Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Die verf is de knikkerbus van VHT (very high temperature) en dan de uitlaatverf gebruiken, die gaat tot bijna 1.100°c.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Jeroen »

uwbuurman wrote: Sun Feb 21, 2021 10:03 pm
baur21 wrote: Sun Feb 21, 2021 8:39 pm Wat een mooi werk weer allemaal. Die verf die je gebruikt, met dat afbakken is dat voor hittebestendige lak of is dat een coting? Die injectoren die je hebt laten testen waren die niet goed meer?
Ik tank benzine RON102, en die is rood. Zowel van de ARAL als de lokale benzineboer is dat rood. En toen ik het inlaatspruitstuk loshaalde vond ik dat er 4 inlaatpakkingen rood waren, 1 een beetje verkleurd en 1 was droog. Dat past me niet. Dus de spinnekop voor revisie en de gereinigde en geteste injectoren preventief vervangen. Op een gegeven moment maakt het niet veel meer uit en wil je de laatste dingen ook uitsluiten.
Mogelijk toch een oorzaak van de problemen, 1 of 2 cylinders die te arm hebben gelopen?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Kan. Zou ook de hogere temperatuur kunnen verklaren. Maar is het verstuiver, is het spinnekop of is het gevoel?? Ik wil het in ieder geval uitsluiten
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Jeroen »

Verstuiver kun je nog checken, maar hoe dan ook wil je alles uitsluiten. Dit is al één geintje teveel.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Injectoren waren gedaan door Bernd Prickartz, voor ik ze heb gemonteerd. Dus die waren toen goed. Nu checken... tja. Ze zijn door nieuwe vervangen.

Stel dat ik inderdaad te weinig opbrengst van peut had op 1 of 2 cilinders... dat zou dan wel een doos extra race-ezeltjes opleveren nu alles goed is?? Lijkt me wel wat!
Last edited by uwbuurman on Mon Feb 22, 2021 4:17 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Jeroen »

Als ik alleen al zie hoeveel je in gelijkloop en prestaties wint met een gasklepsynchro op een ///M blok dan zou 't, als er inderdaad iets compleet scheef heeft gestaan, echt wel moeten merken en dan met name in het middengebied. Maar Koos Ongeduld, dat is na een gedegen inrijperiode he! :D
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Mon Feb 22, 2021 11:18 am Injectoren waren gedaan door Bernd Prickartz, voor ik ze heb gemonteerd. Dus die waren toen goed. Nu checken... tja. Ze zijn door nieuwe vervangen.

Stel dat ik inderdaad te weinig opbrengst van peut had op 1 of 2 cilinders... dat zou dan wel een doos extra race-ezeltjes opleveren nu alles goed is?? Lijkt me wel wat!
Oh ja, dat scheelt heel veel, ook een iets armer mengsel gaat flink ten koste van het geleverde vermogen.

Ik zeg het toch nog één keer "meten is weten" ik ik zou voor zeker gaan en willen weten wat de AFR is tijdens alle bedrijfsomstandigheden, zeker bij vollast, dan wil je een AFR van 13 en zeker niet hoger.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
baur21
E21 Fanatic
Posts: 300
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by baur21 »

Ja nu snap ik dat je geen enkel risico wil lopen. Eigenlijk zou je met een krukassensor de omtrek snelheid per slag moeten meten. Of per cilinder het CO of anders zo als BMW op het spruitstuk maar dat is per 3 cilinders. Dan heb je nog een vergelijk tussen voor en achter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Jeroen »

Wideband sensor op elke individuele uitlaatpoort van het spruitstuk en dan 6 metertjes op een mooi LCD display, dat moet Rob kunnen realiseren zou je zeggen :D
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

:popcorn Ik ga eens kijken hoe dat allemaal werkt bij jullie, dan kom ik daarna ook, oké?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Smartie »

:M20 ?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Ja, hij hangt. Maar nog niet startgereed.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote: Sat Apr 17, 2021 9:26 am Ja, hij hangt. Maar nog niet startgereed.
Langzaam maar zeker......
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Smartie »

Pa van Jan liet al iets vallen, goed bezig Koos.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Klopt, Peter!
Was je weer in 't Wold, Martin?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply