E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Inmiddels zijn de verkenningen in het voorveld wel zodanig dat wat hij gedaan heeft niet kán werken. De zuigers zijn te langzaam en vanaf 4000 toeren zal het problemen gaan geven dat de kleppen niet volledig open komen. Ik ben nu bezig met een hydro-pneumatisch systeem.

De hardware is hier de uitdaging, de software komt wel. Da's alleen maar stoeien haha


Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Inmiddels zijn de verkenningen in het voorveld wel zodanig dat wat hij gedaan heeft niet kán werken. De zuigers zijn te langzaam en vanaf 4000 toeren zal het problemen gaan geven dat de kleppen niet volledig open komen. Ik ben nu bezig met een hydro-pneumatisch systeem.

De hardware is hier de uitdaging, de software komt wel. Da's alleen maar stoeien haha
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Jammer is dat! En hoe zou het dan werken op die MX5? :?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: E21 318i (ITB)

Post by Smartie »

Komt die Zweedse super auto dan niet boven de 4000 toeren?
Of is dat juist het geheim wat niet gedeeld is.
Ben je dan een sterkere veer nodig voor het sluiten?
Naast de sterkere druk en snellere opening sluiting van de klep.
Leuk om deze nieuwe techniek te volgen.
Al moet ik wel zeggen het zien van een multikleps kop met alle bewegende delen wel erg mooi is. Mechanische porno
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Het werkt wel en het gaat ook prima, alleen hij zal ook zien dat de verwachte vermogenswinst boven de 4000 toeren uitblijft. Maar de motor blijft wel trekken natuurlijk, dus de euforie is er, je bent immers allang blij dat het werkt.

Koenigsegg is een ander verhaal. Het is lastig te vinden, maar TopSpeed.com heeft het over een redline van 8500rpm voor de Gemera. Koenigsegg houdt vast aan 'pneumatic actuation and hydraulic hold and damping'. Het blijft natuurlijk gissen en het kan zijn dat ze iets verzonnen hebben, maarja. Door twee kleppen, 2 bar overdruk rammen, misschien hoeven dan de kleppen ook niet de volledige tijd geopend te blijven.

Door te stellen dat je Koenigsegg's Freevalve in een Miata gebouwd heb... Doe je het systeem wel wat te kort. Freevalve is echt wel een stukje complexer dan een klep alleen maar openen en sluiten. Wat je wél gedaan hebt, is een nokkenasvrije motor gebouwd, en dat is al heel erg cool. Maar nog niet zo cool dat je ook je gasklep weg kan laten.


In het geval van de mechanische porno, ken je Heere Heerema's 'Loflied op de langzaamloper'? Ge-wel-dig. Super traag en ongemakkelijk, maar heerlijk om die tuffende beestjes te zien!
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Even weer terug naar twee weken geleden. Ik ben een Groninger en woon in het zuiden. Mijn verjaardag en mijn vaders verjaardag liggen vlak bij elkaar en daar hoort wel een bezoek bij. Ik zat met een slepend project dus een beetje externe druk zou me wel helpen en daarom haalde ik het in de kop om de auto dit weekend af te hebben om naar het noorden te rijden. Iets met iemand die het fijn vind om het zichzelf moeilijk te maken.

Het slaat nergens op hoeveel uren je er in twee weken in weet te steken. Krabben, smeren, zuur, zuur, zuur, primer en ga zo maar door. Voor het weekje Friesland had ik de TIG opgehaald, dus daar hing het al niet meer vanaf. Maar het front moest wel af. Ik ontdek nu dat ik niet zo gek veel foto's heb gemaakt maar man, wat ben ik alle hoekjes en gaatjes van dat klotending gaan haten. Echt intens diepe haat. Branden zal ie, in een oven en omgesmolten tot een ander onding. Naja, ongeveer dan, want eerst moet het mij nog even dienen.

Ik had vakkundig de trekhaak van mijn voorganger aan de binnenkant van de rechterbalk geparkeerd. Er miste daardoor ook een stukje van de rechterbalk dat geamputeerd was. Hier het nieuwe stukje. Later is hier ook het eerste puntlasje met de TIG gezet en daar is ondervonden dat de lasbare primer van Motip niet combineerd met TIG.

Image
Image

Ik merk dat ik van de lijdensweg van het front niet teveel foto's heb gemaakt. Maar omdat ik meer uren aan het ding moest besteden dan ik in de box kon maken, moest het front maar mee naar huis. Hop, over de schouder, op het fietsje een half uur richting centrum. Na copieuze hoeveelheden verfafbijt, Rustyco, extra fosforzuur en zoutzuur het ding redelijk schoon gekregen en toen weer in de epoxy.

Image
Image
Image


Hier zit het front nog met C-klemmen vast.

Image

Hier een paar doorlasjes en het stuk nieuwe balk. Het mooie van TIG is dat als het er slecht uitziet, het ook niet vast zit. Wat met MIG/MAG nog wel eens anders is. Het ziet er vreselijk uit met al die kleuren et cetera, maar even later. Als er egaal een verfje op zit...
Image
Image

Nu valt me hier iets op, omdat ik dat gisteren tegen ben gekomen... Maar tijdens al die uren gepeuter heb ik het niet gezien.
Image

Het de kale, voormalig heftig geplamuurde, keienvanger. Ook in de epoxy.
Image

Toen het geklooi met verf klaar was, moest de motor ook weer opgebouwd worden. De nieuwe gaskabel was veel te lang, expres, gelaten. Maarja, nu moest daar erg onhandig wél een gaatje in.
Image

Nu was het tijd voor de nieuwe radiateur. Soms als het heel warm was, wilde de temperatuur wel wat oplopen. Ik had de fan vlak voor de rad gemonteerd, maar ik heb hem er nu op gemonteerd. Het zit op een plaat, die vast aan de rad zit. Misschien iets minder rijwind, maar wel veel meer geforceerde blaas door de radiateur.

Image
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

En toen... Starten.

Eerst zonder computer en brandstofpompen om maar oliedruk te hebben. Daarna een minuut de pompen laten lopen om verse benzine te hebben. En toen... Starten. En lopen en een instand koolmonoxidevergiftiging. Roken, roken! Man wat rookte dat ding. En het liep ook veel te hard. Naja aan dat laatste kon ik wel wat doen. Hup, schroefjes draaien zodat de kleppen nog verder dicht konden en toen had ik het toerental wel redelijk getemd. Maar die rook, dat baarde me wel een beetje zorgen. Dit is dus gisteren he, voor de goede orde. Want vandaag wilde ik naar het noorden.

Hier en daar, links en rechts wat compensaties uitgezet, toerental terug en het ging best goed. Temperatuur ging omhoog, metertjes stonden goed, de onderste slang werd warm. Alles prima. Alleen kwam de lambdasonde niet in, die bleef maar opwarmen. Gisteren na een sessie van een uur of twaalf, nadat ook de spatborden en keienvanger waren gemonteerd ben ik maar naar huis gegaan. Met de auto. Vanochtend vroeg terug naar de box om nog even de sonde te kalibreren en toen richting Staphorst voor stop 1. Zodra ik op de snelweg zat scheet ik zeven kleuren, want de auto trok enorm naar rechts. Gelukkig was dat de wind. Maar het liep niet lekker. Hokkend en stotend soms. Acceleratieverrijking maar uitgezet want die stoorde een beetje. Maar ook geen idee wat er nou aan de hand was. Aangekomen bij Roelof waaide de deur bijna uit m'n hand, het waaide een beetje. Ik kwam voor iets, maar kwam met veel meer weer terug.

Door naar Jan, stukje snelweg en hop, ik had een lambdasonde! Maar ik had hem inmiddels uitgezet in het programma dus dat was lastig, ik wist nog steeds niets, maar het was hoopvol voor het stuk richting Groningen, dan kon ik vast een en ander wel uitvogelen. Na het gepruts van gisteren dat alles maar half paste, monterde Jan me wel op met zijn opbeurende woorden en zo toog ik richting broer in Giethoorn. Na een boterham weer de snelweg op en... Weer geen lambdasonde. Ter hoogte van Matsloot kwam die in! Toch al na een uur opwarmen. En pruttelpruttel geen vermogen meer. Die had ik wel snel door, want tank leeg. Ik was er nog niet alert op, want ik zou nog minstens 100km moeten kunnen rijden dus ik had wel echt een dik vet probleem. Hop, snelweg af, motor aan laten staan! Want de sensor deed het. Reservetankje geleegd, laptop erbij, sensor aan en... bam, meteen naar maximaal 20% verarmen. Naja, dan maar naar maximaal 30, die gebruikte die ook meteen. Bij 40% verarmen begon een en ander tevreden te zijn. Vooral ook het motortje. Dat verklaarde ook wel waarom de tank zo snel leeg was. Laatste stukje naar mn ouders liep de motor wél goed. Naja, kop onder de kap en ik denk dat ik een vacuumlek heb dat vast wel op te lossen is. Morgen hoop ik dat de wind wat minder is geworden en dat de kap open kan.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Lekker bezig!! Mooi dat 'ie weer rijdt!! Hoorde al over de auto, dat die tegen de Friese grens is gesignaleerd vandaag.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Bram_Baur
E21 Fanatic
Posts: 434
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983
Location: Kasterlee , Antwerpen, België

Re: E21 318i (ITB)

Post by Bram_Baur »

Dit leest als een roman 🙂👍.
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Wat een verhaal weer, fijn dat je weer rijdt, maar gezien de bevindingen moet er toch iets enorm niet goed staan.

Vreemd dat gedoe met je lambda, hij zal wel niet warm willen worden omdat hij zeiknat van de benzine is.

Fijne verjaardagen!
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Bij het kalibreren was de sonde snel opgewarmd, maar inderdaad, ik denk inderdaad iets met het te rijke mengsel.

Ik heb de slangetjes voor het vacuüm moeten verlengen vanwege de nieuwe bediening van de gaskleppen. Ik denk dat daar iets fout is gegaan met een lek.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Om te beginnen: je rijdt weer! Top dus, en ik gok dat je ook wel uitgevogeld krijgt waar het fout gaat. Dat zijn alles bij elkaar flinke stappen jongeman!
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Achja, als je alles los haalt dan zit er natuurlijk wel eens iets knel. Er liep een vacuümslang die met T-stukjes alle vier de gaskleppen met elkaar verbond. Nu zat daar ineens een bedieningsas in de weg dus moesten de staande slangetjes langer worden. Graafgraaf in de onderdelen en zo vond ik drie wat langere stukjes slang. En die bleken te lekken. Daardoor was er minder onderdruk en dacht het management dat de motor een stuk harder liep dan die liep.

Naja, een brandstofrail is besteld en dan neem ik ook meteen een vacuümrail mee en dan is iedereen weer blij, gheghe.



Wat komt er dan nu nog aan? Als het weer wat warmer is, dan spuit ik een en ander weer blauw. Ik heb een bumper in de auto liggen die van buiten praktisch helemaal netjes is, alleen van binnen wat roestig. Die pakken we dus nog aan. En toen bleek tot mijn vreugde dat Jan en Roelof nog een lapisblaue motorkap hebben staan die niet zou misstaan op mijn auto (lees: Die is niet perfect en daardoor springt het er niet teveel uit). Dus dinsdag, als ik weer richting zuid ga, eerst even dakdragers in Grootegast oppikken en daarna een kap op het dak binden. Naja, dan ben ik wel weer eventjes zoet en misschien ga ik dan eindelijk de auto eens laten taxeren.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: E21 318i (ITB)

Post by Manitoba »

Respect, Jan-Willem! Wordt wel weer wat!

Greetz,
Walter.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 318i (ITB)

Post by Peter V. »

Lekker bezig hoor. Mooi dat je weer kunt rijden.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply