Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2406
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)
Dag heren, lang geleden is het niet. Heb me een jaar of 2 voor het eerst voorgesteld met mijn 320/6. Na een jaar rijden kreeg ik vorig jaar problemen met de auto en kon hem door omstandigheden niet klaar maken. Ik heb toen dus de beslissing moeten nemen hem stil te zetten en te schorsen. In de tussentijd een Charade 1.0 gereden, maar deze vind ik maar niks.
Dus na een paar maandjes op zoek gegaan naar een andere auto. Had mijn Suzuki speelgoed ook moeten verkopen, maar miste hij 4x4 net zo erg als mijn BMW. Daarom dus op zoek gegaan naar een vervangende 4x4 en auto voor op de weg. Mijn zoektoch eindigde bij een LandRover Discovery, ieder zijn ding zou ik zeggen. Deze klaar gemaakt en daar maak ik nu vele blije kilometers mee.
Maar toch miste ik het rijden met de BMW. Dus vorige week de knoop doorgehakt om deze vakantie te besteden aan de BMW en op 5 september in Lelystad te staan met een rijdende E21! Geen woorden maar daden, dus gelijk de hoes eraf gegooid en de BMW voor de garage geduwd:
Op de achtergrond trouwens mijn andere nieuwe speeltje dan, de '90 Discovery. Ben begonnen met hem kort te checken en proberen te starten. Overigens starten en lopen, had niet anders verwacht. Alleen heb de auto stil gezet met een paar gesmolten draden in de kabelboom, ontregelde onsteking en een opgeblazen accu. Toen de auto eenmaal weer liep, gelijk de meter erbij gepakt en het één en andere doorgemeten. Bleek gelijk dat de spanningsregelaar van de kaat was, op de accu mat ik al 16,5 Volt!!! Dus gelijk alles alles ontkoppeld en afgesloten. Accu was toch al naar zijn grootje, dus gelijk maar weg gedaan. Helaas had het accuzuur ook al zijn werk gedaan en er was veel corrosie op de accuhouder en een klein beetje aan de voorkant.
Mijn eerste klusje was dus het ontroesten en ontsmetten in de motorruimte om zo weer een basis te maken voor de nieuwe delen straks. Na heel wat schuur-, poets- en schoonmaak werk een paar laagjes antiroest primer gespoten om de boel weer in te dekken. Vandaar deze foto met een mooi rood accubakje:
Nu dit allemaal weer wat beter om aan te zien was, gelijk maar de dynamo eraf gedraaid en uit elkaar geschroefd. Zag er over het algemeen niet zo slecht uit, maar toch de losse onderdelen meegenomen en op stap gegaan. Bij de dealer wisten ze niet goed wat ze er mee moesten, maar wel in contact gekomen met de dynamo en startmotor goeroe van Zwolle. Dus met dank aan de heer Boogaards van Ferwerda in Zwolle, de benodigde onderdelen en tips meegekregen om de dynamo weer op en top te krijgen. Morgen ga ik hem klaar maken en terug monteren om daarna met een nieuwe accu te kijken of dat allemaal weer klopt.
Dan staat op het lijstje:
- Remmerij nakijken en vernieuwen
- 4x Vredestein banden rondom
- Ruitenwissers aan de praat zien te maken
- Hier en daar wat bedrading vervangen
- En natuurlijk APK keuring
Ik zal proberen jullie weer op de hoogte te houden, ben weer druk met het beestje en dat wou ik graag zo houden. Als ik vragen heb meld ik me wel weer.
Gerwin
Dus na een paar maandjes op zoek gegaan naar een andere auto. Had mijn Suzuki speelgoed ook moeten verkopen, maar miste hij 4x4 net zo erg als mijn BMW. Daarom dus op zoek gegaan naar een vervangende 4x4 en auto voor op de weg. Mijn zoektoch eindigde bij een LandRover Discovery, ieder zijn ding zou ik zeggen. Deze klaar gemaakt en daar maak ik nu vele blije kilometers mee.
Maar toch miste ik het rijden met de BMW. Dus vorige week de knoop doorgehakt om deze vakantie te besteden aan de BMW en op 5 september in Lelystad te staan met een rijdende E21! Geen woorden maar daden, dus gelijk de hoes eraf gegooid en de BMW voor de garage geduwd:
Op de achtergrond trouwens mijn andere nieuwe speeltje dan, de '90 Discovery. Ben begonnen met hem kort te checken en proberen te starten. Overigens starten en lopen, had niet anders verwacht. Alleen heb de auto stil gezet met een paar gesmolten draden in de kabelboom, ontregelde onsteking en een opgeblazen accu. Toen de auto eenmaal weer liep, gelijk de meter erbij gepakt en het één en andere doorgemeten. Bleek gelijk dat de spanningsregelaar van de kaat was, op de accu mat ik al 16,5 Volt!!! Dus gelijk alles alles ontkoppeld en afgesloten. Accu was toch al naar zijn grootje, dus gelijk maar weg gedaan. Helaas had het accuzuur ook al zijn werk gedaan en er was veel corrosie op de accuhouder en een klein beetje aan de voorkant.
Mijn eerste klusje was dus het ontroesten en ontsmetten in de motorruimte om zo weer een basis te maken voor de nieuwe delen straks. Na heel wat schuur-, poets- en schoonmaak werk een paar laagjes antiroest primer gespoten om de boel weer in te dekken. Vandaar deze foto met een mooi rood accubakje:
Nu dit allemaal weer wat beter om aan te zien was, gelijk maar de dynamo eraf gedraaid en uit elkaar geschroefd. Zag er over het algemeen niet zo slecht uit, maar toch de losse onderdelen meegenomen en op stap gegaan. Bij de dealer wisten ze niet goed wat ze er mee moesten, maar wel in contact gekomen met de dynamo en startmotor goeroe van Zwolle. Dus met dank aan de heer Boogaards van Ferwerda in Zwolle, de benodigde onderdelen en tips meegekregen om de dynamo weer op en top te krijgen. Morgen ga ik hem klaar maken en terug monteren om daarna met een nieuwe accu te kijken of dat allemaal weer klopt.
Dan staat op het lijstje:
- Remmerij nakijken en vernieuwen
- 4x Vredestein banden rondom
- Ruitenwissers aan de praat zien te maken
- Hier en daar wat bedrading vervangen
- En natuurlijk APK keuring
Ik zal proberen jullie weer op de hoogte te houden, ben weer druk met het beestje en dat wou ik graag zo houden. Als ik vragen heb meld ik me wel weer.
Gerwin
Last edited by Thegs on Mon May 10, 2010 9:13 am, edited 9 times in total.
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2406
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Tja, het zal zeker niet de beste en de mooiste E21 zijn, maar zolang ik naar school ga en met mijn part-time baantje 2 auto's moet onderhouden zal dat ook zo blijven. Kan de kosten aardig drukken omdat ik alle onderdelen voor inkoop heb via mijn vader en het onderhoud allemaal zelf doe (of in ieder geval probeer te doen). Vandaar dat rijdend maken en houden voor mij genoeg tijd en geld vergt. Als ik dan later (mijn plan is om hem nooit meer weg te doen) wat geld gespaard heb, ga ik hem gewoon als nieuw maken. Bedankt voor de reacties heren.
Gerwin
Gerwin
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12005
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Hoi,
Inderdaad blij dat er nog een E21 bij komt. Succes met de reparaties en als we kunnen helpen met vragen dan horen we het wel.
Gr Peter V
Inderdaad blij dat er nog een E21 bij komt. Succes met de reparaties en als we kunnen helpen met vragen dan horen we het wel.
Gr Peter V
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2406
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Het duurde even voor een update, want mijn site was offline dus kon ik de foto's niet erop krijgen. Heb vorige week de dynamo klaar gemaakt. Begonnen met de complete dynamo te demonteren. Is allemaal recht toe, recht aan, gewoon netjes op een karton en kijken waar je wat weghaald:
Zoals jullie al wel zien, veel vieze delen, veel vettigheid en natuurlijk veel roest en corrosie. Alle delen gedemonteerd, schoongemaakt, geschuurd, de buitenkanten opnieuw in de lak gezet en naderhand alle draaiende delen opnieuw ingevet. En als je dan alles bij langs bent geweest en de boel weer in elkaar hebt gezet met een nieuwe spanningsregelaar, dan komt het er zo uit te zien:
Looks zeggen vaak al een heleboel, vandaar was ik al tevreden. Maar natuurlijk zijn looks niet genoeg, het moet zo zijn dat hij weer normaal bij laad. Dus de dynamo terug gemonteerd, alles aangesloten, accu erin en toen was het grote moment daar. Starten, laten lopen en de multimeter erop. En oordeel zelf, van goed 16,5V naar hetvolgende:
Ik zeg missie geslaagd, weer een stap om van de lijst te strepen. Morgen maar eens aan de remmerij beginnen dan?
Gerwin
Zoals jullie al wel zien, veel vieze delen, veel vettigheid en natuurlijk veel roest en corrosie. Alle delen gedemonteerd, schoongemaakt, geschuurd, de buitenkanten opnieuw in de lak gezet en naderhand alle draaiende delen opnieuw ingevet. En als je dan alles bij langs bent geweest en de boel weer in elkaar hebt gezet met een nieuwe spanningsregelaar, dan komt het er zo uit te zien:
Looks zeggen vaak al een heleboel, vandaar was ik al tevreden. Maar natuurlijk zijn looks niet genoeg, het moet zo zijn dat hij weer normaal bij laad. Dus de dynamo terug gemonteerd, alles aangesloten, accu erin en toen was het grote moment daar. Starten, laten lopen en de multimeter erop. En oordeel zelf, van goed 16,5V naar hetvolgende:
Ik zeg missie geslaagd, weer een stap om van de lijst te strepen. Morgen maar eens aan de remmerij beginnen dan?
Gerwin
Last edited by Thegs on Tue Sep 29, 2009 10:06 am, edited 1 time in total.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4552
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Leuk bezig .. een e21 verdient zo'n kuur ... tot lelystad
Gerrit
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2406
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
En ja hoor, daar zijn we weer. Tussen de bedrijven door nog lekker aan de BMW geklust. Zo waren vandaag de remmen aan de beurt. Lekker achter begonnen, dus kont omhoog en klussen maar:
Ben je lekker bezig, cilinders nog netjes gangbaar, schoenen zo goed als nieuw, leidingen vers en de trommels netjes opgeschuurd. Tot je weer op het punt komt waar ik altijd mee hannes, onluchten. Dus ik aan het nadenken, want spullen bekeken, tot op op het volgende idee kwam:
Wat moeten we dan zien zou je zeggen, het is gewoon een slangetje op de onluchtingnippel? Nou, ik heb er een fietsventiel tussen gedaan. Dat wil zeggen, je houd druk, maar kan wel vloeistof wegpompen. Nippel los draaien en dan zelf lekker op de rem stampen. Werkt ideaal en is de goedkope manier om zelf te ontluchten!
En tja, wat doe je dan, loopt de rest van de auto na, kijk wat plekjes na en dan wist ik het niet meer.
Na één telefoontje had ik dan om half 2 een afspraak voor een keuring, dus auto netjes gemaakt en weggebracht. Omdat de auto geschorst was, had ik het kenteken binnen liggen. Dus tijdens het keuren het kenteken opgehaald en toen stond hij al weer buiten. Vol spanning naar binnen met de vraag, nou?
Hij is weer voorzien van apk tot 26 augustus 2011!!!! Heerlijk om hem weer klaar te hebben voor nu. Twee adviespunten, maar geen afkeur. Een van de rubbers van de einddemper was los en er zat lichte speling op de kruiskoppeling van het stuur. Daarna tevreden naar huis gereden, vol getankt en lekker een stukje gaan rijden.
Helaas ben ik er niet bij 5 september, ik ga die dag op vakantie . Heb ik de auto klaar, gaan we precies op die dag weg. Jammer maar helaas, gelukkig kan ik wel weer van die 6 pitter genieten.
Op naar de volgende klusjes,
Gerwin
Ben je lekker bezig, cilinders nog netjes gangbaar, schoenen zo goed als nieuw, leidingen vers en de trommels netjes opgeschuurd. Tot je weer op het punt komt waar ik altijd mee hannes, onluchten. Dus ik aan het nadenken, want spullen bekeken, tot op op het volgende idee kwam:
Wat moeten we dan zien zou je zeggen, het is gewoon een slangetje op de onluchtingnippel? Nou, ik heb er een fietsventiel tussen gedaan. Dat wil zeggen, je houd druk, maar kan wel vloeistof wegpompen. Nippel los draaien en dan zelf lekker op de rem stampen. Werkt ideaal en is de goedkope manier om zelf te ontluchten!
En tja, wat doe je dan, loopt de rest van de auto na, kijk wat plekjes na en dan wist ik het niet meer.
Na één telefoontje had ik dan om half 2 een afspraak voor een keuring, dus auto netjes gemaakt en weggebracht. Omdat de auto geschorst was, had ik het kenteken binnen liggen. Dus tijdens het keuren het kenteken opgehaald en toen stond hij al weer buiten. Vol spanning naar binnen met de vraag, nou?
Hij is weer voorzien van apk tot 26 augustus 2011!!!! Heerlijk om hem weer klaar te hebben voor nu. Twee adviespunten, maar geen afkeur. Een van de rubbers van de einddemper was los en er zat lichte speling op de kruiskoppeling van het stuur. Daarna tevreden naar huis gereden, vol getankt en lekker een stukje gaan rijden.
Helaas ben ik er niet bij 5 september, ik ga die dag op vakantie . Heb ik de auto klaar, gaan we precies op die dag weg. Jammer maar helaas, gelukkig kan ik wel weer van die 6 pitter genieten.
Op naar de volgende klusjes,
Gerwin
Last edited by Thegs on Tue Sep 29, 2009 10:06 am, edited 1 time in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29340
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Goed nieuws van de APK, dat je er 5 sept niet bij kan zijn is dan weer ff minder. Als ik dat flesje vloeistof zo zie was dat ontluchten/verversen geen overbodige luxe en dan zou ik de voorkant zeker ook doen!
Wat de adviespuntjes betreft: rubbertje is zo vervangen, kruiskoppeling kan vast nog wel even mee, langzaam aan op zoek naar een verse dan maar. Ik meen dat ik er nog 1 heb liggen voor een onbekrachtigd huis.
Veel rijplezier!
Wat de adviespuntjes betreft: rubbertje is zo vervangen, kruiskoppeling kan vast nog wel even mee, langzaam aan op zoek naar een verse dan maar. Ik meen dat ik er nog 1 heb liggen voor een onbekrachtigd huis.
Veel rijplezier!
Last edited by Jeroen on Fri Aug 28, 2009 8:51 am, edited 1 time in total.
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29340
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Hoewel de professionele varianten met eigen drukvat nog makkelijker werken, gebruik ik altijd de Eezibleed om te verversen en ontluchten, nooit meer hulp nodig en failsafe...
http://www.midlock.nl/Adobe_handleiding ... L_1050.pdf
http://www.midlock.nl/Adobe_handleiding ... L_1050.pdf
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)