BMW 315 1983 Hennarot

Post Reply
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

BMW 315 1983 Hennarot

Post by RickR »

Hallo E21 fanaten!

Ik ben Rick, 19 jaar uit het Noorden des lands. Al geruime tijd lees ik hier mee op het forum, want daar is veel van te leren!
Begin vorig jaar heb ik een 316 uit 1981 gehad met Duitse papieren. Het idee was deze wat op te knappen en op kenteken te zetten. Al gauw bleek er meer (las)werk aan de auto te zitten en dat is lastig met een auto die de weg eigenlijk niet eens op mag. Even naar een garage rijden zit er dan al niet in. Toen verstandig besloten de auto maar te verkopen, hopelijk zie ik haar nog eens op de nederlandse wegen.

In de tussentijd regelmatig wezen struinen op Marktplaats, Autoscout en dit forum. Het blijft dan toch kriebelen weer een oldtimer BMW te kopen. Ben wezen kijken bij een 1602 (uit 1975 op LPG achteraf niet verstandig) een E28 520i (toch wel een erg grote auto, en 6 pitter) toen ik mijn nieuwe liefde tegen het lijf liep, een Hennarode 315 uit 1983 niet eens zo ver bij me vandaan.

Afspraak gemaakt en de auto wezen bekijken. Op de verkoopfoto's leek de lak wat vaal, gelukkig had de verkoper hem net professioneel laten poetsen en stond ze er mooi bij. Het is toch altijd leuk hoe verkopers eerst geen aandacht aan je schenken omdat ze denken 'zo'n jonge snotaap heeft toch geen interesse in zulke oude bakken' maar vervolgens na een gesprek toch versteld staan hoeveel je van oudjes af weet! Met vooral ook dank aan de informatie overload op dit forum :)

Na een proefrit en uitvoerige inspectie van de onderkant op een brug gezegd geintersseerd te zijn en later terug te bellen (in m'n hoofd was hij natuurlijk al verkocht). Wat over de prijs heen en weer gebeld, een mooi bedrag gevonden, oldtimer verzekering weten te vinden die de auto aan iemand van mijn leeftijd wil verzekeren en gisteren opgehaald!

Image

Image

Image

Ik ben een blij man! De auto is nog niet helemaal naar mijn smaak. De ramen achter in zijn geblindeerd door middel van plakplastic, gelukkig kan ik dit er zo afpulken. Daarnaast vind ik de velgen maar niets, haha! Daarom heb ik inmiddels een setje fabriek originele BMW LM velgen via Marktplaats gevonden. Deze ga ik mooi opknappen.
De BBS spoiler en striping vind ik ook niet heel erg mooi. Echter vrees ik flink kleurverschil als ik ze erg af haal. Daarom laat ik ze maar mooi zitten :wink:

Daarnaast was ik verbaasd over dit: een chokeknop op een 315? Maar al gauw kwam ik er achter dat hij niet aangesloten zat!
Image

En classic BMW Barvaria radiotje
Image

Nu wil ik binnenkort graag de sapjes gaan verversen. Daarom wil ik graag weten wat voor olie het beste in een oud M10'tje kan? 15W40 half-synthetisch?

En ik overweeg een toerenteller in te bouwen op de plek van de klok. Heeft iemand hier ervaringen mee? Is dit veel werk? Ik heb begrepen dat je dit vanaf de verdeler kan aansluiten?

Vorderingen aan de auto zal ik hier wat updaten!

Groeten Rick
Last edited by RickR on Sun Apr 10, 2016 9:18 pm, edited 3 times in total.


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by uwbuurman »

Leuke auto en een hele goede basis om er echt wat moois van te maken! Veel plezier van deze leuke hennarode 315!
Last edited by uwbuurman on Sun Jul 21, 2013 8:14 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
peter warnaar
E21 starter
Posts: 22
Joined: Fri Apr 19, 2013 8:29 pm
My E21(s): 318i 1982

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by peter warnaar »

Mooie auto,hoop dat je er veel plezier van hebt en mooie foto's voor ons ook van de binnenkant.
groetjes
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by Jeroen »

Echt netjes hoor, paar puntjes heb je altijd wel! Die witte wielen zien er wellicht al heel anders uit als ze gewoon grijs zijn trouwens.

Een redelijk normale 10W40 of 15W40 is eigenlijk al prima, ik heb zelf de E21 op Castrol Magnatec lopen. Op het moment op 5W40 maar die is eigenlijk net iets te dun, de volgende oliewissel gaat er Magnatec 10W40 in. Volgens mij is dat idd een halfsyntheet.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by jamesV »

mooie e21! proficiat met de aankoop.. nu genieten maar :driving
XQ80
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Oct 25, 2011 8:59 am
Location: Halsteren

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by XQ80 »

Mooie 315! Veel plezier ermee!
BMW 3(15), 1983 #Restauratie#
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by RickR »

Dank vor die blumen heren! Ik ben super blij dat ik zo'n net exemplaar heb kunnen vinden.
Jeroen wrote: Een redelijk normale 10W40 of 15W40 is eigenlijk al prima, ik heb zelf de E21 op Castrol Magnatec lopen. Op het moment op 5W40 maar die is eigenlijk net iets te dun, de volgende oliewissel gaat er Magnatec 10W40 in. Volgens mij is dat idd een halfsyntheet.
Ik heb al wat zitten zoeken op internet en dan kom je er achter dat iedereen zo weer zijn eigen idee heeft over wat het beste is voor de wat oudere motoren. Ik zit nu zelf te denken aan 20W50 uit een classic serie. Volgens mij is het verschil tussen 15W40 en 20W50 niet eens zo heel groot.

Ik ben er achter gekomen dat mijn kilometerteller standaard zo'n 20km/u overdrijft! Is dit een bekende kwaal op de E21? En kan iemand mij misschien ook vertellen wat hier de oorzaak van kan zijn?

En daarnaast heb ik hier op het forum wel eens iets voorbij zien komen over het preventief volspuiten van een aantal holle delen en doppen in de wielkasten achter? Welke zijn dat precies?

Groeten Rick
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by Peter V. »

Als eerste welkom uiteraard.

Even de aandachtspunten oppakken en heerlijk genieten.

Wat betreft je afwijking van de teller. Dit kan verschillende oorzaken hebben:
* Heb je de originele banden/velgenmaat (in ieder geval dicht bij de origiele set-up?
* Zit het orginele differentieel er nog onder?
* Is de teller wel de goede? ( Hierop staat een omrekenfactor vermeldt (W-waarde).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by Jeroen »

Over motorolie raak je nooit uitgediscussieerd, maar ik zou me altijd proberen eerst aan fabrieksspecificatie te houden en dat is 10W40. Pas als er de nodige slijtage op een motor zit die tot roken of een aardig olieverbruik leidt, dan pas zou ik naar een dikkere olie gaan. Onnodig een dikkere olie is juist vragen om meer wrijving en slijtage.

Ik heb juist, omdat mijn motortje behoorlijk fris is, iets dunnere olie geprobeerd en je ziet dat dat tot olieverbruik leidt. Daarom ga ik nu naar fabrieksspec.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by RickR »

Peter V. wrote:Als eerste welkom uiteraard.

Even de aandachtspunten oppakken en heerlijk genieten.

Wat betreft je afwijking van de teller. Dit kan verschillende oorzaken hebben:
* Heb je de originele banden/velgenmaat (in ieder geval dicht bij de origiele set-up?
* Zit het orginele differentieel er nog onder?
* Is de teller wel de goede? ( Hierop staat een omrekenfactor vermeldt (W-waarde).
Hoi Peter,

Op het moment zitten er gewoon 185/70 R13 banden onder. De W waarde heb ik even voor je opgezocht en is: W=0911eg.
Of het diff origineel is durf ik niet te zeggen, hierover heb ik geen documentatie.

Kan er aan de kabel zelf iets stuk zijn? Als ik zo in m'n Haneys manual kijk word ik niet veel wijzer hoe deze nu precies werkt...

Groeten Rick
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by Peter V. »

Er is ergens een topic over de verschillende W-waarden t.o.v. de typen motoren/diff's.
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1629

De kabel is meestal niet het probleem. Hoogstens als de snelheidmeter zenuwachtig op en neer gaat.

Banden maat is in ieder geval origineel.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by loentje »

Welkom hier en leuke 315! Ik ben zelf wel gecharmeerd van de striping. Maar leuk rijdend projectje!

Groeten loentje
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by RickR »

Vandaag spullen gehaald voor een kleine beurt! Eens kijken hoe ver ik daar morgen mee kom.

Nu heb ik via MP een setje LM velgen gekocht die origineel onder een 02 zaten. Nu blijkt de ET waarde 18 te zijn. Ik neem aan dat dit toch wel gaat passen onder een E21 (ET-13). Verder heb ik nergens BMW op de velgen zien staan. hoort dat zo?

Image
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by jamesV »

volgens mij zal et18 teveel zijn of je zal spacers (spoorverbreders) moeten gebruiken.. denk ik :?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by Jeroen »

ET waarde hangt af van de velgbreedte. Deze velgen zijn 5 of 5,5J en dan is ET18 juist fabrieksspec. Gaat dus zeker passen!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply