Sjoemeldiesels

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Sjoemeldiesels

Post by Jeroen »

Okee, de term sjoemeldiesels dekt wellicht niet de volledige lading maar okee, modewoordje. Ongeacht de brandstof weten we allang dat we in de praktijk niet de verbruikscijfers halen die door fabrikanten worden opgegeven. Dat gaat echt niet alleen om diesels en het zou me niets verbazen als ook andere motoriseringen gebruik maken van 'slimme' software om een testsituatie te herkennen. Daarnaast rijden we natuurlijk onder andere omstandigheden, inmiddels zijn er hele bergen van die invalidenkarretjes à la Pikantje, Kliko en Miiiiii (inderdaad, het geluid van onderstuur) die aangeprezen worden met een verbruik van 1:24 maar in de praktijk de grootste moeite hebben om 1:16 te halen. Om nog maar te zwijgen over hybrides die vervolgens nauwelijks elektrisch worden gebruikt waardoor ze meer verbruiken en uitstoten dan de doorsne Porsche.

Maar okee, even terug naar die sjoemeldiesels. Initieel gaf VW aan dat er aangepaste software onderweg was waarmee de auto's zonder een verschil te merken wel de uitstootwaardes gingen halen, iets waarvan we allemaal weten dat dat niet realistisch is. Diesel doet het sowieso in de VS al niet heel best als brandstof voor auto's en daar hebben de verhoudingen van de brandstofprijzen aldaar een belangerijke rol in, evenals het Amerikaanse conservatisme. Een snelle (of als het een Amerikaan betreft doorgaans vooral luidruchtige) auto verbrandt benzine, klaar. Alles bij elkaar was 25% van de in de VS verkochte auto's een diesel en dat is daar echt wel een prestatie.

Desondanks, en okee 18 miljard aan boetes verder, heeft VW nu besloten geen diesels meer te verkopen in de VS. Is dat niet regelrecht toegeven dat je niet in de verste verte aan de opgegeven combinatie van uitstoot, verbruik en prestaties kunt komen? Als in nederlaag erkennen en afdruipen?


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Sjoemeldiesels

Post by uwbuurman »

Kan zijn, maar ik denk dat het imago van VW in de US of A knap verpest is, en zeker opgebied van diesels. Met andere woorden, ik denk dat de investering de opbrengsten overschrijdt. Ze moeten investeren om die krengen daar op de weg te krijgen, terwijl er geen hond zo'n diesel van VW meer wil hebben. Dus domweg kosten baten analyse.

Overigens heb je gelijk met die nieuwe software, dat gaat niet werken, het aanpassen van de reeds verkochte VAG diesels is ook een ellende gebleken, dat is waar. Daar door kunnen we in Europa goedkoop gebruikte Q7's rijden, want die worden allemaal teruggekocht omdat ze niet aan te passen zijn.

Van de andere kant, we moeten niet vergeten dat er wel echt stappen zijn gezet de laatste jaren. Mijn e91 163 pk 320d is op papier redelijk gelijk aan mijn f30 320d 163pk. Echter, de e91 kan ongeveer 800, 850 kilometer op een tank, de f30 met gemak 1000km op een tank. Maar let op, de f30 kan 55 liter meenemen en de e91 65 liter. Daarbij is de f30 nog sneller ook. Met andere woorden, er is echt wel wat gebeurd in een paar jaar. Niet genoeg of niet conform regelgeving? ik weet het niet. Ik merk alleen dat ik meer kilometers op minder diesel kan rijden. Maar is heb dan ook geen VAGproduct.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sjoemeldiesels

Post by Jeroen »

Nou is de doorsnee Amerikaan niet zo heel slim, maar zelfs die moeten kunnen bedenken dat andere diesels niet veel anders zullen zijn. Aan de andere kant zal VW zeer waarschijnlijk wel de absolute diesel-marktleider daar zijn geweest, dus moet je je miss afvragen of er verder spelers van betekenis zijn. Misschien is de hele personenauto dieselmarkt daar voor de komende jaren even verziekt.

Punt blijft in de VS dat een liter diesel over het algemeen (marginaal) duurder is dan een liter benzine, dat maakt de vergelijking al even anders dan die bij ons is. Geen idee of daar nog leuke verschillen in road tax tegenover staan hoor.
Regards/groeten, Jeroen
Michiel E32
E21 Fanatic
Posts: 434
Joined: Sat Jul 10, 2010 6:10 pm

Re: Sjoemeldiesels

Post by Michiel E32 »

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Sjoemeldiesels

Post by uwbuurman »

Twee keer raden wat die rednecks gestemd hebben...

Climate change is a hoax!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Sjoemeldiesels

Post by Nick1984 »

Nu zijn de diesels de laatste jaren er toch echt zwaar op vooruit gegaan hoor.
Nieuwe Panamera 4S diesel => 850Nm 422 pk en een werkerlijk verbruik van 8-9 liter
Cayenne S e-hybrid: 333 pk en een werkelijk verbruik van 12-15 liter
verbruikscijfers zijn ervaringscijfers, een hybride is gewoon niet zuinig!
Maar in België rijd je wel gewoon bijna taxvrij met die hybride (90% aftrekbaar) terwijl je op de diesel gewoon de volle pot betaald.
Verder zijn er idd nog een heleboel hybriderijders die gewoon te lui zijn om de stekker in te steken en gewoon op benzine rijden :s
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Sjoemeldiesels

Post by bmw e12 e21 »

+1 Een hybride is ook zwaar en enkel interessant tot 100-120km/h afh. van hoe het systeem in elkaar zit.
Dat systeem van toyota is gewoon een staaltje top techniek. Hoe die alles in elkaar gestoken hebben dat alles goed werkt.
Dat van PSA is eigenlijk ''waardeloos''.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sjoemeldiesels

Post by Jeroen »

Da's idd de crux, mensen rijden hybride vanwege de fiscale voordelen. En vervolgens hangen we bumperklevend met 160 achter een ander, lekker groen. Dus alles bij elkaar zal de dagelijkse praktijk de fiscale voordelen niet rechtvaardigen en kan een auto op diesel of lpg zomaar schoner zijn. Triest maar de dromerige milieudoelen van de overheid moeten ook nagestreefd worden he.

Toen de E34 525tds uitkwam was dat al een ware revolutie, en we hebben sindsdien enorme stappen gezet waarmee diesels geweldige, sterke, comfortabele en soepele machines kunnen zijn met nette verbruikscijfers, waarmee ze allang niet meer uitsluitend geschikt zijn om kilometers te vreten. Vult dus echt wel wat aan in het gamma van de doorsnee autofabrikant, maar niet voor de VS en niet voor VW.

Over VW diesels gesproken, laatste die ik heb gereden is een Golf 6 en dat vond ik net als de Golf 3 gewoon een bos ellende. Een mega koppelberg over een relatief smal toerenbereik maar daarvoor niks en daarna ook niks dus oncomfortabel en je schakelt je suf, en het stuurt ook nog steeds niet. Misschien heb ik een verkeerd exemplaar gereden maar ik kon het er met de beste wil van de wereld niet warm van krijgen. Da's vast mijn makke maar het kost me erg veel moeite om te begrijpen waarom iemand zo'n lor zou willen hebben.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Sjoemeldiesels

Post by 323baur »

VAG is ook niet het dieselmerk meer hoor.
BMW, Volvo, en zeker ook de Italiaanse JTDtjes zijn veel prettiger.
MB geen recente ervaring mee, maar dat zal best ok zijn.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Sjoemeldiesels

Post by raymondw »

Nu ik al een paar dagen in de z.g. DACH landen vertoef is het onvermijdelijk dat je via de media geconfronteerd wordt met de gevolgen van ‘dieselgate’, de uitkomst van de z.g. ‘dieselgipfel’ en wellicht nog wel teleurstellender, het gehele politieke gedoe er rondom heen.

Feit is wel dat nu de ‘dieselgipfel’ is geweest er meerdere politieke kopstukken van hun voetstuk dreigen te vallen en dat het allang niet meer om het sjoemelen ansich gaat. In toenemende mate hoor en lees je hier over de negatieve gevolgen van de software-upgrade waarbij eindgebruikers voor hoge kosten komen te staan omdat er na het uitvoeren van de software upgrade systemen defect raken of onbetrouwbaar worden. Toegegeven, de getoonde voorbeelden zijn zonder uitzonderingen Volkswagens, maar toch zet dat de toon waarbij er zich een scenario ontvouwt dat de z.g. software upgrades niet voldoende zijn, maar dat er meer ingrijpende hardware oplossingen nodig zijn. En van deze weten we allemaal dat deze een heel andere impact zal hebben.

Het sentiment, niet alleen het consumenten vertrouwen is dus uiterst negatief. Echter de politici weten donders goed dat ze met de rug tegen de muur staan, want als ze op de letter van de wet gaan sturen, dan drukken ze niet alleen tientallen miljoenen eindgebruikers tegen de muur, maar zetten ze ook miljoenen banen op het spel, immers de resources die nodig zijn om (als dat al uberhaupt mogelijk is) de uitgerolde populatie aan dieselmotoren aan de regelgeving te laten voldoen zijn dermate hoog dat de investeringsmogelijkheden voor nieuwe ontwikkelingen ernstig beperkt zal gaan worden. Dat zal natuurlijk versterkt gaan worden door de diverse (Angelsaksische) credit-rating agentschappen die op enig moment de ratings van de gevestigde orde negatief zal gaan bijstellen. Ik vermoedt dat dit menig CEO/CFO van eender welk automobiel concern slapeloze nachten zal bezorgen.

Ondanks dat BMW tot voor kort niet direct in verband is gebracht met sjoemelpraktijken zijn er nu wel genoeg indirecte voorbeelden waarin dat wel het geval is. Een voorbeeld is dat er documenten zijn opgedoken waarin de druk van de marketing afdeling op de motoren ontwikkeling om het add-blue verbruik tot het best-practices (concurentie) niveau te verlagen dermate werd opgevoerd dat de raad van bestuur er aan te pas moest komen om een beslissing te nemen. Daarmee is duidelijk hoe dun de scheidslijn is tussen zwart en wit. Als ze hadden toegegeven aan de druk van de marketing mensen dan had BMW zeer waarschijnlijk net als VAG en anderen een heel groot maar ander probleem gehad.

Maar hoe je het ook went of keert, de automobiel fabrikanten moeten in het kader van standaardisatie samenwerken, maar dat wordt nu uitgelegd als kartelvorming. Het voorbeeld dat daarvoor gebruikt wordt is de grootte van de add-blue tanks die te klein zou zijn gemaakt. Het argument daarachter zou kostenbesparing ten koste van milieu zijn. Aan het feit dat ze wel moeten samenwerken wordt compleet aan voorbij gegaan. Echter daarbij is het wel onwaarschijnlijk dat de automobielfabrikanten ten opzichte van elkaar met open kaarten spelen. Met de informatie van nu is het wel duidelijk waarom VAG altijd een veel lager Add Blue verbruik heeft opgegeven dan bijvoorbeeld BMW.

Maar hoe je het ook went of keert, indirect heeft ‘dieselgate’ ook gevolgen voor BMW. Het gaat al lang niet meer om de vraag of de dieselmotor wel of niet aan de huidige eisen kan voldoen en/of de huidige populatie wel/of niet kan worden aangepast om de uitstoot van stikstofoxiden te minimaliseren. De verbrandingsmotor, ook de benzinemotor is nu duidelijk in het (politieke) verdomhoekje terecht gekomen. Of de huidige uitstoot eisen wel of niet realistisch zijn maakt dan niet uit. Wel dat er miljoenen banen en het vertrouwen van tientallen miljoenen eindgebruikers op het spel staan.

Die eindgebruikers staan nu tussen twee vuren in. In Duitsland moeten ze de voorgeschreven upgrades laten doorvoeren. Doen ze dat niet, dan lopen ze het risico dat de verantwoordelijke Duitse rijksdienst de toestemming om de betreffende auto op de openbare weg te mogen gebruiken zal intrekken. Dat is voor die gebruiker een duivels dilemma, vooral als die geen vertrouwen in de aangeboden oplossing heeft. Daarbij komt dat de gemiddelde eindgebruiker het geen bal interesseert hoeveel stikstof oxiden zijn auto uitstoot. Hij wil enkel een betrouwbare auto met een laag verbruik en voldoende vermogen. Met de tot nu toe aangeboden software upgrades lukt het niet om deze beloftes waar te maken waarbij hij/zij geen garanties krijgt dat de kosten van eventuele gevolgschades niet voor zijn/haar rekening komen.

Het komende jaar belooft dus nog behoorlijk interessant te worden. Met de ophanden zijnde verkiezingen in Duitsland is de tendens mild, immers geen van de gevestigde partijen durft het aan om zón grote groep kiezers in het onzekere te drukken. Enkel de groenen doen dat nu wel. Maar we weten allemaal dat de politiek niet integer is. Wat nodig is (Leiderschap, transparantie) zullen we dus echt niet krijgen en dus blijft dit verhaal door etteren. De zojuist afgeronde ‘dieselgipfel’ is dus niets meer als een rookgordijn om de kosten voor de automobielindustrie en de politieke consequenties zoveel mogelijk te beperken. Jammer!

Op korte termijn zullen we dus steeds meer diesels in het verdomhoekje van de automobielhandel gaan zien waarbij het niet uitmaakt of deze wel of niet onder de sjoemelcategorie valt. Immers waarom kan ik die ene (BMW of Mercedes) diesel wel kopen en die andere (VAG) niet? En hoe zit dat met de restwaarde? Met al die onzekerheden maakt het dan niet meer uit wat de waarheid is.
Carpe Diem, Raymond
Post Reply