Ik gaf nog aan dat ik geen interesse had maar na een blik op het fotootje en dat hij zowat in mijn achtertuin stond toch maar even gebeld met de verkoper. En dezelfde avond maar even heen gereden.
Autootje stond buiten met een dikke laag stof en allemaal uilenballen erop. 20 jaar in een schuur gestaan! Hij zag er eigenlijk niet uit met al het chromewerk zowat zwart uitgeslagen maar de Phönix cas leek erg netjes. Vluchtig langs de bekende plekken en hij viel helemaal niet tegen, onderkanten van beide spatborden zijn rot en ook bij een kriksteun wat narigheid. De zwarte binnenkant was vies en alles was een beetje wit uitgeslagen maar wel heel en compleet. De bestuurderstoel had een schapenvachtje erom en dat was geen immitatie! Kofferbak was mooi hard op een plekje aan de veertoren na. Motor liep niet maar met moeite kreeg ik hem een beetje verdraaid, die was nog los! Originele blauwe nummerplaten zaten er ook nog op.
Alle sleutels en boekjes zaten er nog bij, keurig bijgewerkt tot 112500km bij de garage waar hij gekocht is (Jan Schuit in Wognum) maar daarna tot 162000 niet meer. (In de auto van dezelfde Jan Schuit ben ik nog naar de Breeman Classic collection geweest)

Waarschijnlijk het belangrijkste papiertje wat het leven heeft verlengd

Hoe meer ik rond de auto liep hoe meer ik het gevoel had bij een soort tijdcapsule te staan. 20 jaar geleden rijdend weggezet in een schuur en niet eens de moeite genomen om de spullen eruit te halen.
Zonnebrillen, voerbakjes van de hond, een handje losse guldens erin en de wielkuipen vol met opgedroogde bagger van de laatste ritjes. En dat na 17 jaar trouwe dienst. Deze moest maar mee naar huis.
De verkoper gaf aan hem wel even te komen brengen dus daar maar gebruik van gemaakt.

Fotos van de vieze toestand heb ik niet gemaakt, in mijn enthousiasme en die van mijn buurman is gelijk de hele auto afgesopt, en toen hadden we dit:
Auto is een keer overgespoten en dat glimt nog behoorlijk

Even al mijn reservevelgen eronder gezet

316 type 1

U wilt een rechterspiegel? Dat gaat u centjes kosten!

Na al die jaren nog compleet

Hier was het natuurlijk om te doen

En daar zit dan dit achter

Een kijkje binnen, het schapenvachtje heeft een vette laag op de stoel achtergelaten. Dit gaat nog wat tijd kosten om schoon te maken.

Bijrijderskant

Achterbank nog erg netjes

In een bijzondere stof

Vloerbedekking in opmerkelijke nette staat

Ook tussen de stoelen

En zo'n zwarte hoedenplank heb ik in jaren niet meer gezien

De hemel wordt nog een uitdaging maar ik heb een plekje geprobeerd en ook dat wordt weer knap!

Inmiddels hebben we de auto weer lopend gekregen, allereerst de bougies eruit en kijken of hij rond wil. Dat ging dus goed.
Nieuwe bougies erin en starten maar. Geen vonk dus de contactpuntjes vervangen. Nu hadden we vonk. Nog even starten en met benzine uit een jerrycan liep hij. Wel op drie poten maar dat lag aan een bougie.
Na een tijdje draaien werd het de radiateur teveel en ook de kachelkraan vond het genoeg. Deze zoek ik dus nog.

De radiateur is helemaal te barsten maar ik had nog wat liggen en met een overbrugging van de kachel weer gestart en afgesteld.
Loopt nog erg netjes hoor! De uitlaat is alleen rot en ook zit er een verkeerde einddemper op. Hier hoort zo'n mooie uitlaat met het bochtje naar binnen op!
Goed tot zo ver de goede punten