Page 4 of 8

Re: BMW E21 315 Hennarot

Posted: Sat Jul 18, 2015 3:16 pm
by Jeroen797
Twee weken geleden de auto weer op kunnen halen maar zojuist de rekening gekregen: iets meer dan 700 euro. De problemen bleken ook groter dan verwacht. De einddemper is gewoon vervangen zonder problemen en de auto klinkt weer goed dus hier hoef ik verder niet veel over te zeggen. Dan nu de problemen:

Zoals gezegd trok de auto naar links wanneer ik remde (hoe harde ik remde hoe heviger het was). Bij de garage was als al snel duidelijk dat de remcilinder linksvoor compleet vastzat. Hierop hebben ze geprobeerd de boel te herstellen, maar de cilinder zat zo vast dat dit niet mogelijk was. Hierop hebben ze deze moeten vervangen. Ook bleek de demper zijn beste tijd te hebben gehad dus deze is ook gelijk meegenomen. Rechtsvoor hebben ze de rem nagekeken maar deze was nog goed. Na het vervangen van de remcilinder hebben ze een testrit gereden en toen bleek het probleem nog steeds aanwezig. Na weer een zoektocht kwamen ze uit bij de hoofdcilinder. Deze zag er ook nog zeer goed uit (ze dachten eigenlijk dat ik deze onlangs vervangen had), maar volgens hun moest het probleem echt daar in zitten want alles was verder perfect (blokken waren goed, schijven waren recht en allen remleidingen waren al onlangs vernieuwt. De hoofdremcilinder hebben ze uit elkaar gehaald en hierin bleken wat membranen kapot te zijn. Volgens hun was een nieuw remcilinder 180 exclusief (al vind ik ze veel goedkoper op het internet) en waren revisie setjes niet te krijgen. Wat ze precies uitgespookt hebben weet ik niet, maar wat ik begreep hebben ze de membranen van achter vooraan gezet waardoor ik voor gewoon goede remmen heb. Achter zou nu wat minder moeten zijn, maar na een proefrit remt de 315 beter dan ooit. Erg duur geintje (helemaal als je kijk dat ik eigenlijk voor de uitlaat kwam), maar hij remt nu weer recht en ik maak weer wat minder lawaai.

Nu is alweer de volgende strijd begonnen, het vervangen van de bumpers. Vorige week heb ik de bumpers die ik van Geerling overgenomen had een tijdje terug opgeknapt met wat Poorboys World - Chrome Polish. Hierdoor zijn er zwaar opgeknapt en heb ik eindelijk bumpers zonder roestgaten. Op de foto zie je dat ik de rechterzijde al gepoetst heb en de linker kant niet. Van mat naar blinkend, ik ben iig tevreden.

Image

Vaders en moeders heb ik met de caravan weggestuurd, waardoor ik weer de oprit heb om op te rommelen. De eerste bout aan de voorzijde ging er relatief gemakkelijk af, maar de vorige 3 aan de voorzijde zitten compleet vast. Ik had ze al met wat WD40 besproeit, maar dit heeft niet geholpen. Ik moest helaas werken dus de auto staat er nu zo bij:

Image

Wie heeft hier nog tips om de bouten (aan de zijkanten en 1 aan de voorzijde) er toch af te krijgen?

Re: BMW E21 315 Hennarot

Posted: Sat Jul 18, 2015 3:41 pm
by uwbuurman
Een dag of 2 elke zoveel uur in de wd40 zetten, tussendoor een paar keer flink reinigen met de staalborstel en proberen te draaien met een 6 kant dop, dus 1 die er precies op past, niet een sleutel met 12 ribbels, die draait er snel overheen

Re: BMW E21 315 Hennarot

Posted: Sat Jul 18, 2015 4:37 pm
by Peter V.
In de hoofddremcylinder zitten geen membranen, alleen rubber O-ringen over de plunjer. Een revisieset is geen hoofdprijs. Ik mag hopen dat de demper die vervangen is (ik neem aan de schokdemper) aan beiden zijden vervangen zijn.

Persoonlijk vind ik het vrij duur maar dat kan aan mij liggen.

Re: BMW E21 315 Hennarot

Posted: Sat Jul 18, 2015 4:45 pm
by uwbuurman
Wat Peter bedoelt te zeggen is dat het niet verstandig is om 1 schokdemper te vervangen, dat kan nogal ongewenst gedrag opleveren in bochten en bij uitwijkacties. Dus als er slechts 1 demper is vervangen, ou ik de andere ook vervangen voor eenzelfde exemplaar als aan de andere zijde.

Re: BMW E21 315 Hennarot

Posted: Sat Jul 18, 2015 4:54 pm
by bmw e12 e21
Ik vind het eerlijk gezegd ook zeer kostelijk.
Revisiesetjes zijn gewoon verkrijgbaar:
http://www.ebay.de/itm/Reparatursatz-fu ... 1c539aab41
Ik heb er begin dit jaar nog 1 gereviseerd, zie volgende link voor plaatjes:
viewtopic.php?f=18&t=15479&p=256652#p256642
Voorwaarde is dat de HRC inwendig iet is ingewreten. Dus na even honen moet de wand weer zuiver zijn.

Re: BMW E21 315 Hennarot

Posted: Sun Jul 19, 2015 12:46 pm
by Jeroen
Tsja, remmerij wordt altijd onderschat en ik zeg het zo ongeveer wekelijks. Als je ze nog nooit los hebt gehad, trek allebei je voorste remklauwen uit elkaar, gooi er een revisiesetje van 2 tentjes tegenaan an wacht niet tot er eentje vast zit. Dus die andere remklauw tzt ook gewoon uit elkaar trekken. Revisieset HRC is er zelfs van de oorspronkelijke fabrikant Até en kost iets van 100 euro. Die cupjes/membraantjes van de HRC verplaatsen helpt tijdelijk wel, maar reken maar dat je weer problemen krijgt als het kouder wordt, dan krimpt het rubber wat en heb je weer lekkage. Sorry dat ik het zeg maar alles bij elkaar kan ik op z'n zachtst gezegd zeggen dat deze garage een andere benadering heeft dan ik, of van autobedrijven waar ik graag kom (toegegeven, dat zijn er weinig haha).

Met die demper bedoelde de garage wellicht de stuurdemper?

Re: BMW E21 315 Hennarot

Posted: Sun Jul 19, 2015 12:48 pm
by Peter V.
Jeroen wrote: Met die demper bedoelde de garage wellicht de stuurdemper?
Een 315 heeft volgens mij geen stuurdemper.

Re: BMW E21 315 Hennarot

Posted: Sun Jul 19, 2015 12:49 pm
by Jeroen
Af fabriek wellicht niet, maar na dik 30 jaar wellicht wel haha...

Re: BMW E21 315 Hennarot

Posted: Sun Jul 19, 2015 8:02 pm
by Groentje_me
Ik vind het een boel geld voor relatief simpele dingen om te vervangen, als je goed zoekt op internet (omdat de dealer misschien ietswat aan de dure kant is) kan je denk ik de onderdelen voor de helft van de prijs vinden, misschien zelfs minder. Als je zelf aan de slag gaat leer je de auto van binnen en buiten kennen en hoe vaker je het doet hoe makkelijker het word.

Ook ik begon begin 2012 als leek op e21 gebied. Ondertussen is het vervangen van schokbrekers, veren, remmerij etc. een makkie.

Mocht je ooit onderdelen nodig zijn (2dehands) ik heb veel liggen, dit is vaak een stuk goedkoper dan nieuw kopen en door de garage laten monteren.

Verder, mooi project! Ga zo door.

Groeten Jan

Re: BMW E21 315 Hennarot

Posted: Sun Jul 19, 2015 8:08 pm
by bmw e12 e21
Klopt Jan, zo ben ik ook begonnen.
10j geleden kon ik amper motorolie vervangen van men wagen, nu heb ik de e21 al uit elkaar gehad tot de aatste schroef.
Plaats hebben is natuurlijk een 2de vereiste.
Het belangrijkste is dat de remmerij weer goed werkt. :thumbsup

Re: BMW E21 315 Hennarot

Posted: Sun Jul 19, 2015 8:52 pm
by uwbuurman
bmw e12 e21 wrote:...nu heb ik de e21 al uit elkaar gehad tot de aatste schroef...
Moet je maar durven... brrr...

Re: BMW E21 315 Hennarot

Posted: Sun Jul 19, 2015 9:39 pm
by Jeroen797
@ Jeroen, ik bedoelde met demper de einddemper van de uitlaat

En ik ben het eens met de rest, het viel mij ook heel erg tegen. Als ik vooraf geweten had wat de kosten waren, had ik liever zelf de gok genomen om de boel te herstellen. Mede omdat de E21 momenteel ook mijn "daily" is, wou ik niet het risico lopen dat hij langdurig stil kwam te staan. Hij remt voor nu weer goed, maar ik ga zeker vanaf nu eerst zelf (en met jullie hulp :innocent ) mijn E21'je te fixen (daarom heb ik ook voor een E21 gekozen, relatief simpel om zelf mee te rommelen).

Ondertussen ben ik vandaag met de klus der klussen begonnen. De zoektocht naar de Hennarode BMW die ik oorspronkelijk gekocht had. Toen ik hem kocht, was hij mat rood/roze en had hij in een lange tijd geen geen goeie poetsbeurt gehad. Ik begon vanmiddag met het idee om de kofferklep aan te pakken om te zien hoe de lak er aan toe was. Ik was eigenlijk zeer verrast, want deze blinkt mooi in de zon. Ik werd zo enthousiast dat ik ook de motorkap en het dak ook gelijk heb aangepakt (met de hand). Het koste wat tijd, maar het was het waard! Hier wat foto's waarop je het verschil goed kan zien:

Image

Image

Helaas heb ik slechts de halve auto kunnen doen, maar komende week komen de nieuwe bumpers erop en zal maak ik de auto verder netjes.

Re: BMW E21 315 Hennarot

Posted: Sun Jul 19, 2015 9:45 pm
by bmw e12 e21
uwbuurman wrote:
bmw e12 e21 wrote:...nu heb ik de e21 al uit elkaar gehad tot de aatste schroef...
Moet je maar durven... brrr...
Van jou toprestauratie krijg ik idd rillingen Koos! :)

Re: BMW E21 315 Hennarot

Posted: Sun Jul 19, 2015 9:46 pm
by bmw e12 e21
Jeroen797 wrote:@ Jeroen, ik bedoelde met demper de einddemper van de uitlaat

En ik ben het eens met de rest, het viel mij ook heel erg tegen. Als ik vooraf geweten had wat de kosten waren, had ik liever zelf de gok genomen om de boel te herstellen. Mede omdat de E21 momenteel ook mijn "daily" is, wou ik niet het risico lopen dat hij langdurig stil kwam te staan. Hij remt voor nu weer goed, maar ik ga zeker vanaf nu eerst zelf (en met jullie hulp :innocent ) mijn E21'je te fixen (daarom heb ik ook voor een E21 gekozen, relatief simpel om zelf mee te rommelen).

Ondertussen ben ik vandaag met de klus der klussen begonnen. De zoektocht naar de Hennarode BMW die ik oorspronkelijk gekocht had. Toen ik hem kocht, was hij mat rood/roze en had hij in een lange tijd geen geen goeie poetsbeurt gehad. Ik begon vanmiddag met het idee om de kofferklep aan te pakken om te zien hoe de lak er aan toe was. Ik was eigenlijk zeer verrast, want deze blinkt mooi in de zon. Ik werd zo enthousiast dat ik ook de motorkap en het dak ook gelijk heb aangepakt (met de hand). Het koste wat tijd, maar het was het waard! Hier wat foto's waarop je het verschil goed kan zien:

Image

Image

Helaas heb ik slechts de halve auto kunnen doen, maar komende week komen de nieuwe bumpers erop en zal maak ik de auto verder netjes.
Mooi, dat ziet er direct veeeeel beter uit. :thumbsup

Re: BMW E21 315 Hennarot

Posted: Sun Jul 19, 2015 9:54 pm
by Groentje_me
Nice!

Over een e21 uit elkaar halen gesproken, er staat bij mij ook iets in de schuur wat de naam e21 en de kleur Opalgrun draagt :p zonder boutjes en moertjes....

Als pa 65 is kan ie toeren denk ik:p haha