Page 1 of 6

Motor- en cylinderkopcodes (overzicht op pag 3)

Posted: Tue Dec 09, 2008 11:41 pm
by Peter V.
Hoi,

Na aanleiding van het verhaal van onze nieuwe E21 vriend uit spanje heb ik wat vragen omtrent motorcodes.

Op het motoronderblok staan verschillende codes, natuurlijk heb je helemaal onderin het deel waar o.a. het nummer staat ingeslagen wat hetzelfde zou moeten zijn als je chassisnummer. Daar staat tevens iets wat waarschijnlijk het motortype voorstelt.

Nu staan er hogerop ook nummers ingeslagen, wat betekenen deze?

Op de cylinderkop staat t.h.v. het inlaatspruitstuk ook een nummer, wat betekent deze.

Ik neem aan dat het ook produktieserienummers kunnen zijn maar misschien dat er iemand is die het precies weet.

Als voorbeeld neem ik het reserve 323i blok wat ik heb:

Cylinderkop: 1277 731
Motorblok helemaal onderaan: 23 6E C en hieronder 9159364

Motorblok net onder de cylinderkop: BMW 1278 849 rechts ernaast 333 83 en dan daar onder de letters HH

Gr Peter V.

Posted: Wed Dec 10, 2008 6:56 am
by Wondermike
En jouw blok is van een e30 e23i.......oh ja uit 1983 :wink:

Posted: Wed Dec 10, 2008 9:59 am
by Peter V.
Hoi Mike,

Dat het blok uit 1983 is kan ik er misschien wel uit halen. daarom zou het dus van een E30 moeten zijn.

Ben ik daar blij mee???

Peter

Re: MOTOR EN CYLINDERKOPCODES

Posted: Wed Dec 10, 2008 10:02 am
by Peter
Peter V. wrote:Motorblok helemaal onderaan: 23 6E C
2.3 6 cilinder

Posted: Wed Dec 10, 2008 10:50 am
by Peter V.
hoi Peter,

Inderdaad die onderste code dacht ik wel omdat bij mijn 320/6 blok er 20 6V A staat.

Zijn die andere nummers dan gewoon de productiecodes zeker. Op het blok zelf lijkt mij die 83 misschien wel het jaartal aangezien bij mijn 320/6 er 81 staat.

Gr Peter V.

Posted: Wed Dec 10, 2008 11:35 am
by Peter
Ik vermoed het wel dat het productie- of typecodes zijn.

Ik weet van de ETA motor dat er 2 versies zijn.
De eerste versie 276KA met 122pk
En de 276KB met 129 pk.

Voor wat betreft je vraag over de E30 motor.
Een 323i motor (143 pk) uit de E21 heeft een andere inspuiting, K-jetronic.
De aanzuigbuizen hebben een heel andere vorm en de benzineleidingen lopen zichtbaar over de inlaat.
Image
Een 323i motor (150 pk) uit een E30 heeft het "moderne" elektronische inspuiting, L-jetronic.
Image

Posted: Wed Dec 10, 2008 11:43 am
by Peter V.
Gebaseerd op het inlaatspruitstuk en de benzineleidingen is het zeer zeker een 323i blok uit een E21. Het is opties ook hetzelfde als dat er in de BAUR ligt.

Gr Peter V

Posted: Wed Dec 10, 2008 11:51 am
by Peter
Niet van een E30 dus.

Nu hopen dat het niet uit een vroege E28 520i komt.

Posted: Wed Dec 10, 2008 12:00 pm
by Peter V.
Is dat een probleem dan??

De gegevens die ik had gegeven zijn van het reserveblok wat ik erbij heb gekocht, dus niet van het blok wat erin zit.

Peter V

Posted: Wed Dec 10, 2008 12:09 pm
by Peter
Dan heb je gewoon een E21 323i motorblok erbij.

In de eerste E28 520i zat een 2.0 met K-jetronic.
Oogt dus hetzelfde als een 2.3, presteert alleen een stukje minder.

No worries dus.

Posted: Wed Dec 10, 2008 8:20 pm
by gerrit323
Peter een 2.3 e30 en e21 onderblok zijn helemaal identiek enkel de cilinderkoppen waren op de e30 beter ... als jij op dat gebied niet een pietje precies bent zou ik de kop van de e30 houden deze hadden namelijk een betere flow ... inlaatpoorten van 36mm ipv 32,8mm voor de e21 ....

Als je het blok met de e30 kop erop perfekt maakt kan je met de standaard setup best wel een aantal pk's extra bekomen.

Gerrit

Posted: Wed Dec 10, 2008 9:24 pm
by Peter V.
Hoi Gerrit

Bedankt voor de info, De kop van een 2,3 E30 is die op zicht ook hetzelfde als een E21 of moet ik hem daarvoor lichten om het te zien.

Peter V

Posted: Wed Dec 10, 2008 9:59 pm
by gerrit323
Hij is op zicht hetzelfde Peter... ook de nokkenas is idenktiek ... kleppen ... stoters ed identiek ... enkel de inlaatpoorten zijn groter en mss iets anders verbrandingskamers ... weet ik niet zeker ...

Posted: Thu Dec 11, 2008 8:15 am
by Peter V.
Oke bedankt Gerrit.

Peter

Posted: Thu Dec 11, 2008 5:37 pm
by marcel krol
hoi,

Als het blok goed is zou ik m er gewoon inzetten. Misschien is het beter om je kop er af te halen en te laten controleren. kost je een paar centen voor een pakkingset en rekbouten en Afpersen . De oude kun je niet weergebruiken, de zeskant bout is icm een oude pakking waar asbest in zit. En bij een nieuwe koppakking moet je torxbouten gebruiken.
Je zal denk ik op de nieuwe motor toch nieuwe riem, waterpomp en spanrol gebruiken, dus dat scheelt dan ook niet zo meer en je weet zeker dat je blok goed is. Mocht de kop niet goed zijn gebruik je gewoon die van de oude motor.

Groeten

Marcel Krol