bmw e21 project
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: bmw e21 type 1/2
Knap setje recaro stoelen zeg. Passen perfect bij de wagenkleur.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: bmw e21 type 1/2
heb je ook een e24 achterbank, want dat zou het mooiste zijn?
groeten loentje
groeten loentje
-
- E21 Fanatic
- Posts: 277
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Ovezande, Zeeland
Re: bmw e21 type 1/2
Thanks Remy.
Een e24 achterbank heb ik (nog) niet, of dat die er ooit zou komen weet ik ook niet.
Mvg, Krijn
Een e24 achterbank heb ik (nog) niet, of dat die er ooit zou komen weet ik ook niet.
Mvg, Krijn
-
- E21 Fanatic
- Posts: 277
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Ovezande, Zeeland
Re: bmw e21 type 1/2
Om de één of andere reden lukt het uploaden niet, wellicht nu wel.....
Doordat ik ontslag heb genomen, 28 oktober jongst leden, ligt het project even stil. Maar zo af en toe toch
nog wat kunnen doen.
Zo is er een elektrische ventilator aangeschaft, uiteraard bij forum sponsor Hardeman Motorsport, dit
omdat ik de propeller van de waterpomp het afgehaald. De fan dient enkel nog aangesloten te worden
enkel wacht ik nog op een thermo switch. Zodat de fan automatisch aan en uit gaat, dit alles bij een bepaalde
temperatuur. Echter wordt de mistlamp schakelaar zo aangesloten dat ik de fan ook handmatig kan aan zetten.
Ook is de wagen afgelopen zaterdag, ik ben u toch vrij op zaterdag..., de wagen op een auto ambulance gezet
en naar mijn sleutel maat gebracht. Hier wordt het elektrisch en de remmen in orde gemaakt. Het meeste zal
ik zelf doen, maar hier en daar zal hij me helpen. Echter was ik even vergeten dat rond deze tijd het jaar de suiker-
bieten van het land worden gehaad.... . En jawel, gehele wagen zat onder de modder en dat na een ritje
van nog geen 4km...
Het is niet gelogen maar ook het dak zat onder de modder. Omdat er diverse kabels en stekkers bloot lagen
kon ik mooi alles met de hand schoon maken. Na het schoon maken was het al weer bij vijven en was de dag daarmee
klaar. Zo ik mijn wagen achter, in goede handen .
Ook heb ik nog het mechanisme van de motor kap losser gezet. Deze zat iet wat te strak waardoor de veer
onder flinke spanning stond en daarom de haak dus niet pakte. Kabel iets losser gezet en viola het .
Mvg, Krijn
Doordat ik ontslag heb genomen, 28 oktober jongst leden, ligt het project even stil. Maar zo af en toe toch
nog wat kunnen doen.
Zo is er een elektrische ventilator aangeschaft, uiteraard bij forum sponsor Hardeman Motorsport, dit
omdat ik de propeller van de waterpomp het afgehaald. De fan dient enkel nog aangesloten te worden
enkel wacht ik nog op een thermo switch. Zodat de fan automatisch aan en uit gaat, dit alles bij een bepaalde
temperatuur. Echter wordt de mistlamp schakelaar zo aangesloten dat ik de fan ook handmatig kan aan zetten.
Ook is de wagen afgelopen zaterdag, ik ben u toch vrij op zaterdag..., de wagen op een auto ambulance gezet
en naar mijn sleutel maat gebracht. Hier wordt het elektrisch en de remmen in orde gemaakt. Het meeste zal
ik zelf doen, maar hier en daar zal hij me helpen. Echter was ik even vergeten dat rond deze tijd het jaar de suiker-
bieten van het land worden gehaad.... . En jawel, gehele wagen zat onder de modder en dat na een ritje
van nog geen 4km...
Het is niet gelogen maar ook het dak zat onder de modder. Omdat er diverse kabels en stekkers bloot lagen
kon ik mooi alles met de hand schoon maken. Na het schoon maken was het al weer bij vijven en was de dag daarmee
klaar. Zo ik mijn wagen achter, in goede handen .
Ook heb ik nog het mechanisme van de motor kap losser gezet. Deze zat iet wat te strak waardoor de veer
onder flinke spanning stond en daarom de haak dus niet pakte. Kabel iets losser gezet en viola het .
Mvg, Krijn
-
- E21 Fanatic
- Posts: 277
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Ovezande, Zeeland
Re: bmw e21 type 1/2
En nog en paar foto's voordat de wagen vies gemaakt werd :
Zo'n ausstellfenster blijft toch een mooie optie
En een foto uit den oude doos:
Deze foto is bij aankomst geschoten, 27/28 augustus 2014
Mvg, Krijn
Zo'n ausstellfenster blijft toch een mooie optie
En een foto uit den oude doos:
Deze foto is bij aankomst geschoten, 27/28 augustus 2014
Mvg, Krijn
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: bmw e21 type 1/2
Almost ready!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
-
- E21 Fanatic
- Posts: 277
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Ovezande, Zeeland
Re: bmw e21 type 1/2
Thanks mannen, ben er stiekem toch wel trots op en zeker als eerste wagen .
Gisteren nog een adapter aangepast voor de temperatuur sensor t.b.v. de
ventilator. Dit zodat deze automatisch aan zal gaan. Het is wel een beetje
kitsch/opvallend.....
Mvg, Krijn
Gisteren nog een adapter aangepast voor de temperatuur sensor t.b.v. de
ventilator. Dit zodat deze automatisch aan zal gaan. Het is wel een beetje
kitsch/opvallend.....
Mvg, Krijn
Re: bmw e21 type 1/2
Mooi hoor, kleur is ook super
groeten loentje
groeten loentje
-
- E21 Fanatic
- Posts: 277
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Ovezande, Zeeland
Re: bmw e21 type 1/2
Afgelopen weken een beetje aan het prutsen geweest. De oude rem leiding eronder uit gehaald, een klein plekje roest bijgewerkt en het stuurhuis eronder vandaan gehaald. Dit omdat er een klein beetje spelling te voelen was en het zag er niet meer zo fris uit, het aluminium was niet meer zo fris. Uiteraard zijn er foto's gemaakt, maar het geheugen van me telefoon was vol en kwam er te laat achter..... .
Ook zijn er voor nog nieuwe lagers in gegaan, dit omdat je ze heel lichtjes kon horen. Dus toen maar voor nieuwe gekozen, het zijn de kosten immers niet.
Meteen maar de nieuwe schijven erop, staat best goed zo
(Zeer beperkte oplage , hier is ook de aanslag te zien)
Bijna alles ligt klaar zodat het stuurhuis weer in elkaar gezet kan worden. Enkel nog een nieuw stuurdemper, duur ding..., en dan is alles weer fris .
Mvg, Krijn
Ook zijn er voor nog nieuwe lagers in gegaan, dit omdat je ze heel lichtjes kon horen. Dus toen maar voor nieuwe gekozen, het zijn de kosten immers niet.
Meteen maar de nieuwe schijven erop, staat best goed zo
(Zeer beperkte oplage , hier is ook de aanslag te zien)
Bijna alles ligt klaar zodat het stuurhuis weer in elkaar gezet kan worden. Enkel nog een nieuw stuurdemper, duur ding..., en dan is alles weer fris .
Mvg, Krijn
-
- E21 Fanatic
- Posts: 277
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Ovezande, Zeeland
Re: bmw e21 type 1/2
Eindelijk weer eens een update.
Nadat de wagen eind vorig jaar bij een ander stond is er vrijwel niks gedaan, enkel maar dat geen wat of erin de update hierboven staat.
Toen kwam het schaats seizoen er nog overheen en een stage van 10 weken. Ondertussen is er een vriendschap van 12 jaar verbroken en staat de wagen
sinds begin april veilig bij ons thuis. Onder het motto 'vrienden komen en gaan' kwam er een dame in m'n vizier en vice versa, a fijn de bmw werd weer
opzij gezet en er ging weer periode over heen. Na de stage een pittige periode op school van weer een 10 weken en nog steeds is tot op dat moment niet
veel tot eigenlijk niks aan de bmw gedaan.
Van toen de bmw thuis werd gebracht door me ouders heb ik geen foto's gemaakt, wel een rondje langs me auto gelopen omdat het vertrouwen weg was
gevallen bij de gene waar de auto stond. Ps. toen de laatste hand geschut werd had ik ook een rondje gelopen en geen enkele kras of iets dergelijks gevonden.
En je raad het al, er zat een lelijke kras op de onderzijde van de rechter deur:
Maar goed, gebeurt is gebeurd. De remverdeler en de koppelingscilinder nabij het schutbord zijn opgefrist en het ziet er meteen iets beter uit ook is er een
nieuwe leiding geplaatst voor van de cilinder op de v-bak naar de koppelingscilinder op het schutbord.
Ook heb ik met de hulp van een goede vriend de fan aangesloten en netjes weg gewerkt. Allereerst hebben de globaal de kabels neergelegd in de wagen, goed
gekeken hoe en waar het relais zou komen, van welk punt we massa zouden gaan pakken. Al met al was het een middagje werk maar het resulteerde in een werkende
fan.
Gezien de achterzijde van de schakelaar kunnen jullie misschien al raden waar de manuele knop zich bevindt
Omdat ik een beetje nieuwsgierig was of dat een zwart kleppendeksel mooi zou zijn heb ik er snel eentje zwart gespoten en geplaatst, het staat niet verkeerd
maar denk toch dat het in de toekomst een antraciet kleur zal gaan krijgen.
Mvg, Krijn
Nadat de wagen eind vorig jaar bij een ander stond is er vrijwel niks gedaan, enkel maar dat geen wat of erin de update hierboven staat.
Toen kwam het schaats seizoen er nog overheen en een stage van 10 weken. Ondertussen is er een vriendschap van 12 jaar verbroken en staat de wagen
sinds begin april veilig bij ons thuis. Onder het motto 'vrienden komen en gaan' kwam er een dame in m'n vizier en vice versa, a fijn de bmw werd weer
opzij gezet en er ging weer periode over heen. Na de stage een pittige periode op school van weer een 10 weken en nog steeds is tot op dat moment niet
veel tot eigenlijk niks aan de bmw gedaan.
Van toen de bmw thuis werd gebracht door me ouders heb ik geen foto's gemaakt, wel een rondje langs me auto gelopen omdat het vertrouwen weg was
gevallen bij de gene waar de auto stond. Ps. toen de laatste hand geschut werd had ik ook een rondje gelopen en geen enkele kras of iets dergelijks gevonden.
En je raad het al, er zat een lelijke kras op de onderzijde van de rechter deur:
Maar goed, gebeurt is gebeurd. De remverdeler en de koppelingscilinder nabij het schutbord zijn opgefrist en het ziet er meteen iets beter uit ook is er een
nieuwe leiding geplaatst voor van de cilinder op de v-bak naar de koppelingscilinder op het schutbord.
Ook heb ik met de hulp van een goede vriend de fan aangesloten en netjes weg gewerkt. Allereerst hebben de globaal de kabels neergelegd in de wagen, goed
gekeken hoe en waar het relais zou komen, van welk punt we massa zouden gaan pakken. Al met al was het een middagje werk maar het resulteerde in een werkende
fan.
Gezien de achterzijde van de schakelaar kunnen jullie misschien al raden waar de manuele knop zich bevindt
Omdat ik een beetje nieuwsgierig was of dat een zwart kleppendeksel mooi zou zijn heb ik er snel eentje zwart gespoten en geplaatst, het staat niet verkeerd
maar denk toch dat het in de toekomst een antraciet kleur zal gaan krijgen.
Mvg, Krijn
-
- E21 Fanatic
- Posts: 277
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Ovezande, Zeeland
Re: bmw e21 type 1/2
Afgelopen zaterdag was ik nog maar vijf minuten binnen of de eerste aankoop was gebeurd, een setje PHH 40mm heb
weten te bemachtigen. Die zelfde dag nog me eigen blok gedeeltelijk uit elkaar gehaald en de benodigde delen om het
één geheel te maken van zolder gepakt.
Out with the old:
And in with the 'new':
(niet geheel onbelangrijk onderdeel bij deze conversie)
Een snelle passing en dan heb je zoiets:
zoals te zien is hierboven miste er een tapeind op het spruitstuk. Ik dacht er wel even één te kopen, niet dus. Het bleek aan
de motorzijde een 5/16 UNC draad te zijn en aan de carb zijde een m8 metrisch fijne draad te wezen... . Na een zoektocht
van vier uur eindelijk iets gevonden wat erop leek en vandaag ermee verder gegaan.
Vandaag alles op het gemakje aan gesloten en alles netjes passend gemaakt. De ontsteking ook alvast juist gezet volgens het werkplaatshandboek.
Nu moeten enkel nog een gas mechanisme gemaakt worden en een choke kabel moet nog geplaatst worden.
Hopelijk heb ik de motor aan het eind van de week aan de praat en kan er in rust naar een stel 40mm carbs geluisterd worden .
Mvg, Krijn
weten te bemachtigen. Die zelfde dag nog me eigen blok gedeeltelijk uit elkaar gehaald en de benodigde delen om het
één geheel te maken van zolder gepakt.
Out with the old:
And in with the 'new':
(niet geheel onbelangrijk onderdeel bij deze conversie)
Een snelle passing en dan heb je zoiets:
zoals te zien is hierboven miste er een tapeind op het spruitstuk. Ik dacht er wel even één te kopen, niet dus. Het bleek aan
de motorzijde een 5/16 UNC draad te zijn en aan de carb zijde een m8 metrisch fijne draad te wezen... . Na een zoektocht
van vier uur eindelijk iets gevonden wat erop leek en vandaag ermee verder gegaan.
Vandaag alles op het gemakje aan gesloten en alles netjes passend gemaakt. De ontsteking ook alvast juist gezet volgens het werkplaatshandboek.
Nu moeten enkel nog een gas mechanisme gemaakt worden en een choke kabel moet nog geplaatst worden.
Hopelijk heb ik de motor aan het eind van de week aan de praat en kan er in rust naar een stel 40mm carbs geluisterd worden .
Mvg, Krijn
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29201
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: bmw e21 type 1/2
Kijk, dat zijn gedetailleerde verslagen! Goed bezig en dank voor het delen, hopelijk idd bijna klaar om te brullen!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18638
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: bmw e21 type 1/2
Mooie update!!
Wederom de conclusie dat dat vrouwvolk een autohobby maar in de weg kan zitten
Wederom de conclusie dat dat vrouwvolk een autohobby maar in de weg kan zitten