E21 318i (ITB)
Re: E21 318i (ITB)
Goed bezig!
Ik heb een keer iets nagemaakt met polyester matjes & hars en toen heb ik daar schilderstape voor gebruikt. Ik kon de polyester na uitharding er gewoon vanaf halen. Wel kun je -als je de stroken tape overlappend plakt- "banen" blijven zien.
Wat betreft de stekkers: Leon (Loentje) heeft of had een E30 touring sloper staan... misschien kan hij je aan stekkers helpen?
groeten, Roel
Ik heb een keer iets nagemaakt met polyester matjes & hars en toen heb ik daar schilderstape voor gebruikt. Ik kon de polyester na uitharding er gewoon vanaf halen. Wel kun je -als je de stroken tape overlappend plakt- "banen" blijven zien.
Wat betreft de stekkers: Leon (Loentje) heeft of had een E30 touring sloper staan... misschien kan hij je aan stekkers helpen?
groeten, Roel
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Ik heb een mal gemaakt van pur, likje plamuur, superglas geschuurd, gespoten in de epoxy, geschuurd, daarna gewaxt. Daar de gelcoat op en daar de polyester op.
Denk zelf dat dat een goede methode is om een mooi en glad resultaat te krijgen.
Denk zelf dat dat een goede methode is om een mooi en glad resultaat te krijgen.
Re: E21 318i (ITB)
Ik heb nu voor de tweede wat laagjes aangebracht, maar de epoxy werd heet en kon het na 20 minuten al niet meer verwerken. Nu maar eens uit laten harden en kijken hoe sterk het morgen allemaal is. Dit zal niet mijn hobby worden :p
Re: E21 318i (ITB)
Nah, ik kan best ergens mee priegelen maar als het ook plakt en stinkt dan heb ik er minder mee.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Nooit seks??
Re: E21 318i (ITB)
Hoe kan ik nou beter reageren dan zo?
Maar na jaren volhouden met allerlei drogredenen waarom ik geen zescilinder wil, is dit wel het definitieve antwoord. Dan krijg ik het purschuim niet meer uit de luchtbak.
Ziet er wel leuk uit zo.
Maar na jaren volhouden met allerlei drogredenen waarom ik geen zescilinder wil, is dit wel het definitieve antwoord. Dan krijg ik het purschuim niet meer uit de luchtbak.
Ziet er wel leuk uit zo.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Je hebt gewoon te korte armpjes voor een 6 cilinder
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 318i (ITB)
Mooi werk.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: E21 318i (ITB)
Omdat Koos een slangetje in zijn opnemer had, moest bij mij natuurlijk het originele tussenstukje er tussenuit en een stukje slang ertussen! Of naja, niet helemaal. Het moest ietsjes korter.
Driemaal raden welke 35 jaar oud is en welke 2 jaar.
En tja. Dit dus. Niet de schoonheidsprijs en hij wordt nog een keertje nagestreken omdat sommige plekken nog droog staan.
En wat voor resultaat heeft dit nu? Ja, dat er dus helemaal geen herrie meer onder de kap vandaan komt. Het klinkt nu weer als een normale M10. Ik had gehoopt op nog iets ertussenin, maar tja, stil is vast ook wel weer leuk. Het is zelfs nog stiller dan met de K-jet.
Maar. Het loopt dus voor geen meter meer. Ik heb twee dingen tegelijk veranderd dus een ding aanwijzen als schuldige is even lastig. Maar de complete tune moet op de schop:
Ik heb autotune maar laten draaien omdat er werkelijk niets meer van klopt en de auto dus ook nauwelijks reed. Nu gaat het weer, maar echt, tientallen procenten fout. Alles dat blauw is, is verrijkt. Donkerblauw is dus heel erg veel extra verrijkt. Snap er niet veel van.
Brandstofdruk stond vorig jaar in september op 3 bar en dat staat die nu weer. Of die sokjes nu zoveel uitgemaakt hebben... Ik combineer de onderdruk na het gaspedaal en de gaspedaalpositie om de belasting van de motor te benaderen. Het zou kunnen dat nu het omslagpunt helemaal veranderd is doordat de luchtstroom nu anders is. Ik zal morgen eens een logging maken om het omslagpunt opnieuw te berekenen
Driemaal raden welke 35 jaar oud is en welke 2 jaar.
En tja. Dit dus. Niet de schoonheidsprijs en hij wordt nog een keertje nagestreken omdat sommige plekken nog droog staan.
En wat voor resultaat heeft dit nu? Ja, dat er dus helemaal geen herrie meer onder de kap vandaan komt. Het klinkt nu weer als een normale M10. Ik had gehoopt op nog iets ertussenin, maar tja, stil is vast ook wel weer leuk. Het is zelfs nog stiller dan met de K-jet.
Maar. Het loopt dus voor geen meter meer. Ik heb twee dingen tegelijk veranderd dus een ding aanwijzen als schuldige is even lastig. Maar de complete tune moet op de schop:
Ik heb autotune maar laten draaien omdat er werkelijk niets meer van klopt en de auto dus ook nauwelijks reed. Nu gaat het weer, maar echt, tientallen procenten fout. Alles dat blauw is, is verrijkt. Donkerblauw is dus heel erg veel extra verrijkt. Snap er niet veel van.
Brandstofdruk stond vorig jaar in september op 3 bar en dat staat die nu weer. Of die sokjes nu zoveel uitgemaakt hebben... Ik combineer de onderdruk na het gaspedaal en de gaspedaalpositie om de belasting van de motor te benaderen. Het zou kunnen dat nu het omslagpunt helemaal veranderd is doordat de luchtstroom nu anders is. Ik zal morgen eens een logging maken om het omslagpunt opnieuw te berekenen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Als je inlaat traject nu helemaal luchtdicht is, zou je nu ook op MAF over kunnen gaan. Scheelt je heel veel tuning gezeik.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Ik heb me er nog nooit in verdiept omdat ik dacht dat een MAF altijd een dikke vette klep in de luchtstroom is. Maar misschien is dat bij moderne anders..?
Re: E21 318i (ITB)
Maar een hot-wire kan nog wel eens interessant zijn. Ik duik er eens in.
Re: E21 318i (ITB)
Stel... Ik zou deze kant op gaan dan wordt het nog wel een project. Want waar de complexiteit hem nu in het telkens berekenen van de belasting zit, wordt die met een MAF eenvoudiger, alleen is de kalibratie van een MAF veel en veel ingewikkelder. De kalibratie moet plaatsvinden precies zoals het ook ingebouwd zit. Dat zou betekenen dat ik de airbox uit de auto neem, de vier pijpjes bijeen laat komen, een venturi inbouw om de druk voor en na de venturi te meten en daarna een pomp aansluit. Dan door een luchtstroom te simuleren die neerkomt op 500-10000rpm kan ik de MAF kalibreren. Dat zou een luchtstroom van iets van 10m3/min betekenen, een beetje bladblazer heeft dat wel. Ik meet dan de druk voor en na de venturi en zo kan ik redelijk betrouwbaar de luchtstroom berekenen en die in relatie brengen met de waarden van de MAF. Wel een interessant projectje :p
Zit jij ook aan een MAF te denken, Rob?
Zit jij ook aan een MAF te denken, Rob?