Vandaag gereviseerde stuurhuis en dito pomp opgehaald bij Hydroline (foto's komen nog wel). Naast alle mooie ontwikkelingen die Rini openhartig schetst, zoals zijn activiteiten voor de nieuwe DTM racers van BMW, hebben we ook nog even gesteggeld over een korter (directer) stuurhuis voor een E21. In onbekrachtigde vorm is er wel zoiets, in Engeland duiken die af en toe op, maar bekrachtigd heb ik die nog nooit gezien.
Rini legt uit dat als je enigszins bij het oorspronkelijke ontwerp en maatvoering wilt blijven, ook uit kostenoverwegingen, je met de ruimte niet uitkomt om een grovere tandheugel opzet te maken zonder dat je inboet aan betrouwbaarheid, je houdt in feite te weinig vlees over. Men heeft dat in het verleden met Lancia Delta's geprobeerd en dat was een veelvuldige bron van storingen, overmatige slijtage en zelfs het afbreken van delen.
Maar al kijkend naar de lay out van het E21 onderstel, kwam hij wel op een ander idee. De spoorkogel van een E21 zit natuurlijk helemaal maximaal aan de buitenkant, als je op de binnenrand van een 15" wiel lood plakt loopt het zelfs al gauw aan tegen de spoorkogel. Als je die positie, die afstand vanaf het hart van de naaf, iets korter zou maken, dan heb je met sturen al een flink kortere weg te gaan en maak je zo het stuurhuis directer. Een blokje om het bevestigingspunt iets te verschuiven hoeft ws maar een paar cm lang te zijn om al een leuke winst te realiseren!
Nadeel: gaat natuurlijk wel zwaarder sturen, dus zeker met een manueel stuurhuis kan dat wel een issue zijn. Maar ik zie hier zomaar een leuk project, voor bijv Jan-Willem!
Ik denk ik gooi 'm hier maar in de groep!
Verdere plannen: a.s. zaterdag haal ik een compleet nieuw opgebouwd diff op bij Hardeman, ben heel benieuwd en zal voor de eerste rit nog wel een paar schietgebedjes doen haha! Diff is zeker prio 1 voor Eifel en evt vakantie, de rest van de zaken zien we wel, als we de komende weken nog wat tijd over hebben. Maar met een goed diff is de auto absoluut goed genoeg om nog een keer Eifel en Alpen te doen.