BMW E21 315 '83 Polaris

Jakob E21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 62
Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
My E21(s): '83 NL 315
Location: Houten

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Jakob E21 »

Stationair (koud) loopt ze goed, met enigzins verhoogd toerental. Nog geen meter mee gereden en nog niet warm gedraaid dus dat is nog even afwachten. Morgen de puntjes op de i en dan maar een paar letterlijke meters gaan maken.


Jakob E21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 62
Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
My E21(s): '83 NL 315
Location: Houten

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Jakob E21 »

De eerste kilometers zijn gemaakt, vanmiddag een klein rondje gereden.
Conclusie: die heeft nog wel wat afregeling nodig. Stationair loopt ze koud goed (1500trn, blijft lopen). Maar opgewarmd loopt ze hoog stationair (2k trn onregelmatig, op en neer) en bokt behoorlijk bij afremmen. Ook geeft volgas geen normale 'lijn' door de toeren heen. Trekt eerst, dan zit er een flinke dip en daarna komt het weer terug (2k-4,5k).
Koppeling lijkt op z'n eind, kan ook ontluchten/afstellen zijn misschien? Zit heel hoog, maar daarnaast voelt het pedaal ook zompig. Niet alsof je ergens doorheen trapt maar een blijvende tegendruk, raar gevoel. Kan er wel mee rijden en koppelen lukt prima, maar voelt gek.

Daarnaast nog een KVS-lekje oplossen.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by uwbuurman »

Da's jammer, maar allemaal oplosbaar gelukkig.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote:Da's jammer, maar allemaal oplosbaar gelukkig.
Inderdaad allemaal oplosbaar.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Jeroen »

En, alweer wat verder gekomen Jakob?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by 323baur »

Volgens mij is er een date gepland met mr carburateur.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by bmw e12 e21 »

Dan komt het zeker goed! :thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by uwbuurman »

Pete to the rescue. Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by 323baur »

:mrgreen:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote:Pete to the rescue. Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman...

Die is wel heel leuk! Vandaag al weer telefonisch contact met een belg gehad.... Via Andreas en de laatste oldtimerbeurs in Brussel bij mij terecht gekomen.

Aankomende zaterdag komt de 315 naar Breda om e.e.a te proberen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Jakob E21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 62
Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
My E21(s): '83 NL 315
Location: Houten

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Jakob E21 »

Zaterdag richting Breda inderdaad!
KVS-lek is opgelost, en auto voelt na een paar testritten goed aan. Koppeling ligt klaar, gepland voor na de winter. Verder dus naar Breda voor fine-tuning. Stationair loopt ze te hoog, en Peter heeft ook een mooie stroboscoop om de ontsteking even volgens het boekje af te stellen.

Nu in m'n hoofd plannen aan het maken. Afgelopen weken heeft de auto in de regen gestaan, veel regen, en dan komen er dingen naar voren. Van binnen vochtig, roest is al een klein beetje zichtbaar onder ze voorruit. Dus die zal eruit moeten en daar zal niet veel plaatwerk meer zitten denk ik. Auto is het vochtigst in dashboardkastje. Daarnaast gisteren de kofferbak bekeken. Tot mijn schrik stond daar een flinke laag water in. Moet echt naar binnen lopen dus.. Rubber is versleten dus dat is stap 1. Daarna verder zoeken.

Heb een mooie hoes liggen voor deze winter, maar ben wel rond aan het bellen of er niet nog een stalling te vinden is ergens. Hele winter echt binnen danwel goed overkapt is toch wel zo fijn. Ben helaas wat laat, dus er staat al veel vol. Tips in omgeving Utrecht zijn altijd welkom!

Zo blijven we lekker bezig. Ondertussen ook stiekem een beetje op zoek naar een mooi driespaaks sportstuurtje, dat stuurt en oogt wel zo goed heb ik gemerkt. Daarnaast een tijd geleden een setje velgen op de kop getikt. Deze gaan naar de velgenman waarna ze onder m'n auto mogen stralen. Bij die velgenkerel ligt nu nog een velg van Ite te wachten, een of andere idioot kon niet sturen en remmen tegelijk in Duitsland.. :innocent :launch
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Jeroen »

Tsja je blijft bezig met die ouwe meuk, maar ik hoor nog geen onoverkomelijke issues! Succes en plezier zaterdag heren!
Regards/groeten, Jeroen
Jakob E21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 62
Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
My E21(s): '83 NL 315
Location: Houten

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Jakob E21 »

Peter heeft al het een en ander in zijn knutseltopic gepost, ik zal hier eens updaten:
Peter V. wrote:Aangezien Jacob nog geen update heeft gegeven in zijn topic een kleine beschrijving van de werkzaamheden afgelopen zaterdag aan zijn E21.

Jacob heeft een 315 waar inmiddels een type 1 316 motor in ligt. Dit betekent met een DIDTA carburateur en in zijn geval een type twee zonder aparte stationairschroef.

Het probleem was een zeer zenuwachtig lopende E21 die rond de 1800 rpm stationair draaide.
Bij aankomst eerst de ontsteking afgesteld omdat dit wel een voorwaarde is voordat je aan de carburateur begint. Deze stond iets te laat maar niet schokkend.
Uiteraard conform een 316 voor 1980 afgesteld op 25 graden voor BDP bij 2000 RPM.

Na het aansluiten van de CO meter bleek dat de CO schroef totaal niet reageerde. Het stationair toerental wordt bij deze afgesteld dmv de aanslagschroef van de gasklep. Deze bleek best ver open te staan waardoor je eigenlijk kan zeggen dat je de motor draaiende houdt door iets gas te geven ipv de normale stationair-regeling.

Als eerste de spanning van het magnetisch klepje afgehaald (normaal moet de motor dan afslaan). Dit gaf dus geen verschil. Hieruit was te concluderen dat de gehele stationair regeling niet werkt.

Basis is dat de gasklep eigenlijk nagenoeg dicht ligt zodat de kleine kanalen in de venturibuis kunnen werken vanwege de onderdruk die veroorzaakt wordt. Als de gasklep te ver geopend wordt werken deze kanalen niet omdat men niet het juiste vacuüm creëert. Conclusie kon niet anders zijn dat deze kanalen verstopt zaten. Op zich een beetje vreemd omdat deze carburateur niet lang geleden gereviseerd was door mijzelf voor Nick. Toch deze doorgeblazen met perslucht en wat merkte we...... De motor liep gelijk goed en de CO schroef was goed te bedienen. Hierna alles afgesteld en Jacob een testrit laten doen. Hij was tevreden.

Conclusie is dat waarschijnlijk de vlotterkamer al wat vuil heeft gekregen via de brandstoftoevoer.
Duidelijk verhaal van Peter, en getuigt van een grote en vooral bruikbare technische kennis.

Zaterdag was de grote dag, ik ging naar Peter toe in Breda. Betekent het eerste langere ritje met de nieuwe motor, en amper afgesteld op de heenweg ook nog eens. Hopen dat ik niet stil kwam te staan!
Helaas, ik was al een heel eind maar vlak voor de Merwedebrug was de power in m'n motor ineens weg. Starten ging ook niet meer.. Dus ANWB gebeld, rustig gewacht en gelukkig kwam er een oudere ANWB man. Daar was ik heel blij mee, omdat deze meneer duidelijk kennis had van oudere motoren en met liefde dit soort problemen checkt. Hij begon stapsgewijs: is er vonk; ja. is er brandstof; nee.. Probleem duidelijk. Even luchtfilterhuis eraf en toen werd het al gauw duidelijk: schroef van een soort kap op de brandstofpomp is losgelopen (getrild), ondertussen al ruim een centimeter. Daardoor kon de brandstofpomp geen brandstof oppompen; dan wordt rijden lastig..
Snel opgelost gelukkig. Meneer gaf aan er thuis nog even wat loctite bij te doen, anders trilt hij zo weer los.

Toen door naar Peter, daar bovenstaand verhaal doorgelopen, wederom onder de indruk van de snelheid en de kundigheid waarmee problemen worden geanalyseerd en zelfs verholpen. Na het rustig doorblazen van de carb werd de motor een stuk rustiger en reageerde hij veel meer op de CO-schroef. Daarmee heel goed kunnen afregelen en na een testrit met warme motor stond ik rustig voor een stoplicht met een 900-1000rpm draaiende motor. En rustig wil zeggen: niet fluctuerend tussen 1500-2000rpm, dat was een beetje de eerste situatie.

Daarna rustig naar huis gereden, met de 4-bak is toch heerlijk 120 te rijden op de snelweg, veel fijner dan met het oude blok; dat blok ratelde ontzettend bij het vasthouden van een snelheid. Dus 120 rijden resulteerde in een groot ratel-spektakel. Dat is nu niet aan de orde, dus is er heerlijk te cruisen. Geen snelheidswonder natuurlijk, maar dat is logisch.
Eenmaal in Houten reed ik de rondweg op, en daar trapte ik bij het schakelen van 2 naar 3 vol door de koppeling heen. Toeren stijgen maar de auto ging niet veel harder.. Even gas los en hij pakte weer op, maar een duidelijk signaal dat die snel vervangen moet worden. Hij lag thuis ook al klaar, maar nog niet aan toegekomen en stiekem ook even weinig zin in.
Met het weer rijden van de auto merkte ik ook direct dat de voorremmen nu toch echt even goed gereviseerd moeten worden. Ook aan de schokdempers/vering moet ik toch maar wat gaan doen. Het begint ook wat te piepen etc, en alles vernieuwen stond al op het lijstje (dat ergens achter in mijn hoofd zweeft). Goed, niks nieuws eigenlijk maar we blijven bezig en dat is alleen maar leuk.

Aangezien het 1 december is staan er sinds vandaag twee auto's bij ons stil. Helaas had vandaag zowel mijn vader als mijn moeder afspraken buiten Houten; twee auto's in gebruik. Dus toch om op m'n werk te kunnen komen oma maar even lief aangekeken en daar de auto gisteravond opgehaald. Echter rijdt zij bijna nooit (echt bijna nooit) en de accu was dus plat. Natuurlijk niet aan gedacht dus geen startkabels etc bij me.. ANWB maar gebeld en weer kwam er een aardige meneer mij redden. Auto gestart, wel direct duidelijk: accu is echt op het eind van z'n leven. Vandaag mee op pad, dus maar even hulpaccu en startkabels voor de zekerheid achterin gegooid. Nu mag ik die dus vervangen; heb ik weer wat te doen ;)

Kortom; extreem blij met Peter, autootje loopt weer grandioos. Wel veel ANWB gezien de afgelopen week, dus dat mag wel even wat minder :whistle
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Jeroen »

Hahaha een bewogen week, maar jij hebt alvast je ANWB abonnement eruit voor dit jaar. Dat is mij de afgelopen 25 jaar pas 1 keer gelukt geloof ik. En er valt nog wat te klussen dus je hoeft je nog niet te vervelen :wink:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by 323baur »

Hahaha, geweldige verhalen zo. De anwb kent jou bij naam :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply