BMW E21 315 Hennarot

Post Reply
Jeroen797
Upcoming E21 fanatic
Posts: 59
Joined: Thu Jan 01, 2015 4:54 am
My E21(s): '84 BMW 315
Location: Goes, Zeeland

BMW E21 315 Hennarot

Post by Jeroen797 »

Hoe beter het jaar te beginnen/eindigen als met een E21 BMW. Ik ben Jeroen, 24 jaar en woon in Goes (Zeeland). Autoliefhebber in hart en nieren maar, doordat ik altijd gebruik kon maken van de auto’s van vader en moeder, nooit zelf een auto in mijn bezit gehad. Het begon steeds meer te kriebelen en na een tijdje rondkijken besloten om te gaan kijken. Golfjes en andere 13 in een dozijn wagens zijn niets voor mij, omdat ik wil "leren" sleutelen en omdat BMW toch op een aparte manier in de familie zit kwam ik uit bij de E21 BMW.

Al snel kwam ik een BMW E21 315 in hennarot met een vijfbak tegen welke relatief in de buurt stond en op 31 december 2014 ben ik samen met een maat de auto wezen bekijken. Optisch is de auto niet super maar technisch was hij in redelijke goede staat. Daarnaast is hij APK goedgekeurd tot april 2016 dus voorlopig heb ik hier geen omkijken. Na een proefrit gemaakt te hebben en wat euro's achtergelaten te hebben heb ik de auto direct (probleemloos) naar Goes gereden.

Voor zover we konden zien zonder de auto op een brug te zetten, is de auto redelijk hard en heeft hij wat roest op de bumpers, klein beetje op de B stijl en aan de onderzijde van de motorkap. Ook heeft hij al voor een langere periode geen was/poetsbeurt meer gehad en zitten er 2 verschillende velgen op.

Helaas begon het jaar wat minder, want op de ochtend van 1 januari werd ik erop geattendeerd dat de auto benzine lekt. Niet echt handig met oud en nieuw, maar de auto heeft dat gelukkig zonder kleerscheuren overleefd. De auto heeft recentelijk twee nieuwe tanks gehad en voor zover ik kan zien, zit het probleem hem in de rubberen slang tussen de vuldop en de tank. Of de klem die deze slang aan de tank bevestigd zit niet goed vast, of de slang heeft zijn beste tijd gehad. Maandag gaat hij de brug op om te kijken wat er aan de hand is. Als de auto dan toch op een brug staat, wordt de (nieuwe) uitlaat goed gemonteerd (deze rammelt nu) en laat ik kijken of hij technisch verder goed is.

Een echt plan heb ik nog niet echt. Ik wil hem in ieder geval technisch goed maken, zodat ik hem in ieder geval de komende maanden kan gebruiken zonder technische problemen. Daarnaast krijgt de auto een zeer grondige poets/polijst beurt (wanneer we even wat beter weer hebben) zodat hij er weer wat beter uit ziet, ga ik kijken hoe ik de bestuurdersstoel netjes krijgt (deze is versleten/gescheurd) en waarschijnlijk gaat de bonte verzameling velgen veranderd worden naar 1 set complete originele velgen.

Ik lees hier al een tijdje mee en heb 1 ding al zeker geleerd; jullie zijn gek op foto's!

Image

Image

Image

Image

Image


"If somebody that doesn't know anything about cars just can buy the same car as me, well that's not right. I love cars, so mine should go a little bit faster."
- Matt Leblanc over het customizen van je auto.

Dash-shop.nl

Mijn '84 E21 315.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Jeroen »

Hahaha goed opgelet! Welkom hier en gefeliciteerd met een leuke speeltje hoor! Benzinelekkages zijn wel redelijk bekend dus als de tanks en dan met name de lasnaden goed zijn is het vaak wel ergens een slang en dus als het even meezit niets kostbaars. Bedankt voor een mooi voorsteltopic, veel plezier met de auto en we denken en helpen graag mee als je issues hebt hoor!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Wondermike »

Welkom! en dat is met recht een late E21 (23-01-1984) op kenteken gezet.
Basis ziet er helemaal niet slecht uit hoor! Veel plezier ermee.

Als je hem net vol hebt getankt kan het zelfs via de tankopnemer naar buiten komen door een slecht rubber hieronder.
Dit kan je eenvoudig controleren door het zitgedeelte van je achterbank los te halen en dan het plaatje wat hieronder in de bodem zit los te schroeven.
Dan kijk je zo op de tankopnemer. Controleer daar ook even de slangaansluitingen!

Ik heb wel eens gezien dat bij het verwijderen van de tanks de ontluchtingsslangen zo poreus waren dat ze spontaan scheurde. Misschien is dat bij de tankwissel gebeurd.
Over het vervangen van alle slangerij van de tanks hebben we ergens nog een goed topic. Dan ben je ook van de benzinelucht af.
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by uwbuurman »

Welkom! Veel plezier van die Henna e21!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Peter V. »

Welkom hier, Inderdaad een leuke voorstelling zo.

Hopelijk tot een volgende keer op een toerrit!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Roelof
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 210
Joined: Mon Jan 05, 2009 9:20 pm
My E21(s): '80 320 baur
Location: The Netherlands

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Roelof »

Welkom, lijkt een nette wagen zo!

Mocht je nog velgen met banden zoeken, ik heb nog wel een setje stalen 13 inch en setje lichtmetalen alpinamodel 13 inch liggen.
Jeroen797
Upcoming E21 fanatic
Posts: 59
Joined: Thu Jan 01, 2015 4:54 am
My E21(s): '84 BMW 315
Location: Goes, Zeeland

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Jeroen797 »

Vandaag nog even kort aan de auto lopen rommelen. Het klonk als de kachelventilator motor ergens aanliep en deze maakt veel herrie. Vandaag hier even naar gekeken en de as van 1 ventilator is verbogen waardoor hij aanloopt. Net een nieuwe op de kop getikt welke ik van de week kan gaan monteren. Ook gelijk even het oliepijl goed gecheckt en deze is aan de lage kant. Had geen olie staan dus morgen even shoppen (10W40. Als we dan toch bezig zijn vervang ik gelijk het oliefilter en luchtfilter. Waar kopen/bestellen jullie dergelijke onderdelen? Ik kwam onderdelenstore24.nl tegen, iemand ervaring?



Ook zat er maar 1 (niet originele) sleutel bij de auto, dus afgelopen zaterdag ben ik al langs de lokale BMW dealer geweest om een blanco sleutel te bestellen (bij de sleutelmakers in de stad hadden ze nergens een goede sleutel) en deze verwacht ik ook deze week op te kunnen halen.
"If somebody that doesn't know anything about cars just can buy the same car as me, well that's not right. I love cars, so mine should go a little bit faster."
- Matt Leblanc over het customizen van je auto.

Dash-shop.nl

Mijn '84 E21 315.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Jeroen »

Veel spullen komen wel van de dealer, al kun je kwaliteitsspul zoals origineel Bosch prima elders kopen. Dan ben je bij een dergelijk bedrijf ca 18 euro kwijt, bij de dealer ca 34 euro. Daarnaast is er ook veel goedkope zooi op de markt.
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen797
Upcoming E21 fanatic
Posts: 59
Joined: Thu Jan 01, 2015 4:54 am
My E21(s): '84 BMW 315
Location: Goes, Zeeland

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Jeroen797 »

Zo, de wagen is even een dagje weggeweest om hem na te laten kijken bij een lokale garage en gisteren heb ik verse filters en olie besteld. De spullen helaas nog niet binnen, maar de auto is weer terug. De uitlaat was niet goed bevestigd en rammelde en dit is hersteld en er is gekeken naar de brandstoflekkage. Helaas blijkt de tank aan de rechterzijde lek te zijn dus op zoek naar een vervangend model. Gelukkig was de auto verder in zeer goede staat dus van de week lekker aan de slag met het vervangen van de filter en vloeistoffen en het plaatsen van de nieuwe kachelventilator.

Ook heb ik vandaag bij de lokale BMW dealer een officiële blanco BMW sleutel opgehaald. Had de blanco versie met het plastic deel (met logo en lampje) besteld. Helaas was het plastic deel niet meer leverbaar en heb ik alleen de blanco sleutel ontvangen. Naast een tank zal ik dus ook op zoek moeten naar het plastic deel van de sleutel.

Ondanks het vermogen van 75 hele pk's was het vandaag toch tricky op zomerbandjes. Toch een paar keer lekker kunnen glijden :driving. Tot nu toe zeker geen spijt van de aanschaf 8)
"If somebody that doesn't know anything about cars just can buy the same car as me, well that's not right. I love cars, so mine should go a little bit faster."
- Matt Leblanc over het customizen van je auto.

Dash-shop.nl

Mijn '84 E21 315.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by uwbuurman »

Leuk draadje over sleutels bestellen. Op de foto van Jeroen staat de sleutel, waarvan ik denk dat jij m bedoeld. Ik heb daar wel een gebruikte bediening van over, batterij is leeg, geen idee of het lampje werkt. Op pagina 2 noem ik een bestelnummer voor een complete sleutel.

Balen van die tank, dacht dat er nieuwe tanks onder zaten? maar dat zijn dan gebruikte? Ik zou echt even goed kijken, desnoods eerst die tanks een verwijderen. Prefentief gelijk alle slangen vervangen. Dus stap 1: alle slangen bestellen, bij de dealer, geen troep. Stap 2: tanks verwijderen en alle slangen vervangen, goed kijken of de ene tank echt lek is. Stap 3: terug monteren of andere tank helft scoren en dan terug monteren.

75 pk is ook gewoon leuk!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by loentje »

Hoi welkom hier met de 315

heel erg leuk wagentje en basis ziet er hard uit! Houden zo, en idd ook een 315 staat garant voor fun, zeker met een vijfbakkie.


groeten loentje
Jeroen797
Upcoming E21 fanatic
Posts: 59
Joined: Thu Jan 01, 2015 4:54 am
My E21(s): '84 BMW 315
Location: Goes, Zeeland

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Jeroen797 »

Nadat de auto afgelopen maandag op de brug heeft gestaan om te bekijken waar het benzinelek zat en om de uitlaat opnieuw te monteren (deze rammelden) merkte ik eergisteren op dat de auto sterk naar rechts trekt. Je moet continu naar links sturen en laat je het stuur los dan schiet de auto naar rechts. Ook maakte de uitlaat meer lawaai dan eerst dus gisteren weer even langs de garage gereden. Het geluid van de uitlaat komt helaas vanuit de middendemper (hier zit iets in los) dus deze zal volgende week vervangen worden. Mijn monteur heeft een stukje met de auto gereden en we hebben hem weer even op de brug gezet om te zien of we iets geks zagen. Helaas had hij niet teveel tijd en hebben we niets gevonden (veel onderdelen van de voorwielophanging zijn recentelijk vervangen en we zagen ergens onderdelen waar speling op zat. Wanneer de nieuwe middendemper gemonteerd wordt, zal hier goed naar gekeken worden want dit rijd alles behalve prettig (naast dat het gevaarlijk is en naar links sturen zwaar gaat).
"If somebody that doesn't know anything about cars just can buy the same car as me, well that's not right. I love cars, so mine should go a little bit faster."
- Matt Leblanc over het customizen van je auto.

Dash-shop.nl

Mijn '84 E21 315.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by uwbuurman »

Zit er een rem vast? Lopen alle wielen vrij? Even op de krik en een slinger aan de wielen en je weet het.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Jeroen797
Upcoming E21 fanatic
Posts: 59
Joined: Thu Jan 01, 2015 4:54 am
My E21(s): '84 BMW 315
Location: Goes, Zeeland

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by Jeroen797 »

Hij heeft gisteren op de brug gestaan maar toen hebben de monteurs niets kunnen vinden (wielen liepen gewoon vrij en er zat ergens speling op) . Zojuist heb ik de oorzaak gevonden, een langzaam leeglopende rechter voorband........ Viel totaal niet op gisteren. Vanmiddag weer even klussen dus :)
"If somebody that doesn't know anything about cars just can buy the same car as me, well that's not right. I love cars, so mine should go a little bit faster."
- Matt Leblanc over het customizen van je auto.

Dash-shop.nl

Mijn '84 E21 315.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 315 Hennarot

Post by uwbuurman »

ha mooi, nou das een quick fix! Nu opzoek naar een snel vollopende band.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply