dan gaat frust nummer zoveel als een wilde seinen. :?:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by uwbuurman »

Zou het veiliger worden als alle VAG rijderseen rijverbod krijgen? Of pakken we WM dan te hard?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by BMWvision »

Nou Jeroen.. Hoe was het op de weg vandaag? Ik heb met de vrachtwagen weinig gemerkt want ik zat voornamelijk in de wijken. Maar de eerste sneeuw is gevallen en het nieuws had het er continu over.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
Post Reply